Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 11461
Man antar at mennesket er utstyrt med et "begrepsspråk" eller "urspråk" som trer i kraft ved samme alder som man normalt begynner å lære sitt eget språk ved. Menneskehjernen lager seg altså en "lyd" for å identifisere verden rundt seg. Hvis man ser for seg et barn som mot alle odds overlever i ødemarken og vokser opp der uten mennesker rundt seg, og dermed uten språk, vil altså barnet på et tidspunkt lage sitt eget språk. Solen vil f eks bli "ga" eller "o".
Når barnet om natta tenker på sola og andre ting vil h*n bruke disse begrepene på samme måte som du bruker begreper hentet fra ditt eget språk.
Noe av det som kjennetegner mennesket er at det ikke er språkløst, med mindre det da dreier seg om en defekt i hjernen e.l.
Sitat av moret Vis innlegg
Det blir bullshit å si at mennesker uten form for språk handler ut i fra instinkt. Det tror jeg ikke noe på.

Over til spørsmålet: kanskje i bilder, følelser eller lyder? Veldig vannskelig å si, men overall tror jeg det kan være ganske frustrerende.
Vis hele sitatet...
??

Alle mennesker handler ut ifra instinkt og vurderinger. Man trenger ikke kunne snakke, lese eller skrive for å ta vurderinger.

Når vi velger og hoppe over en bekk for og ikke bli våt på bena er det taleevne/lytteevne som gjør at vi er i stand til å ta en slik vurdering?

Eller når du trekker hånden din vekk fra kokeplaten fordi den er glovarm

Det er bare teit å si at vi er så mye mer kompliserte enn dyr bare fordi vi har selvinnsikt
Sist endret av ali88; 12. april 2011 kl. 13:33.
du ser vel bare sammenhenger og systemer tenker jeg... hvis du ser en dør og ikke vet hva den er på noe språk, så kan du jo fortsatt å åpne den. Eller hvis du har sett en heis på TV, men aner ikke at det heter ''heis'' så vet du jo fortsatt hvordan den brukes.
Sitat av gotejds Vis innlegg
??
Det er bare teit å si at vi er så mye mer kompliserte enn dyr bare fordi vi har selvinnsikt
Vis hele sitatet...
Nopp, at vi har selvbevissthet i den grad vi har er sentralt i menneskenes særposisjon på jorda
Kær
Trådstarter
Sitat av gotejds Vis innlegg
??

Alle mennesker handler ut ifra instinkt og vurderinger. Man trenger ikke kunne snakke, lese eller skrive for å ta vurderinger.

Når vi velger og hoppe over en bekk for og ikke bli våt på bena er det taleevne/lytteevne som gjør at vi er i stand til å ta en slik vurdering?

Eller når du trekker hånden din vekk fra kokeplaten fordi den er glovarm

Det er bare teit å si at vi er så mye mer kompliserte enn dyr bare fordi vi har selvinnsikt
Vis hele sitatet...
1. Det er ikke teit. Pga det er mye en komplisert menneske hjerne har funnet ut og KONKLUDERT med ved hjelp og drøfte dette eller denne tingen ved hjelp av språk mann har opparbeidet i hodet.
2. Mann handler ikke kun på instingter! Det er ikke akurat ingstingt og finne opp en kondom eller og lage en fornøyelses park! Menn vi hat gjort begge deler!!
3. Lesing og skriving har lite med det muntelige språket og gjøre. Så nei, de som har dyseleksi kan drøfte og konkludere med ting de og.
Sitat av Proteus Vis innlegg
Man antar at mennesket er utstyrt med et "begrepsspråk" eller "urspråk" som trer i kraft ved samme alder som man normalt begynner å lære sitt eget språk ved. Menneskehjernen lager seg altså en "lyd" for å identifisere verden rundt seg. Hvis man ser for seg et barn som mot alle odds overlever i ødemarken og vokser opp der uten mennesker rundt seg, og dermed uten språk, vil altså barnet på et tidspunkt lage sitt eget språk. Solen vil f eks bli "ga" eller "o".
Når barnet om natta tenker på sola og andre ting vil h*n bruke disse begrepene på samme måte som du bruker begreper hentet fra ditt eget språk.
Noe av det som kjennetegner mennesket er at det ikke er språkløst, med mindre det da dreier seg om en defekt i hjernen e.l.
Vis hele sitatet...

Nei, for helvete. Språk er et komplekst jævla system for kommunikasjon, ikke assosiasjoner hjernen gjør på egen hånd.

i mac, du tenker kanskje på gestikulering? Kroppsspråk er ting som ansiktsuttrykk og holdning, som hjelper når man skal tolke eller ytre et verbalt utsagn.


Det er egentlig ikke mye rom for synsing og personlige meninger når det kommer til et slikt spørsmål, som for trådstarters skyld kunne ha blitt besvart enkelt nok: De tenker. Uten språk.
Sitat av Kojtkaka Vis innlegg
1. Det er ikke teit. Pga det er mye en komplisert menneske hjerne har funnet ut og KONKLUDERT med ved hjelp og drøfte dette eller denne tingen ved hjelp av språk mann har opparbeidet i hodet.
2. Mann handler ikke kun på instingter! Det er ikke akurat ingstingt og finne opp en kondom eller og lage en fornøyelses park! Menn vi hat gjort begge deler!!
Vis hele sitatet...
Hva er det som gjør et menneske så mye annerledes enn alle de andre dyrene på jordkloden? Jeg vil si at hovedforskjellen er hånda. En katt kan være like smart som einstein, men det spiller ingen rolle når den ikke har kroppsdeler som lett kan manipulere omverdenen.

Hvordan vet vi at en katt ikke kan bruke enkel form for matte e.l.?

Vi mennesker reagerer på innstinkter hele tiden, innstinker er jo å impulsivt reagere på følelsene sine. Vi blir sint, krangler, reagerer urasjonelt i flere situasjoner og lyver for å unngå psykisk press.
Sitat av Kojtkaka Vis innlegg
Hvordan tenker folk som ikke kan noen språk?
Da tenker jeg ikke på tilbakestående personer eller lignene, men vist mann ikke hadde lært seg ett språk. De kan jo ikke tenke: nå har jeg sola i øya.
Så, hva tror dere??
Vis hele sitatet...
Når man får sola i øynene som du sier..

Alle vil da normalt sett vri seg vekk uten å tenkte "nå fikk jeg sola i øynene".. Av instinkt vil vi unngå ubehagelige ting, med mindre vi tenker over situasjonen og oppsøker det ubehagelige for å se hvor lenge vi holder ut.

Jeg ville nesten sagt at man ble mer intelligent av å ikke kunne et språk, altså ikke mer "smart" (som i å vite masse fakta), men "smart" som i å utnytte instinktet til det fulleste og vite hva som skjer når, hvis man gjør ditt og datt.
- Når du ikke har et språk til å kommunisere med, vil du jo forsøke andre ting, som kroppsspråk.

Se på hunder for eksempel, såvidt vi vet har jo ikke de et språk, for oss er jo et "voff" et "voff". Hunder, og andre dyr lever jo på kroppspråk.

edit; skriveleif
Sist endret av MrCryptical; 15. april 2011 kl. 07:54.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Hva er det som gjør et menneske så mye annerledes enn alle de andre dyrene på jordkloden? Jeg vil si at hovedforskjellen er hånda. En katt kan være like smart som einstein, men det spiller ingen rolle når den ikke har kroppsdeler som lett kan manipulere omverdenen.

Hvordan vet vi at en katt ikke kan bruke enkel form for matte e.l.?
Vis hele sitatet...
Forsøk har for eksempel vist at hunder til en viss grad kan telle lave summer, men det er ganske langt derfra til den intellektuelle kapasiteten vi sitter med. Det er vanskelig å svare på et spørsmål som "hvor intelligent er en katt", ettersom vi ikke kan måle den intelligensen med målemetoder for mennesker, og derfor må besvare spørsmålet på andre måter. En katt er så intelligent som den trenger å være, hverken mer eller mindre. Det vi kan si helt sikkert, er at den ikke er så intelligent som mennesker, ettersom den utvilsomt ville kommunisert med oss gjennom mer strukturerte og abstrakte formuleringer. Hvis en katt var like smart som Einstein, så ville vi med 100% sikkerhet vært klar over det, med mindre den av absurde grunner forsøkte å skjule det. Og husk at en katts kroppsdeler kan manipulere verden vesentlig bedre enn Stephen Hawkings kroppsdeler, men likevel er det Stephen Hawking, og ikke en katt, som har formulert de mest omfattende teoriene om svarte hull. Men vi skal også huske på at intelligens, objektivt sett, kun er et trekk, på linje med hurtighet og ekstrem luktesans, som har vist seg å være evolusjonsmessig fordelaktig for oss mennesker, og ikke noe magisk og hellig som gjør oss til naturens halvguder, eller "bedre" enn de andre dyrene noe mer enn en løve er "bedre" enn en antilope – og mange hadde hatt godt av litt ydmykhet på det punktet.

Sitat av Katalysator
Vi mennesker reagerer på innstinkter hele tiden, innstinker er jo å impulsivt reagere på følelsene sine. Vi blir sint, krangler, reagerer urasjonelt i flere situasjoner og lyver for å unngå psykisk press.
Vis hele sitatet...
Mennesker handler utvilsomt fra tid til annen på instinkter (enkelte sosiologer mener noe annet, men dette er kun gjennom omdefinering av termene, og har i min mening lite praktisk og teoretisk nytteverdi, om noe i det hele tatt). Men i tillegg til å handle på instinkter har vi også evnen til å tenke rasjonelt, analytisk og logisk, noe vi gjør veldig ofte. Dette er ikke et unikt menneskelig trekk, men vi er nok utvilsomt den dyrearten som gjør dette i størst grad.

Sitat av laxzzi
Se på hunder for eksempel, såvidt vi vet har jo ikke de et språk, for oss er jo et "voff" et "voff".
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke. Hunder har forskjellig type bjeff som "betyr" forskjellige ting. "Bjeffing: språket som høres" er en bok av Turid Rugaas om nettopp dette – det nevnes i mange andre bøker om hundeatferd også, men dette var den første jeg kom på i farten.
Sist endret av Provo; 15. april 2011 kl. 08:07.
Nå kom jeg til å tenke over en ganske morsom tanke..

Vi mennesker utviklet et språk over tid, hva med alle andre dyr?
- Er det kanskje mulighet for at disse også lærer seg språk, isåfall.. Er vi i starten på fasen der alle raser på jorden kan snakke sammen?
Kær
Trådstarter
i så fall er det ikke lenge til vi kan komenisere bedre en det vi gjør nå.
Det er gjordt flere forsøk på hunder og kropps språk. De fannt blandt annet ut at når hunden logret med halen mest til venstre/ ikke gikk helt til høyre betydde det at den var usikker på situasjonen, men alikevell ikke truet. Mot høyre= at hunden føler seg trygg på noe feks eieren som han kjener igjen og har konkludert med at er eieren
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er man født døv så har man aldri lært ossen ord høres ut. Er sikkert veldig merkelig å lage sine egne lyder i hodet.
Sitat av moret Vis innlegg
Jaha? Så du kan ikke være intellegent uten et språk? Det skulle jeg veldig gjerne sett kilder på. Det at du ikke kan å prate eller forstå ord er ikke dermed sagt at du ikke klarer å gjøre deg forstått eller å forstå andre personer; det finnes andre måter enn språk.
Vis hele sitatet...
Det er fult mulig at en person uten språk ikke nødvendigvis er mindre intelligent. MEN; det er jo da ingen måte og teste dette ut på. I tillegg er språk en del av alle standard IQ tester.
Jeg vil tro at det tenker med "bilder" at de ser for seg ting
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
De som er døvblinde? De må være forferdelig"
Døvblind og død kan ikke være stor forskjell mener jeg. eneste de kan er å føle.
Sitat av cagivos Vis innlegg
Døvblind og død kan ikke være stor forskjell mener jeg. eneste de kan er å føle.
Vis hele sitatet...
Det virker utvilsomt veldig fælt når man forestiller seg det, men de døvblinde har likevel en tendens til å klare seg bra. Se for eksempel Helen Keller, som fikk utrettet svært så mye i løpet av sitt liv.

Her står det litt kort om døvblindhet generelt: http://en.wikipedia.org/wiki/Deafblindness
Sist endret av Provo; 22. juni 2011 kl. 08:54.
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Det er fult mulig at en person uten språk ikke nødvendigvis er mindre intelligent. MEN; det er jo da ingen måte og teste dette ut på. I tillegg er språk en del av alle standard IQ tester.
Vis hele sitatet...
Det fins IQ-tester som er uavhengige av språk, som Raven. (Benyttes for eksempel på autister.)
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av cagivos Vis innlegg
Døvblind og død kan ikke være stor forskjell mener jeg. eneste de kan er å føle.
Vis hele sitatet...
Er du psykopat? Jeg vet ihvertfall at foelelser er en stor del av mitt liv...
Sitat av cagivos Vis innlegg
Døvblind og død kan ikke være stor forskjell mener jeg. eneste de kan er å føle.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke det eneste de kan. Husk at man har flere sanser fordi om man er døv og blind.
Både intelligent tenkning og språk er kapasiteter som regnes som enestående for mennesker som art. Språk har mange definisjoner, og kan her defineres som et symbolsystem og regler for å kombinere disse symbolene på en måte som muliggjør et uendelig budskap (Passer & Smith, 2008). Altså, i denne definisjonen inkluderes ikke kroppsspråk, ergo så har dyr ikke språk. Språk kan også defineres som en oversettingsmekanisme mellom tanker og setningsenheter (Atkinson & Hilgard, 2009). Den kjente utviklingspsykologen Lev Vygotsky mente at mennesker tenker fordi de lærer seg språk. For eksempel vil barn i begynnelsen av språktilegningsprosessen snakke mye høylytt til seg selv ("privat tale"). Eksempelvis når barnet sier til seg selv "Mamma sa jeg ikke fikk lov!" når han er fristet til å ta godteriet på bordet. Vygotsky mente at denne talen ble internalisert til en tanke gjennom språklæringsprosessen. Se for deg et barn som lærer å lese; barnet begynner med å lese høyt, deretter stillere og stillere, hvisking og tilslutt tause leppebevegelser. I følge Vygotsky, og forøvrig mange andre, så er språk nødvendig for å tenke.

Vygotsky var sosialkonstruktivistisk, og mente at språk måtte læres. Mye forskning basert på biologi sier det motsatte, blant annet mente den kjente språkforskeren Noam Chomsky at mennesker er biologisk predisponert til å lære språk. En har lokalisert spesifikke hjerneregioner i planum temporale-området i venstre hjernehemisfære (frontal- og temporalbark) som er kritisk involvert i språk. Skade på disse områdene, feks gjennom slag, kan gi permanent afasi (fullstendig tap av taleevnen) eller dysfasi (delvis tap av taleevnen). Mange psykologer aksepterer nå en gylden middelvei når det kommer til tilegning av språk; det er delvis betinget av miljø og delvis biologi. Victor av Aveyron er et historisk eksempel en gutt som ikke hadde språk og hvilke sosiale og intellektuelle konsekvenser dette fikk. Han vokste opp i skogen i Frankrike, uten eksponering for andre mennesker, og ble funnet som tolvåring. Han ble forsøkt utdannet, noe som viste seg å være umulig. Han var "som et dyr".

Eksempel som Victor viser at språk har en kritisk periode, og en antar at barn må eksponeres for språk før fylte 10-11 år. Hvis ikke, kan dette medføre et alvorlig sosialt og intellektuelt handicap. Dette skjer fordi hjernen trenger språklige input for å organisere essensielle hjerneprosesseringsmekanismer som skal prosessere språk. En trenger ikke nødvendigvis se på unntaker som Victor for å forstå språkets kritiske betydning for mennesket. Autister er også eksempel på mennesker uten språk, ettersom et av de mest karakteristiske symptomene nemlig er mangel på språk (vil nevne at disse symptomene er svært individuelle, og at det her omtales svært alvorlig autisme).

Denne alvorlige atferdsforstyrrelsen er generelt karakterisert ved symptomer fra tre områder; avgrenset evne til gjensidig sosial interaksjon, avgrenset evne til gjensidig kommunikasjon og avgrenset atferd når det kommer til fantasi, lek og interesse, og der disse symptomene normalt oppstår før fylte tre år. Kontaktforstyrrelsen som er særpreger autister inkluderer ofte vansker med å forstå selve ideen bak sosiale samspill og er assosiert med at barnet utøver ritualatferd og viser avvikende lek og sysselsetting i hverdagen.

Autisme knyttes sterkt til et fenomen i psykologien kalt for "teori om sinnet", siden autister får problem med å forstå at andre mennesker er unike og innehavere av mentale tilstander og følelser, lenge etter de skulle rukket det intellektuelle nivået til en fireåring. "Teori om sinnet" virker fraværende hos nesten alle høyerestående pattedyr forutenom mennesket, og en antar at denne forståelsen bygger på språk. Det å forstå hvem en er som menneske, innebærer faktisk å ha begrep for selvet (såkallede "selvkonsept"), begrep for andre og begrep for mentale tilstander. Hvis en ikke har språk; så mister mennesket sin mest enestående og karakteristiske egenskap. Det er språket som skiller oss fra andre arter, og det er trolig språket som gir opphav til tanken. Hvis jeg ikke hadde hatt begrepet "meg", hvordan kunne jeg da hatt kunnskap om selvet og visst at jeg tenker og føler noe annet enn deg?

Regner med de lærer og se på bilder med ord+gjenstand på skolen/barnehagen, så lærer de nok norsk eller hvilket som helst språk..
Men føre det, aner jeg ikke :/
Sitat av Kristina Vis innlegg
Både intelligent tenkning og språk er kapasiteter som regnes som enestående for mennesker som art.
Vis hele sitatet...
Hva sikter du til med intelligent tenkning? Vi er riktignok den mest intelligente arten, men jeg kan ikke se at intelligent tenkning er et enestående menneskelig trekk. Evne til problemløsning ser man i varierende grad hos praktisk talt alle dyr. Kan det være du egentlig mente abstrakt tenkning? Det er i så fall ganske vanlig å tro, men det er faktisk feil. Både sjimpanser, delfiner, fugler, hunder og en rekke andre dyr er i stand til å tenke i abstrakte konsepter, kategorier og regler.

Når det kommer til språk, så vil jeg også gjerne skyte inn at det finnes flere definisjoner av språk – det er også litt interessant at konsensus på definisjonen av språk har endret seg omtrent i takt med nye oppdagelser rundt kommunikasjon hos dyr. Enkelte bryter menneskelig språk ned i mindre konsepter hvor mennesket er det eneste kjente dyret som mestrer samtlige av disse. Noen av disse mindre konseptene er mangel på rasjonell sammenheng mellom symbol og det symbolet representerer (vilkårlighet), kulturell viderebringelse av språket (kulturell transmisjon), muligheten til å diskutere selve språket (metalingvistikk), evne til å omtale ting som ikke er i umiddelbar nærhet i rom eller tid ("displacement") og mulighet til å bruke en begrenset mengde enheter til å uttrykke en ubegrenset mengde utsagn (produktivitet).

Selv om mennesket er den eneste arten som mestrer alle de mindre konseptene, så finner man stadig at andre arter kan mestre en eller flere av de. Nobelprisvinner Karl von Frisch gjorde omfattende forskning på kommunikasjon mellom insekter, og gjorde en grundig analyse av biedans (som von Frisch mente kvalifiserte til en type språk, og som han valgte å kalle tanzsprache – dansespråket). Biene utviser blant annet "displacement" i sin dansende kommunikasjon, varselropene til blant annet surikater og vervetaper utviser vilkårlighet, og dvergsjimpanser ser ut til å ha utvist kulturell transmisjon.

Det viser seg også at det er forskjell på produksjon og forståelse av språk. Et dagligdags eksempel på dette er at jeg, som mange andre, ofte klarer å plukke ut budskapet i noe som sies på tysk, men ville vært praktisk talt sjanseløs hvis jeg skulle forsøkt å kommunisere noe selv. Det samme er gjeldende for små barn før de begynner å snakke, da de helt tydelig er i stand til å forstå mye av det som blir sagt uten å klare å produsere språklige utsagn selv, og det ser også ut til å være tilfelle med en del dyr. Man har også sett det mange mener er både forståelse og produksjon av språk hos en papegøye kalt Alex, selv om enkelte hevder det hele sannsynligvis er et resultat av operant betinging. Det foreligger også mange positive resultater i forbindelse med enkel språkbruk hos menneskeaper.

Sitat av Kristina
"Teori om sinnet" virker fraværende hos nesten alle høyerestående pattedyr forutenom mennesket, og en antar at denne forståelsen bygger på språk. Det å forstå hvem en er som menneske, innebærer faktisk å ha begrep for selvet (såkallede "selvkonsept"), begrep for andre og begrep for mentale tilstander.
Vis hele sitatet...
Det som er problematisk med forskning på "ToM" (Theory of Mind) hos andre dyr, er at praktisk talt alle typer resultater man forventer å se hvis de innehar ToM også kan forklares ut fra enkel betinging. Omtrent det nærmeste man kommer en test som faktisk kan verifisere forståelse av selvet, som er en veldig vesentlig del av ToM, er speiltesten. Mange dyr har klart speiltesten – deriblant menneskeaper, elefanter, spekkhoggere og skjærer – men man må være oppmerksom på at en forståelse av selvet ikke trenger å medføre at man består en speiltest, da speiltesten delvis forutsetter at man orienterer seg i hovedsak gjennom synssansen. Dyr som hunder, ulver og bjørner, for eksempel, orienterer seg i all hovedsak gjennom luktesansen, og det er derfor ikke gitt at de passerer speiltesten selv om de skulle hatt en forståelse for selvet. Biologen Marc Bekoff har utviklet en modifisert test for hunder som utnytter lukt i stedet for syn, men jeg har ikke lest resultater utover testing av hans egen hund (som for øvrig var positive).

Kort oppsummert foreligger det såpass store problemer angående tolkning av empiriske resultater at det er noe vågalt å konkludere med at nesten bare mennesket innehar ToM.

Sitat av Kristina
Hvis jeg ikke hadde hatt begrepet "meg", hvordan kunne jeg da hatt kunnskap om selvet og visst at jeg tenker og føler noe annet enn deg?
Vis hele sitatet...
For å snu på flisa, hvordan kan begrepet "meg" begynne å bety noe hvis vi ikke allerede er i stand til å forstå betydningen av det? Hvordan kan et begrep oppstå hvis det ikke oppstår for å representere en betydning som allerede eksisterer? Det er klart at vi nå kan finne opp et nytt ord, for eksempel "sprujk", for deretter å finne på en betydning for det, men det innebærer at vi allerede er i stand til å forstå den nye betydningen for at det skal være meningsfylt.

Forståelsen av selvet, altså at man forstår hva man er og at man er én av flere slike prinsipielt like skapninger, er noe man ser hos en rekke dyr – som nevnt i forbindelse med speiltesten – og ingen av disse har i utgangspunktet noe språk som involverer en "språklig enhet" med betydning "meg".
Sist endret av Provo; 23. juni 2011 kl. 13:13.
Redpilled alfahann
Sitat av Kristina Vis innlegg
Både intelligent tenkning og språk er kapasiteter som regnes som enestående for mennesker som art. Språk har mange definisjoner, og kan her defineres som et symbolsystem og regler for å kombinere disse symbolene på en måte som muliggjør et uendelig budskap (Passer & Smith, 2008). Altså, i denne definisjonen inkluderes ikke kroppsspråk, ergo så har dyr ikke språk. Språk kan også defineres som en oversettingsmekanisme mellom tanker og setningsenheter (Atkinson & Hilgard, 2009). Den kjente utviklingspsykologen Lev Vygotsky mente at mennesker tenker fordi de lærer seg språk. For eksempel vil barn i begynnelsen av språktilegningsprosessen snakke mye høylytt til seg selv ("privat tale"). Eksempelvis når barnet sier til seg selv "Mamma sa jeg ikke fikk lov!" når han er fristet til å ta godteriet på bordet. Vygotsky mente at denne talen ble internalisert til en tanke gjennom språklæringsprosessen. Se for deg et barn som lærer å lese; barnet begynner med å lese høyt, deretter stillere og stillere, hvisking og tilslutt tause leppebevegelser. I følge Vygotsky, og forøvrig mange andre, så er språk nødvendig for å tenke.

Vygotsky var sosialkonstruktivistisk, og mente at språk måtte læres. Mye forskning basert på biologi sier det motsatte, blant annet mente den kjente språkforskeren Noam Chomsky at mennesker er biologisk predisponert til å lære språk. En har lokalisert spesifikke hjerneregioner i planum temporale-området i venstre hjernehemisfære (frontal- og temporalbark) som er kritisk involvert i språk. Skade på disse områdene, feks gjennom slag, kan gi permanent afasi (fullstendig tap av taleevnen) eller dysfasi (delvis tap av taleevnen). Mange psykologer aksepterer nå en gylden middelvei når det kommer til tilegning av språk; det er delvis betinget av miljø og delvis biologi. Victor av Aveyron er et historisk eksempel en gutt som ikke hadde språk og hvilke sosiale og intellektuelle konsekvenser dette fikk. Han vokste opp i skogen i Frankrike, uten eksponering for andre mennesker, og ble funnet som tolvåring. Han ble forsøkt utdannet, noe som viste seg å være umulig. Han var "som et dyr".

Eksempel som Victor viser at språk har en kritisk periode, og en antar at barn må eksponeres for språk før fylte 10-11 år. Hvis ikke, kan dette medføre et alvorlig sosialt og intellektuelt handicap. Dette skjer fordi hjernen trenger språklige input for å organisere essensielle hjerneprosesseringsmekanismer som skal prosessere språk. En trenger ikke nødvendigvis se på unntaker som Victor for å forstå språkets kritiske betydning for mennesket. Autister er også eksempel på mennesker uten språk, ettersom et av de mest karakteristiske symptomene nemlig er mangel på språk (vil nevne at disse symptomene er svært individuelle, og at det her omtales svært alvorlig autisme).

Denne alvorlige atferdsforstyrrelsen er generelt karakterisert ved symptomer fra tre områder; avgrenset evne til gjensidig sosial interaksjon, avgrenset evne til gjensidig kommunikasjon og avgrenset atferd når det kommer til fantasi, lek og interesse, og der disse symptomene normalt oppstår før fylte tre år. Kontaktforstyrrelsen som er særpreger autister inkluderer ofte vansker med å forstå selve ideen bak sosiale samspill og er assosiert med at barnet utøver ritualatferd og viser avvikende lek og sysselsetting i hverdagen.

Autisme knyttes sterkt til et fenomen i psykologien kalt for "teori om sinnet", siden autister får problem med å forstå at andre mennesker er unike og innehavere av mentale tilstander og følelser, lenge etter de skulle rukket det intellektuelle nivået til en fireåring. "Teori om sinnet" virker fraværende hos nesten alle høyerestående pattedyr forutenom mennesket, og en antar at denne forståelsen bygger på språk. Det å forstå hvem en er som menneske, innebærer faktisk å ha begrep for selvet (såkallede "selvkonsept"), begrep for andre og begrep for mentale tilstander. Hvis en ikke har språk; så mister mennesket sin mest enestående og karakteristiske egenskap. Det er språket som skiller oss fra andre arter, og det er trolig språket som gir opphav til tanken. Hvis jeg ikke hadde hatt begrepet "meg", hvordan kunne jeg da hatt kunnskap om selvet og visst at jeg tenker og føler noe annet enn deg?

Vis hele sitatet...
Å hevde at autister ikke tenker fordi de ikke har et språk synes jeg er en merkelig konklusjon. Mange av verdens største genier har hatt autistiske trekk som for eksempel Albert Einstein og Bill Gates. tror nok heller disse menneskene tenker i bilder isteden for i ord.
Sitat av Provo Vis innlegg
Når det kommer til språk, så vil jeg også gjerne skyte inn at det finnes flere definisjoner av språk – det er også litt interessant at konsensus på definisjonen av språk har endret seg omtrent i takt med nye oppdagelser rundt kommunikasjon hos dyr.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg jo ikke sagt at det ikke finnes flere definisjoner på språk, men i den grad språket gir mulighet for å formidle et uendelig budskap (se min definisjon) så har selv ikke de mest avanserte pattedyrene denne evnen.

En berømt sjimpanse, som jeg ikke husker navnet på i farten, hadde et enormt vokabular som jeg mener bestod av omtrent 200 tegn/ytringer. Denne sjimpansen var intelligent nok til å konstruere tegnene for å produsere et budskap den selv ikke hadde lært. Sjimpansen lærte også denne egenskapen videre til egne barn. Jeg så også en dokumentar der en hund hadde lært over 200-ordkommandoer, og hadde evne til å forstå symbolisering (at feks en tegning representerer et virkelig objekt).

Selv om dette høres veldig imponerende ut, og er imponerende, så regner mange forskere ikke dette som språk i sin fullstendige form. Hvorfor?

- Fordi dyr bruker språket for å oppnå noe, normalt en belønning, og ikke for kommunikasjonens skyld.
- Fordi dyr ikke kan produsere et uendelig budskap.
- Fordi læring av språk til dyr skjer gjennom operant betinging, noe som ikke er hele sannheten hos mennesker.

Jeg framstås nok som lite imponert over dyr og etologi, noe som er feil. Jeg er selv "bondejente" og har brukt mange år på å studere noe som banalt som mamma og pappas høns som har et helt sykt imponerende "verbalt" kroppspråk med veldig spesfikke lyder som de bruker i spesielle kontekster. Men, det er likevel ikke språk på samme måte som vår bruk av språk.

Å hevde at autister ikke tenker fordi de ikke har et språk synes jeg er en merkelig konklusjon. Mange av verdens største genier har hatt autistiske trekk som for eksempel Albert Einstein og Bill Gates. tror nok heller disse menneskene tenker i bilder isteden for i ord.
Vis hele sitatet...
Det er helt greit å arrestere meg på det, jeg bare sliter med å få sagt alt jeg vil med færrest mulig ord (for at folk skal gidde å lese hva jeg skriver). Som presisert viser jeg til forskning på svært autistiske barn. Det er ofte en blendende og utydelig distinksjon mellom autister med og uten språk, og mange hevder at autisme med språk heller sammenfatter med diagnosen Asperges Syndrom. Det tidligeste og potensielt mest fremtredende trekket ved autister er fravær av felles oppmerksomhet (det at barn og omsorgsyter har konsentrasjonsfokus på samme objekt eller hendelse), en evne som er helt nødvendig for å utvikle språk. Språk læres når omsorgsyter og barn har sekundær intersubjektivitet (at de har fokus på samme tredjeobjekt) som omsorgsyteren kan stemple ("kopp!"). Felles oppmerksomhet er ikke bare begynnelsen på språkutviklingen, men også begynnelsen på teori om sinnet, da felles oppmerksomhet antyder at barnet forstår at andres beskuelse gir informasjon om den kommunikative intensjonen. Mange forskere hevder faktisk at autisme kan sammenlignes med et menneske uten språk og et menneske uten teori om sinnet.
Sist endret av Kristina; 23. juni 2011 kl. 13:35.
Språk er en fascinerende greie, det som vanskeliggjør en slik diskusjon er at det finnes veldig mange aspekter av språk. Å ha et språk - eller rettere sagt ord for ting - forenkler kommunikasjon, men det er ingen forutsetning. På samme måte som du kan huske en ting selv om du ikke vet hva den heter kan du kommunisere uten ord.
Videre vil det være forskjell på å ha et skriftspråk og et talespråk. Bla. mange stammespråk har ikke noe skriftspråk, og det er ikke så lenge siden folk flest ikke kunne lese og skrive. De hadde likevel ingen problemer med å kommunisere.

Det er neppe mange som tenker rent i ord, derimot vil man ofte tenke i bilder og assosiasjoner. Dette er også prinsipper som benyttes i hukommelsestrening. Mange av ordene vi har er heller ikke nødvendige, men de utvider språket og gjør det mindre utsatt for misforståelser. Tegnspråk går motsatt vei. Der kutter man mange hjelpeord, fordi det er nødvendig å være effektiv siden det tar lenger tid å forme et ord med tegn enn å si det. Et eksempel kan være "Jeg skal gå til byen" som i tegnspråk kan settes sammen av "Jeg", "Gå", "Byen". Man må da ta den presise meningen basert på sammenhengen.

Det er også en sammenheng mellom språk og "utvikling". Blant annet var det mange oppdagelser innen matematikken som først ble mulige når språket hadde utviklet de nødvendige begrepene. Se bl.a. "Matematikkens historie" av Audun Holme. Et banalt eksempel vil være at uten et begrep for avstand vil det være umulig å forholde seg til fart - som jo er avstand / tid.
Supplerer på litt ekstra her:

Sitat av Provo
Omtrent det nærmeste man kommer en test som faktisk kan verifisere forståelse av selvet, som er en veldig vesentlig del av ToM, er speiltesten.
Vis hele sitatet...
Forståelse av selvet er bare halvparten av en fullstendig teori om sinnet, der den mest vesentlige delen faktisk er forståelse av andres sinn og mentale tilstander. Min pensumlitteratur har hatt en klar distinksjon med det som kalles for en "desire theory of mind" (å forstå at andre har mentale tilstander) og en "belief desire theory of mind" (å forstå at andre har mentale tilstander som ikke nødvendigvis sammenfatter med tingenes faktiske tilstand og reflekterer virkeligheten), der det avslutningsvis blir konkludert med at utvikling av en kompleks teori om sinnet skjer gjennom tre prosesser; 1) tenkning om selvet, 2) tenkning om andre mennesker, og 3) tenkning om relasjoner mellom mennesker. Jeg har ikke funnet pensumlitteratur som hevder at dyr er lengre enn potensielt stadie 2, men hvis det finnes hadde jeg gledelig lest om det da dette er noe av det mest interessante jeg vet om
Sist endret av Kristina; 23. juni 2011 kl. 13:46.
Redpilled alfahann
Sitat av Kristina Vis innlegg
Det er helt greit å arrestere meg på det, jeg bare sliter med å få sagt alt jeg vil med færrest mulig ord (for at folk skal gidde å lese hva jeg skriver). Som presisert viser jeg til forskning på svært autistiske barn. Det er ofte en blendende og utydelig distinksjon mellom autister med og uten språk, og mange hevder at autisme med språk heller sammenfatter med diagnosen Asperges Syndrom. Det tidligeste og potensielt mest fremtredende trekket ved autister er fravær av felles oppmerksomhet (det at barn og omsorgsyter har konsentrasjonsfokus på samme objekt eller hendelse), en evne som er helt nødvendig for å utvikle språk. Språk læres når omsorgsyter og barn har sekundær intersubjektivitet (at de har fokus på samme tredjeobjekt) som omsorgsyteren kan stemple ("kopp!"). Felles oppmerksomhet er ikke bare begynnelsen på språkutviklingen, men også begynnelsen på teori om sinnet, da felles oppmerksomhet antyder at barnet forstår at andres beskuelse gir informasjon om den kommunikative intensjonen. Mange forskere hevder faktisk at autisme kan sammenlignes med et menneske uten språk og et menneske uten teori om sinnet.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan en mangel på språk utelukker evnen til å tenke. Prossesering av språk utgjør langt ifra hele hjernen og jeg synes derfor det er ulogisk at en mangel på språk utelukker evnen til å tenke.

For å ta det andre eksempelet ditt med en person som er vokst opp uten språklig stimuli. Heller ikke her skjønner jeg hvorfor en mangel på språk utelukker evnen til å tenke. At personen senere ikke har evnen til å lære seg språk skyldes nok i høy grad at hjernen er ekstremt plastisk i begynnelsen av livet. For eksempel vil en baby ha evnen til å skille mellom to apeansikt, men når barnet blir eldre vil evnen til å skjelne mellom apeansikt forsvinne fordi dette ikke er noe barnet blir utsatt for ofte. Det samme kan sies om språk. Blir man ikke utsatt for det vil heller ikke hjernen opprette koblinger som gjør at det er mulig å lære språk. Men jeg ser ikke hvordan dette utelukker abstrakt tenking og det å tenke i bilder.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Prossesering av språk utgjør langt ifra hele hjernen og jeg synes derfor det er ulogisk at en mangel på språk utelukker evnen til å tenke.
Vis hele sitatet...
Det mener jeg heller ikke, men Vygotsky mente forsåvidt det. Han mente at språket ble internalisert som en mental representasjon, og at dette var "tanken" (men, jeg tror nok at han forestilte seg enn annen form for "tenkning" enn den du sikter til). For å eksemplifisere dette viser en til studier av barn. Barn sier sitt første ord rundt ett år og får en såkallet "vokabularspurt" etter to år der de lærer språk utrolig fort. To år har vist seg å være et vendepunkt for mennesket, for det er etter to år barn faktisk viser evnen til å planlegge atferd og de slutter med "prøve-og-feile"-metoden. De kan nå representere problemløsninger mentalt. Barn snakker mye til seg selv tidlig i livet, nettopp for å inhibere impulser, resonnere og handle adaptivt i miljøet. Når vi blir voksne bruker vi denne "indre talen" til å regulere oss selv.

Autister (av alvorligste sort, presisert igjen) mangler jo en del av disse evnene. Men, autister tenker jo, av og til på et mye, mye høyere intelligent plan enn "vanlige" mennesker. Det jeg egentlig ville frem til var at språk har vist seg å være et fundament for hva som kan kalles for "høyerestående mentale prosesser" som en sålangt ser på som unike for mennesket, derav ToM. Så det blir feil, som du presiserte, å si at all tenkning er avhengig av språk, men mangel på språk hemmer mange mentale kapasiteter som også kan sammenfatte med "tenkning" i en litt smalere forstand.
Sist endret av Kristina; 23. juni 2011 kl. 14:52.
Sitat av Kristina Vis innlegg
Nå har jeg jo ikke sagt at det ikke finnes flere definisjoner på språk, men i den grad språket gir mulighet for å formidle et uendelig budskap (se min definisjon) så har selv ikke de mest avanserte pattedyrene denne evnen.
Vis hele sitatet...
Det er så vidt jeg vet helt sant, og for ordens skyld kan jeg jo nevne at hensikten ikke var å motstride dette punktet. Et interessant moment i den sammenheng er forresten angående den tidligere nevnte papegøyen Alex som på egenhånd kom opp med ordet "banerry" for å beskrive et eple – han hadde aldri sett et eple før, men kjente blant annet til fruktene banan og kirsebær (cherry) og kombinerte ordene for å beskrive det som kan se ut som en krysning mellom en banan og et kirsebær. Det er selvsagt langt igjen til komplett språklig produktivitet, men veldig interessant likevel.

Sitat av Kristina
Jeg så også en dokumentar der en hund hadde lært over 200-ordkommandoer, og hadde evne til å forstå symbolisering (at feks en tegning representerer et virkelig objekt).
Vis hele sitatet...
Jeg tipper du sikter til PBS-dokumentaren "Dogs Decoded" eller NatGeo-dokumentaren "Dog Genius". Begge omtaler dette, og jeg tror faktisk det er samme hund, om jeg ikke husker feil. Det er en border collie som kan navnet på over 350 forskjellige ting, og, som du sier, forstår at bilder eller tegninger av et objekt representerer objektet som er avbildet/tegnet. Du kan også se det korte Nova-klippet "World's Smartest Dog? Meet a Border Collie Whose Memory Astounds" med en annen border collie som kan navnet på over 1000 objekter, og som klarer å resonnere seg frem til hva du mener via deduksjon hvis du ber den om å hente noe den ikke har sett og ikke vet navnet på som ligger sammen med resten av det den allerede er kjent med (dette mener jeg man ser i "Dog Genius" også, med den andre hunden).

Sitat av Kristina
- Fordi dyr bruker språket for å oppnå noe, normalt en belønning, og ikke for kommunikasjonens skyld.
Vis hele sitatet...
Det samme kan i grunn sies om mennesker. Vi kommuniserer for å oppnå noe, men det kan være av høflighet, for å forhindre kjedsomhet etc. Det vi oppnår vil fungere som belønning (eventuelt straff).

Sitat av Kristina
- Fordi læring av språk til dyr skjer gjennom operant betinging, noe som ikke er hele sannheten hos mennesker.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg er kun delvis enig. Deduksjonen til border colliene og papegøyens konstruksjon av ordet "banerry" kan vel neppe sies å være et direkte resultat av operant betinging. Men jeg er enig i den grad at språkproduksjon, i hvert fall til å begynne med, ser ut til å måtte aktivt læres bort til andre dyr via belønning, mens språkproduksjon hos mennesker ser ut til å komme av seg selv bare de blir utsatt for omgivende språkbruk. Men jeg er usikker på om det har blitt utført forsøk med aper oppvokst i miljø med overvekt av mennesker som snakker tegnspråk, for å se om de er i stand til å begynne å produsere språk uten hjelp av menneskestyrt betinging.

Når det er sagt er det også greit å påpeke at de første ordene et barn lærer seg også normalt er sterkt utsatt for operant betinging. Enhver ytring som likner et ord vil bli mottatt med stormende jubel, noe som fungerer som belønning, og det samme kan sies om ord som får en funksjon ved å skaffe barnet noe det vil ha eller setter pris på (med eller uten direkte intensjon fra barnets side).

Sitat av Kristina Vis innlegg
Forståelse av selvet er bare halvparten av en fullstendig teori om sinnet, der den mest vesentlige delen faktisk er forståelse av andres sinn og mentale tilstander. Min pensumlitteratur har hatt en klar distinksjon med det som kalles for en "desire theory of mind" (å forstå at andre har mentale tilstander) og en "belief desire theory of mind" (å forstå at andre har mentale tilstander som ikke nødvendigvis sammenfatter med tingenes faktiske tilstand og reflekterer virkeligheten), der det avslutningsvis blir konkludert med at utvikling av en kompleks teori om sinnet skjer gjennom tre prosesser; 1) tenkning om selvet, 2) tenkning om andre mennesker, og 3) tenkning om relasjoner mellom mennesker. Jeg har ikke funnet pensumlitteratur som hevder at dyr er lengre enn potensielt stadie 2, men hvis det finnes hadde jeg gledelig lest om det da dette er noe av det mest interessante jeg vet om
Vis hele sitatet...
Javisst, som jeg sa er ToM mer enn forståelse av selvet, men å verifisere sistnevnte er omtrent det nærmeste man kommer entydig tolkbar empirisk data i den sammenheng. Har man både en forståelse av selvet og empati, så er man enda nærmere å kunne konkludere i positiv retning, men empati er heller ikke en forutsetning for ToM på samme måte som bestått speiltest ikke er en forutsetning for forståelse av selvet.

Kan du utdype litt om hva du mener med punkt 3? Sikter du til det du nevner om forståelse for at andre individer sitter på annen kunnskap enn deg selv, som også kan avvike fra virkeligheten? Eller at de forholder seg konsekvent til forskjellige individer på forskjellige måter? Førstnevnte tror jeg du kan se eksempler på i NatGeo-dokumentaren "Ape Genius", og sistnevnte ser man i enhver hundeflokk, ulveflokk, apeflokk, og alle andre grupperinger med dominanshierarkier (praktisk talt alle flokkdyr).
Sitat av Kristina Vis innlegg
Både intelligent tenkning og språk er kapasiteter som regnes som enestående for mennesker som art. Språk har mange definisjoner, og kan her defineres som et symbolsystem og regler for å kombinere disse symbolene på en måte som muliggjør et uendelig budskap (Passer & Smith, 2008). Altså, i denne definisjonen inkluderes ikke kroppsspråk, ergo så har dyr ikke språk.
Vis hele sitatet...
Relativt enig med innlegget ditt, unntatt delen jeg valgte å sitere. Dette er en forhastet konklusjon, som ingen mennesker, med dagens kunnskap, bør kunne stille seg bak.

"researchers at Mount Sinai School of Medicine analyzed the brains of two other baleen species — humpback and finback whales — as well as those of a number of toothed whales like dolphins and killer and sperm whales. The study revealed brain structures surprisingly similar to our own. Some, in fact, contained large concentrations of spindle cells — often referred to as the cells that make us human because of their link to higher cognitive functions like self-awareness, a sense of compassion and linguistic expression — with the added kick that whales evolved these same highly specialized neurons as many as 15 million years before we humans did, a stunning instance of a phenomenon biologists refer to as parallel evolution."

http://www.nytimes.com/2009/07/12/ma...pagewanted=all

Hvor avansert hvalenes kommunikasjon er, og hvilken rolle den spiller, har vi til nå ingen mulighet til å forstå.

Andre dyr, som haner, kan sette sammen setninger med flere ledd.
Nå begynner denne diskusjonen å bli ganske gøy, da jeg ser at vi egentlig er enige men ser det fra ulike perspektiv.

Sitat av Provo Vis innlegg
Vel, jeg er kun delvis enig. Deduksjonen til border colliene og papegøyens konstruksjon av ordet "banerry" kan vel neppe sies å være et direkte resultat av operant betinging. Men jeg er enig i den grad at språkproduksjon, i hvert fall til å begynne med, ser ut til å måtte aktivt læres bort til andre dyr via belønning, mens språkproduksjon hos mennesker ser ut til å komme av seg selv bare de blir utsatt for omgivende språkbruk.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp det, at både dyr og mennesker noen ganger konstruerer ytringer som aldri har blitt forsterket, som er et av de mest brukte motargumentene mot et behavioristisk perspektiv på læring. Å forklare mennesket ut fra operant betinging har ikke bare vist seg å være problematisk, men i noen tilfeller også direkte misvisende. Mange behaviorister mener jo at dyr lærer uten innsikt og bare er passive resultat av betinging, noe som er helt feil og kan begrunnes med overnevnte eksempel.

Arv versus miljødebatten innen læring av språk er representert av to ytterkanter; N. Chomsky og B. F. Skinner.

- Barn blir forsterket av voksne når de lærer språk, men konstruerer ytringer de aldri har hørt eller som har blitt forsterket.

- Barn sin språklige kompetanse er mer avhengig av biologi enn miljø. Korrelasjonsstudier viser at barns språklige kompetanse kan være uavhengig av kvaliteten på den språklige oppdragelsen. Dette indikerer at så lenge det er noe språklig stimuli tilstede, så vil barn lære språk på likt plan med jevnaldrede selv i språklig depriverte hjem.

- Når språklige input er fullstendig fraværende, vil barn over 11-12 år aldri kunne lære komplekst språk. Dette viser at det er mer enn læring tilstede. Denne kritiske perioden eksisterer ikke hos dyr, da de antakeligvis ikke har det samme språklige støtteapparatet.

- En ser at det kritiske området planum temporale i hjernen utvikler seg samtidig som at barnet lærer språk, dette indikerer at barnet trenger språklig stimulering (av uviss kvalitet) for å bygge opp et indre språklig støtteapparat. Dette bekrefter forskning på døve barn, da disse ofte må ha operert inn et implantat som stimulerer auditorisk nerve og der fravær av slikt implantat ofte hemmer den språklige utviklingen.

- Det mest spennende motargumentet mot behaviorisme er at alle barn, uavhengig av kultur og oppvekstmiljø, har en fascinerende overensstemmelse når det kommer til selve tilegningsprosessen. Alle barn babler meningsløse fonemer når de er 6 mnd, alle barn sier sitt første ord rundt 1 år, kombinerer setninger ved 2 år og har et bredt ordforråd og mestrer de fleste grammatiske konstruksjoner ved 4-5 år.

- Dagens moderne språkpsykologi baseres på en gylden middevei, og hevder at språk hos mennesker er avhengig av et indre språklig støtteapparat, som i nevrobiologien er lokalisert i planum temporale, kombinert med et språklig miljø. Det strides om hvorvidt kvaliteten på dette miljøet er en essensiell faktor, og jeg er av den oppfatning av at det er litt avhengig av hvor forskeren befinner seg på arv-mijø-stigen. Chomsky mente at det var uvesentlig, og at barn hadde en "universell grammatikk", men en ser i dag bort fra ekstreme synspunkt. Kvaliteten er nok viktig, men kanskje ikke avgjørende?

- Enda mer fascinerende er opphavet av såkallede "homesign", der døve barn i blant annet afrikanske fattigdomsstrøk med foreldre som ikke har interesse av å lære bort språk til sine barn, finner opp eget språk. Dette språket er dermed ikke resultat av instrumentell (operant) betinging, da, som du sikkert vet, dette ofte er avhengig av at noen lærer det bort. Disse barna har vært et stort støtteargument til den biologiske siden av språklæring. Læring og miljø, er dermed halve historien.

Sitat av Provo
Men jeg er usikker på om det har blitt utført forsøk med aper oppvokst i miljø med overvekt av mennesker som snakker tegnspråk, for å se om de er i stand til å begynne å produsere språk uten hjelp av menneskestyrt betinging.
Vis hele sitatet...
Det hadde vært interessant. Et lignende aspekt er jo det faktum at sjimpanser lærer bort tegnespråk til hverandre, blant annet egne avkom.


Sitat av Provo
Kan du utdype litt om hva du mener med punkt 3? Sikter du til det du nevner om forståelse for at andre individer sitter på annen kunnskap enn deg selv, som også kan avvike fra virkeligheten? Eller at de forholder seg konsekvent til forskjellige individer på forskjellige måter? Førstnevnte tror jeg du kan se eksempler på i NatGeo-dokumentaren "Ape Genius", og sistnevnte ser man i enhver hundeflokk, ulveflokk, apeflokk, og alle andre grupperinger med dominanshierarkier (praktisk talt alle flokkdyr).
Vis hele sitatet...
Med det mener jeg førstnevnte. Det blir egentlig forskjellen mellom en desire ToM og en belief-desire ToM. Nå har jeg ikke sett dokumentarene du sikter til, og har hittil ikke lest overbevisende empiri som sier at dyr har en belief-desire ToM.
Sist endret av Kristina; 23. juni 2011 kl. 15:31.
Redpilled alfahann
Sitat av EoT Vis innlegg
Relativt enig med innlegget ditt, unntatt delen jeg valgte å sitere. Dette er en forhastet konklusjon, som ingen mennesker, med dagens kunnskap, bør kunne stille seg bak.

"researchers at Mount Sinai School of Medicine analyzed the brains of two other baleen species — humpback and finback whales — as well as those of a number of toothed whales like dolphins and killer and sperm whales. The study revealed brain structures surprisingly similar to our own. Some, in fact, contained large concentrations of spindle cells — often referred to as the cells that make us human because of their link to higher cognitive functions like self-awareness, a sense of compassion and linguistic expression — with the added kick that whales evolved these same highly specialized neurons as many as 15 million years before we humans did, a stunning instance of a phenomenon biologists refer to as parallel evolution."

http://www.nytimes.com/2009/07/12/ma...pagewanted=all

Hvor avansert hvalenes kommunikasjon er, og hvilken rolle den spiller, har vi til nå ingen mulighet til å forstå.

Andre dyr, som haner, kan sette sammen setninger med flere ledd.
Vis hele sitatet...
Hjernen til et mennenske er langt større enn hjernen til en hval sammenlignet med kroppstørrelsen. http://www.highnorth.no/library/myths/br-si-bo.htm

Det er per idag veldig lite som tyder på at andre pattedyr har en mental kapasitet som er noe i nærheten av menneskets. Man kan selfølgelig ikke slå hundre prosent fast at andre dyr ikke er like intelligente. Men bevisbyrden ligger på dem som kommer med et slikt utsagn.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Hjernen til et mennenske er langt større enn hjernen til en hval sammenlignet med kroppstørrelsen. http://www.highnorth.no/library/myths/br-si-bo.htm
Vis hele sitatet...
Det er en veldig røff og unøyaktig indikator på intelligens. En bedre variant er encefaliseringskvotienten (EQ). Men også dette vil være et røft estimat, og sitatet til EoT poengterer at dette omhandler at de har en uventet hjernestruktur – noe som kan tyde på et større avvik fra antatt intelligens gjennom EQ enn hva man vanligvis ser, uten at jeg kan si å ha lest rapporten. Poenget er nok uansett ikke å hevde at hvaler er like intelligente som mennesker, men at man ikke skal være altfor bastant i sine uttalelser om dyrs kognitive evner – det er tross alt et forskningsområde hvor man nesten kan stille klokken etter overraskelsene som dukker opp.
Sist endret av Provo; 23. juni 2011 kl. 16:00.
Sitat av cagivos Vis innlegg
Døvblind og død kan ikke være stor forskjell mener jeg. eneste de kan er å føle.
Vis hele sitatet...
Vil bare si her, selv om det er helt off topic, at jeg har vært personlig assistent for en døvblind kvinne i tjueårene i 2 år. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har møtt et vakrere, mer intelligent eller mer fantastisk menneske i mitt liv. Nå har denne kvinnen sterke høreapparat som gjør at en kan kommunisere gjennom språk, men fordi høreapparatet er så sterkt forsterkes alle lyder, inkludert bakgrunnsstøy, noe som gjør det vanskelig å konsentrere seg om spesifikke lyder. Hun har et syn utgjør ca. 2 % av vanlig syn, og har med linser på et en synsstyrke på -22. Hun er per definisjon døv og blind. Hun er den sterkeste jeg kjenner, der livet ikke bare er en kamp mot funksjonshemningene, men også mot diskriminering fra skolen, kommunen, staten og hele verden og dens fordommer. Jeg tror nesten at Maslow hadde plassert henne på toppen av selvaktualiseringspyramiden. Det er ikke sjelden at jeg blir helt satt ut når jeg er på jobb, for eksempel når jeg snubler i fortauskanten av ren latskap, se mens hun hopper lett oppå fortauet fordi hun har memorisert hele byen og dens utfordringer. En gang, når jeg skulle kjøre oss hjem etter en lang dag, var motorveien stengt på grunn av en bilulykke. Det var dårlig skiltet, og jeg var helt panisk fordi jeg trodde vi aldri kom til å komme oss hjem. Hun derimot, satt helt stille før hun gir fra seg et sukk og sier "Kristinaaaa, ta det med ro. Du kjenner deg snart igjen". Og jammen gjorde jeg det. Når jeg spurte henne hvordan hun visste hvor hun var når hun knapt ser ut frontruten, sa hun bare "Du tok jo til høyre, logisk tenkning heter det." Jeg vet med sikkerhet at hun kommer til å oppnå mye mer i livet enn jeg og "alle andre" funksjonsfriske. Slike mennesker, de gir deg faktisk perspektiv på livet.
Sitat av Kristina Vis innlegg
Med det mener jeg førstnevnte. Det blir egentlig forskjellen mellom en desire ToM og en belief-desire ToM. Nå har jeg ikke sett dokumentarene du sikter til, og har hittil ikke lest overbevisende empiri som sier at dyr har en belief-desire ToM.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva som kvalifiserer som overbevisende, men i boken If Dogs Could Talk: Exploring the Canine Mind av Vilmos Csanyi er det nevnt noen eksempler på hva Daniel Dennett kaller tredjeordens intensjoner, altså intensjoner om å få andre individer til å tro noe, hos bavianer og sjimpanser (kapittel 13).

Her er også noen artikler som tar for seg temaet:
http://email.eva.mpg.de/~tomas/pdf/C...petitor_06.pdf
http://www.sciencedirect.com/science...03347200915185
http://psycnet.apa.org/psycinfo/1988-98392-015
http://journals.cambridge.org/action...ne&aid=6726104

Om det er tilstrekkelig overbevisende er vanskelig for meg å si, men interessant er det uansett. (Kun den første av de er fritt tilgjengelig, men jeg vil tro du har tilgang til de andre gjennom skolenettverk, eventuelt med litt ekstra googling.)
Sist endret av Provo; 23. juni 2011 kl. 16:59.
▼ ... over en måned senere ... ▼
nå har jeg bare lest 1/3 av side 1 her. men etter alle ideer og tanker vil jeg tro at det er en kombinasjon.
hukommelse spiller en stor rolle vil jeg tro. tridligere erfaringer og opplevelser lagret ut ifra hvordan du reagerte og hva slags følelser du fikk rundt det.

altså. havnet du i en situasjon der du må velge A eller B, og du har vert i en lignende situasjon tidligere der du f.eks valgte A, vil man jo mest sansyligvis etter innstinkt og hukommelse 'tenke' seg til det mest logiske og fornuftige svar A.

men før man begynner å definere 'hva tenker den som er lært og husker eller har opplevd hva?'. vil jeg heller begynne å definere 'hva er tanke/tanker/tankegang?'

jeg vil tro at den tankegangen vi har i dag ikke er noe vi har hatt i alle manns år.
det er noe vi har utviklet, akkurat som vi har utviklet en effektiv metode for å fremstille betong, asfalt, hva som helst.
disse elementene er noe som har oppstått før av seg selv. men vi har effektivisert metodene.

jeg tror at en 'tanke' er en mikstur av hukommelse, erfaring, instinkt og moral.
fordi man bruker hukommelsen til å reflektere og sammenligne en hendelse/følelse opp mot en annen. (faller også under erfaring)
instinkt, fordi det er noe som er med på å avgjøre de fleste av dine avgjørelser basert på hvordan man føler seg der og da.
og moral fordi det er den liv-stilen/-retningen man har i livet.

jeg er overfasinert over denne tråden og digger temaet, men desverre er jeg for lat og fjern til å lese så mye =/

avsluttningsvis:
det kan hende alt dette høresd helt bak mål ut og uten noen som helst sammenheng, men det er da slik jeg TENKER!

Peace
-Oik
Sitat av Oik Vis innlegg
jeg tror at en 'tanke' er en mikstur av hukommelse, erfaring, instinkt og moral.
fordi man bruker hukommelsen til å reflektere og sammenligne en hendelse/følelse opp mot en annen. (faller også under erfaring)
instinkt, fordi det er noe som er med på å avgjøre de fleste av dine avgjørelser basert på hvordan man føler seg der og da.
og moral fordi det er den liv-stilen/-retningen man har i livet.
Vis hele sitatet...
Jeg tror moral er noe man har lærer seg etterhvert,
pga dagens lover osv så lærer man at man ikke skal skade andre,
da slik oppførsel straffes. Hadde man ikke lært det så vil "instinktet"
ditt få deg til å evt. skade, drepe, eller uskadeliggjøre andre personer eller
dyr som kunne blitt ansett som en fare/trussel på noen måte for deg selv.
Sist endret av Juliaan; 19. august 2011 kl. 21:47.
▼ ... over en uke senere ... ▼
tanke og språk er 2 forskjellige ting lol, du tenker at kebaben ser god ut. Fordi du vet den smaker godt.
Trenger ikke kunne et språk for noe slikt. Alle mennesker lærer seg jo et språk hvis de ikke går rundt alene hele livet, så blir et litt umulig spørsmål.