Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 3635
Hei

Jeg og en kamerat ble tatt for biltyveri, han kjørte jeg satt på siden, vi ble oppringt av eieren av bilen, siden vi hadde blitt observert når vi satt oss i bilen. Denne saken ble anmeldt og jeg har nå blitt innkalt til avhør, både jeg og kameraten min har bestemt oss for og innrømme alt og forklare hva som skjedde.

Det jeg lurer på er:
- Hva er straffen for dette?
- Vil det gå som biltyveri for meg uansett om jeg ikke kjørte?
- Noe vits i advokat egentlig? Vært i flere avhør men aldri hatt advokat, noen som vil anbefale dette?

PS: Er ikke sikker på om dette er den rette plassen og opprette tråden men vennligst flytt den om det er feil.
Your in deep shit bro!
Straffen er vel ganske drøy!

Om dere skal innrømme alt trenger dere egentlig ikke advokat. Men er nok lurest i retten, så dere ikke får så veldig lang fengsel's straff. God luck
Trådstarter
36 2
wow wow wow, ro ned litt a :P Fengsel's straff? ...

EDIT: Har glemt og si at jeg er under 18, men tror ikke det har så mye og si med tanke på at jeg er over den kriminelle lavalderen, ville bare tilføye det.
Sist endret av spbots; 7. januar 2010 kl. 16:05.
Sitat av spbots Vis innlegg
wow wow wow, ro ned litt a :P Fengsel's straff? ...
Vis hele sitatet...
Jeg ville ha prøvd å fått overtalt han kompisn din til å få på seg all skylda, og at han lurte deg og sa at han hadde fått lappen, or whatever smart du/dere kommer på og si. Da politiet spørr om du vill anmelde for at han lurte deg så svarer du nei. Det er bedre at 1 blir tatt enn 2. Og du vill redde deg selv utifra mange videre problemer i livet Og nei, tror ikke han kompisn din vill få så mye større problemer pga det. Og du har en god sak på deg da det ikke var du som kjørte. Hvis han ikke blir med på det, så er det verd tiden du bruker på advokat and shit.
Sist endret av eskil2k; 7. januar 2010 kl. 16:08.
Sånn går dere når dere er så dum og gjør dere selv skyldig.
Hadde vært en enkel sak å komme seg unna.

Hva er det 1 vitne mot dere?

Sitat av eskil2k Vis innlegg
Jeg ville ha prøvd å fått overtalt han kompisn din til å få på seg all skylda, og at han lurte deg og sa at han hadde fått lappen, or whatever smart du/dere kommer på og si. Da politiet spørr om du vill anmelde for at han lurte deg så svarer du nei. Det er bedre at 1 blir tatt enn 2. Og du vill redde deg selv utifra mange videre problemer i livet Og nei, tror ikke han kompisn din vill få så mye større problemer pga det. Og du har en god sak på deg da det ikke var du som kjørte.
Vis hele sitatet...
Du er jo helt ute å kjører?
Trådstarter
36 2
Han er ikke så god kamerat at han vil ta på seg all skylda.

Og i tillegg om han hadde gjort det så hadde jeg sitti med dårlig samvittighet i lang tid.


Men kan si litt mer detaljert om historien.


Han satte seg inn i bilen og startet den, ropte "kom da" til meg, jeg satte meg inn i bilen, han kjørte av gårde, etter 2-3 km ba jeg han stoppe, jeg skjønnte at det var dumt og være med på det, like etterpå ringte eieren av bilen og vi innrømte alt til bileieren og beklagde oss ovenfor han.
Sist endret av spbots; 7. januar 2010 kl. 16:10.
Skolms: Hvordan da?

Dum du og da, som vill være med å ta på deg skylda da fortjener du vell straffen.
Sist endret av eskil2k; 7. januar 2010 kl. 16:12.
Trådstarter
36 2
Så det blir fengselsstraff uansett?

Så jeg kan ikke være så heldig og få en klekkelig bot jeg med tanke på:
- At jeg er under 18
- Jeg kjørte ikke bilen
- At vi innrømte alt med en gang for bileieren, sa hvor bilen var så han fant den og hvor nøkkelen lå (ingen som helst skader på bilen)
- Og i tillegg så vil jeg jo være samarbeidsvillig i avhøret


Det tok sikkert ikke mer enn 20 minutter fra vi tok bilen til han fikk den tilbake.


Forresten en ting jeg kom på, kameraten min startet aldri bilen, bilen stod og gikk om det på noen som helst måte vil endre noe...
Sist endret av spbots; 7. januar 2010 kl. 16:35.
Ja, enda fengselstraff, bil tyveri er veldig strengt.
Men om du er under 18, kanskje det havner i konfliktrådet.

Det skjedde med meg når jeg stjelte min første bil ( 13 år) da var jeg under den kriminelle lavalder, men!

Kjenner dere han dere tok bilen fra? spør om han kan trekke anmeldelsen ( Funker det her i Norge eller bare USA? )
Trådstarter
36 2
Men jeg har bare fått innkallelse til avhør så jeg vet ikke 100% sikkert om det er pga det, men det er ca 3-4 uker siden det skjedde, jeg trudde jeg ville bli innkallt med en gang, hva trur dere? Det kan være innkallelse til en av mine tidligere uoppløste saker.
Sitat av spbots Vis innlegg
Men jeg har bare fått innkallelse til avhør så jeg vet ikke 100% sikkert om det er pga det, men det er ca 3-4 uker siden det skjedde, jeg trudde jeg ville bli innkallt med en gang, hva trur dere? Det kan være innkallelse til en av mine tidligere uoppløste saker.
Vis hele sitatet...
Det kan nok godt hende da.
Sist jeg ble anklaget for biltyveri ble jeg henta på døra.
Trådstarter
36 2
Cartman Jr, om det er biltyveri saken jeg har blitt innkalt for, hvilke tips kan du gi for å prøve å unngå fengsel?

Jeg har tenkt til og legge meg flat, innrømme alt, og håpe på det beste..? Noen bedre/andre tips?
Det kommer igrunn helt ann på situasjonen, men jeg fatter ikke at "Cartman JR" kan si så skråsikkert at det ender i fengselsstraff. Har du noen jussbakgrund, eller bare synser du?

Det at du er ærlig/ydmyk og sammarbeidsvillig senker straffen betraktlig. Samtidig kvier politiet seg for å fengsle barn under 18 år, og det skjer stort sett kun i sjeldne tilfeller.

Jeg vedder på en bot samt samfunnsstraff.
Sitat av spbots Vis innlegg
Cartman Jr, om det er biltyveri saken jeg har blitt innkalt for, hvilke tips kan du gi for å prøve å unngå fengsel?

Jeg har tenkt til og legge meg flat, innrømme alt, og håpe på det beste..? Noen bedre/andre tips?
Vis hele sitatet...
Om du har tidligre alvorlig saker så veit jeg egentlig ikke noen tips.
Har egentlig ikke tips i det hele tatt!

Sitat av Restyle Vis innlegg
Det kommer igrunn helt ann på situasjonen, men jeg fatter ikke at "Cartman JR" kan si så skråsikkert at det ender i fengselsstraff. Har du noen jussbakgrund, eller bare synser du?

Det at du er ærlig/ydmyk og sammarbeidsvillig senker straffen betraktlig. Samtidig kvier politiet seg for å fengsle barn under 18 år, og det skjer stort sett kun i sjeldne tilfeller.

Jeg vedder på en bot samt samfunnsstraff.
Vis hele sitatet...
Dette er av egen erfaring.
Legg på en utsettelse på bil lappen i tillegg, og prøve tid på 2 år.
Sist endret av Rallo Tubbs; 7. januar 2010 kl. 16:48.
Trådstarter
36 2
Jeg har 2 uløster saker fra før, også har jeg 1 sak som ble løst i konfliktråd, også har jeg en sak hvor jeg ble tatt for bruk av hasj.
Sitat av spbots Vis innlegg
Jeg har 2 uløster saker fra før, også har jeg 1 sak som ble løst i konfliktråd, også har jeg en sak hvor jeg ble tatt for bruk av hasj.
Vis hele sitatet...
Var vel ikke så alvorlig.
Men nå skal jeg ikke si sikkert, men er kanskje rett som han over meg sa.

Kan nok godt henne du ''bare'' får: Bot,Utsettelse,samfunnstraff og prøvetid.
Da er du mye heldigere en meg
Siden du er under 18 kan vel dette komme opp for konfliktrådet?
Isåfall bør du velge det.

Fengselstraff får du ikke. Men, en bot må du regne med.
Jeg ville ha prøv å blitt enig med eieren om en avtale mellom dere, sånn at dere/du slipper straff. Altså konfliktrådet.
Jeg tror jeg sterkt ville vurdert en advokat uansett når det viser seg at du har såppass mye klammeri med politiet fra før av. Personer som blir oppfattet/ansett som førstegangskriminelle vil ofte få en lavere straff i tro om at det ikke gjentar seg. Når det viser seg at du har flere saker gående og blitt dømt fra før vil det garantert ikke hjelpe din sak mtp. styrke på straffen. Å være ydmyk og innrømme hendelsen vil gi mindre bonuspoeng for hver gang, du går ikke i barnehagen hvor "Beklager!" løser alle problemene.

Uansett tviler jeg på at fengselsstraff er aktuelt i dette tilfelle, men du kommer nok til å få en merkbar straff uansett.
Trådstarter
36 2
Kan jeg foreslå konfliktråd selv for politiet, da vil jeg jo vise at jeg er villig til og gjøre opp for det jeg har gjort, eller er det en konklusjon politiet selv må ta i sammen med eieren av bilen?
Sitat av spbots Vis innlegg
Kan jeg foreslå konfliktråd selv for politiet, da vil jeg jo vise at jeg er villig til og gjøre opp for det jeg har gjort, eller er det en konklusjon politiet selv må ta i sammen med eieren av bilen?
Vis hele sitatet...
Det er noe eieren som regel bestemmer om han vil eller ikke.
Politi får som regel overtalt dem
Legg deg dønn flat og fortell nøyaktig hva som skjedde, legg noe (nervøs) vekt på at du omtrent ble dratt inn i det... Av det jeg leser virker det ihvertfall som om han "kameraten" din var den mest pådrivende parten i dette ? La de forstå at du angrer og har et ydmykt ønske om å gjøre opp for deg ! Håp på det beste; konfliktråd/samfunnsstraff.
Lykke til !
Trådstarter
36 2
Takk for tilbakemeldinger, så lenge det ikke blir "garantert fengsel" så går det nok greit, vil helst slippe det, vil ha en grei utdannelse og blir vel litt værre og få jobb senere og etter en fengsels tur.
Ble tatt for akuratt de samme selv, ente opp med konflikt råd og vaske traileren til eieren av bilen. Haha

Eneste som fikk bot var sjåfør av bilen, ikke noe mer.

Så fengsels straff er lite sansynlig.

Peace
Som barry cooper sier, det er lurt å bruke mye penger på en god advokat. du vil spare mye penger på det. Siden du ikke kan tjene penger når du sitter inne.
Trådstarter
36 2
Sitat av D_MT Vis innlegg
Ble tatt for akuratt de samme selv, ente opp med konflikt råd og vaske traileren til eieren av bilen. Haha

Eneste som fikk bot var sjåfør av bilen, ikke noe mer.

Så fengsels straff er lite sansynlig.

Peace
Vis hele sitatet...
Haha, genialt D_MT, skal tilby han og vaske bilen hans jeg da, haha
Tror du ikke trenger å forvente deg den store straffen.

Du burde ta deg en prat med eieren av bilen og beklage for hendelsen og alt som skjedde.


-------------------------------------------------------

Du vet at du har mistet sjansen for å reise inn i Usa nå?
Sist endret av BadNamed; 7. januar 2010 kl. 23:48. Grunn: Redigering
Trådstarter
36 2
Jeg har beklaget, bare en halvtime etter at vi tok bilen var bilen returnert og eieren stod på døra, og vi beklagde begge to til han, og han sa at det alt var anmeldt.
Sitat av spbots Vis innlegg
Jeg har beklaget, bare en halvtime etter at vi tok bilen var bilen returnert og eieren stod på døra, og vi beklagde begge to til han, og han sa at det alt var anmeldt.
Vis hele sitatet...
Sikker på at eier av bilen ikke sa at det var anmeldt for å sette en støkk i dere?

Aner ikke jeg, skyt meg om jeg tar feil, men med det tidsperspektivet (30 minutter etter bilen var tatt sto han på døra) og eier sier allerede da at det er anmeldt? Hmm, etter det jeg har å erfare så tar en anmeldelse litt lengre tid enn som så.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Skolms: Hvordan da?

Dum du og da, som vill være med å ta på deg skylda da fortjener du vell straffen.
Vis hele sitatet...
Ka snakker du om? Vil være med å ta på meg skylden?

Alt jeg sa var at det du kommer mer var nonsens og at det var dumt av de og ikke prøve å slippe unna.
Trådstarter
36 2
Tror ikke det blir så lett og slippe unna den, de hadde oss visstnok på kamera fra dagligvare butikken.
Sitat av spbots Vis innlegg
Takk for tilbakemeldinger, så lenge det ikke blir "garantert fengsel" så går det nok greit, vil helst slippe det, vil ha en grei utdannelse og blir vel litt værre og få jobb senere og etter en fengsels tur.
Vis hele sitatet...
Altså, du kan få veldig mange finer jobber selvom du har noe på rullebladet.
Untak er vel, politi, barnehage arbeider osv.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Altså, du kan få veldig mange finer jobber selvom du har noe på rullebladet.
Untak er vel, politi, barnehage arbeider osv.
Vis hele sitatet...
jeg har jobbet i barnehage, ett par voldsaker på rullebladet..
Trådstarter
36 2
Ok, men hvordan er det med det og ha plettfri vandel? Vet at noen jobber krever dette, men gjelder det kun slike jobber som du nevnte? Begynner og komme utenfor tema nå, men ble bare nysgjerrig siden du nevnte det.
Sitat av skolms Vis innlegg
Ka snakker du om? Vil være med å ta på meg skylden?
Vis hele sitatet...
Den var til trådstarter

Sitat av skolms Vis innlegg
Alt jeg sa var at det du kommer mer var nonsens og at det var dumt av de og ikke prøve å slippe unna.
Vis hele sitatet...
Ja skjønnte jo det, men hvorfor? Sa ikke de, sa han.
Trådstarter
36 2
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Den var til trådstarter


Ja skjønnte jo det, men hvorfor? Sa ikke de, sa han.
Vis hele sitatet...
Jeg vil jo ikke ha straff, men jeg står for det jeg har gjort, og jeg var med på det. Jeg har aldri sagt at jeg er eller har vært uskyldig og vil gjerne gjøre opp for det, men bare jeg slipper fengsel så går det greit for meg.
Sitat av spbots Vis innlegg
Jeg vil jo ikke ha straff, men jeg står for det jeg har gjort, og jeg var med på det. Jeg har aldri sagt at jeg er eller har vært uskyldig og vil gjerne gjøre opp for det, men bare jeg slipper fengsel så går det greit for meg.
Vis hele sitatet...
Noen gang er det bedre å ikke være ærlig, for å ikke få vanskligheter senere i livet. Og ja det er verd det. Men, såklart, ditt valg, hvis du synes å være ærlig er det rette valget her. Så er det helt greit for meg. Noen gang må du redde ditt eget skinn og gi faen i resten og hvis jeg forstår rett hadde du sjangsen.
Trådstarter
36 2
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Noen gang er det bedre å ikke være ærlig, for å ikke få vanskligheter senere i livet. Og ja det er verd det. Men, såklart, ditt valg, hvis du synes å være ærlig er det rette valget her. Så er det helt greit for meg. Noen gang må du redde ditt eget skinn og gi faen i resten og hvis jeg forstår rett hadde du sjangsen.
Vis hele sitatet...
Nei, tror ikke jeg hadde sjansen med tanke på at de har hendelsen på overvåkningskamera fra butikken.
Trådstarter
36 2
Har vært i avhør nå, konfliktråd/forelegg var mest sansynlig sa hun, men kunne hende saken min ville bli sendt til Tingretten om det ikke ble konfliktråd/forelegg.
Hvis dere ikke ødela noe som helst på bilen (dere fant nøklene?) bør det vel telle bittelitt positivt - det er tross alt faktisk absolutt ingen reell skade skjedd.
At det ikke er skjedd noen reell skade gjør at det føles lettere, og derfor er det nok best å ordne opp i konfliktrådet. (vil uansett råde til å gjøre så mye som mulig for å få saken avgjort der). For selv om det ikke er noen reell skade så har de strengt tatt oppfylt gjerningsinnholdet i § 260.. For meg virker det som om den eneste grunnen til at det hele løste seg så raskt var at de ble tatt med en gang - deres intensjoner er de samme.

Kan også påpekes at skade på person eller formue kun er skjerpende omstendigheter (strafferammen heves til 5 år) - mangel derav gjør kun at du er i første ledd.

For ikke å virke for kynisk og kjip vil jeg allikevel påpeke at jeg er enig i at fengsel virker vel strengt i saken. For straffeutmåling er alder, "grad" av medvirkning, tidligere straffbare forhold (eller mangel på dette) alle relevante momenter, så selv om saken går til tingretten slipper du nok fengsel - men da får du saken på rullebladet..
er en greie her jeg ikke skjønner helt, kanskje tatt opp men har ikke lest hele tråden. Stjal dere bilen fra en dere kjenner?! Siden han insta ringte dere opp
Sitat av prick Vis innlegg
er en greie her jeg ikke skjønner helt, kanskje tatt opp men har ikke lest hele tråden. Stjal dere bilen fra en dere kjenner?! Siden han insta ringte dere opp
Vis hele sitatet...
lurer på det samme, hvordan visste han at det var dere?
Trådstarter
36 2
Nei jeg kjenner han ikke, men kameraten min "og en annen" (meg) ble observert sette seg inn i bilen, og de visste hvem kameraten min var, eieren fikk vite dette umiddelbart og tok kontakt med moren til kameraten min.
Hva var hensikten med biltyveriet? Komme seg fra A til B, eller robbe bilen for stæsj?
jeg mener du får stå for det du har gjort, enkelt og greit.
Du viste selv at kompisen din ikke hadde lappen, og at bilen ikke var hans, skal du være med på leken, får du tåle steken.

Synes det er feigt å prøve å lure seg unna dette på noen måte, men skjønner at det er en kjip situasjon, en du har tross alt lagt opp til dette helt feil, å det er ingen andre enn deg selv å skylde på.
At du er under 18 betyr bare at du får strengere straff for og lære deg en lekse

Forbered deg på det verste og håp på det beste
Trådstarter
36 2
Jack Dalton: Hensikten var og komme seg fra A til B.

bz3rker: Det sa jeg selv helt fra starten av at jeg kom til å stå for det jeg hadde gjort, og jeg vil IKKE legge noe skyld over på han.
Dette får nok ikke store utfallet. I mitt tilfelle, så gikk det til konfliktråd for tyveri av bilen og måtte erstatte skader. Mens jeg fikk en anmeldelse på meg får å ha kjørt bil uten førerkort, 6 mnd utsettelse på lappen og 4000 kroner til statskassa. Trenger ingen advokat, så lenge du har innrømt forholdet så får du vell en liten strafferabatt hvis d skulle gå til tingretten.


--
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis ikke dette har blitt nevnt, kan jo komme med en ordentlig unnskyldning til eieren,
og spørre om dere kan komme til en ordning..dere jobber for han, betaler evt. utlegg om det er skader på bilen.
Si dere ska innrømme og si det uansett, men mange unnskyldninger og spørre om han kan vurdere droppe anmeldelsen.
Er dere ydmyk nok kan det være dere slepper bli dømt.