Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1450
Jeg har tatt veldig lite bilder i sort hvit. Tenkte jeg skulle begynne litt med det for en stund siden, men det ble liksom ikke noe av. Men jeg tok noen, og det var ett jeg likte godt selv. Tips og triks til hvordan å gjøre svart/hvitt bra, viktige ting å huske på etc. er jo alltid gøy. Konstruktivt folkens, konstruktivt

http://bilete.no//6877.jpg

f/8
ISO:100
1/400

Jeg vet ikke helt hvorfor, men det blir mye mer støy etter at bildet er eksportert fra Lightroom. Skjer noe rart med horisonten, mye støy og prikker. Har prøvd forskjellige ting uten særlig resultat, så dere kan kanskje ha noen idéer.

God Jul
Sist endret av Insanity; 5. desember 2008 kl. 01:49. Grunn: Leifen
bra kvalitet og kul eksponering, men dette var bare kjedelig, har ingen plass å feste blikket, blir bare som å stirre på en tekstur.
Takk
Ja, vet at det ikke er av de mest gøyale bildene. Ute etter tips til for få fra andre elementer, teknikker og slikt.
syns bilde var bra jeg men som sakt over klarer ikke feste blikke på noe. har du tatt svarthvit i fra camen eller har du "leki" med det?
Tror du kan hente litt mer ut av B/W converteringen :b vær hard med spakene!

Synes bildet var kult jeg, ikke så alt for interessant tho
Det er oppskarpinga som gjør det med horisonten i alle fall. Sjekk eksporteringsinnstillingene dine og ro ned oppskarpinga.

OK bilde, tror du bør prøve å croppe det, både for å rette opp horisonten litt og for å gjøre komposisjonen mer spennende. Det er for mye dødgang i bildet.
Takker for god kritikk, det er bra

Bildet er tatt i B/W modos på kameraet. Er selvsagt fikset litt på, men ikke så mye.
Når det gjelder horisonten, så ser den skjeiv ut. Men sjekka den, den er så og si vannrett.
Skal prøve meg mer fram med bildet, se om jeg kan får horisonten til bra etter eksportering. Ser helt perfekt ut i LR.
Fint bilde! Du får fram de dystre skyene meget bra!
Sitat av Insanity Vis innlegg
Tips og triks til hvordan å gjøre svart/hvitt bra, viktige ting å huske på etc.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til sort/hvitt redigering så har jeg funnet ut at dodge og burn tool I photoshop er din beste venn sammen med channel mixer og level editor.
Med litt -forsiktig- dodge på highlights or litt burn på mørke områder så kan du fort bringe frem et flott uttrykk i bildene dine med å gi dem litt mer "punch"
Dette funker spesielt bra til landskap hvor det fort kan være mange detaljer som gjemmer seg rundt i bildet som kan bli dratt frem under redigeringen.
Jeg er ikke så god i photoshop, så thanks! Må kanskje begynne å gå over i PS fra LR snart..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg får følelsen av å være strandet midt ute på sjøen, og alt håp om overlevelse er fortapt.
Et veldig bra bilde!
Er enig med at det ikke er så mye å feste blikket på. Men lav saturation blir nesten alltid bra! Synes nå jeg...
1. REDUSER DEN JÆVLA BILDESTØRRELSEN. Når du eksporterer bildet fra Lightroom haker du av for "max pixler" et eller annet, og skriver 800 i begge feltene. Eller noe i den stilen.

2. Ta bilde av et motiv som er mer spennende enn en horisontstrek. Bruk best-listene til photosig.com og lignende for inspirasjon til hvilke motiv som egner seg for svart/hvitt.

3. Drit i Photoshop (i alle fall i første omgang), du får gjort alt du trenger i Lightroom.

4. VIKTIG: Drit i svart/hvitt-modus i kamera. Ta bildet i farger, konverter til svart/hvitt i Lightroom. Dette er det ingen unnskyldning for ikke å gjøre.

5. Skal horisonten dominere bildet, så sørg i alle fall for at den er snorrett.
Et skarpt og fint bilde du har tatt. Veldig bra eksponering.
Sap med tålmodigheten din i dag da egeulf ?
Jè, kan vel kanskje redusere størrelsen. Skader ikke.

PS er noe man bør kunne, så jeg har gått over. Er ikke så mye vanskeligere å få til de samme tingene som i LR, man må bare finne ut hvor de er. Og valgmulighetene er jo MYE MYE større.

Har to versjoner av bildet. Et i farge og et i B/W. Pleier som oftest å ta bildene i farger og konvertere etterpå, men her ble det rett og slett bedre med originalen i B/W.