Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 20855
Noen som vet om det er lov til å ha apekatter som kjæledyr i Norge? Sånn søt liten silkeape eller noe?:P Sånn som Ross har i Friends
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Nei. Nei. Nei.
Nei, aper er forbudt som kjeledyr i Norge.
Vil du ha ape, så skaff deg en ape... Liten sjanse for at noen kommer å henter den uansett. Kanskje en fordel å ikke bo for tett inntil naboer, siden dem bråker en del.
Du skal ikke se bort i fra at det kommer noen og henter den, hvis folk finner ut at du har en. Det er ganske mange ulovlige dyr som blir beslaglagt i Norge, og de blir avlivet dessverre.
det er vel lovlig i svergie? eller er det bare slanger og andre små dyr?
Vet ikke med søte, små pelsdotter, men jeg har en gorilla på 500 kilo. Den er hvertfall lovlig, i følge karen jeg kjøpte den fra. Skulle tro en liten krabat som ikke gjør noe farligere enn å drite rundt omkring og spre noen sykdommer også var lovlig. Anbefaler dog en gorilla. Du havner aldri i pengeknipe igjen.

PS: Se opp for billige etterligninger, i.e. sjimpanser.
Det å eie en liten ape virker utrolig artig men er ikke fullt så "praktisk" som det å ha vanlige husdyr. Forutenom at de bråker, ødelegger dem utrolig mye og er humørsjuke. Samtidig er de fleste veldig stygt behandlet fra de ble fanget til de faktisk blir solgt / eksportert og har varige psykiske lidelser. En kompis som har flere slike i thailand fraråder det på det sterkeste.
Norge har ræva kjæledyrpolitikk i forhold til nabolandene våre, og de nøler ikke med å avlive de dyrene som er forbudt, og gi eieren en helvettes svær bot - så for all del, vær varsom.

Regner også med at apekatter er ett meget kravstort kjæledyr, nesten på linje med ett lite barn, så ikke kast deg inn i noe nå uten å ha lest alt du kommer over.

Ærlig talt bør du faktisk la være...
Sist endret av Joachimsen; 8. september 2008 kl. 09:29.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Joachimsen
Norge har ræva kjæledyrpolitikk i forhold til nabolandene våre, og de nøler ikke med å avlive de dyrene som er forbudt, og gi eieren en helvettes svær bot - så for all del, vær varsom.

Regner også med at apekatter er ett meget kravstort kjæledyr, nesten på linje med ett lite barn, så ikke kast deg inn i noe nå uten å ha lest alt du kommer over.

Ærlig talt bør du faktisk la være...
Vis hele sitatet...
Spør ikke fordi jeg nødvendigvis er uenig, men av nyskjerrighet.

Hva anser du som gale med kjæledyrpolitikken til Norge? Hva er det du er mest uenig med der?

Når det gjelder apekatt, så klarer ikke jeg se for meg at det er naturlig for den å leve som et menneske, i et hus, hånd i hånd med en av oss.
Jeg var i Andorra for et par år siden, og der solgte de apekatter i dyrebutikkene. Fikk så sykt lyst på en, men pappa sa det ikke var lov å ta dem inn, heller ha dem i norge
Sitat av tnt
Spør ikke fordi jeg nødvendigvis er uenig, men av nyskjerrighet.

Hva anser du som gale med kjæledyrpolitikken til Norge? Hva er det du er mest uenig med der?
Vis hele sitatet...
Enklet og greit fordi ting ikke henger på greip. Siden jeg er inne i herpetil miljøet, som jo er ulovlig, har jeg oppdaget mange absurde, idiotiske lover.

Feks. har mange av argumentene mot herpetiler en helt fantastisk dobbeltmoral, som feks:

Ett grunnlag for at herpetil eie i norge er ulovlig er fordi at slike "fremmede arter" ikke kan integrere seg i norsk natur eller husholdning.

Ok. Så hva med alle de eksotiske fulene, fiskene, gnagerene, innsektene og what not som tydligvis ikke er ett problem?

Og på hvilket grunnlag kaller norge *dødsstraff* på flere tusen herpetiler(og andre ulovlige dyr) i norge hvert år dyrevellferd?

Dette var generelt om herpetiler, jada, men det er rellevant i forhold til andre dyresaker også, og det gir innblikk i at alt som praktiseres ikke nødvendig vis er helt ok.

Men nå er dette urellevant i forhold til topic, kom bare inn på det da jeg kunne tenke meg at denne stakkars apekatten muligens måtte bøte med livet om trådstarter ble tatt.

Fatter hvorfor du spør, "ræva kjæledyr politikk" var en slapp formulering

Men back to topic, jeg mener at det kunne vært ok å ha en ape som kjæledyr omen hadde serfikat.
Slik praktisering er realitet i andre land.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Joachimsen

Ok. Så hva med alle de eksotiske fulene, fiskene, gnagerene, innsektene og what not som tydligvis ikke er ett problem?
Vis hele sitatet...
Enig med det, men da mener jeg isåfall at loven burde vært strengere. Fugler og gnagere har ingenting i bur å gjøre. Samme med slanger og edderkopper.
Kan ikke sammenligne en ape med en eksotisk fisk.
De fleste akvarie fisk har vært mangfoldige generasjoner i fangeskap og når det først kommer nye fisker inn så blir de holdt i karantene.
Man vil jo også holde en ape i karantene, men en ape trenger litt mer enn et akvarie på noen hundre liter.

Om du har såååå lyst på en ape så får du bygge deg en dyrepark med passende forhold til en ape.
Da kan du til og med ha apen lovlig! Wow!...

En søt liten silkeape som kan bite av deg lillefingeren...
Sist endret av GothQueen; 8. september 2008 kl. 15:48.
Sitat av GothQueen
Kan ikke sammenligne en ape med en eksotisk fisk.
De fleste akvarie fisk har vært mangfoldige generasjoner i fangeskap og når det først kommer nye fisker inn så blir de holdt i karantene.
Vis hele sitatet...
Feil! Klovnefisker blir født i fangenskap, antageligvis en del andre svært populære arter også. Men saltvannsfisk generelt fanges i fri tilstand og selges.
Sitat av Miss M
Feil! Klovnefisker blir født i fangenskap, antageligvis en del andre svært populære arter også. Men saltvannsfisk generelt fanges i fri tilstand og selges.
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke på saltvannsfisk jeg da Iom. at jeg faktisk aldri har drevet med saltvann.
Men uansett så er hjernekapasiteten og kravene til en fisks velvære betydelig mindre enn en apes.
Sist endret av GothQueen; 8. september 2008 kl. 20:28.