Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  599 60318
Både Israel og Palestina (Hamas) har gjort like mye mot hverandre opp gjennom årene og det er ikke noen grunn til å prøve å måle opp hvem som har gjort "mest galt". Jeg holder bare med parten om at det skal bli fred der nede. Nå har de holdt på i omlag 60 år og alt som skjer der nede er forferdelig.
Jeg har ikke fått lest alle innlegg i denne tråden, da den har vokst seg ganske stor på kort tid med mange bra (og dårlige) innlegg.
Sist endret av Clr; 8. januar 2009 kl. 09:23.
Sitat av Clr Vis innlegg
Både Israel og Palestina (Hamas) har gjort like mye mot hverandre opp gjennom årene og det er ikke noen grunn til å prøve å måle opp hvem som har gjort "mest galt". Jeg holder bare med parten om at det skal bli fred der nede. Nå har de holdt på i omlag 60 år og alt som skjer der nede er forferdelig.
Jeg har ikke fått lest alle innlegg i denne tråden, da den har vokst seg ganske stor på kort tid med mange bra (og dårlige) innlegg.
Vis hele sitatet...
Dersom du mener at 42 års okkupasjon likestiller et par bombeattentat og hjemmelagde missiler, så tar du veldig feil.

Israelerne har systematisk undertrykt det palestinske folket. Hamas har blitt så populære, nettopp på grunn av Israels okkupasjon.
bronsky: Det er fortsatt like galt. I mine øyne. Jeg har ingen side i denne krigen. Og et "par bomeattentat"? Er du i det heletatt klar over hvor mye bombing, trussler og usikkert som råder nede i det området?
Sitat av Butchern Vis innlegg
godt å se at noen fremdeles har evne til å tenke
Dette handler faktisk ikke om hvor mange palestinere som blir drept (selv om dette er grusomt) fordi vi vet at Hamas bruker dem som skjold (f eks den nyeste bombingen av en fn-skole der Israel sier at israelske styrker ble beskutt fra denne skolen før Israel bombet den. de har også beklaget dette angrepet, sannsynligvis fordi de ikke visste at skolen huset så mange sivile. dette tror jeg 100% på.. Israel lyver ikke)
Vis hele sitatet...
Ja, Israel lyver aldri! De beskyttet og løy ikke på vegne av en offiser som slaktet en tretten år gammel jente. Jeg anbefaler alle å lese disse to artiklene, spesielt de som tror de kan stole på okkupasjonsmakten Israel:
http://www.informationliberation.com/index.php?id=26371
http://www.guardian.co.uk/world/2004/nov/24/israel

Slike problemer oppstår når man identifiserer en gruppe som undermennesker.

Sitat av Butchern Vis innlegg
Det denne saken handler om, er at Israel helt siden staten ble opprettet har blitt terrorisert (selvmordsbombinger på israelske busser, kjøpesentre o.l)og nå forsøker å uskadeliggjøre den trusselen som hindrer millioner av Israelere å leve i trygghet i sitt lille land.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det bodde folk i det "lille landet" før 1948 som ble fordrevet for å gi plass til de nye innbyggerne. Prøv i det minste å sett deg inn i historien før du debatterer.
Konflikten er ganske enkel. Den ene siden er okkupant, den andre siden er okkupert. Stopp okkupasjonen så blir nok alt mye lettere å løse.

Og pass dere for hvem dere kaller terrorister. Hva tror dere tyskerne kalte Max Manus?
Sitat av emphi Vis innlegg
Og pass dere for hvem dere kaller terrorister. Hva tror dere tyskerne kalte Max Manus?
Vis hele sitatet...
Terror = Frykt
Terrorist = En person som skaper frykt

Tyskerne hadde da all grunn til å kalle Max Manus en terrorist. Det var jo også noe av det som lå bak angrepene på havna.
Må ikke glemme hva terror betyr!

*Off, nå gikk vi vel litt off topic her*
Sist endret av Clr; 8. januar 2009 kl. 11:46.
Sitat av Clr Vis innlegg
Terror = Frykt
Terrorist = En person som skaper frykt

Tyskerne hadde da all grunn til å kalle Max Manus en terrorist. Det var jo også noe av det som lå bak angrepene på havna.
Må ikke glemme hva terror betyr!
Vis hele sitatet...
Riktig. Så folkens, tenkt litt over det neste gang dere griner om at Hamas er terrorister - de kjemper sin egen kamp mot okkupasjonsmakten, akkurat som vi gjorde her i Norge under andre verdenskrig. Og det er vel ingen som mener at det var galt av oss, eller?
Sitat av emphi Vis innlegg
Riktig. Så folkens, tenkt litt over det neste gang dere griner om at Hamas er terrorister - de kjemper sin egen kamp mot okkupasjonsmakten, akkurat som vi gjorde her i Norge under andre verdenskrig. Og det er vel ingen som mener at det var galt av oss, eller?
Vis hele sitatet...
What? Hamas står da fram som som en terror-gruppe i mine øyne. Det er ikke for ingenting de står på EU's terrorliste.
Sist endret av Butchern; 8. januar 2009 kl. 11:51.
Hamas is listed as a terrorist organization by Canada,[18] the European Union,[19][20][21][22] Israel,[23] Japan,[24] and the United States,[25] and is banned in Jordan.[26] Australia[27] and the United Kingdom[28] list only the military wing of Hamas, the Izz ad-Din al-Qassam Brigades, as a terrorist organization. The United States and the European Union have both implemented restrictive measures against Hamas on an international level.[19][29]
Vis hele sitatet...
Norsk motstandsbevegelse hadde en helt annen måte å fungere på. Å prøve å sammenlikne de opp mot terroristene i Hamas blir helt historieløst, og fungerer ikke hvis dere ønsker å berettige Hamas sin militære kamp mot Israelske sivile og militære.
Det er sant at Hamas står på terrorlisten. Men hva syntes dere om dette da? Det at Israel nekter helsepersonell inn i Gaza der utallige palestinere ligger skadet og/eller drept. Disse trenger hjelp, og de trenger det nå!
Sitat av kriss Vis innlegg
Norsk motstandsbevegelse hadde en helt annen måte å fungere på. Å prøve å sammenlikne de opp mot terroristene i Hamas blir helt historieløst, og fungerer ikke hvis dere ønsker å berettige Hamas sin militære kamp mot Israelske sivile og militære.
Vis hele sitatet...
Jaha? Og hvorfor er ikke Hamas motstansbevegelse?

Sitat av wikipedia
The Israeli-occupied territories are the territories captured by Israel from Egypt, Jordan, and Syria during the Six-Day War of 1967, consisting of the West Bank and East Jerusalem, the Gaza Strip and the Golan Heights, and, until 1979, the Sinai Peninsula. The United Nations Security Council passed Resolution 242 following the war in 1967, which called for "the establishment of a just and lasting peace in the Middle East" to be achieved by "the application of both the following principles: ... Withdrawal of Israeli armed forces from territories occupied in the recent conflict ... Termination of all claims or states of belligerency" and respect for the right of every state in the area to live in peace within secure and recognized boundaries.
Israel returned the Sinai Peninsula to Egypt as part of the 1979 Israel-Egypt Peace Treaty. Although Israel unilaterally disengaged from Gaza by September 2005, it has held the territory under an embargo since January 2006. Israel began an invasion of the Gaza Strip on January 3, 2009.[1]
Vis hele sitatet...
Israel okkuperer med andre ord land - dette er kildehenvist flere ganger tidligere i tråden - og er med andre ord en okkupasjonsmakt. Hamas kjemper mot okkupasjonsmakten Israel og dette gjør Hamas til en motstansbevegelse. Så la meg høre nå - mener du at Israel IKKE er en okkupasjonsmakt? Eller mener du at det ikke bør være lov å drive motstanskamp mot en okkupasjonsmakt?
Så langt har jeg ikke orket å debattere / diskutere situsjonen der nede, ettersom de bare oppfører seg som en gjeng degenererte aper hele bunten. Les: Jeg sier ikke at de ER det, de oppfører seg som det.

Her er jeg faktisk helt klart enig med emphi, det er Israel som okkuperer. Hamas må da få forsvare land som med rette tilhører dem? Greit, de bruker fæle, rett og slett usmaklige metoder. Men det skal da også nevnes at dette er det eneste de kan gjøre, de har ikke andre midler å kjempe med. Blir nesten litt David Vs. Goliath, på en måte..

Personlig så tar jeg sterk avstand fra krig og vold, spesiellt om det er en direkte følge av religion, men et sted går grensen. Hva hadde dere gjort om noen skulle finne på å okkupere Norge? Ikke engang prøv å vri på spørsmålet, ved å komme utsagn som: Hvem skulle det liksom vært nå da, eller; Det er da ingen som kommer til å okkupere oss, lol.

Bare svar på spørsmålet: Hva ville DU gjort, dersom et naboland begynnte å okkupere landet ditt?
Jeg? Jeg ville ha brukt de få og små ressursene jeg har, og laget så effektive våpen, etc, som jeg hadde vært i stand til. For deretter selvfølgelig gå til angrep på drittsekkene.

Det trekker også mange poeng ned for hamas, ved at de nekter å forhandle. Men på en måte så forstår jeg dem fullt ut, tilogmed jeg kan lukte hvilke villkår Israel hadde kommet med.
Sist endret av Lille Nikotin; 8. januar 2009 kl. 12:30.
Sitat av emphi Vis innlegg
Jaha? Og hvorfor er ikke Hamas motstansbevegelse
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at Hamas ikke er en motstandsbevegelse, men at det å sammenlikne Hamas med Norsk motstandsbevegelse under krigen ikke er mulig, og dette er en antagelse men jeg tror de gutta som var aktive under krigen ville motsatt seg en slik sammenlikning.

Og mens alle er opptatt av hva som skjer på Gaza, viser verden nok en gang at et liv i Afrika ikke er verdt en dritt:

Nesten uten at verden har leet på øyenlokket har tragedien igjen rammet Kongo. Denne gangen under jakten på den krigsforbrytersiktede opprøreren Joseph Kony og hans beryktede Herrens motstandshær (LRA).

500 sivile er blitt drept og 50000 er blitt fordrevet fra hjemmene sine siden 14. desember, ifølge FNs høykommissær for flyktninger. Fra før er 50000 andre mennesker blitt drevet på flukt i dette området i perioden fra september til november.

Hjelpearbeidere fra FN kom i helgen frem til byene Tadu og Faradje i Oriental-provinsen i Kongo, cirka 10 mil vest for grensen til Sudan og Uganda. Byene har vært åsted for blodige angrep de siste ukene. Lørdag ble landsbyen Nagero, 24 nordvest for Faradje, angrepet. Tirsdag ble enda en landsby, Napopo, angrepet. Åtte mennesker ble drept og hus ble satt fyr på. Et ukjent antall mennesker ble kidnappet.

70 mennesker ble drept og 37000 mennesker flyktet etter LRAs angrep på Faradje i julen. De fleste av dem som er drevet på flukt gjemmer seg i jungelen. Noen flyktet til byen Tadu. Flere enn 1000 mennesker, de fleste av dem kvinner og barn, er allerede blitt registrert.
Kidnappet barn.

Ifølge de internt fordrevne fra Faradje og lokale bistandsorganisasjoner har 225 mennesker, inkludert 160 barn, blitt kidnappet av LRA. 80 kvinner skal ha blitt voldtatt. LRA er beryktet for å kidnappe barn som de trener opp til å bli barnesoldater.

Utsendingene fra FNs høykommissær for flyktninger sier flyktningene er i sjokk over brutaliteten ved angrepene. Byen Faradje er blitt plyndret og ødelagt av brann. 800 hus, tre skoler, en offentlig bygning og medisinske fasiliteter er blitt brent. De fleste av innbyggerne mistet årets avling i brannene.

– Folk har et stort behov for mat, husly, medisiner, klær og andre nødhjelpsartikler, skriver Hanne Mathisen, talskvinne for FNs høykommissær for flyktninger i Baltikum og Norden. –Området er høyst ustabilt, og mangelen på sikkerhet er et stort problem med tanke på å få hjelp frem til de fordrevne.
Offensiv mot Kony.

Den nye bølgen med vold kommer i kjølvannet av at regjeringshærene fra Kongo, Sudan og Uganda startet en ny offensiv mot opprørsgruppen Herrens motstandshær (LRA) den 14. desember fordi fredsforhandlinger med gruppens leder Joseph Kony hadde brutt sammen.

Konys opprørsgruppe har terrorisert folk i de ufremkommelige jungelområdene i grenseområdene mellom Kongo, Uganda og Sudan i 20 år.

Den internasjonale krigsforbryterdomstolen i Haag har utstedt en arrestordre mot Kony. Han er siktet for krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten.
Vis hele sitatet...
Til opplysning for dere som ikke leser VG nett ofte:
Her kan dere se Palestinere gravlegge sine barn etter Israels bombing av FN-skolen.. Jeg vet ikke hva dere syntes, men jeg syntes det Israel holder på med er terrorisme.
Sitat av Clr Vis innlegg
Til opplysning for dere som ikke leser VG nett ofte:
Her kan dere se Palestinere gravlegge sine barn etter Israels bombing av FN-skolen.. Jeg vet ikke hva dere syntes, men jeg syntes det Israel holder på med er terrorisme.
Vis hele sitatet...
De må også gravlegge barn som dør pga feige Hamas som bruker levende skjold.
Det er flott at du viser den andre siden også.
Som du kan se tidligere i tråden har jeg ikke noen side i denne saken, men syntes det er veldig bra at vi kan diskutere dette. Jeg er nøytral fordi jeg ikke helt vet hva jeg skal tro. Eller, det vil si at jeg er imot krigen ved Gaza og håper at det snart kan oppholde.

Jeg er også en lite/til dels ingen religionens mann og har lite til overs for religion. Det jeg syntes (med mitt synspunkt vedr. religion) er så dumt er at denne krigen tildels skyldes akkurat dette. Mennesker som har så stor tro på sin levemåte og religion at de tyr til slike "virkemidler" for å få det slik dem vil. Forkastelig!
Sitat av Butchern Vis innlegg
De må også gravlegge barn som dør pga feige Hamas som bruker levende skjold.
Vis hele sitatet...
Så du mener at fordi Hamas gjemmer seg bak sivile så er det greit at Israel dreper sivile? At de stakkars sivile palestinerne har seg selv å takke når de driver å menger seg med sånne terroristfolk? Hørt på makan.

I så måte er det også helt greit at sivile Israelere dør av raketter - de er teite nok til å bo i en okkupasjonsmakt som blir utsatt for rakettangrep fra motstandsbevegelsen.

Det du sier nå er at målet helliger middelet - om Israel blir nødt til å drepe hauger med sivile palestinere for å få slutt på terrorismen fra Hamas så er det greit.
Sitat av Butchern Vis innlegg
De må også gravlegge barn som dør pga feige Hamas som bruker levende skjold.
Vis hele sitatet...
Mener du at dette er bevis for noe som helst? En mann med kalasjnikov som drar med seg noen unger. For alt jeg vet kan det hende han drar ungene bort fra et farlig område, eller han er faren som er forbanna på ungen sin.

Det sagt, det er mye mulig Hamas bevisst bruker sivile som "skjold", men husk også at Hamas opererer i et svært tett befolket område, soldatene er familiefedre og privatpersoner på fritiden sin. Hva skulle de gjort? Stilt seg opp på et jorde og opptrådt som bevegende mål for israelske soldater?

Om så Hamas-soldater bruker sivile skjold, gir det Israel noen moralsk rett til å plaffe ned alt som står mellom dem og fienden? Om Hamas opererer fra en skole eller i området rundt en skole, gir det Israel noen rett til å blåse skolen til himmels med mann og mus?
Sitat av commie Vis innlegg
Om Hamas opererer fra en skole eller i området rundt en skole, gir det Israel noen rett til å blåse skolen til himmels med mann og mus?
Vis hele sitatet...
Så sant, så sant. Israel driver med okkupasjon og terror. Hamas prøver å beskytte seg og landet sitt, men jeg sier ikke at Hamas er uskyldige. De har på lik linje med Israel håndtert denne krigen på helt feil måte! (Det skulle jo aldri oppstått en krig)...
Sitat av commie Vis innlegg
Mener du at dette er bevis for noe som helst? En mann med kalasjnikov som drar med seg noen unger. For alt jeg vet kan det hende han drar ungene bort fra et farlig område, eller han er faren som er forbanna på ungen sin.
Vis hele sitatet...
Oi, du klarte å lese kommentarene på filmen. Det kan godt hende, men det er ikke å koste under et teppe at Hamas faktisk gjør dette, selvom det ikke er nødvendigvis dette som blir gjort i filmen.

Sitat av commie Vis innlegg
Det sagt, det er mye mulig Hamas bevisst bruker sivile som "skjold", men husk også at Hamas opererer i et svært tett befolket område, soldatene er familiefedre og privatpersoner på fritiden sin.
Vis hele sitatet...
Ja det forsvarer jo bruk av humen shield i form av palestinske unger.


Sitat av commie Vis innlegg
Om så Hamas-soldater bruker sivile skjold, gir det Israel noen moralsk rett til å plaffe ned alt som står mellom dem og fienden? Om Hamas opererer fra en skole eller i området rundt en skole, gir det Israel noen rett til å blåse skolen til himmels med mann og mus?
Vis hele sitatet...
Nei, men det gjør det vanskeligere for dem å unngå dette når de kriger med Hamas. Det med skolen. Israel trodde nok Hamas haddde skutt raketter fra skolen. Med dette sagt, jeg er også enig at Israel kanskje burde tenke litt bedre etter, i videre kamphandlinger. Det er fælt når det skjer, men jeg vet ikke helt hva som skjedde rundt bombingen av skolen.
Sist endret av Butchern; 8. januar 2009 kl. 13:37.
Sitat av Butchern Vis innlegg
Med dette sagt, jeg er også enig at Israel kanskje burde tenke litt bedre etter, i videre kamphandlinger.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke kanskje er det rette ordet her.
Begge sider har gjort alt for mye til å prøve å veie det opp mot hverandre for å så velge en side.
Jeg skrev "kanskje" grunnet jeg har ikke satt meg så veldig godt inn i saken, så jeg er ikke rett person å diskutere med.

Innleggene til min bror, simonstensrud har jo godt over stokk og stein. Jeg deler IKKE alle de synene han har på saken, så beklager til de som blir veldig opprørt. Jeg må personlig si at jeg støtter Israel, men jeg mener absolutt ikke at alt de gjør er godt. Som du sier Clr, mye av skylden ligger ikke bare på en part.
Sist endret av Butchern; 8. januar 2009 kl. 13:49.
Sitat av Butchern Vis innlegg
Oi, du klarte å lese kommentarene på filmen. Det kan godt hende, men det er ikke å koste under et teppe at Hamas faktisk gjør dette, selvom det ikke er nødvendigvis dette som blir gjort i filmen.



Ja det forsvarer jo bruk av humen shield i form av palestinske unger.




Nei, men det gjør det vanskeligere for dem å unngå dette når de kriger med Hamas. Det med skolen. Israel trodde nok Hamas haddde skutt raketter fra skolen. Med dette sagt, jeg er også enig at Israel kanskje burde tenke litt bedre etter, i videre kamphandlinger. Det er fælt når det skjer, men jeg vet ikke helt hva som skjedde rundt bombingen av skolen.
Vis hele sitatet...
Israel bruker jo dette som argument, at hamas er fryktelige av den grunn at de bruker mennesker som skjold, men hvem er da de mest grusomme, de som bruker mennesker som skjold, eller de som faktisk fortsetter å plaffe ned alt som er, enten det er barn eller soldater?

Faktum er at Israel er de verste nå. De bomber ned barn og sivile i masser, de fortsetter til tross for at hele verdensoponionen er i mot dem, forskjellene mellom antall døde palestinere og israelere er enorme. Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan man kan støtte Israel i denne saken, for det er ikke lenger spørsmål om hvilket sitt land det og det er. Det er snakk om massemord og brudd på alle slags menneskerettigheter. Folk dør i fleng, og folk forsvarer dette på grunn av de mener dette er Israels land. Jeg kan virkelig ikke forstå det.
Slagord mot Israeldemo=OK.
Brenne Israels flagg=OK
Snu ryggen til Siv Jensen=OK
Kaste noe som helst mot Siv Jensen=Totalt uakseptabelt, idiotisk og ødeleggende med tanke på en folkelig motstand. Håper politiet får bura inne idiotene før den fredelige demoen starter klokka 19.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Det trekker også mange poeng ned for hamas, ved at de nekter å forhandle. Men på en måte så forstår jeg dem fullt ut, tilogmed jeg kan lukte hvilke villkår Israel hadde kommet med.
Vis hele sitatet...
Bare sånn for ordens skyld - hamas har absolutt ikke nektet å forhandle, det er det israel som gjør. Jeg har lagt ut en serie linker tidligere i tråden her, som er forslag fra Hamas (kort oppsummering: de kan godta en palestinsk stat innenfor grensene fra 1967), men Israel "nekter å forhandle med terrorister", så da er man jo like langt.
Sitter å ser på TV2 nå.

Jeg må si at jeg skjønner ikke vitsen med å la frustrasjonen gå ut over politiet. For all del; jeg skjønner at man kan bli frustrert av å se på Siv Jensen forsvare Israels handlinger, og i tillegg ha en hel skare med "fans" som støtter henne. Men hva i helvete er poenget med å fyre raketter og kaste ymse produkter etter folk/politi?

I en demonstrasjon skal man ytre meninger, men det skal gjøres i siviliserte former. Hvis noen skal rettferdiggjøre noe av det som skjer på Gaza nå for tiden, så er dette IKKE veien å gå. Det ødelegger for alle oss andre som i utgangspunktet er enige med dem.
Den zionistiske propagandamaskinen går for fullt om dagen...

Noen som husker Ahmadinejads sitat som ble blåst opp som f. i fjor?
Da Iran-hatet ble fyrt opp for fullt, grunnet at tolker gjorde en "feil" og gjorde om- "det onde okkupasjonsregimet i israel må ende, til "Israel må utslettes".

Siden har vi hatt samme kjøret som startet krigen i Irak.
"De lager atomvåpen! Prevantiv krig nååå!"

Syntes nesten situasjonen i Gaza virker som en provokasjon fra Israel sin side. De vet at Iran sannsynligvis ikke kommer til å svare med våpen, da israel har usa rundt lillefingern, og nato og fn ville hevet seg på med våpen og medier for å skape enda større uroligheter i midtøsten, og muligens trigga en borgerkrig.
Ikke noe mer enn konspirasjons-teori og synsing, og jeg vet hvor mye folk liker det, men hvis det er det de vil oppnå, er de godt på vei. Men Iran er nok ikke dumme..

Uansett burde man nå, mens den samme regjeringen Ahmadinejad pratet om sulter folket, og bomber dem med bla. klasevåpen, innse at ripa i lakken Iran fikk i manges øyne, burde males over.
De fortjener en unnskyldning fra verdenssamfunnet!

Men for å gå inn på fakta...
Ikke våg si at dette er forsvarskrig engang.
For det første har dette pågått lenge, og man kan like gjerne si at Hamas forsvarer seg ved å sende raketter inn i israel.
For det andre har Israel jagerfly med toppmoderne utstyr, et organisert militær, og i forhold til andre land, en urørlig regjering. Hamas har primitive raketter, neppe noe krem-gevær, miner, og en regjering som kun Norge har erkjent.

Angående Israels-vennene, la dem ha sitt syn. De kan støtte krigskriminelle så mye de bare vil. Å ty til flaskekasting, sikkert av plast, i isolert(e) tilfelle(r), så neppe farlig, men er fremdeles unødvendig. Skaper kun splittelse, og enda en grunn for dem til at de skal tviholde på synet sitt
Og for guds, allahs og jahves skyld, ikke stem på Siv Jensen som statsminister

Blir litt langt, men må avslutte med noen sitater:

"If I knew that it was possible to save all the children of Germany by transporting them to England, and only half by transferring them to the Land of Israel, I would choose the latter, for before us lies not only the numbers of these children but the historical reckoning of the people of Israel."
-David Ben-Gurion

"Everybody has to move, run and grab as many (Palestinian) hilltops as they can to enlarge the (Jewish) settlements because everything we take now will stay ours...Everything we don't grab will go to them."
- Ariel Sharon

"If we thought that instead of 200 Palestinian fatalities, 2,000 dead would put an end to the fighting at a stroke, we would use much more force...."
- Israeli Prime Minister Ehud Barak

Mange fler å velge mellom, men det finns jo søkemotorer...
Noen som fikk med seg at fantstiske Siv klarte å sammenligne Israels situasjon med okkupasjonen av Norge? Burde det ikke heller være palestinerne som ble sammenlignet med oss da?
Sitat av bobbo Vis innlegg
Noen som fikk med seg at fantstiske Siv klarte å sammenligne Israels situasjon med okkupasjonen av Norge? Burde det ikke heller være palestinerne som ble sammenlignet med oss da?
Vis hele sitatet...
Det er direkte provoserende at noen av sidene prøver å sammenligne sin egen situasjon med den Norge var i på 40-tallet. Det finnes ingen likheter. På ingen sider.
Flott at dere tar avstand men dere er vel neppe representative for blitzere og palestinere.. Har selv ikke tatt noen side i denne saken men når ting som dette skjer i oslo bidrar det neppe til å øke min sympati for palestinere.
Det er kanskje ikke "objektivt" men mer enn naturlig reaksjon.
Sitat av atomet Vis innlegg
Kjære tekken 20:

Hva vi mener med at israel dekker nesten hele palestina? Tja, la oss se igjen (bilde)
Vis hele sitatet...
Men Palestina er ikke et land! De ØNSKER å bli et land men ER ikke et land. Begrepet "palestinere" ble ikke tatt i bruk før etter 1948.

Veldig mange syntes synd på "palestinerne" som måtte flykte ut fra sitt bosted når Israel "tok det fra dem". Men det har seg slik at dette området var ingenmannsland og øde. Man kunne gå i 15 km og ikke se et menneske. Dessuten var det mange jøder som bodde i araberlandene som måtte flykte. Ingen som syntes synd på de? De ble jo kastet ut av landene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tekken20 Vis innlegg
Men det har seg slik at dette området var ingenmannsland og øde. Man kunne gå i 15 km og ikke se et menneske. Dessuten var det mange jøder som bodde i araberlandene som måtte flykte. Ingen som syntes synd på de? De ble jo kastet ut av landene.
Vis hele sitatet...
Kvifor vart så mange palestinarar drevne på flukt i 1948 om det var ingenmannsland? Og korleis har det seg at det som då vistnok knapt var befolka er ett av dei tettast befolka områda i dag?
The Israeli Air Force has dropped leaflets on the Gaza Strip warning residents that it plans to escalate its two-week-old offensive.

The army said it has dropped the fliers throughout Gaza. It said the notices are meant as a "General warning." The notice says Israel is about to begin a "new phase in the war on terror." (AP)
Vis hele sitatet...
Ser det ut som fase 3 av Op Cast Lead starter snart.
Sitat av tekken20 Vis innlegg
Men Palestina er ikke et land! De ØNSKER å bli et land men ER ikke et land. Begrepet "palestinere" ble ikke tatt i bruk før etter 1948.

Veldig mange syntes synd på "palestinerne" som måtte flykte ut fra sitt bosted når Israel "tok det fra dem". Men det har seg slik at dette området var ingenmannsland og øde. Man kunne gå i 15 km og ikke se et menneske. Dessuten var det mange jøder som bodde i araberlandene som måtte flykte. Ingen som syntes synd på de? De ble jo kastet ut av landene.
Vis hele sitatet...
Totalt idiotisk og meningsløst argument. Navnet "Palestina" hadde med litt forskjellige stavemåter vært i bruk for dette området i mer enn 2000 år. Tilogmed WZO kalte området for Palestina, så det blir helt idiotisk å argumentere med at det ikke var noe land osv.

Ang. hvor mange som bodde der - vel, mange nok til at sionistiske geriljagrupper jagde 300.000 "mennesker som bodde i området kjent som Palestina" (det blir litt tungvint, så er det greit om jeg omtaler dem som palestinere heretter?) på flukt allerede FØR israel ble opprettet.

Forøvrig tenkte jeg at jeg skulle legge ut en liten samling bilder her, de som syns at dette er "palestinernes egen skyld" i forskjellige varianter og med forskjellige begrunnelser bør ta en titt på hva det er de sier at er "greit":
(advarsel - SVÆRT sterke bilder!)
http://portail.islamboutique.fr/gaza2008/
Da Israel ble opprettet i 1948 fant det sted ti flyktningestrømmer. Den ene - palestinaaraberne som er blitt meget godt publisert. Den andre hører vi sjelden eller aldri noe om. Det er de jødiske flyktninger; hvorav 3/4 million fra araberstatene. Det sier seg selv at også de jødiske flyktninger har forlatt eiendom og rettigheter i de arabiske land. Og her dreier det seg om verdier som er bygd opp gjennom mange århundre, og som anslagsvis overstiger palestinaarabernes materielle verdier minst fem ganger. Når man argumenterer med at araberne har bodd i Palestina i 2000 år, noe som bare er tilfelle for enkelte stammer, så gjelder det samme argument for de jøder som har bodd blant araberne.
For eksempel de jerminittiske jøder som alle har forlatt Jemen, har bodd der siden kong Salomos tid, 1000 år før kristus. Og de kurdiske jøder fra det babylonske fangenskap 586 før kristus. Israel har løst, og må stadig løse sine flyktningeproblem.
Araberlederne bare bebyrder andre med sine, og det til tross for at de rår over enorme landområder, naturrikdommer og kapital. Normalt skulle det arabiske flyktningeproblem være langt lettere å løse enn andre flyktningeproblem i verden. I 1951 uttalte en tidligere UNRWA-representant i Jordan, Mr. Galloway: "Det er helt klart at de arabiske nasjoner ikke ønsker å løse det arabiske flyktningeproblem. De ønsker å beholde det som et åpent sår, som en front mot De forente nasjoner, og som et våpen mot Israel"

BTW: Jeg har aldri sagt, og kommer aldri til å si at jeg ikke har empati med de stakkars sivile som blir drept nede i Gaza. Det jeg derimot har null empati eller toleranse for er Hamas som tvinger Israel til å bombe sivile gjennom å gjemme seg blant dem, samtidig som de skyter på Israel.

Fakta: I 1899 var Jerusalems status denne: 30 000 jøder, 10 900 kristne og 7700 muslimer.

Angående argumenteringen din mot mitt utsagn om at området Israel nå er var omtrent et ingenmannsland - jeg siterer den verdenskjente forfatter og oppdagelsesreisende Mark Twain når han skriver fra en reise i Ø. Galilea i 1867: "Det er ikke en eneste landsby i hele dets utstrekning. Det er to tre små klynger med beduintelt, men ikke en eneste permanent bolig. En kan ri ti miles uten å se et eneste menneske."
Sist endret av tekken20; 10. januar 2009 kl. 18:53.
Nrk2 viser nå en dokumentar om Hamas, som kanskje kan få endel til å forstå at det er Israel som driver palestinerne inn i Hamas, og som driver Hamas til å bli mer og mer ekstremistisk.
Ser denne dokumentaren selv, gir et ganske bra bilde av Hamas.

Vil sitere lederen av hamas på spørsmål om hva han vil oppnå med selvmordsaksjoner.
"Vi vet vi mister mye av sympatien og blir sett på som en terroristorganisasjon ved selvmordsangrep, men vi har ikke noen valg. Og budskapet er at om Israel vil okkupere oss må de leve i terror, end okkupasjonen og lev i trygghet"
Ca noe sånt, ikke helt ordrett men det er slik hamas har blitt fremstilt her.
@tekken20: Du må gjerne sitere mark twain hvor mye du vil, det forandrer ikke fakta. Forresten kan jeg fint få til det samme kunststykket i Norge i dag også, jeg trenger ikke å dra lenger enn noen en halvtime fra sentrum av oslo, så kan jeg gå milevis uten å treffe på mennesker, men det betyr ikke at det ikke bor folk her for det. Forøvrig tenkte jeg at jeg skulle hjelpe deg å korrigere oversettelsen din litt:
Sitat av Mark Twain
One may ride ten miles (16 km) hereabouts and not see ten human beings
Vis hele sitatet...
Det blir litt feil å oversette "not see ten human beeings" til "ikke se et eneste menneske". Ten betyr ti (10), så en mer korrekt oversettelse blir "uten å se ti mennesker". Jeg er ikke helt sikker på om det er engelsken din som er problemet her, eller mattekunnskapene, men det blir ihvertfall feil. Jo, forresten - et par andre ting kan tyde på at det er mattekunnskapene, men det får jeg komme tilbake til etterpå. Nå tenkte jeg at jeg skulle dra fram et litt annet sitat:
Kathleen Christison, an American author who spent sixteen years as an analyst for the CIA, was critical of attempts to use Twain's humorous writing as a literal description of Palestine at that time. She writes that "Twain's descriptions are high in Israeli government press handouts that present a case for Israel's redemption of a land that had previously been empty and barren. His gross characterizations of the land and the people in the time before mass Jewish immigration are also often used by US propagandists for Israel."[176] For example she noted that Twain described the Samaritans of Nablus at length without mentioning the much larger Arab population at all.[177] The Arab population of Nablus at the time was about 20,000.[178]
Vis hele sitatet...
Så tilbake til mattekunnskapene dine. 30.000 jøder i Jerusalem er fint det, det skal jeg ikke krangle på. Derimot sier ALT av kilder at jøder utgjorde ca 1/10 av den totale befolkningen i Palestina på den tiden. Det vil si veldig langt fra noe i nærheten av et flertall, så hva du vil fram til med det tallet ditt lurer jeg litt på?

Faktisk var det bare såvidt jøder utgjorde et flertall selv i områdene de ble tildelt i delingsplanen fra 1947, og totalt var det i 1947 ca 30% jøder i Palestina.

Se f.ex. - http://en.wikipedia.org/wiki/1947_UN...te_corrections (like over her står det en liten tabell, som viser fordelingen i 1947). Det går også å se lenger tilbake http://en.wikipedia.org/wiki/Palesti...andate_periods, og da ser vi det samme mønsteret igjen. Jøder utgjorde kun en bitteliten del av befolkningen, og det var først når WZO startet opp at det begynte å stige.

Og når vi snakker om tidlig sionisme og jødisk innvandring til Palestina, tenkte jeg at jeg skulle ta med litt mer, dette er faktisk fra en av "fedrene" til sionismen, Ahad Ha'am (som riktignok brøt med sionismen når han så hvilken retning den tok) (kilde)

The great Zionist humanist, Ahad Ha'am warned against the violation of the rights of the Palestinian people, and his words are well known in the literature of Palestine.
"... Ahad Ha'am warned that the settlers must under no circumstances arouse the wrath of the natives ... 'Yet what do our brethren do in Palestine? Just the very opposite! Serfs they were in the lands of the Diaspora and suddenly they find themselves in unrestricted freedom and this change has awakened in them an inclination to despotism. They treat the Arabs with hostility and cruelty, deprive them of their rights, offend them without cause and even boast of these deeds; and nobody among us opposes this despicable and dangerous inclination ...'

"... The same lack of understanding he found in the boycott of Arab labour proclaimed by Jewish labour ... 'Apart from the political danger, I can't put up with the idea that our brethren are morally capable of behaving in such a way to humans of another people, and unwittingly the thought comes to my mind: if it is so now, what will be our relation to the others if in truth we shall achieve at the end of times power in Eretz Yisrael? And if this be the "Messiah": I do not wish to see his coming.'

"Ahad Ha'am returned to the Arab problem ... in February 1914 ... '[the Zionists] wax angry towards those who remind them that there is still another people in Eretz Yisrael that has been living there and does not intend at all to leave its place. In a future when this illusion will have been torn from their hearts and they will look with open eyes upon the reality as it is, they will certainly understand how important this question is and how great our duty to work for its solution'." 15/

But Ahad Ha'am's plea went unheeded as political zionism set about to realize its goal of a Jewish State.
Vis hele sitatet...
Et siste lite sitat, denne gangen fra AN INTERIM REPORT ON THE CIVIL ADMINISTRATION OF PALESTINE fra FN's forgjenger - the League of Nations, i 1921

Of these 235,000 live in the larger towns, 465,000 in the smaller towns and villages. Four-fifths of the whole population are Moslems. A small proportion of these are Bedouin Arabs; the remainder, although they speak Arabic and are termed Arabs, are largely of mixed race. Some 77,000 of the population are Christians, in large majority belonging to the Orthodox Church, and speaking Arabic. The minority are members of the Latin or of the Uniate Greek Catholic Church, or--a small number--are Protestants. The Jewish element of the population numbers 76,000. Almost all have entered Palestine during the last 40 years. Prior to 1850 there were in the country only a handful of Jews. In the following 30 years a few hundreds came to Palestine. Most of them were animated by religious motives; they came to pray and to die in the Holy Land, and to be buried in its soil. After the persecutions in Russia forty years ago, the movement of the Jews to Palestine assumed larger proportions.
Vis hele sitatet...
Sist endret av atomet; 10. januar 2009 kl. 21:15.
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Nrk2 viser nå en dokumentar om Hamas, som kanskje kan få endel til å forstå at det er Israel som driver palestinerne inn i Hamas, og som driver Hamas til å bli mer og mer ekstremistisk.
Vis hele sitatet...
Den fikk jeg ikke med meg. Noen som vet om denne dokumentaren finnes på internett noe sted ?
Den het Hamas bak maskene/Hamas behind the masks

Googlet og fant massevis av torrents til den iallefall, så burde ikke være vanskelig å finne den.
Sånn som Hamas fremstår i dag er jeg ikke videre bekymret over organisasjonen sålenge det blir slutt på krigingen, og da må jo Israel ut av Gaza og VB med bosettninger og det hele. Det som gjør at jeg ikke er udelt positiv til denne organisasjonen er at jeg klarer rett å slett ikke så stole på at de vil overholde demokratiske regler når de kommer til makten, og at de vil innføre et mye strengere religiøst regime enn de gir inntrykk av. Men jeg kan heller ikke holde det så veldig i mot dem, for det kan godt være et resultat av feilaktige fordommer. Jeg tror uansett av hvis de får denne våpenhvileavtalen de ønsker så er ekstremistene nødt til å moderere seg for at ikke folket skal gjøre opprør, og det politiske vil bli viktigere.

Jeg har tro på det Palestinske folket, og så lenge de tror på og er fornøyd med Hamas politisk, har jeg ingen innvendinger. Den militære fløyen må da være totalt under kontroll av den politiske, og ikke masse små fraksjoner. Alle fraksjoner vil selvfølgelig ikke tillates eller ønskes under Hamas, derfor bør det være en regjering bestående av representanter fra begge partier og man må også få på plass avtaler med mer eller mindre frittstående fraksjoner for å få de til å innse at man må nøye seg med Gaza og VB intill videre. Sionistbevegelsen vil nok sørge for sin egen undergang før eller seinere, og da, og bare da vil det være mulig for palestinere og jøder å leve sammen i ett Palestina.

Hvis man søker på youtube er det et utall videoer med sionistiske bosetter som angriper Palestinere. Det er også en haug videoer av at den Israelske hæren må tvangsevakuere dem for deres egen sikkerhet. Dette er folk som er besatt av å ta over nytt palestinsk territore. Det samme skjedde når Israel trakk seg ut av Sinai, ikke pokker om bosetterne skulle være med, og de måtte tas med makt. Jeg hadde også med en del skremmende sitater fra

Sionistene bruker antisemitt-kortet for alt det er verdt, mens alt egntlig handler om antisionisme, og flere og flere jøder tar også sterk avstand fra Sionistene. Endel tar også avstand fra staten Israel, men dette er gjerne de som er hyper-religiøse. De mener at Toraen forbyr en Jødisk stat, og at sionistene har stjelt navnet dems (jøder), logoen dems (davidstjerna) og at de ikke har noen rett til å okkupere det hellige landet og plage Palestinere. Som dere kan se av linken jeg postet istad.

http://fc02.deviantart.com/fs19/f/2007/309/b/2/Israel_Collective_Punishment_by_Latuff2.jpg

http://www.wakeupfromyourslumber.com/node/5916
Sist endret av DeMenT; 10. januar 2009 kl. 23:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Butchern Vis innlegg
De må også gravlegge barn som dør pga feige Hamas som bruker levende skjold.
Vis hele sitatet...
Og likevel fortsetter Israel bombingen når de vet at Hamas bruker levende skjold. Hvorfor kan ikke de sende inn skarpskytere?

Forresten:

HAMAS - Behind the masks

http://www.youtube.com/watch?v=9V2yCjvbY0s
http://www.youtube.com/watch?v=tVSFq...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=S9zhI...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=ikUC4...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=ecsWW...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=G9V7p...eature=related
Sist endret av Mexxy; 11. januar 2009 kl. 01:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Og forresten: Kan noen gi meg et eksempel på et annet land på denne jordkloden som IKKE ville hatt kontroll over grenseovergangene til sine naboer, når man vet at naboene har i sin grunnlov at de skal utslette landet ditt?
Dette er sunn fornuft folkens. Alle skjønner at Israel er nødt til å ta sine forhåndsregler i kampen mot terror of for sin egen eksistens...
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner fortsatt ikke at du i flere sammenligninger antyder at Palestinerne har et fullverdig land.
Disse "naboene" i ditt eksempel hadde i såfall befunnet seg i avsperrede sikkerhetssoner midt i dette landet, sammenligningen går ikke.
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Og forresten: Kan noen gi meg et eksempel på et annet land på denne jordkloden som IKKE ville hatt kontroll over grenseovergangene til sine naboer, når man vet at naboene har i sin grunnlov at de skal utslette landet ditt?
Dette er sunn fornuft folkens. Alle skjønner at Israel er nødt til å ta sine forhåndsregler i kampen mot terror of for sin egen eksistens...
Vis hele sitatet...
Etter at Israel trakk seg ut av Gaza i 2005 har det blitt drept 11 Israelere fra raketter sendt fra Gaza. I 2005-2007 drepte Israel 1290 palestinere i Gaza, deriblandt 222 barn. Si meg - er dette fair? Er kollektiv avstraffelse greit?

http://www.guardian.co.uk/world/2009...rael-palestine

Sist men ikke minst - Hamas har sagt de er villige til å forhandle med Israel, og godta 1967 grensene. Hvorfor er Israel fortsatt inne i Gaza da?
Sitat av emphi Vis innlegg
Etter at Israel trakk seg ut av Gaza i 2005 har det blitt drept 11 Israelere fra raketter sendt fra Gaza. I 2005-2007 drepte Israel 1290 palestinere i Gaza
Vis hele sitatet...
Nå glemte du å nevne alle selvmordsbomberne Hamas har sendt etter Israelere.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Nå glemte du å nevne at Hamas sin motsdandskrig er en følge av Israels okkupasjon, krigføring og undertrykkelse.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Se der ja. Kan jo linke denne til alle som er så veldig skjokkert over at unger dør på Gaza, som viser Hamas sin flotte innstilling til sine egne...

http://www.youtube.com/watch?v=eTGbP55HGi8
Sist endret av Butchern; 11. januar 2009 kl. 03:04.
Sitat av Cappuman Vis innlegg
Nå glemte du å nevne alle selvmordsbomberne Hamas har sendt etter Israelere.
Vis hele sitatet...
Greit - du har rett i det. I løpet av 2005-2007 døde hele 86 Israelere, 8 av disse var barn. Satt opp mot hverandre så har da altså 1290 døde Palestinere mot 86 Israelere, 222 barn mot 8.

http://en.wikipedia.org/wiki/Israeli...ict#Casualties