Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 8500
God dag godtfolk.

Da er tiden inne for å arrangere stor-LAN, og i den forbindelse trengs det strøm. På scenen i det lokalet vi planlegger å arrangere dette, fins det et 63A 230V trefasuttak.

Spørsmålet er, hvordan skal jeg bygge opp underskapet med sikringer og fordeling over fasene for å få utnyttet hele 63A –kursen ned til enfasuttak?

Fint om noen elektro-dudes kunne slenge sammen et koblingsskjema.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Du fordeler sikringene over tre kominasjoner:
L1 L2
L2 L3
L1 L3

Mener å huske at fargene er slik:
L1=Brun
L2=Blå
L3=Svart

Når du har en enfaset belastning på en trefaset kurs, kan du belaste med trefaskursen ganget med roten av 3:
63A*sqrt(3)=109A

Dermed kan du ha 6 fullt belastede 16A kurser.
109A/16A=6,8

Fint om noen sterkstrømsfolk kan bekrefte at det jeg sier er riktig.
Sist endret av datagutten; 24. februar 2009 kl. 16:04.
Kan lett montere 8-9 16A kurser uten problem.
Letteste for dere å gjøre er å få lånt en byggestrøm fordeling som er laget for 63A, siden du spør her så regner jeg med du ikke har noe å gjøre med å bygge skap med masse kurser selv.
Vanlige byggestrøm fordelinger som brukes til eneboliger har som oftest bare 32A inntak, men finnes sikkert noen elektro installatører som har en større fordeling liggende.
Bare å dra rundt å høre, eventuelt ringe.

edit: helt uten at det har noen betydning i denne tråden:
L1 = Sort
L2 = Hvit/Grå
L3 = Brun
Sist endret av harryy; 24. februar 2009 kl. 16:08.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Vi hadde nettop lan med 63a 230 trefase, vi fikk et stykk byggestrømskap og dette fungerte fint.

Husk og ikke gå på den smellen vi gjorde =P. Fordele 120 personer på 2 fordelingsbokser .

1.300 innlegg
Sist endret av bavarai; 24. februar 2009 kl. 16:50.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Du fordeler sikringene over tre kominasjoner:
Når du har en enfaset belastning på en trefaset kurs, kan du belaste med trefaskursen ganget med roten av 3:
63A*sqrt(3)=109A

Dermed kan du ha 6 fullt belastede 16A kurser.
109A/16A=6,8

Fint om noen sterkstrømsfolk kan bekrefte at det jeg sier er riktig.
Vis hele sitatet...
Sånn?
http://img178.imageshack.us/img178/9868/lanstrom.png
Forresten, hvordan er det med krav til jordfeilbryter på slikt?

Sitat av harryy Vis innlegg
Letteste for dere å gjøre er å få lånt en byggestrøm fordeling som er laget for 63A
Vis hele sitatet...
Ja, det er det vi har gjort til nå. Men det vil være billigere i lengden å eie selv.

Sitat av harryy Vis innlegg
siden du spør her så regner jeg med du ikke har noe å gjøre med å bygge skap med masse kurser selv.
Vis hele sitatet...
Stemmer det, jeg er ikke utdannet elektriker. Men det er han som skal godkjenne skapet, så det er best jeg får det etter boka på første forsøk. Derfor spør jeg. Jeg ser det nemlig ikke som et nederlag å spørre om hjelp.

Sitat av bavarai Vis innlegg
1.300 innlegg
Vis hele sitatet...
Grættis!
Er ikke en del av fast installasjon, derfor vil det mest sansynlig ikke være behov for jordfeilbryter, uten at jeg har NEK 400 forran meg.
Den tegningen du har stemmer bra den, men siden du har en kar som skal godkjenne dette for deg er det vel lettest å spørre han.
Den tegningen du har ser fin ut den, men i realiteten bruker du bare en skinne som går innom alle sikringene, da behøver du bare å koble til der det er merket L1, L2 og L3.

En liste over materiell, slik jeg hadde bygget det:
* Skap/kapsling
* 3x50A hovedsikring (Selektivitet, så slipper du gå i hovedtavla å slå på ved overbelasting)
* 5-6 stk. 16A sikringer (kommer ann på behovet) gjerne også med innebygget jordfeilbryter.
* Fordelingsskinne 3-fas (som passer over ens med valgte sikringer)
* RKK 10mm2 (ca 1 meter)
* Endehylser 10mm2 (6 stk)
* PR 2x2,5/2,5 par meter
* Enkle stikk m/ jord (en for hver kurs)
* PFXP 4G10 (1 meter burde holde)
* Philip Hauge 3x63A Apparat inntak.

og selvfølgelig noe å feste alt på.
En skøyteledning 3x63A må dere også ha, samt skjøyteledninger for fordelingen, helst 2,5mm2.
230V mellom fasene, eller mellom fase og jord? (TN eller IT nett?)
Man kobler aldri mellom fase og jord da...
Dessuten står det i første post 63A 230V, som vil tilsvare et IT nett.
Harryy: Dønn! Akkurat det du beskriver der som er planen. Jeg skal bygge om en gammal 80A -sentral. Fra den tiden de brukte grå flate trefaskontakter. Hehe.

DrMight: IT-nett ja.

harryy: Om man transformerer fra 230V opp til 400V så lasker man nullederen til jord. Da vil jorden på 230V-siden fungere som nulleder på 400V-siden. Grovt forklart...
Sist endret av Bromstad; 24. februar 2009 kl. 22:34.
Du fordeler slik som du tegnet over, men husk å regne ut strømstyrken slik at du ikke går på en smell at hovedsikkringen skrur seg av ved stor belastning, husk også å regne ut størelsen på de forskjellige sikkringene du bruker til hver kurs etter bruk og velg deretter kabel etter det.
Du burde også ha en jordfeilbryter og overspenningsværn i tilfelle lynnedslag.

Edit: Obs, ser du skriver at det er et trefasUTAK forstår det som at det er en trefasstikk, da er den koblet til et større skap så du slipper overspenningsværn og jordfeilsbryter, men husk å koble jorden vidre fra uttaket til en skinne for så å fordele jorden mellom de forskjellige kursene

vet ikke helt om det er lov å gjøre det sånn som du har tenkt da...

Sitat av harryy Vis innlegg
Man kobler aldri mellom fase og jord da...
Dessuten står det i første post 63A 230V, som vil tilsvare et IT nett.
Vis hele sitatet...
Vel, i et TN nett så bruker du jo N leder som også er jord til for å få 230v isteden for 400volt som du hadde fått vis du hadde brukt 2 faser
Sist endret av sykofant; 25. februar 2009 kl. 19:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av harryy Vis innlegg
edit: helt uten at det har noen betydning i denne tråden:
L1 = Sort
L2 = Hvit/Grå
L3 = Brun
Vis hele sitatet...
Feil.

L1 = Brun
L2 = Sort
L3 = Grå
N = Blå
PE = Gul/Grønn

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Three-p...er#Color_codes

Det samme står forøvrig i montørhåndboken (2006).
For å være super pirkete så er det faktisk ikke feil, fordi selv om det står den fargerekkefølgen du nevner i NEK 400:2006 er det en merknad på at annet kan benyttes. Sort/Hvit/Brun er rekkefølgen fra før 06, og benyttes fortsatt av veldig mange skapmontører.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av datagutten Vis innlegg
Du fordeler sikringene over tre kominasjoner:
L1 L2
L2 L3
L1 L3

Mener å huske at fargene er slik:
L1=Brun
L2=Blå
L3=Svart

Når du har en enfaset belastning på en trefaset kurs, kan du belaste med trefaskursen ganget med roten av 3:
63A*sqrt(3)=109A

Dermed kan du ha 6 fullt belastede 16A kurser.
109A/16A=6,8

Fint om noen sterkstrømsfolk kan bekrefte at det jeg sier er riktig.
Vis hele sitatet...
For det første ganger man ikke strømmen med roten av 3, men samlet effekt fordelt over tre faser, men svaret blir det samme ^^ Dvs. 63A*400 = 25200watt, så går det 3600watt per sikring. 25200 / 3600 = 7, men husk å ikke beregn disse mer en 80%, aldri lurt å ha full belastning over lengre tid.