Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1301
Har en nokså ny MacBook Pro, og når jeg ripper en CD inn i iTunes blir CPU'en urovekkende varm. Vanligvis ligger temperaturen på 55-50 grader Celcius, men når jeg ripper CD'er nærmer temperaturene seg 80 grader (var helt oppi 81 i stad).

Begge viftene surrer i ca 5000 rpm. Har ca 50% av CPU idle når den er så varm.

Er ikke 80 grader farlig varmt for et stakkars CPU-kort, og hva skal jeg gjøre med det dersom det er et problem?

Temperaturen synker til under 60 grader med en gang jeg tar ut CD'en.

Noen råd?
80 grader burde den klare, når den bikker mer mot 100 så kan du begynne å uroe deg. Sørg for at hele maskinen får god luft under og på sidene.
Sist endret av Kinseek; 26. desember 2007 kl. 13:19.
når min hardisk blir 52 gradere blir jeg hysterisk!.....er det normalt at den blir så jævelig varm?
80 grader er nok ikke farlig, men det gir mye dårligere ytelse. Sørg for at det ikke er noe som hindrer for luftinnsuget.
Sitat av microcefalus
80 grader er nok ikke farlig, men det gir mye dårligere ytelse. Sørg for at det ikke er noe som hindrer for luftinnsuget.
Vis hele sitatet...
Dårligere ytelse?
Jeg trodde ytelsen ble en liten grad bedre men levetiden litt kortere.
Sitat av Grantax
Dårligere ytelse?
Jeg trodde ytelsen ble en liten grad bedre men levetiden litt kortere.
Vis hele sitatet...
Høy temp gir ikke bedre ytelse nei
90 grader så kan prossesoren bli ødlagt, eg hadde samme problemet med min datamaskin.
Men det gjekk over etter 2 uker med 70-80 grader heile tida. Merkelig nokk.
iTunes krever av en eller annen mystifistisk grunn uhyggelig mye kraft og minne under ripping og konvertering. (ikke spør meg om annen programvare, har bare brukt iTunes og WMP til slikt)
Sitat av Hacker
når min hardisk blir 52 gradere blir jeg hysterisk!.....er det normalt at den blir så jævelig varm?
Vis hele sitatet...
Er vel noe veldig annet med harddisken enn cpu'en?
Gratulerer, enda en post med folk som ikke har peiling som slenger ut random kommentarer.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=261536

Ifølge dette forumet er det ikke unormalt å ha 70-90C som meitemark sier når man driver med iTunes og lignende.

For å klarifisere noe, en CPU som er varmere yter IKKE bedre, det du tenker på er en overklokket CPU som blir varmere fordi den er overklokket.
Normale CPU'er idag klokker seg ned når de blir varme (siden Pentium III for å være eksakt).

Og HDD temp på 51 grader er relativt høyt, men ikke noe å skrike av, men er det snakk om en laptop er det ikke så mye å nevne uansett.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er en MBP, de blir ubeskrivelig varme. Ikke ha den på fanget hvis du vil ha barn i fremtiden, men temperaturen er helt normal.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av AtXbYeA
For å klarifisere noe, en CPU som er varmere yter IKKE bedre, det du tenker på er en overklokket CPU som blir varmere fordi den er overklokket.
Normale CPU'er idag klokker seg ned når de blir varme (siden Pentium III for å være eksakt).
Vis hele sitatet...
Ok, jeg har lest det av en annen som påstod den ble raskere fordi ledeevnen til varmt metall blir bedre. (HVIS dette faktisk stemmer, så ville ikke forskjellen ha vært stor. Men jeg vet ikke om dette kan stemme, fordi jeg vet ikke nøyaktig hvordan klokkefrekvensen til CPUen blir styrt.)
Ledeevnen blir dårligere ved høyere temperaturer, så det er riv ruskende galt.
Baklager offtopic.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vadder
Ledeevnen blir dårligere ved høyere temperaturer, så det er riv ruskende galt.
Baklager offtopic.
Vis hele sitatet...
Halvleder != metall.

Transistorar har såkalla negativ temeperaturkoeffisient, som vil sei at resistansen minkar når temperaturen aukar.

Forøvrig har temperatur null å sei for hastigheta, sidan cpuen kjører på gitt klokkefrekvens. Som atx er inne på klokker en del seg ned, men...
Sist endret av vidarlo; 4. januar 2008 kl. 15:14.
Til trådstarter: Sitter forran en MacBook Pro selv, og har hatt en PowerBook G4 før...
Begge blir hinsides varm iblant, oftest når man har mange programmer åpne samtidig, eller hvis et eller flere programmer jobber med krevede oppgaver. (Spille HalfLife 2 via Parallels samtidig som man laster ned DVD filmer i bittorrent)...

De tynne macintoshene blir fort varm, og er helt normalt.
Så lenge den ikke sprekker/smelter...
http://www.appledefects.com/wiki/ind...le=MacBook_Pro

http://www.appledefects.com/wiki/images/thumb/a/ae/Meltedmagsafe.jpg/200px-Meltedmagsafe.jpg
Sitat av microcefalus
80 grader er nok ikke farlig, men det gir mye dårligere ytelse. Sørg for at det ikke er noe som hindrer for luftinnsuget.
Vis hele sitatet...
God, it's cold here. My CPU is running at peak efficiency! Sitat: Bender