Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 4493
Hey, jeg har alltid lurt på hvordan den nye " regelen " med fyrverkeriet er? kan noen hjelpe meg?

Er slik at man ikke får kjøpt fyrverkeri i det hele tatt?

ELLER

MAn får kun kjøpt batterier og småting og ikke PINNE Raketter--

eller ingen av delene?
du får kjøpt bakkefyrverkeri...
Trådstarter
55 1
og det er?
Det er kun raketter med styrepinner man ikke får kjøpe. Bakkefyrverkeri er lovlig.

Sitat av djaage
og det er?
Vis hele sitatet...
Alt som står og skyter opp ting fra bakken.
Sist endret av zipp; 2. januar 2008 kl. 21:15.
Trådstarter
55 1
bakkefyrverkeri vil si: batterier, tanks osv?

BATTERIER? låvlig neste år?
Sitat av djaage
og det er?
Vis hele sitatet...
alt som står på bakken ? altså batterier og annet som spinnere / jumping jack
Trådstarter
55 1
Tusen Takk men jeg synes det er littegrann rart.. for hvis de selger batterier så kommer ALLE til å koble fra hverandre og dermed lage " thunder " og jeg skal vedde på mange mister hender, fingrer eller i værste fall noen alvorlige skader..
Sitat av djaage
BATTERIER? låvlig neste år?
Vis hele sitatet...
Jaaa, til og med dette året
Sitat av djaage
men jeg synes det er littegrann rart.. for hvis de selger batterier så kommer ALLE til å koble fra hverandre og dermed lage " thunder "
Vis hele sitatet...
Synes personlig at det er mye mere underholdende å kjøpe 1 dyrt batteri, koble ifra og så single skyte opp rørene, istedenfor å bare la det hyle opp på 1 minutt ^^ Eneste er vel at mange av de har ikke "lang" lunte, bare sånn kort versjon som smeller .. ganske raskt
Trådstarter
55 1
indeed... men er deu 100% sikker at de selger skikkelige batterier?

blir prisen MYE høyere for batterier?? + alt kommer til å bli solgt ut matter what !
Sitat av djaage
indeed... men er deu 100% sikker at de selger skikkelige batterier?

blir prisen MYE høyere for batterier?? + alt kommer til å bli solgt ut matter what !
Vis hele sitatet...
Nei, det blir bare mer penger til drikkevarer. Syns dette vedtaket er det smarteste Stortinget har gjort
Sist endret av SameGeriljaen; 2. januar 2008 kl. 21:28.
Eh, hvis dem ikke får lov å selge annet fyrverkeri, så tar de helt sikkert inn mere av den typen de får lov å selge, du har nok ikke noe å frykte på at det skal bli utsolgt så fort ^^ Kan vel unngå å kjøpe på den siste dagen kanskje
"Mister hender, eller i verste fall får ALVORLIGE SKADER"..? Hehe, kult sagt!
Trådstarter
55 1
Sitat av SameGeriljaen
Nei, det blir bare mer penger til drikkevarer. Syns dette vedtaket er det smarteste Stortinget har gjort
Vis hele sitatet...
men det er da ikke alle som drikker på Nyttår:P jallefall ikke jeg
men høres greit ut dette.

Og NEI.. skal ikek være siste dagen en gang til. var det på mandag.. IKKE NOE DRIT igjen nesten
kjøp i sverige...
Sitat av Psilofyr
kjøp i sverige...
Vis hele sitatet...
Er vel ulovelig å ta over grensa ?
Ja men hvem bryr seg, dette er ett latterlig tiltak som bare gir politiet mer drittarbeid. Skjønner ikke hvorfor folk ikke reagerer når dem ser friheten sin bli tatt bort steg for steg. ^^ Hva blir det neste, lightere?
Sist endret av Psilofyr; 2. januar 2008 kl. 21:37.
Syns det er greit at de tar vekk pinne raketter, blir litt for mye " wops, pinnen knakk visst, jaja mere morro ". Vi får jo bare lov å skyte opp en gang i året, å batterier er det jo mye show i uansett, trur ikke det kommer til å lage så mange sure miner
Sitat av Waggo
Er vel ulovelig å ta over grensa ?
Vis hele sitatet...
Ulovlig ja. Styreraketter er "eneste" ulovlige.
Nei greit nokk, er bare rakketter, en liten brøkdel av de mange ting som blir og har blitt fjernet.. Men når skal vi dette ut av hypnosen å skjønne att å bytte frihet mot sikkerhet ikke er ett valg? life's dangerous. Myndigheter må lære att dem kan ikke beskytte individe mot seg selv, det går bare ikke.
Grunnen at batterier fortsatt er lov er jo litt fordi de står mer stødig og sånn... Men betyr det da at airbombs blir ulovlig? De er jo ikke akkurat så stødige...
Sitat av Freaky 47
Ulovlig ja. Styreraketter er "eneste" ulovlige.
Vis hele sitatet...
Leste litt på toll.no , og her står det at alt av fyrverkeri er ulovlig å ta over grensen (sverige og ja ^^)
Sitat av Psilofyr
Ja men hvem bryr seg, dette er ett latterlig tiltak som bare gir politiet mer drittarbeid. Skjønner ikke hvorfor folk ikke reagerer når dem ser friheten sin bli tatt bort steg for steg. ^^ Hva blir det neste, lightere?
Vis hele sitatet...
<Ironi>

Disse glødepinnene syntes nå jeg utgjør en meget stor fare for folk. Da jeg tente på en slik natt til første Januar fikk jeg sjokk da jeg så den enorme gloa på som bare glødet og glødet og glødet og glødet. Dette førte til at jeg kastet den bort til 20 liter bensin som jeg oppbevarte i plastbøtter, som igjen førte til at huset mitt og 3 andre hus brant opp:O. Håper virkerlig disse blir forbudt neste år
</ironi>
Det jeg egentlig prøver å si er at ALT blir farlig hvis du bruker det feil. Samme hva slags vedtak stortinget kommer(utenom totalforbud da ) med så blir det alltid noen som bruker det uvettig.

Jeg personlig er sterkt imot forbud: siden jeg har det ekstremt gøy med fyrverkeri. Drikker aldri alkohol da jeg fyrer opp raketter og batterier
Pressemeldingen om fyrverkeriforbudet:

Forbud mot fyrverkeriraketter fra nyttår 2008/09

Hvert år blir mange skadet av fyrverkeri. For å hindre skader på helse og materielle verdier, ønsker Justisdepartementet forbud mot raketter med styrepinne. I tillegg foreslås det forbud mot alt fyrverkeri som ser ut som leketøy. Forbudene kan tre i kraft fra nyttår 2008/09.

Fyrverkeri som ikke trenger eget avfyringsstativ og kan settes rett på bakken, vil fortsatt være lovlig. Eksempler er bakkefyrverkeri, effektbatterier, fontener osv, som er tryggere i bruk enn fyrverkeri med styrepinne. Departementet vil om kort tid sende forslagene om endringer i forskriftsverket på høring.

– Endringene skal bidra til tryggere nyttårsfeiring. Vi må redusere skadene som kommer hvert år etter oppskyting av fyrverkeri, sier justisminister Knut Storberget. På bakgrunn av skadestatistikken ved nyttårsfeiringer tok han initiativ til en evaluering av gjeldende regelverk.

Fyrverkeri gir hvert år mange skader. Det er trolig flere skader som ikke blir registrert. I 2005/06 ble 153 personer registrert skadet. Etter nyttårsfeiringen 2006/07 ble det registrert 128 personskader. De fleste skadene er overfladiske brannsår, øyeskader og mindre kutt, men det er også registrert alvorlige øyeskader, sterke forbrenninger og ødelagte hender og fingre. Dødsfall knyttet til fyrverkeri har også forekommet. I tillegg kommer materielle skader, blant annet som følge av branner.

For å redusere risikoen for at barn skades, foreslås totalforbud mot fyrverkeri som ligner på leketøy. Videre vil forbudet gjelde raketter (fyrverkeri med styrepinne) i fareklasse II og III. Etter Justisdepartementets syn representerer denne type fyrverkeri en særskilt risiko for skade. Rakettene har ikke egen utskytingsanordning, i motsetning til bakkefyrverkeri. Brukeren må selv skaffe trygt avfyringsstativ, noe som for enkelte betyr improvisering i siste øyeblikk. Dermed økes risikoen for at raketten skytes ut i annen retning enn forutsatt. I tillegg forekommer tilfeller der brukeren bevisst retter raketten mot andre.

Det tas sikte på å innføre forbudene fra nyttårsaften 2008/2009. Dermed gis fyrverkeribransjen mulighet til å tilpasse seg de nye bestemmelsene.

Når tiltakene er satt i kraft, vil Justisdepartementet følge utviklingen over tid, og vurdere om de igangsatte tiltakene er tilstrekkelige for å få ned antallet personskader på området.
Trådstarter
55 1
Sitat av Drøggs
"Mister hender, eller i verste fall får ALVORLIGE SKADER"..? Hehe, kult sagt!
Vis hele sitatet...

I know .....lol.....
Som jeg skrev i den andre tråden, så er det faktisk (minst) en ting som faktisk ER mye sikrere med batterier og den slags enn raketter, og det er at det ikke er like stor sjanse for at nedfallet starter noen brann. Det er heller ikke bare snakk om å beskytte individet mot seg selv, det er snakk om å beskytte resten av oss fra idiotene. Ja, alt kan være farlig hvis det misbrukes, men raketter er faktisk OGSÅ ganske farlig når det IKKE misbrukes, siden nedfallet er skyld i flere branner hvert år.
Fra Svea :
• Som det fremgår av innledningen er det Justisdepartementet som ønsker et forbud mot raketter med styrepinne.

• Det foreslås også et forbud mot fyrverkeri som ser ut som leketøy. I vårt tilfelle dreier dette seg om Tanks og Formel 1 biler.

• Et eventuelt forbud vil ikke omfatte andre typer fyrverkeri enn de ovenfor nevnte.

• Forbudene kan tre i kraft fra nyttår 2008 / 2009. Før forbudene eventuelt blir en realitet, skal forslaget sendes ut på høring. Ingen kan ennå si om det blir aktuelt med et forbud fra 2008, 2009 eller et annet år.

• Vi kan dermed konkludere med at det ikke vil være noen endringer for salget av rakettbasert fyrverkeri nyttårsaften 2007 / 2008.

Vi kan dermed konkludere med at det ikke vil være noen endringer for salget av rakettbasert fyrverkeri denne nyttårsaften.

• Med andre ord vil alt salg inntil videre foregå som før, frem til denne eventuelle lovendringen trer i kraft – en eller annen gang i fremtiden.

• Bakkebasert fyrverkeri og særlig effektbatterier, som har vært den mest økende varegruppen i flere år, vil ikke bli berørt i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Jeg synes vi begynner å ta etter USA på lover og regler. Får håpe at vi slipper at Norge blir et slikt overbeskyttet land. Andre som er enige i det?
Sitat av Waggo
Er vel ulovelig å ta over grensa ?
Vis hele sitatet...
Jepp, alt av fyrverkeri som ikke er kjøpt i Norge er såkalt illegalt.
Heh, stå i Sverige og skyte raketter over til Norge:P

Tror ikke det blir slutt på raketter til neste år. Eller, kanskje ett år, og så begynner det igjen.
En nyttårsaften er ikke den samme uten alle de hundretusen smellene som høres i bakgrunnen fra det begynner å bli mørkt.
Sitat av KrissHad
Jeg synes vi begynner å ta etter USA på lover og regler. Får håpe at vi slipper at Norge blir et slikt overbeskyttet land. Andre som er enige i det?
Vis hele sitatet...
Kjempe enig der.. det er jo selvfølgelig greit med et par lover og sånt, men det er da ingen grunn til å forby mer hele tiden! Norge sies jo å være et "fritt" land.

Bodde faktisk noen år i Mexico, hvor staten er de eneste som har lov til å bruke fyrverkeri, og dette var jo bare tull. Det var for å si det sånn, en lettelse å komme til Norge å feire nyttårsaften. Men nå begynner vi jo å miste denne tradisjonen også, jeg regner jo med at jeg ikke er den eneste som syntes en nyttårsaften uten fyrverkeri ikke er det samme. Vi får vel bare håpe på at de holder seg til å forby bare raketter med styrepinne, og ikke alt til slutt!
de går da ganske for langt når de forbyr tanksene?
Sitat av TyveN
de går da ganske for langt når de forbyr tanksene?
Vis hele sitatet...
ja...Jeg synes det er idioti å begynne å forby ting som tankser (selv om alle mine bare eksploderte). Selv om det (kan) se ut som leketøy så må personen som skal kjøpe det være 18 år, eller eldre for å kjøpe det. En slik person burde være oppegående nok til å forstå at det ikke er leketøy. En annen ting er også at så modne perssoner burde være klare nok i toppen til å følge med hvis barn skal tenne på det, at de ikke tar det for et leketøy
Med andre ord - blir fornuften brukt, som det stort sett gjøres, så vil ikke det være noe problem!
Til nyttår, så kjem alle til å bruke evt. batteri, hylerer (om det i det heile tatt blir låv), og resten 100% korrekt, og vi venter sikkert ingen skader!
Siden de har komt med forebud mot pinne raketter og tangser , sånn eg har skjønt det. Eg trur det kjem til å bli ein god del Sverige-1-løysning..
Forbudet er ikkje satt, er forsatt bare eit forslag.
i 2008 blir det bare forbudt me "pinne" raketter.
Men det går jo an å ha det kos me BATTERI o.g.l
Er vel egentlig ikke et dustete forslag, hadde vi brukere klart og oppføre, oss og sende opp rakettene under sikre omstendigheter, hadde det aldri kommet et slikt forbud.

Dog, jeg er ikke spess bedre selv, "Who cares about safety? Not gonna happen to me!"
Slik tenker vi aller fleste, men plutselig en dag går det feil.

Det er også et minus med slike tiltak, nå kommer mange til å bygge sine egene raketter, og vi har allerede i år/fjord fått med oss hvordan det gikk..
Det er så mange idioter der ute. "Det er så kjipt at bare fordi noen skader seg så skal resten av oss nektes å skyte opp raketter? Pottittland!" Det er omtrent like smart som å si at det er dust med fartsgrenser bare fordi noen kjører gris og kræsjer når resten av oss klarer å avpasse farten fornuftig.

Jeg ble selv truffet av fyrverkeri denne nyttårsaften. Jeg fikk svidd i stykker dressbuksen min. Så ikke hvem det var, foran meg stod det en ungdomsgjeng som syntes det var fett å fyre av batterier liggende inn i folkemengden, bak meg stod det tre-fire godt voksne menn med rakett i den ene hånden og sjampis i den andre (rakettene fyrte de opp i hånden ved hjelp av stjerneskuddet til en fire-fem år gammel jente), jeg hadde en i rullestol på den ene siden og en småbarnsfar på den andre siden. Altså var jeg ikke på et rølpested for ungdom, men en helt ordinær oppskytingsplass.
Noen restriksjoner må det komme, som også er mulige å håndheve. Tilfeldig promillekontroll for eksempel.

Et totalforbud mot privat fyrverkeri er jeg i utgangspunktet for, men jeg frykter at en av konsekvensene vil være at det blir kun noen få oppskytningssteder, som for eksempel på Rådhusplassen og i Frognerparken i Oslo. Enda verre blir det kanskje på små tettsteder.
Sitat av froskenfredrik
Jeg ble selv truffet av fyrverkeri denne nyttårsaften. Jeg fikk svidd i stykker dressbuksen min.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk oppleve smellet fra et batteri på nært hold da batteriet veltet og skjøt i alle retninger. Den ene smalt rett ved øret og den andre rett ved beinet. Heldigvis har jeg fortsatt hørselen i behold
Sitat av Restyle
Dog, jeg er ikke spess bedre selv, "Who cares about safety? Not gonna happen to me!"
Slik tenker vi aller fleste, men plutselig en dag går det feil.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig i det. Det var jo denne episoden på Moi i Lund kommune (Sør-Norge) med huset. Ungdommene der hadde tenkt slik, men de hadde nok vett til å ikke røyke el. da, men alikevell gikk det galt. Antakelig var det en gnist fra metalltråden som holder batteriene sammennår de skjærte over den, eller elekrisitet fra den ene jakken til en av de (slik elektrisitet som oppstår hvis du gnikker hodet til en ballong) som antente svartkruttet. Det er bare et eksempel på hvor farligt det kan være.

Men uansett så synes jeg at et totalforbud bli å gå for langt. Det er alltid noen som vil fikle med tingene, og da må man regne med at det kan gå galt. Og ellers, uhell skjer! Støtt og stadig. Jeg synes heller en satsing på mer tryggere fyrverkerioppskyting burde blitt satset på (f.eks. lover om alkohol og fyrverkeri, og at politiet kan kontrollere det når de vil), som tidligere nevnt av froskenfredrik.
Sitat av Psilofyr
Hva blir det neste, lightere?
Vis hele sitatet...

faen jeg lo
Hans majestet Kongen mener det beste med rakettforbudet er at prinsesse Märthas engler får fly i fred... Haha, ukens blinkskudd;D
Sitat av Harp0
Jeg fikk oppleve smellet fra et batteri på nært hold da batteriet veltet og skjøt i alle retninger. Den ene smalt rett ved øret og den andre rett ved beinet. Heldigvis har jeg fortsatt hørselen i behold
Vis hele sitatet...
Det var synd med beinet ditt. Bra du har humøret i behold også. Nei, forby alt samma f.. batteri, styrepinne, kinaputt, stjerneskudd og fyrstikker! Godt nyttår

(spøk)
Sitat av Harp0
Jeg fikk oppleve smellet fra et batteri på nært hold da batteriet veltet og skjøt i alle retninger. Den ene smalt rett ved øret og den andre rett ved beinet. Heldigvis har jeg fortsatt hørselen i behold
Vis hele sitatet...
ok. Folk demonterer batteriene, da får de thundere. Kan tenke deg hvordan de brukes? slipper dem på bakken, eller hiver dem, så når kulen skyter ut er det ingen som vet hvor den går. Nå snakker eg av erfaring. Du får ikke sprengt av deg hånda uten att du holder raketten når den smeller. til og med da kan folk værer heldige. Fikk selv 2 raketter på meg på nyttår. gikk helt fint med meg. (dette var slike thundere). og en ting til, 20 stk av 5 000 000? det er jo nesten for lite.
Dette er ett av de mest toskete vedtakene stortinget har tatt på lang tid.
Det sier seg selv at hvis man vil redusere skader av fyrverkeri, må et totalforbud til. Det man kan gjøre da, er å evt. ha en offentlig utskytning i regi av kommunen din ol.

Har selv sett batterier som har velta, og styrepinne-raketter som har gått HELT feil, og det er verre med batterier. Styrepinne-raketter har vanligvis bare en eller to eksplosjoner, mens et batteri kan ha hundrevis. Hvis det skulle velte og rette seg mot en folkemasse, kan det føre til langt større skader enn om en vanlig rakett skulle bli avfyrt feil.

Og det er her snakk om kollektiv avstaffning av verste sort. Skal 4,5 millioner mennesker miste retten til denne typen fyrverkeri, bare fordi ca. 150 mennesker, ofte i beruset tilstand, ikke klarer å begrense seg? Nei, det blir helt feil!
Rakettoppstytingen er en tradisjon som har eksistert i gud vet hvor mange år, og å nekte oss å kjøpe og bruke styrepinne-raketter er med på å danne et mer ensformig samfunn.
Først dette, hva vil det neste forbudet være? Skal man nektes å kjøre bil fordi 300 personer dør i trafikken i året? Nei, det går bare ikke.
Ikke helt relevant sammenligning, men dere skjønner poenget mitt!
dere snakker om att det er så jævlig farlig med raketter. det er jo det, men dere tar endel i. Bor i Rogaland, her vi har mest ulykker rundt raketter år etter år. Det kan eg merke. Vi setter batteriene på hode, veldig morsomt å ingen har så mye som fått vondt i fingeren. Vil påstå att folk er uheldige når det skjer dem noe, men har vert midt inni forskjellige eksplosjoner på nyttår. Det hjelper faktisk å lukke øynene å bøye hode ned. Må bare si, dere skulle faen vert her på nyttår, tipper dere hadde pissa på dere.
Pisspreik. Har vært i Stavanger, Klepp og Sandnes (det var Stavanger på selve nyttårsaftenen, men raketter o.l ble skutt opp hele dagen, da jeg var innom henholdsvis Klepp og Sandnes). Syns ikke det var verre der enn noen andre steder i landet (østlandet) jeg har vært på nyttårsaften. Men det er noen år siden jeg var i Rogaland da nyttår. Pisspreik uansett - bare fordi media utroper eller kårer dere til "den plassen det skjer mest ulykker" er uvettig bruk av fyrverki et ikke ukjent fenomen over hele landet.

EDIT:
Om øynene dine er lukket eller åpne og du får en rakett midt i fleisen gjør det skade for det. Bøyer du deg og en batteri-kule treffer håret ditt og eksploderer, eller om den eksploderer like ved øret ditt, kan det gjøre vondt i henholdsvis knotten eller hørselen uten at VG eller Dagbladet viser interesse for det da. Men sprenger du av deg hodet derimot (og her har du rett jeg tar litt vel i..)
Sist endret av paranoy; 3. januar 2008 kl. 22:19.
Sitat av TyveN
dere snakker om att det er så jævlig farlig med raketter. det er jo det, men dere tar endel i. Bor i Rogaland, her vi har mest ulykker rundt raketter år etter år. Det kan eg merke. Vi setter batteriene på hode, veldig morsomt å ingen har så mye som fått vondt i fingeren. Vil påstå att folk er uheldige når det skjer dem noe, men har vert midt inni forskjellige eksplosjoner på nyttår. Det hjelper faktisk å lukke øynene å bøye hode ned. Må bare si, dere skulle faen vert her på nyttår, tipper dere hadde pissa på dere.
Vis hele sitatet...
Rogaland er oppskrytt ^^

Er i Telemark vi er harde som jern.
Sist endret av Alexbleks; 3. januar 2008 kl. 22:16.
Sitat av paranoy
Pisspreik. Har vært i Stavanger, Klepp og Sandnes (det var Stavanger på selve nyttårsaftenen, men raketter o.l ble skutt opp hele dagen, da jeg var innom henholdsvis Klepp og Sandnes). Syns ikke det var verre der enn noen andre steder i landet (østlandet) jeg har vært på nyttårsaften. Men det er noen år siden jeg var i Rogaland da nyttår. Pisspreik uansett - bare fordi media utroper eller kårer dere til "den plassen det skjer mest ulykker" er uvettig bruk av fyrverki et ikke ukjent fenomen over hele landet.
Vis hele sitatet...
ok.. eg driver ikke med noe skryting faktisk. men det høres da ganske feil ut det du sier. vi har mest ulykker per prosent (eg har ikke sett noen av ulykkene btw), å du sier att det er like galt over hele landet? kan godt være. men sier det en gang til på en bedre måte: Du skulle vært her klokka 00:00. Det har du nokk ikke.

Tingen eg prøver å si er att rakettene er jo faen ikke så farlige, å om du har opplevd det samme som meg, så tror eg du vet hva eg snakker om.

Alexbleks morro du

Edit: ok, etter editen din måtte eg også edite :P

Been there done that sier eg bare. De vanlige batteriene (som er demontert) er ikke like farlige som pinnerakettene. Noen pinneraketter er pinglete da, så de er nokk like ufarlige.
Sist endret av TyveN; 3. januar 2008 kl. 22:22.
Jo sier jeg - i Stavanger (Gausel). Endte opp i Berlin etter kl. 00.00 (het ihvertfall Berlin den gang)

Berlin er/var et veldig populært utested i Stavanger - fordi som ikke vet det
Sist endret av paranoy; 3. januar 2008 kl. 22:24.