Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2449
Hei godtfolk! Det er sikkert mange av dere som kjenner til dub sjangeren, men jeg synes allikevel det ville være artig å slenge opp en tråd om det for å sette de som ikke har sjekket denne sjangeren opp og som eventuelt kan få glede av den på riktig spor.

Jeg liker i utgangspunktet reggae, men jeg fant meg lei av måten mange artister sang låtene sine på etterhvert, alle ropene om "rastafari", gebrokkent engelsk og den regla der. Det ble rett og slett slitsomt med all synginga i lengden og til tider litt lite variasjon i musikken, så jeg var veldig åpent for noe litt annerledes. Jeg ble først oppmerksom på dub sjangeren gjennom en kompis av meg som viste fram noen låter fra et dub band ved navn High Tone. Denne stilen falt i smak hos meg, og jeg har siden den gang sjekket opp en haug med artister innenfor sjangeren.

Så hva er egentlig dub? Dub tar i all hovedsak inspirasjonen sin fra reggae, og er en musikk sjanger som oppsto i Jamaica på 1960-tallet. Hele greia den gangen var simpelthen å ta for seg instrumentalene til kjente reggae låter. Her manipulerte gutta låtene og mixet, trikset og fikset på de som de selv ville. Det ble lagt ekstra stor vekt på trommene og bassen i låtene, det ble lagt til ekkoeffekter og reverb effekter og andre snasne bonuser til de allerede fete låtene. Basically remixede reggae låter. Nå er jo dub sin egen respektive sjanger, med egne produsenter som mekker og trikser fram låter i reggae stil i hobbyrommene sine.

Musikken er ganske chill med klare rytmer, utrolige kule bassmomenter, ingen tekst og mange elektroniske elementer. De som i utgangspunktet synes reggae stilen er fet vil mest sannsynlig få mye ut av denne sjangeren. De som ikke liker reggae, vel, sjekk ut dette her uansett. De som er ute etter noe trivelig, avslappende og stemningsfull musikk anbefales også å gi dette en sjanse.

Nå som vi er i gang her så kan jeg liksågodt bringe noen navn opp på bordet over artister og grupper.

High Tone:

Dette bandet har faktisk beveget seg et lite stykke vekk fra reggae i mange av låtene sine. Man merker klart noen/eller fler av karakteristikkene til reggae dukke opp her og der, men musikken er mye mer psykedelisk og spaca enn mange andre dub låter. I tillegg har de Drum and Bass tendenser i noen av låtene. På mange måter liker jeg dette her bedre enn mye annen dub, men dette er kanskje ikke noe som faller like godt i smak hos alle. Her er noen godbiter:

High Tone - Taniotoshi
High Tone - Do be dub addict
High Tone - Dubiously
High Tone - Dehli/Katmandou

Zenzile

En gruppe som har mye som er litt mer "down to earth" enn det High Tone til tider er, men disse gutta kan definitivt også ha litt spaca låter. Her er noen godbiter:

Zenzile - Morning Daylight
Zenzile - Wow
http://www.last.fm/music/Zenzile/+ch...subtype=tracks

Dub Syndicate

Masse artig musikk fra et godt band. Stort sett veldig reggae-ish og ikke så mye av de spaca elementene High Tone og Zenzile kan bringe med seg. Men igjen, det finnes hos disse gutta også =)

Dub Syndicate - Not a word
Dub Syndicate - North of the river Thames
Dub Syndicate - African Landing

10 ft.Ganja Plant

Ikke la navnet skremme, disse her har mye god dub. Svært reggae-ish, ikke noe spaced out whatsoever. Dette er så og si reggae uten tekst:

10 ft. Ganja Plant - Blood Money
10 ft. Ganja Plant - Chalwa
10 ft. Ganja Plant - Midnight Landing
10 ft. Ganja Plant - 100 LB. Weight (her må dere bare unnskylde den idiotiske starten av videoen med karen som popper opp).

Sly & Robbie

Disse to gutta har ganske mye fancy good stuff:

Sly & Robbie - Dub Glory
Sly & Robbie - Burial Dub

Om denne sjangeren faller i smak (jeg poster ikke fler linker nå, da dere skjønner tegninga) så er navn som King Tubby, Mad Professor, Scientist, Lee "Scratch" Perry osv verdt å sjekke ut i tillegg til de jeg har nevnt over. Og så må det gjernes deles informasjon rundt gode grupper og artister det er verdt å sjekke ut i denne sjangeren =)
Sist endret av Sky; 7. oktober 2009 kl. 21:14.
Du har nettopp fått meg til å begynne å høre på dub. Takk!
Hei :-)

Er selv veldig glad i dub-sjangeren. Synes dog den er vanskelig aa skille ut mot dubstep/trip-hop. Tenker paa surfing naar jeg hoerer paa dub. Man blir litt i en sinnstilstand utenom det vanlige. Foeler meg veldig ren naar jeg surfer, og dub er i mine oeyne veldig ren musikk.

Er selv veldig glad i Flying Lotus og Random Rab.

Synes Scientist er veldig likt reggae, hvorfor mener du det er dub?

Kan ellers anbefale alle aa ta en titt paa surfekulturen. Er det noen surfekultur i Norge? Tror dette er en av de mest fornuftige subkulturene jeg vet av, om ikke den mest fornuftige. Anbefaler alle aa sjekke ut filmen 'out there'.
Sist endret av lambador; 7. oktober 2009 kl. 21:23.
oO!

Favorittartisten min for tiden er Dub Fx (kommer vel til å være favoritten min en god stund framover også tenker jeg :P) Fyren lager all musikken selv, dvs han bruker en loopstation og en mixer og spiller inn beats, harmonier, bass og legger på lyrics oppåder - altsammen live selvfølgelig Fyren er et musikalsk geni og rett og slett helt sinnsykt flink

Absolutt en dere burde sjekke ut

http://dubfx.bandcamp.com/ <- kan høre de fleste sangene der

Jeg liker dog mange av live versjonene hans:

Love someone
Step on my trip
Flow
'Society Gates'
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Sitat av lambador Vis innlegg
Hei :-)

Er selv veldig glad i dub-sjangeren. Synes dog den er vanskelig aa skille ut mot dubstep/trip-hop.
Vis hele sitatet...
Neh, det er en rimelig klar forskjell på dubstep og trip hop. Dubstep er en mye mer brutal sjanger, gjerne mye raskere rytmer og ofte helt absurde elementer. Mange dubstep låter beveger seg langt bort fra reggae elementene, noen av de jeg har hørt er bare "gab gab gab gab gab" bass linje, drums og snares. Ofte veldig mørkt, dystert og gjennomført skrall musikk. Dubsteppen har jo sine røtter i "Londons UK garage scene".

Trip hop mangler også reggae elementene og blomstret fram fra Englands hip hop og house miljø, og har derfor masse inspirasjon herfra. En god sjanger, nevertheless =)

Sitat av lambador Vis innlegg
Synes Scientist er veldig likt reggae, hvorfor mener du det er dub?
Vis hele sitatet...
Vel, dub skal jo ligne på reggae. Men Scientist spiller så absolutt reggae lignende musikk med massevis av elektroniske elementer, med fokus på trommer og bass. Så det kvalifiserer definitivt som dub.
Sist endret av Sky; 7. oktober 2009 kl. 21:37.
Om man tåler det er den en annen sjanger (springer ut ifra Dub) som heter "Dubstep"
Sikkert for hardt for de fleste men siden tråden er her legger jeg noe ut.

Kan anbefale ting som:
"Rusko": http://www.youtube.com/watch?v=dWQukgO1X6c

"Caspa": http://www.youtube.com/watch?v=qowgt...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=un1ROv2a7Xg



-Init
Alle burde sjekke ut ... Zion Train

Zion Train are Dub/Dance pioneers and have been undisputed leaders in the genre for more than 15 years. The band are heavily involved in alternative and DIY underground culture and have been since the 90s as well as being purveyors of the finest Roots Reggae music throughout this period. They are one of the finest live dub acts in the world and promoted the practice of dynamic onstage dub mixing which they perform alongside acoustic instruments and the best live vocalists.
Vis hele sitatet...
http://userserve-ak.last.fm/serve/500/535191/Zion+Train.jpg

Noe av den beste duben jeg har hørt.. Veldig reggae-inspirert, noe jeg liker veldig godt. Masse old-school inflytelser fra bla. Bob Marley osv., samtidig som det er mye nytt og eksperimentalt i tillegg. Nytes best med et skikkelig annlegg og skikkelig lydkvalitet (bass er veldig viktig)

Youtube.
Sist endret av Exmagician; 7. oktober 2009 kl. 23:23.
Kjempebra at du lager en slik tråd om den utrolig artige sjangeren dub!
Noen synes sikkert dub er ensformige greier, men det handler egentllig bare om å komme inn i flyten til musikken... Dub på et skikkelig hifi anlegg er rett og slett sabla gøy

Visst man er glad i EDM musikk, ala techno/tech-house og slikt er sjangeren dub-techno også verdt å sjekke ut!
Dub techno har mange av de samme elementene som dub reggea, men selve reggea rytmen er borte. Dette låter mere som sakte, dyp techno.
En hyggelig kar på youtube, poster gjevnlig dub musikk, SilverdaleDubs
Artist: Datsik
Sjanger: Dubstep

Artisten Datsik burde sjekkes ut. Han bruker det samme riffet/beaten i mange av sangene sine, men har til gjengjeld funnet en beat som provoserer frem hannbjørnen i meg, og tar kvelertak på den lille jentungen som hviler bak lungene et sted.

Link til et musikalsk nirvana: Datsik - Retreat
Syns at den reggae inspirerte duben er litt kjedelig. Foretrekker mere masete greier som for eksempel, 16 Bit.

16 Bit - Chainsaw Calligraphy
Propa Tingz - Babylon's Scared (16 Bit Remix)
16 Bit - The Tale Of The Exploding Fist
Skizm - The Blank (16 Bit remix)
16 Bit - Can You Show Me What Head Is
16 Bit - In The Death Car

De to første linkene er helt drøye...
Oi, dette var en sjanger som har gått meg hus forbi!!
Vakkert, tusen takk til deg, trådstarter!
Ah, dubstep sier dere?

La meg vise dere en av verdens feteste dubstep-låter.
Oppdaget denne faktisk i nsos vinylsamling for to år siden eller noe, og den har vært *der* siden. Fy faen for en låt, for et mesteverk!

Sjekk også ut min dupstep-playlist på Spotify, mye bra der.
Roots Manuva - Witness Dub
http://www.youtube.com/watch?v=mBNGt329auQ

Flott basslinje.
Er veldig glad i denne: http://www.youtube.com/watch?v=rN3CKWOjJIA Skream - Rutten.
Sitat av Beis Vis innlegg
Syns at den reggae inspirerte duben er litt kjedelig. Foretrekker mere masete greier som for eksempel, 16 Bit.

16 Bit - Chainsaw Calligraphy
Propa Tingz - Babylon's Scared (16 Bit Remix)
16 Bit - The Tale Of The Exploding Fist
Skizm - The Blank (16 Bit remix)
16 Bit - Can You Show Me What Head Is
16 Bit - In The Death Car

De to første linkene er helt drøye...
Vis hele sitatet...
Aiaiai Dette her var syke greier, fikk frysninger i hele kroppen da jeg hørte på den Chainsaw Calligraphy! Har egentlig vært på utkikk etter noe sånt som det her lenge, men har aldri funnet det. Men til tider synes jeg tempoet går for sakte på noen de låtene her Noen som har noen låter med litt raskere tempo?
Sist endret av TinnSoldat; 8. oktober 2009 kl. 19:08.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Roots Manuva - Witness Dub
http://www.youtube.com/watch?v=mBNGt329auQ

Flott basslinje.
Vis hele sitatet...
Roots Manuva er godsaker. Folk må sjekke ut albumet "Run Come Save Me", samt dub-versjonen "Dub Come Save Me".

Nå er ikke Major Lazer akkurat dub, men føler det er en eksperimentering med sjangre i samme omgangskrets som fortjener litt oppmerksomhet (dancehall/reggae/dubstep etc.):

Mishka presents Keep Watch Vol. X: Major Lazer!
http://mishkanyc.com/bloglin/2009/07...x-major-lazer/
Digger dub og dubstep, vil annbefale Rhythm & Sound, jævlig chill slappadub med mye reggea og sinnsykt behagelig produksjon.
http://www.youtube.com/watch?v=j8KohoIwpp8