Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 1922
nå har jeg blitt skikkelig lei av windows og alt den driten som følger med !!!

så jeg har tenk å instalere mandrake 9.0
mangler bare 200mb så har jeg alle 3 cd'ene.
jeg skal formatere hele driten av en hardisk jeg har og begynne på nytt med et nytt os system.

er det noe jeg bør vite før jeg begynner å instalere mandrake
eks.

1) om jeg burde kjøre fat32 eller ntfs

2) finnes det drivere til nettverkskorte og 3dkorte osv

3) og lingnende ting

eg har en 1200mhz, 256ram, riva tnt2 ultra, 80gig hd
Windows ME & windows XP
Better than thou.
Aller først bør du lære deg hva OS står for; Operativ System. Mao. ser den ekstra system'en bare teit ut. Så bør du lese opp litt basics på linux, for det er faktisk helt egne partisjonsystemer for det (ja jeg vet man kan kjøre noen distro'er på fat og ntfs.).
Last ned resten av mandraken og brenn ut faenskapet. Dytt i cd 1 og velg installer. Når du kommer til no partisjonsoppsett trykker du på alle partisjons"firkantene" (du skjønner hva jeg mener når du kommer dit) og trykker slett. Så tar du og opretter en "Linux Swap(under filsystem)" som er på cirka like mange megg som ramen på pcn din, altså 256.
Så opretter du "Linux Native" På resten av diskplassen. Så bare følger du insturksjonene og sånt, så går det til slutt.

Men som Carlo sa, les basics, og OS System høres litt banan ut

Lykke til
Well, det enkleste hadde vel vært å overlatt partisjoneringen til Mandrake. Er kanskje litt vanskelig å begynne å partisjonere selv, første gang man ser linux. Men det du må gjøre selv, er å slette windows-partisjonen din. Er ikke så vanskelig det. Bare å gjøre som zpiff sier.

Ikke tenkt på filsystem (i hvert fall ikke fat eller ntfs). Mandrake er jo som kjent veldig brukervannlig, og veldig lett å installere.

Det kommer an på hvilke drivere som følger men distribusjonen. Men hvis ikke driverene til nettkortet ditt følger med, kan du bare laste de ned fra nettstedet til produsenten av kortet (forutsatt at de har linux-drivere).

Så da er det ikke noe mer å tenke på (forhåpentligvis)

Men et godt tips. Siden du skal formatere hele disken uansett. Prøv deg frem selv. Slikt lærer man av!
Husk at det er store ulikheter mellom GNU/Linux og Windows. Det er ikke bare å bytte fra Windows og få til alt slik du vil ha det med en gang. Er du en rimelig avansert Windows-bruker er det litt frustrerende å gå tilbake til å være newbie igjen, men holder du ut og lærer deg det skikkelig kommer du ikke til å angre.
Tror du har valgt en bra første-distro i Mandrake, lykke til!
en ting du HVERTFALL skal gjøre er å IKKE bruke fat32, og HVERTFALL ikke NTFS. NTFS lar seg ikke skrive til fra linux, kun lese....

anbefaller å bruke ext3 filsystemet, det er veldig stabilt nå
vell jeg har mandrake nede nå og holder på med å brenne det..

morbuz: jeg er så lei av windows nå at det er på tide med å læra noe nytt om så jeg ikke vet en drit i forveien.
Hehe, du høres bestemt ut
Hvis du skulle lure på noe; ikke nøl med å spørre.
jeg tror nok du ikke trenger å vær redd for det=)

begynner på instalasjonen i mårå. e så trøtt =/
Mens vi er i gang... det er vel ikke noe særlig problemer med å installere Redhat 8.0 og kjøre det ved siden av Windows, så lenge jeg partisjonerer selv...?
(tørr ikke å la Linux partisjonere etter det som skjedde med SuSE )
Sist endret av Digital Hybrid; 5. oktober 2002 kl. 03:12.
Du partisjonerer selv i Linux også.

Det er ikke noe sånn at linux gjør det for deg, du må selv bestemme oppsettet.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Skal fungere og kjøre linux og windows på samme maskin ja, om det er det du sier. Går en thread om det akkurat nu faktisk :}
http://www.freakforum.nu/forum/showt...&threadid=9915
hmm.. så på threaden at Windows IKKE kom opp i den boote-menyen, jeg som ikke har forstand på systemfiler og i allefall ikke i Linux syntes dette er litt skummelt
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hum, Hvor så du det? Heh. Er det noe som skal vises er det iaffal det. Begge skal vel vises uansett, så lenge linjene ligger i boot.ini
Så Redhat tilføyer den ekstralinjen i boot.ini?
Altså, jeg prøvde med Linux SuSE.. da kom det også en boot-meny opp, dog annerledes enn den vanlige... Derfra kunne man boote opp Linux og Windows (Jeg kunne ikke boote opp windows, fordi jeg hadde latt SuSE partisjonere over Windows partisjoenen )... skjer det samme med radhat?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
5: Så legger du til c:\bootsect.lnx="Linux Redhat" til boot.ini, under [operating systems]
Vis hele sitatet...
Du skal jo legge til det selv ;)
Windows skal jo ligge i boot.ini fra før av.

Du kan vel bestemme selv åssen partisjon linux skal bruke, under installasjonen eller noe?
Hørtes skummelt ut, stoler ikke på meg selv
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Og hvis du på forhånd tar backup av dokumenter og slikt pes så er det jo greit nok, programmer kan du alltids reinstallere om alt skjærer seg. Som det sikkert ikke kommer til å gjøre
Vet du om et sted jeg kan finne en skikkelig guide om slikt?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Nei, jeg har hverken hørt eller lest om det før.
Betryggende, ikke sant?
Følger med masse bra guider OSV med red hat. Jeg synes Red Hat passer meg perfekt siden jeg rimelig n00b i *nix*, er jo også enklere og legge inn en feks XP(oppretter partisjoner veldig enkelt for deg). Følger med html filer som forklarer hvordan du kjører Linux ved siden av Windows, Så bør det vell være sakt at du bør legge inn Windows før linux. Ettervert skal jeg begynne og kjøre Debian som har et flott pakkesystem,Sikkerhethull blir dekket kontinuerlig siden debian utvikles av flere hundre Open Source hunder OSV OSV. Er vel litt mer hardcore en RH og Mandrake. Debian holder jo også på med et prosjekt for å kjøre distroen med FreeBSD kjernen, hva mer kan du be om?
hehe.... da tror jeg jeg heller dropper det hele med linux...
takk for hjelp uansett

edit: ARgh! Jeg vil ikke gi meg
Men jeg kjenner til jobben etter alt har skjært seg...

Men det jeg egentlig trenger å vite er om det kommer en sånn fin meny der man kan velge om man skal boote Redhat eller Windows.... hvis det kommer en slik en, er det ikke noe problem... så lenge jeg kan boote windows lett og enkelt uten noe hokus pokus, så skulle resten bare være greit.... Men så vil jeg heller ikke gjøre masse rare ting for nettop å få opp denne menyen.
Hvis denne menyen kommer, kommer den automatisk etter jeg har installert redhat, eller må jeg fikse med systemfiler for å få ting til å virke?
Sist endret av Digital Hybrid; 5. oktober 2002 kl. 15:39.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Vel, hvis du føler de andre instruksjonene i den andre threaden, skal du jo få den menyen du snakker om
Når jeg kjørte redhat 7.1(eller .no) paralelt med w98 kom ivertfall det opp en vakker grafisk lilio boot greie der man bare trykka på sitt valg og var lykkelig.
ok... tror jeg skal gå for det... men internett.... litt kjipt hvis jeg ikke får til internettet, slik at jeg ikke kan rådspørre dere hvis det skjærer seg
Telenor Internett ADSL, det er vel ikke noe problemer med å sette det opp, er det?
Det kan ikke jeg svare på iverfall. Har bare instalert linux på boxer som er offline.
Huff... jeg fant en guide på online.no, men det så så avansert ut
Tror nesten ikke jeg tørr å installere Redhat jeg, for hvis jeg ikke får boota opp windows, vil alt skjære seg
windows grei ær slækk. Bare sørg for å ha minst to partisjoner. På den ene har du windows, og den andre kan du ha hva faen du vil. Så fyrer du opp den install greia til RH, når du kommer til partisjon greia tar du bare og velger den partisjonen som det ikke ligger windows på. Da spør den om du vil slette valgte partisjon eller no og spør om du vill sette opp selv eller du vil at RH skal ta seg av det. Velger du sånn automatisk blir partisjonen slettet delt opp de forskjellige linux partisjonene og formater og vips shiten er klar for og instaleres. JÆVLIG LETT...enklere en windows som sagt.

Uff dette ble rotete håper du forstår.
rekylvinyl.no
Digital Hybrid: nå får du slutte å være feig.

glem de dårlige guidene du har lest, du trenger de ikke.
redhat8 er som jeg har sagt tidligere enkelere å legge inn en winXP selv.
Den finner ditt lydkort, skjermkort, skjerm, nettverkskort helt automatisk.

Og ja, redhat intallerer GRUB, som er en bootloader. Du får en meny ved oppstart hvor du kan velge mellom linux, windows eller noe annet.

Så før du spør om noe mer, så synes jeg du bare skal laste ned og installere.
Det eneste trikset med å ha win og linux inne samtidig: Først instal windows med en partisjon (ikke hele disken. La noe være igjen som "free space" til linux). Start installeringen av linux. Velg da "free space" hvor linux spør om hvor du skal installere. Og mot slutten installerer du lilo or whatever.
There u go!