Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1207
er det mulig og få kjøpt en trådløs nettverksløsning som går opptil 5km og mellom noen bakkar og berg?
hva vil det koste?
Det er nok mulig, meg og en kammiz hadde tenkt å prøve men nå hjemme mekka greier.. Riktig nok litt kortere men!
Hvis du skal kjøpe systemet så tror jeg kommer til å koste MYE!
Folk som har gjort det har gjort i sammarbeid med ett heilt nabolag da..
kjøp 5km tp kabel og 50 repeatere. enkelt og greit

nærmere 3km og mellom et par bakkar og berg da,..
hvor mye tror du da?
Husker jeg leste noe om dette en eller annen plassen. (hardware.no, overklokking.no, dinsiden.no eller vg.no).

Tingen var ihvertfall den at man brukte et vanlig WLAN kort (med ekstern antenne), la en liten RG-59 kabel herfra og avsluttet den på en f-connector som igjen ble montert inn i en pringles boks (eller annen metall-sylinder).


Fant forresten artikkelen her:

http://www.norwaywireless.net/wiki/FrontPage

Du kan kanskje søke litt etter "warchalking" eller lignende?
fant ihvertfall denne på www.vg.no
(http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6477811)

Kanskje det kan være noe for deg? Hvis ikke kan du jo vurdere fiber???

aprope warchalking: jeg leste om det i "vi menn" i dag hørtes fett ut men har dog ikke sett noe av det i sør-trøndelag...
Bor selv i midtbyen i Trondheim og har selv sett endel åpne wlan nett her ifm. jobben...

Bare å ta en bytur med labtoppen det.. finnes jo mye mer eller mindre programvare for å spore opp disse åpne nettene, eller?
Har ikke anskaffet meg noe trådløst utstyr selv enda (har ikke noe bærbart utstyr heller..) men tipper det endel åpne nett her i trondheim med alle teknologibedriftene? Bare i Sinsenkrysset i Oslo fantes det visstnok hele 13(!) åpne nett! (Hørte på NrkP3 idag)

Så da er det bare å ta med ei eske kritt og starte arbeidet???

men i forhold til www.norwaywireless.net så er det ingen registerte noder her i Sør-Trøndelag. Er sikkert ikke mange som gidder å bruke spennis på sånnt så lenge man ikke har noe igjen for det anyway?
Opprinnelig postet av Mezzy
Bor selv i midtbyen i Trondheim og har selv sett endel åpne wlan nett her ifm. jobben...

Bare å ta en bytur med labtoppen det.. finnes jo mye mer eller mindre programvare for å spore opp disse åpne nettene, eller?
Har ikke anskaffet meg noe trådløst utstyr selv enda (har ikke noe bærbart utstyr heller..) men tipper det endel åpne nett her i trondheim med alle teknologibedriftene? Bare i Sinsenkrysset i Oslo fantes det visstnok hele 13(!) åpne nett! (Hørte på NrkP3 idag)

Så da er det bare å ta med ei eske kritt og starte arbeidet???

men i forhold til www.norwaywireless.net så er det ingen registerte noder her i Sør-Trøndelag. Er sikkert ikke mange som gidder å bruke spennis på sånnt så lenge man ikke har noe igjen for det anyway?
Vis hele sitatet...
det har vært jevla kult og starta og utbredte det da, blir med jeg hvis flere blir med thoughh..
Nææh... Jeg er ikke _så_ kompis at jeg vil først bruke 2000,- på trådløst aksesspunkt/trådløs ruter for deretter å miste halve båndbredden på den fra før av ikke-så-altfor-inni-helve**e raske ADSL-linja mi

Men for Rød Ungdom er det jo en kampsak?

Men alle Starbucks kaffe-sjapper i VERDEN har trådløs (gratis) nettverk til alle kundene sine... Så lenge det varer - helt til neste uke. Da skulle det koste ca. 700 spenn PER MÅNED for å få lovt til å surfe mens du nyter en eksotisk kaffe og fersk bagel attåt..

Regner vel med at det blir flere offentlige plasser som tar etter? F.eks. flyplasser? Togstasjoner? Andre plass business-folket sitter lenge og venter?

I mellomtiden får vi bruke de usikre nettverkene som allerede ligger tilgjengelig for offentligheten?
Better than thou.
Er gratis 2mbit WLAN på Oslo S faktisk.
kjøper du retnings orienterte antenner går det strålende. men du sa bakker og berg.. er det ikke klar sikt dit kan det nok bli vanskelig å ha wlan på 5 km.

Når jeg får spenn til kabel til GPS'n min skal jeg nok få mappet opp Oslo og Akershus området.

[SIZE=3]"Wardriving is not a crime"[/SIZE]
Opprinnelig postet av Surfer
..mellom noen bakkar og berg?
hva vil det koste?
Vis hele sitatet...
Samme hvor mye bakker og berg det er, men du kommer ingen vei uten fri sikt. Finnes sikkert utstyr som kan bounce i atmosfæren, men da snakker vi om priser -litt- høyere enn månedslønna di regner jeg med..

Hvis du ser her så ser du at langdistanse går (med frisikt that is)
Sist endret av nalle; 18. september 2002 kl. 12:26.
Var på kurs med BG-Consult idag (www.bgc.no)

Her presenterte de en løsning som kunne kjøre opptil 11Mbps (samme osm WLAN) og opptil 10km (men da ved en lavere hastighet). Her var det utendørsmontering av retningsbestemte antenner som gjaldt...

Er usikker på hva herligheten koster, men du kan jo sende en mail til "sales@bgc.no" ?
det er en annen teknologi som vil bli bygget ut i sverige og muligens baltikum snart.

9mbit internett over det gamle NMT-nettet (helvetes god dekning)
Hehe... råtøfft!

Bare synd STjelenor har demontert alt da? (de har da vel det?)
de har ikke demontert noe (tror jeg), nettet er bare ikke operativt lenger.

I Litauen brukes NMT-nettet fortsatt for folk som bor ute på landet og ikke har mulighet til å få telefon igjennom kabel.

Samme pris og nummer osv.
Sist endret av Blitzer; 24. september 2002 kl. 21:51.
Telles Telenors "nettverk" på Fornebu ?