Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 3824
Jeg håper dere er enige i at det var bedre å flytte denne diskusjonen hit, istedet for å ha den i eMule tråden, som ble forferdelig offtopic pga dette

Jeg har skrevet et brev til Post og Teletilsynet, slakt meg den som vil:

Tvilsom markedsføring fra Telenor vedr. ADSL

Telenor påstår på sine sider at deres ADSL tilbud er såkalt ”full duplex”. Full duplex innebærer så vidt jeg vet at man kan sende ut informasjon samtidig som man mottar informasjon, uten at dette har en innvirkning på ned eller opp hastighetene. Jeg har selv Telenor ADSL 704/128 kbit/s og pleier vanligvis å ligge på ca. 85 kb/s optimalt i nedlasting. I opplasting når jeg en hastighet på 12 kb/s. Problemet er at når jeg bruker ut-hastigheten så flasker alt seg, det går rett og slett pinlig tregt å gjøre den minste ting som krever en internett tilkobling. Hvis jeg f. eks laster ned en fil og ligger på 85 kb/s og plutselig bestemmer meg for å laste opp en fil samtidig, så flasker alt seg. Nedlastingshastigheten min synker helt ned til ca 8-10 kb/s, mens opplastningshastigheten holder seg fint på ca 12 kb/s. Dette syntes jeg er litt rart da Telenor faktisk påstår at de leverer ”full duplex” ADSL linjer. Jeg har snakket med flere kunder av Telenor og de har alle samme problemet, derimot så er dette tilsynelatende ikke et såpass stort problem hos andre teleoperatører.

Telenor har allerede noen av de laveste opplastningshastighetene i forhold til andre konkurrenter, og når de i tillegg ikke leverer varen slik som den ble fremstilt under markedsføringen, syntes jeg dette blir litt for drøyt.

Den beste løsningen for forbrukerne hadde jo vært at Telenor fikset problemet med hastighetene vedr. samtidig opplasting og nedlasting, noe som forøvrig burde være relativt enkelt å rette opp. Men uansett bør de ikke få lov til å reklamere med slikt når det ikke er fakta.

Håper på en rask tilbakemelding på hva som eventuelt skjer videre i denne saken!


Med vennlig hilsen

.......
Vis hele sitatet...
Vel, håper at det kommer noe ut av denne saken da
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
"Den beste løsningen for forbrukerne hadde jo vært at Telenor fikset problemet med hastighetene vedr. samtidig opplasting og nedlasting"
Det er ikke teknisk mulig, da ADSL ikke er full duplex SDSL kalles det
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Trådstarter
hehe, vet at adsl ikke er full duplex.

men likevel er det for galt at down hastigheten synker til rundt 0-10 kb/s en plass, hvis man upper en fil, og det er dette de kan fikse
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det spørs jo alt på hva slags linje du har.. Tviler på at dette er noe som kan justeres så mye..?
go DarkStaar! You can do it post svar hvis du får noe :=)
når jeg uploader dør linja mi helt dvs jeg får ingen download speed får ikke opp noen nettsider(etter 2-3 minutter kommer den) osv jævlig irriterende
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Det spørs jo alt på hva slags linje du har.. Tviler på at dette er noe som kan justeres så mye..?
Vis hele sitatet...
Jeg har en 704/128 kbps linje.

Optimal nedlasningshastighet for meg er vel rundt 85 kb/s. La oss si at jeg da laster ned en fil der jeg ligger på 85 kb/s, og bestemmer meg for å uploade en annen fil. Det som skjer da er at nedlasningshastigheten synker drastisk fra 85 kb/s til mellom 0 og 10 kb/s, mens opplastningshastigheten ligger på rundt 12 kb/s.

Er vel litt merkelig at hvis jeg uploader noe, så flasker allt seg? Det går tilogmed ikke ann å surfe vanlig engang, tar vel 2 minutter å få opp en vanlig webside...


Opprinnelig postet av reallife
når jeg uploader dør linja mi helt dvs jeg får ingen download speed får ikke opp noen nettsider(etter 2-3 minutter kommer den) osv jævlig irriterende
Vis hele sitatet...
Telenor du og har tenker jeg?
Jeg har 1024\256k linja til Telenor, mens jeg uploader med "max" speed (egentlig skal jeg få 32kb\sek, men får ikke mer enn 28) så får jeg akkurat 1000kbit\sek på itavisen speedometer testen, men da ryker upload speeden ned til 11kb\sek.
Dette er for dårlig Telenor

Edit: når jeg hadde 704k linja så laster jeg opp med 16kb\sek, download speeden røyk ned til 30-40 mens jeg uploadet.
Kanskje noe klikk med DI linje?
Sist endret av Beistet!!; 10. februar 2003 kl. 21:42.
Jeg har akkurat samme problemet med akkurat samme linje :-(
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Det er ikke teknisk mulig, da ADSL ikke er full duplex SDSL kalles det
Vis hele sitatet...
full duplex betyr bare at man kan overføre data samtidig i begge rtninger. Det er ikke noe krav om at det må gå like fort i begge retninger, så ADSL kan være full duplex.

full-duplex (FDX) circuit: A circuit that permits simultaneous transmission in both directions. (188)
Vis hele sitatet...
http://glossary.its.bldrdoc.gov/fs-1...-017/_2408.htm
Kongen: poenget er at de ikke skal påvirke hverandre.
Ved full-duplex påvirker ikke uppload og download hverandre.
Det skjer ved ADSL så vidt jeg vet...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
http://www.infoasis.com/Infoasis/support/Glossary.html
Full-duplex

A connection in which the upstream and downstream links are separate (although they are often on the same physical wire), and may be different bandwidths. A full-duplex connection can simultaneously send and receive at full speed. T1 and SDSL are examples of full-duplex data transports.
Vis hele sitatet...
Altså. Forskjellige kobberpar, og full hastighet begge veier.

Mao, ISDN, og ADSL er typer som ikke støtter full duplex, mens SDSL, SHDSL og VDSL støtter det.
RipZ: riktig, ved full duplex skall de ikke skal påvirke hverandre, da du kan kan overføre data samtidig i begge retninger. Ved halv duplex kan man bare overføre en retning av gangen, så man må først overføre lit en vei, så bytte til neste vei, så bytte tilbake.



Half-duplex data transmission means that data can be transmitted in both directions on a signal carrier, but not at the same time
Vis hele sitatet...
http://searchnetworking.techtarget.c...212221,00.html

Ond^Sofa: I følge dett egent sitat er forskjellig hastighet tillatt.
and may be different bandwidths.
Vis hele sitatet...
Ministry of Love
sptz's Avatar
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Altså. Forskjellige kobberpar, og full hastighet begge veier.

Mao, ISDN, og ADSL er typer som ikke støtter full duplex, mens SDSL, SHDSL og VDSL støtter det.
Vis hele sitatet...
http://www.infoasis.com/Infoasis/support/Glossary.html
Full-duplex
A connection in which the upstream and downstream links are separate (although they are often on the same physical wire), and may be different bandwidths. A full-duplex connection can simultaneously send and receive at full speed. T1 and SDSL are examples of full-duplex data transports.
Vis hele sitatet...
og hva betyr så det da? jo at det ikke trenger og gå like fort begge veier..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Joa, men for at de skal gå upåvirket, så up og downstream gå på forskjellige kobberpar.. Det har ikke ADSL.
Ministry of Love
sptz's Avatar
grunnen til at man ofte mister mye bånd bredde når noen laster fra deg er at ACK pakken i TCP ikke kommer frem raskt nok.
Kongen: Vet at man kan ha forskjellig hatighet med full-duplex, men de skal likevel ikke påvirke hverandre. Ved half-duplex påvirker de hverandre slik at i telenor sitt tilfelle (ta f.ex 7804/128) vil max hastigheten p\å inn og ut være omtrent 14-15kb/sek fordi dataen må vente på hverandre før de når målet...

*ble kanskje litt dårlig skrevet
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hehe altså.. "A full-duplex connection can simultaneously send and receive at full speed". Dette er teknisk umulig på ADSL, enkelt og greit.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Jeg har upc-kabel og sliter med det samme. Jeg gir meg ende over!
Ministry of Love
sptz's Avatar
nå har du misforstått kraftig ond^sofa. Full-duplex betyr enkelt og greit at man kan sende samtidig som man motar pakker. det betyr ikke at man kan sende like mange pakker som man motar. men at man kan sende max pakker opp samtidig som man kan mota max pakker ned..
Ministry of Love
sptz's Avatar
Opprinnelig postet av RipZ
Kongen: Vet at man kan ha forskjellig hatighet med full-duplex, men de skal likevel ikke påvirke hverandre. Ved half-duplex påvirker de hverandre slik at i telenor sitt tilfelle (ta f.ex 7804/128) vil max hastigheten p\å inn og ut være omtrent 14-15kb/sek fordi dataen må vente på hverandre før de når målet...

*ble kanskje litt dårlig skrevet
Vis hele sitatet...
grunnen til at du opplever dette er at du sikkert overfører via tcp protokollen. TCP krever og få en tilbakemeldig på om pakken den sente kom frem. denne pakken kalles ACK. ACK pakken må på lik linje med alle de andre pakkene vente på tur for og bli sent. og siden det tar lang tid før ACK pakken kommer til serveren så senker serveren speeden den sender pakkene i. forsto du hva jeg mente nå?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Ja.. Har aldri påstått noe annet.. Att man kan sende max ut, og max inn. Men som sagt, dette er ikke mulig på ADSL.. Event kan noen vise meg noen som har ADSL med full duplex
Gi dere nå. Ond^Sofa eier dere grundig. Han har helt fullstendig rett. For at det skal være full dupleks MÅ det jo være minst en ledning opp og en ned. Du kan jo ikke sette strøm i begge endene på en ledning. Siden ISDN og ADSL går igjennom EN kobberledning så kan det ikke ha full dupleks. SDSL derimot har to par.
Ministry of Love
sptz's Avatar
TipeX så du har aldri hørt noen prate til deg samtidig som du prater til dem i telefonen (ok dårlig eksempel) og er det virkelig bare en kobberledning i telefonledningen din..
Vel, uansett om ADSL er full-duplex eller ikke, NGT faller ikke så drastig i download mens man uploader, jeg falle fra ca. 250kbit til 240-230 kbit mens jeg upper! Telenor bruker jo modem da, kanskje det er den som har skylden? (Bruker ikke kabel også et modem?)
Sant som ond sier. full duplex er at upstream og downstream ikke påvirker hverandre.

ond: japanerne har adsl som er full duplex. 12/12 adsl. Jeg fikk vite det av onkelen min som bor i japan. dog a'en ikke står for assymetric. står for noe annet. helt ny teknologi.
Opprinnelig postet av Nichotin
Sant som ond sier. full duplex er at upstream og downstream ikke påvirker hverandre.

ond: japanerne har adsl som er full duplex. 12/12 adsl. Jeg fikk vite det av onkelen min som bor i japan. dog a'en ikke står for assymetric. står for noe annet. helt ny teknologi.
Vis hele sitatet...
Da kan det vel egentlig ikke sammenlignes med VÅR adsl, kasnkje heller SDSL eller VDSL...
ja, men det er adsl :P
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Altså.. Det høres jo helt teit ut, da ADSL ikke er så kjapt en gang, og faktisk ikke er symetrisk. Blir jo teit å kalle ny teknologi det samme som gammel. Og det kan vel heller ikke settes i sammenheng med denne diskusjonen, da vi diskuterer 'vanlig' ADSL.
A'en i ADSL står for A-synkron (Asynchronous Digital Subscriber Line), dvs ikke full duplex..
S'en i SDSL derimot, står for Synkron.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Strengt tatt, som nevnt tidligere, så har ikke det noe med det å gjøre.. Trenger ikke i teorien være full duplex for å være synkront
Ministry of Love
sptz's Avatar
ok vis dere vil kverulere så se først på denne http://216.239.37.100/search?q=cache...hastighet.html .
Der står det, for de som ikke forsto min forige forklaring, hvorfor downloaden synker når noen laster fra deg. Det står også at Telenor sin adsl er full-duplex. Telenor kan man sikkert si mye stykt om, som at de er uetiske o.l, men jeg tror virkelig ikke de lyver deg opp i tryne. (vis vi trekker fra selgere da )
Sist endret av sptz; 10. februar 2003 kl. 22:50.
bra at noen gjør noe med dette jeg la merke til dette på sidene dems for lenge siden men jeg gjorde ikke noe med det da og har fremdeles ikke gjordt noe med det, men fint at du gjør det

jeg har forresten samme problem som deg
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Joa, men for at de skal gå upåvirket, så up og downstream gå på forskjellige kobberpar.. Det har ikke ADSL.
Vis hele sitatet...
Nei. Du kan ha reserverte timeslots på f.eks. 30ms slik at linja brukes til 30ms upstream, 30ms downstream, 30ms upstream, osv... På denne måten kan linja være half-duplex og allikevel fil upstream og downstream være TOTALT uavhengige av hverandre fordi de fortsatt får annenhver sin 30ms-periode samme hva som skjer.
Opprinnelig postet av Frohike
A'en i ADSL står for A-synkron (Asynchronous Digital Subscriber Line), dvs ikke full duplex..
S'en i SDSL derimot, står for Synkron.
Vis hele sitatet...
Om en linje er synkron eller ikke har INGENTING med om den er full eller half duplex å gjøre. Se f.eks posten min over for hvordan man kan ha full synkron overføring på en half-duplex linje.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av fuzzy76
Nei. Du kan ha reserverte timeslots på f.eks. 30ms slik at linja brukes til 30ms upstream, 30ms downstream, 30ms upstream, osv... På denne måten kan linja være half-duplex og allikevel fil upstream og downstream være TOTALT uavhengige av hverandre fordi de fortsatt får annenhver sin 30ms-periode samme hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Og hvor setter man dette?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Du får jo fremdeles en sugen hastighet da fuzzy..
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Ja. En Online ADSL-forbindelse er full duplex. Det vil si at man kan sende og motta data samtidig uten at den ene datastrømmen påvirker den andre.

Allikevel vil man kunne oppleve at nedlastingshastigheten synker samtidig som responstiden øker hvis man bruker opp all kapasitet i utgående datakanal (oppstrøms - fra abonnenten).
Vis hele sitatet...
er ikke avsnitt 1 og avsnitt 2 selvmotsigende?
http://users.pandora.be/soulwaxke/rotflmao/download.jpg
Opprinnelig postet av nso
er ikke avsnitt 1 og avsnitt 2 selvmotsigende?
Vis hele sitatet...
Jo
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Du får jo fremdeles en sugen hastighet da fuzzy..
Vis hele sitatet...
Nei. Hvorfor skal man få det? Man kan drive gigabit-hastigheter med den teknikken der hvis man vil, det er bare klokkefrekvensen som avgjør...

Opprinnelig postet av DarkStaar
Og hvor setter man dette?
Vis hele sitatet...
Jeg snakket ikke om en windowsinnstilling, men hvordan kommunikasjonshardwaren kan fungere...
Sist endret av fuzzy76; 10. februar 2003 kl. 23:16.
Opprinnelig postet av chnes
Vel, uansett om ADSL er full-duplex eller ikke, NGT faller ikke så drastig i download mens man uploader, jeg falle fra ca. 250kbit til 240-230 kbit mens jeg upper! Telenor bruker jo modem da, kanskje det er den som har skylden? (Bruker ikke kabel også et modem?)
Vis hele sitatet...
sitter med kabelmodem. lenge siden jeg har lastet opp noe samtidig som jeg lastet ned noe. mener å huske at upload ble crap når jeg downet og uppet samtidig var sikkert omvendt. som sagt en god stund siden
http://burken.gotdns.org/mrtg/cisco.html - Fint eksempel på at det ikke blir 100% på begge... men nesten...
jaha.. her ble d mye surr og durr.. menneh.. hvis dere (noen av dere) påstår at adsl ikke kan ha full-duplex, HVORFOR i H@lvette står d på telehor sin side da ??

Jeg er oxo forbanna på de.. tviler på at noen er glade for at de har adsl hos de uanz.. men d er jo et dritt selskap da..

se her :

LAN på ngt linje : 3 stk spiller cs, 70 i PING !!

LAN på telehor linje : 2stk spiller cs, 798 i PING !!

sikkert noe feil på min pc, men uanz, hvis den ene spiller cs og den andre surfer på ei sie, så går pingen ganske høyt opp ass..

laste og downe er samme probb som de fleste har..
Ministry of Love
sptz's Avatar
nso: vis du leser litt lenger så får du en forklaring som er meget fornuftig...
Opprinnelig postet av s0uL[x]
jaha.. her ble d mye surr og durr.. menneh.. hvis dere (noen av dere) påstår at adsl ikke kan ha full-duplex, HVORFOR i H@lvette står d på telehor sin side da ??

Jeg er oxo forbanna på de.. tviler på at noen er glade for at de har adsl hos de uanz.. men d er jo et dritt selskap da..

se her :

LAN på ngt linje : 3 stk spiller cs, 70 i PING !!

LAN på telehor linje : 2stk spiller cs, 798 i PING !!

sikkert noe feil på min pc, men uanz, hvis den ene spiller cs og den andre surfer på ei sie, så går pingen ganske høyt opp ass..

laste og downe er samme probb som de fleste har..
Vis hele sitatet...
Det er jo det vi krangler om, at Telenor ikke leverer full duplex når de sier at de gjør det.
Jeg må bare legge til at jeg har telenor, og får ikke det jeg har blitt lovet

Jeg og en kamerat (Han 704/128 /me 1024/256) tok speedometeren på itavisen, han vant overlegent! Det er dårlig gjort + litt feigt at jeg betaler mere enn han i månden for mindre hastighet!

[edit]
DarkStar: Har du forresten fått svar tilbake fra StjeleHor?
[/edit]
Sist endret av Dweep; 10. februar 2003 kl. 23:40.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Trådstarter
ok, jeg har 2 maskiner i nettverk her hjemme. Jeg har i tillegg en linux maskin som router linja. Noen som kan anbefale et program til linux som lar meg sette en grense på hvor mye av båndbredden som skal brukes?

Kanskje dette kan være løsningen på problemet?
Opprinnelig postet av nso
er ikke avsnitt 1 og avsnitt 2 selvmotsigende?
Vis hele sitatet...
ah, hyggelig å se at det ikke bare var jeg som surra... for jeg er helt enig.

edit:
kikka litt på den sida reallife (?) linka til over, og der var det en forklaring, hvis man leser HELE den greia, ikke bare de første linjene:

Er det normalt at nedlastingshastighet synker når jeg laster opp filer?

Ja. En Online ADSL-forbindelse er full duplex. Det vil si at man kan sende og motta data samtidig uten at den ene datastrømmen påvirker den andre.

Allikevel vil man kunne oppleve at nedlastingshastigheten synker samtidig som responstiden øker hvis man bruker opp all kapasitet i utgående datakanal (oppstrøms - fra abonnenten).

Den mest brukte protokollen på Internett, TCP (Transmission Control Protocol), krever toveiskommunikasjon. Når du laster ned en fil fra en server så vil serveren som sender deg filen være avhengig av å motta tilbakemeldinger (ACK-pakker) under nedlastingsprossessen. Hvis din datamaskin ikke gir noen tilbakemeldinger til serveren vil den slutte å sende filen. Hvis datamaskinen din er sen med å gi tilbakemeldinger så vil serveren bremse ned sendingen og tilpasse sendehastigheten til den farten din datamaskin ser ut til å kunne håndtere.

Dette er grunnen til at man kan oppleve at nedlasting stopper opp eller blir bremset kraftig ned mens man sender en e-post med stort vedlegg eller laster opp filer til hjemmeområdet.

For å kunne sende og motta data samtidig uten at dette skjer er kanskje det enkleste å begrense sendingen av data. Man kan ofte sette begrensninger i programmene som brukes til filoverføring, en øvre fartsgrense. Her bør man prøve seg frem til man finner en fartsgrense som gjør at du kan laste ned uforstyrret samtidig som man laster opp.

Sist endret av atomet; 11. februar 2003 kl. 00:26.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
det er ikke en forklaring nei, det er bare en viderebygging på avsnitt 2..
det er allikevel selvmotsigende mot avsnitt 1