Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 3825
jeg har samme problem med ngt.. Er 100% umulig for meg å downloade hvis jeg uploader.. da ryker downloaden ned i 3-4 kb/s
Ministry of Love
sptz's Avatar
Men NGT sier da ikke at de leverer full-duplex. ,Mener og huske at noen sa her på forumet at de bare leverte half-duplex..
hehe..
Jeg kan downe med 90kbs og uppe med 12kbs uten problemer med mitt telenor adsl 708/128 (ikke den med 1gb sperren)...
har samme probbet med hesbynett.
Noen som har Bluecom? Mister Bluecom adsl'en mye fart(download) når man uploader samtidig?
Ministry of Love
sptz's Avatar
alle produkter der uploaden går senere en downloaden mister til en vis grad download speeden så lenge du bruker TCP/IP. vis du hadde brukt UDP hadde du ikke merket noe. bortsett fra at mange pakker ikke hadde kommet frem. siden man ikke hadde brukt noe båndbredde på og sende kontroll pakker tilbake for og se om pakkene hadde kommet frem.
nso: nå er ikke dette mitt sterkeste område, men... er ikke det som står der rett og slett at noe av uploaden brukes til å "si fra at man fremdeles er der og vil ha mer fil"? Da er det jo ikke egentlig det at uploaden synker, men at noe av uploadhastighet brukes til andre formål enn det du "bevisst" laster opp?
Opprinnelig postet av atomet
er ikke det som står der rett og slett at noe av uploaden brukes til å "si fra at man fremdeles er der og vil ha mer fil"?
Vis hele sitatet...
Riktig.

Og nor det tar lengere og lengere å mellom hver gang PCen gjør dette da disse pakkene må stå i kø da all opplastingshastigheten brukes til å laste opp noe annet setter serveren du laster ned fra ned hastigheten da den tror du bruker så lang tid på å motta pakkene.

Hvis det ikke var slik, men at serveren bare pumpet på uansett, ville du miste mange pakker da linje hastigheten på serveren som regel er mye større, disse måtte sendes på ny, dette hadde ført til at antall pakker som venter hadde blitt høyere og høyer og du hadde gått i grid lock.

Dette skyldes to ting; Flow control og congestion control.


Flow control is the management of data flow between computers or devices or between nodes in a network so that the data can be handled at an efficient pace. Too much data arriving before a device can handle it causes data overflow, meaning the data is either lost or must be retransmitted.

http://searchwebservices.techtarget....212135,00.html
Vis hele sitatet...
Må bare få sagt det:

Det er urellevant å diskutere om det er mulighet for full-duplex på ADSL i denne tråden, i tilfelle det ikke er mulig så har Telenor bedrevet falsk reklame/gitt ut feilaktig informasjon

Det DarkStaar sendte brev til Post- og Teletilsynet om, var for å finne ut om Telenor har bedrevet falsk reklame/gitt ut feilaktig informasjon

Hvis full-duplex på ADSL ikke er mulig, så må Telenor tørke seg kraftig på leggen

offtopic:
Post- og Teletilsynet kommer sansynligvis til Lillesand!! Woot!
Skjønner ikke at dere fortsatt diskuterer dette! Er det ikke klart da at Telenor har full duplex, men full duplex er ikke SDSL (altså lik hastighet begge veier) men at man kan sende informasjo begge veier, uten at det skal ha noe å si. Men, når du downloader sender pc'en alltid ut noen filer, derfor faller downloadspeeden, fordi serveren du downer fra får trege svar fra pc'en din! Trenger det diskuteres mer?
det er vel ikke akkurat diskusjon som har foregått nå i det siste, mer forklaring for de som ikke forstår hvorfor upload går treigere når man laster ned noe, og selvsagt var det hyggelig å få en bekreftelse på at jeg forstod ting riktig
Telenor er no dritt.. uansett åssen man vrir og vender på det...
jocke: noe slikt ja
DET skal jeg være enig i (bortsett fra at jeg nå sannsynligvis kommer til å bytte til chess, som bruker telehors nett)
hehe... her måtte jeg bare hive meg på....

For det første så påstår jeg ADSL ikke er full duplex

Men her er forklaringa til telenor på sine linjer og duplex ( igjen et lite )

Halv duplex / full duplex?
ADSL gir full duplex, der du kan sende og motta signaler samtidig.
Vis hele sitatet...
Link til Telenor

Videre så var det jo noen som mente ikke Telenor kunne ljuge om dette, men å joda.......

Så jeg fortsetter å "bevise" å at stjelehor ljuger eller et anna alternativ er jo at de ikke vet bedre.

Hvorfor er det ikke innebygget router i ASDL-modemene Telenor leverer?
Dette ville medført en ekstrakostnad for alle abonnenter. Vi ønsker at hver abonnent selv skal kunne velge om man ønsker å betale for en slik funksjonalitet.
Vis hele sitatet...
Link til Telenor

Videre kan dere sjekke disse tideligere postene HER

Og her har dere modemet jeg har fra Telenor HER
Dette viser deg hvordan aktivere NAT.... osv

BTW..... på status screen'en i "modemet" står det forresten..... HALF DUPLEX

og sier igjen ADSL er ikke full duplex, fordi at det ikke kan sendes ut med full hastighet uten at det påvirker nedlastings hastigheten...... så når nedlasting ikke blir påvirket av opplasting, så er det full duplex
Opprinnelig postet av Redstorm
Noen som har Bluecom? Mister Bluecom adsl'en mye fart(download) når man uploader samtidig?
Vis hele sitatet...

Faktisk; NEI, jeg mister ikke mye fart når jeg uploader med f.eks. 8kBps samtidig med at jeg laster ned noe.

Dette er min første post igjen på flere måneder på nff, og ble skrevet grunnet alt pisspreiket og "liksom-faktaene" folk kom med her.

Bluecom leverer full duplex, det gjør ikke Telenor.


Hilsen en gammel bruker av Telenor ADSL som nå har Bluecom ADSL.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Cerveza: leste du i det hele tatt den første posten?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Trådstarter
Fikk svar fra Post og Teletilsynet i dag:



Vi viser til din henvendelse angående Telenors markedsføring og beskrivelse av ADSL-tjenesten.

Begrepet ”duplex” stammer egentlig fra radiokommunikasjon, men benyttes også i forbindelse med linjebaserte systemer. ETSI har følgende definisjon av ”full duplex”: “A mode of operation by which information can be transferred in both directions and where the two directions are independent”. ADSL gir mulighet for samtidig overføring i begge retninger, riktignok med ulik kapasitet (asymmetrisk overføring), og må således sies å ligge innenfor denne definisjonen selv om bruken av ordet ”full” nok kan diskuteres.

Du opplever tydeligvis problemer med din ADSL-tilknytning, spesielt ved samtidig opplasting/nedlasting. Det fremgår ikke av brevet ditt om du har bedt om en forklaring på dette fra Telenor. Telenor har en spørsmål/svar-liste om ADSL på sin hjemmeside, men du skal også kunne få svar på individuelle spørsmål.

ADSL er ikke en leveringspliktig tjeneste på samme måte som offentlig telefontjeneste og er således ikke underlagt samme krav til f.eks kvalitet. Men i ny lov om elektronisk kommunikasjon (som skal vedtas i år) legges det opp til at alle tilbydere av offentlige elektroniske kommunikasjonstjenester skal måle og informere om kvalitet på tjenester som tilbys sluttbrukere. Dette innebærer også at slik informasjon skal offentliggjøres på en måte som er lett tilgjengelig for brukerne.


Vennlig hilsen,

Torgeir Alvestad

Post- og teletilsynet
Vis hele sitatet...
Ser ut som Telenor har sitt på det rene..
Sist endret av Thysanoptera; 20. februar 2003 kl. 16:27.
Opprinnelig postet av Blitzer
Faktisk; NEI, jeg mister ikke mye fart når jeg uploader med f.eks. 8kBps samtidig med at jeg laster ned noe.


Bluecom leverer full duplex, det gjør ikke Telenor.
ADSL.
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg har bluecom men når jeg upper for fullt synker downloaden ned til 10kB/s
Ministry of Love
sptz's Avatar
les i gjenom hele denne tråen så vil du nok forstå hvorfor det forekommer...
Jeg tror telenor tolket full duplex som at det vil funke å sende en fil mens man laster ned noe, og at half duplex er at man ikke kan laste opp noe fordi man laster ned og vice versa.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av Blitzer
Faktisk; NEI, jeg mister ikke mye fart når jeg uploader med f.eks. 8kBps samtidig med at jeg laster ned noe.

Dette er min første post igjen på flere måneder på nff, og ble skrevet grunnet alt pisspreiket og "liksom-faktaene" folk kom med her.

Bluecom leverer full duplex, det gjør ikke Telenor.


Hilsen en gammel bruker av Telenor ADSL som nå har Bluecom ADSL.
Vis hele sitatet...

Hei

Nei, vi kjører ikke full duplex i vårt nett, men det blir sendt og
motatt trafikk samtidig.

--
Vennlig hilsen
Te

BlueCom Support
Østre Kullerød 5, 3241 Sandefjord, Norway
Sommerrogaten 13-15, N-0255 Oslo, Norway(Hovedkontor)
Vis hele sitatet...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ok, folkens...

Aller først vil jeg minne om innlegget til Darkstar, som burde fjernet all tvil om hva Full-duplex er.

Full-Duplex har absolutt ingenting med hastigheta på linja å gjøre, Full-Duplex er ett begrep som definerer samtidig dataoverførsel mellom to punkter a.k.a to datamaskiner i dette tilfellet.

En reèll sammeligning vil være en samtale mellom to personer, hvis de klarte å å snakke og oppfatte det de sa samtidig, dvs. prate i munne på hverandre, ville det være Full-duplex.

Selv om person 1 snakka dobbelt så fort som person 2, ville det fremdeles vært Full-duplex, men person 1 må likevel tilpasse sin hastighet etter det person 2 er i stand til å oppfatte. Dette er veldig enkelt.....

Hvis Person 1 prata og Person 2 hold kjeft mens Person 1 prata, og vise versa, ville det vært Half-Duplex.

Med andre ord, Full-Duplex er samtidig overføring av data i begge rettninger, fullstendig uavhengig av hastigheta, faktum er at selv om du har full-duplex-samband, så er den tregeste linja den som styrer hastigheta på overføringa. (Logisk, Right.)

Ett stjerne eksemplel på hva dette egenlig er, er vanlig IDSN og vanlig telefon, ISDN er faktisk Full-Duplex, mens vanlig telefon er Half-duplex. Men riktig nok, sentralene som brukes i dag, svtisjer så fort mellom de som som snakker, at selv vanlig telefon kan oppfattes som Full-Duplex, noe det ikke er...

Så, noen spørsmål?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvis full duplex betyr at man 'bare' kan sende info ut, og inn samtidig. DVS at hvis jeg downloader, og uploader samtidig, og uploadinga mi påvirker downloaden, så vil dette si at jeg fremdeles har full duplex? Fordi jeg faktisk sender og mottar samtidig?

Da lurer jeg på hva halv duplex er? At jeg bare kan sende en vei samtidig?

Jeg har iaffal 2304/640 halv duplex, og jeg uploader, og downloader nesten uavhengig av hverandre. Så hva blir full duplex da da..?
Jeg vil bare skyte inn å si at jeg har Telnor 1024/256. Når jeg kjører kaaza lite, så kan jeg uploade på ca 28 kB/sec. Samtidig laster jeg da ned med rundt 120 kB/sec. Jeg er kanskje heldig, men slik funker det hos meg. Samme hvis jeg laster ned en spilldemo fra en rask server. Da ligger jeg gjerne på 128kB/sec, men kan sende en sang på irc, og uploade med rundt 25-28 kB/sec.

Simen
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Trådstarter
Det hørtes jo nesten for utrolig ut til å være sant...
Jeg har Telenor Avidi, (Kabelmodem) og problemet er like stort der.
Maxfart inn er omtrent 60 kb/s, og maxfart ut er omtrent 12 kb/s.
Iallefall, om jeg laster ned noe som går i 60 kb/s, og starter og uploader noe mens downloaden går,
synker download ned til rundt 30 kb/s.
Upload ligger da på rundt 6.
Tanken var iallefall at prioriteringen er delt opp i prosent, dvs at om overstående situasjon skjer,
altså at en laster en fil i 30 kb/s ned, og sender en i 6 kb/s, vil det jo si at de har rundt 50% hver.
Dette er noe jeg har stusset på lenge, og har prøvd å lage ett program som regner det ut..

Eksempelet blir da slik;

Upload: 50%. 6kb/s
Download: 50%. 30 kb/s

Så om da upload tar f.eks 80%, og vil download bare ha 20% igjen.
Da blir det slik:
Upload: 75%. 9 kb/s.
download: 25%. 19kb/s.
kan Dette stemme?

Aner ikke om dette da regnes som full eller halv duplex, men mistenker at det er half..
Det stemmer det, også for full duplex i noen tilfeller.