Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1003
in gamle data krasjet og jeg lurer paa om det er mulig aa installere debian eller ubuntu paa eee fra terminal eller noe slikt paa asus eee 900 med xandros?

grunden til at jeg vil bytte er fordi den nyeste wine versjonen ikke virker paa xandros pga for gammel kernel eller noe slikt
eeebuntu kan du installere med en minnepinne.

atlef.
Jeg kjører ubuntu eee på asus 900 atm. og det funker fedt. Litt konfigurering må en dog tåle.

Viss du søker så finner du hvertfall en tråd om dette her på forumet.
Trådstarter
jeg la inn eee ubuntu paa minnepinnen og brukte programmet som skulle gj;re at pcen kunne boote, men naar jeg starter dataen saa kommer det en melding om at den ikke kan boote fra minnepinnen
Følgte du fremgangsmåten til punkt og prikke? For det virker som du har gjort noe galt.
Har selv gjort dette med stort hell, både med eeebuntu, ubuntu og xubuntu. Har og brukt to forskjellige minnepinner.

atlef.
Trådstarter
er det ikke bare aa laste ned eee ubuntu og det programmet som legger det over til minnepinnen,
for saa aa kjore programmet og vente til det er ferdig da?

fikk laant meg en pc slik at jeg faar kopiert det over til minnepennen fra den
Alt dette har jeg gjort på en maskin med Ubuntu, hvordan dette gjøres på Windows er sikkert lett å finne ut (søk etter unetbootin i Google).

1. Last ned : isotostick.sh fra denne siden.
2. Last ned : eeebuntu standard eller nbr(netbook remix) fra en av linkene på denne siden.
3. Start opp GParted og formater pinnen til fat32 og sett den til å være bootbar med manage flags i Gparted.
4. Sørg for at iso filen og isotostick.sh ligger i samme mappe, for eksempel /home/brukernavn/eee.
5. Start terminalen og skriv : "cd /home/brukernavn/eee", neste kommando blir "sudo bash ./isotostick.sh ./eeebuntu_standard_1.0.iso /dev/sdxx" (xx er minnepinnen, så denne må du vite, f.eks sdb1). Nå vil pinnen være bootbar.
6. Start opp eeepc med pinnen i og trykk f2 for å komme inn i bios. Sett denne til å være den første disken og trykk f10.
7. Nå skal eeebuntu Live starte og nå vil den fungere akkurat slik det gjør med en cd.

Håper dette klarer opp litt.

atlef.