Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3175
Hei!

Jeg skal sette opp egen webserver som innebærer at jeg må gjøre en del ting jeg ikke kan. Jeg har virkelig ikke peiling på hva jeg bærer ut på, men det må blir gjort, og jeg trenger hjelp.
Jeg kom over en grei guide på diskusjon.no til hvordan man setter opp en server, men jeg har fortsatt noen spørsmål mer relatert til mitt tilfelle.

Jeg tenker å starte en nettside hvor medlemmer kan laste opp videofiler, musikk, o.l. Jeg ønsker at hastigheten skal være optimal hele tiden, også når det kommer til et punkt hvor nettsiden forhåpentligvis har mye trafikk.

Til valg av maskin:
Hva bør prioriteres av maskinvare her? Bra lesehastighet på harddisk regner jeg med? SSD? Vil også ikke bruke mer penger enn absolutt nødvendig, budsjettet er stramt.

Til valg av router har jeg virkelig ikke peiling, og det samme gjelder leverandøren. Stiller det noen spesefikke krav til de som starter egen server? Må man i kontakt med f.eks. Telenor?

Hva er fremgangsmåten når jeg etterhvert ser behovet for mer lagringsplass på serveren og blir nødt til å installere flere harddisker?

Håper på gode up-to-date-svar fra folk med erfaring. Ta i betraktning at jeg har et stramt budsjett. Det må bli noe hjemmesnekret inntil videre.

- boblesaft
Sist endret av boblesaft; 8. november 2013 kl. 10:10.
Dersom du har planer om god oppetid ville jeg skaffet meg en redundant løsning slik at dersom brudd skulle oppstå så har du en backup slik at du begrenser nedetiden. Vet ikke om noen ISP'er som tilbyr det til privatkunder, men dersom du registrerer et enkeltmannsforetak så er det nok av ISP'er som leverer redundant løsning til bedriftskunder.

Ville også vurdert SLA på abonnementene.
Sist endret av junkpal; 8. november 2013 kl. 10:26.
Hvis du skal starte en nettside av typen opp/nedlasting anbefaler jeg deg å kjøpe/leie en VPS. Det gir deg bedre hastigheter, mer plass, og mer frihet til å oppgradere senere. Koster ikke så mye heller.

Men om du skal kjøre på med hjemmedriv anbefaler jeg deg å kjøpe mange harddisker (filer tar plass) og skaffe en form for backupløsning.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du bør ikke hoste noe slikt hjemme, beklager å være den som drar deg ned men å ha tjenester som involverer video/musikk/bilder krever mye båndbredde, du har ikke sjangs med dagens forventninger til hastigheter med mindre du sitter på en god fiberlinje.

Å ha serveren selv betyr at du selv er hovedansvarlig, du må sette opp en firewall, du bør følge med på alle oppdateringer til softwaren for å sikre deg mot kjente sikkerhetshull.

I første omgang ville jeg også ha valgt en VPS server som Freddy_fred5 nevner, da slipper du mye av problemene du har om du starter opp hjemme.
Er mulig å gjøre det til kr 0 om du ønsker det, men da blir jo kvaliteten dertetter. Hvis du kan investere noen kr, trenger ikke være mye, kanskje 2-3 hundrelapper, får du antageligvis en mye bedre løsning. Sjekk ut noen hostingleverandører som driver med webhotell og vps, og se hva de kan tilby.

one.com og webhuset.no er noen store norske aktører men det er flust av dem både i Norge og internasjonalt, og prisnivået er relativt hyggelig pga den omfattende konkurransen.

Hvis du heller vil gjøre det gratis kan du laste ned http://www.apachefriends.org/en/xampp.html som er apache, mysql og php for windows og hoste serveren på egen Windowsmaskin.
Et annet alternativ kan jo være Cloud1 host Host1.no -- greit å kunne styre hvor mye ressurser du har tilgjengelig.
Takk for svar! Tanken er selvfølgelig at dette på sikt vil bli så pass omfattende at det selvfølgelig blir for mye til bare hjemmebruk, men et sted må man jo starte, og på et punkt vil andre med bredere kompetanse på dette området få ansvar for videre drift.

Dodecha: Med andre ord er fiberlinje et must (?), så da er det notert. Hva slags software til firewall anbefales?
Skal lese meg opp på VPS.

Og når jeg sier stramt budsjett betyr det at det ER et budsjett der... det er bare stramt.
Sist endret av boblesaft; 8. november 2013 kl. 15:45.
Skal dette være en nettside hvor medlemmer har en privat lagringsløsning? Eller en hybrid mellom Instagram og YT?

Om du går for førstnevne vil du i tillegg til en del andre utfordringer også møte problemet med sikkerhet. Hvordan tenker du som ansvarlig for drift å sikre medlemmers data/filer?
Du vil også, som nevnt tidligere i tråden, måtte ha en veldig god internettlinje. 100 Mbit/1 Gbit symmertrisk linje.

Brannmur-software kommer litt an på hvilket OS du planlegger å kjøre. Om du går for Linux kan vel Iptables være noe å sjekke ut?

For å være dønn ærlig så vil jeg ikke anbefale deg å hoste en slik løsning hjemme om du ikke har en veldig god internettlinje og solid hardware.
Når du starter en slik nettside, hvor det fra før eksisterer utallige løsninger, er du avhengig av at systemet er dønn stabilt fra starten av. Om du starter med mye nedetid, dårlig hastighet osv., er det en stor sjanse for at folk vil gå bort i fra din løsning, og fortsette å benytte seg av eksisterende, stabile løsninger.

Jeg mener du burde sjekke ut VPS-er. Om du skaffer deg flere VPS-er kan du vel i tillegg konfigurere disse sammen i et cluster, og dermed også sørge for at du har redundans, i tilfellet en VPS går ned.

En VPS-tilbyder du kan sjekke ut er DigitalOcean: https://www.digitalocean.com/
I tillegg til gode priser og solid uptime, har du også mulighet til å opprette VPS-er forskjellige steder i verden. Dermed knytter du ikke alle VPS-er til ett spesifikt datasenter.
Sist endret av s1gh; 8. november 2013 kl. 16:10.
Takk for svar! Ble litt klokere der.
Ja, det skal være en nettside hvor medlemmer kan laste opp film og musikk, dog tenker jeg litt på om jeg skal inkludere vimeo eller youtube på videodelen.
I utgangspunktet høres dette kanskje døft ut, men tanken har vært å gjøre alt klart med den minimale kompetansen jeg har, for så å prøve å rekruttere folk etter nettsiden er oppe - altså, den vil ikke være oppe og tilgjengelig for et publikum med en gang, kun for fremtidige ansatte.
Jeg vil ha full kontroll på flash-avspilleren til film med tanke på funksjonalitet og design - derfor ønsker jeg å utelukke youtube og vimeo.

Og det hadde vært nyttig å fått råd og anbefalinger basert på at ideen til nettsiden ikke er noe som eksisterer fra før. Nettsiden tilbyr en hel masse funksjoner og vil fungere på en helt annen måte enn youtube og vimeo - men hva ideen er er ikke relevant nå.
Sist endret av boblesaft; 8. november 2013 kl. 16:27.
Det vil (antagelig) være billigere for deg å investere i en VPS eller leie en server, da HW selv for en liten server krever sitt.

Hvorfor skal en nordmann med 100/100 inni Oslo bruke din løsning når han kan få utnyttet hele linjen på YouTube eller Soundcloud? Leier du en VPS har du (spørs på tilbyder) 1gbit nett opp og ned i hele landet, backups (ofte iallefall) og muligheten til å oppgradere det sekundet du trenger litt mer kraft.

Jeg prøvde å leie en VPS i en måned via ett amerikansk selskap, fikk 10 backups hver dag, og de siste 100 ble bevart. (Dette kunne du endre selv, men dette var standardløsningen), sjekket med en liten test og fikk 5/5Gbit nett. (hadde bestilt dette for å prøve det, men skimpa på alt det andre, 40gb lagring, 2 kjernet (4 virtuelle) prosessor og 32 gb ram var billigste)

VPS anbefales på det sterkeste, iallefall fra seriøse aktører.


(nevner IKKE hvem jeg bestilte fra, ønsker ikke å reklamere de. 1 måned for disse specsene kostet meg 450kr+50kr etablering)
Sist endret av Freddy_fred5; 8. november 2013 kl. 18:44.
Jeg jobber for et hosting-firma som har servere lokalisert i Ashburn, USA. Vi kan hjelpe deg med å få opp en server som du kan bruke nettopp til dette. I tillegg så får vi snart offshore servere i Nederland. Billigste pakken vår koster 2,99 dollar (18 kr).
Om du ikke kan tilby høy hastighet og oppetid, samt en stabil tjeneste med et intuitivt grensesnitt er det lite sannsynlig at du vil lykkes med dette. Slik jeg leser det virker det som du har tenkt å starte nesten uten utgifter og dille med det selv ei lita stund, for så å ansette folk og leve livets glade dager uten å måtte gjøre noe.
Dette er nøyaktig samme grunnlag de som starter små nisjebutikker og går konkurs etter 6 måneder har.

Skal du starte en slik tjeneste må du gå "balls in" og satse penger og MYE tid på det.
Bruk heller skalerbar VPS/cloudhosting med høye garanterte opp/ned hastigheter og oppetid, enn å hoste hjemme.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hvor mye data skal du lagre? Hvor mye data kommer til å flyte ut og inn av systemet? Hvor mange brukere skal bruke systemet samtidig? Skal de bare laste opp filer, eller skal de kunne streame også?
Freddy_fred5: Da skal jeg absolutt vurdere VPS ettersom det egentlig virket veldig kurant.

Erlendman: Da er det mulig du vil høre fra meg ved en litt senere anledning.

Acidous: ...
ehh, jeg er helt enig. Om jeg ikke kan tilby høy hastighet og oppetid, og etc etc det du sier, så vil det ikke lykkes - det er da derfor jeg oppsøker hjelp. Har aldri hørt om f. eks. VPS før, aner ikke hvordan dette systemet fungerer, og om jeg ikke klarer å forstå hvordan dette fungerer er jeg heller ikke istand til å vite noen ting som helst om hva slags type folk man må ansette og hva slags arbeidsoppgaver som skal fordeles. Om jeg ikke forstår hvordan det fungerer vil det hele gå i vasken - ja, hvis jeg satser penger går jeg konkurs. Derimot prøve og feil, lære og erfare ved å ofre en slant har jeg ikke noe problem med. Jeg liker å vite hva slags jobb som skal gjøres før jeg starter et prosjekt.
Ellers, takk for svar.

Tias:
Jeg har ikke undersøkt godt nok hvor stor målgruppen er helt enda, og den utvider seg stadig for tiden, men en nettside som blir en slags konkurent har 4.500 medlemmer, men den er det så lite aktivitet på og lite updates at ikke særlig flere medlemmer kommer dit, så derfor jobber jeg med et bedre alternativ.
Det vil komme til å bli mulighet til å laste opp video og man skal kunne streame alt som lastes opp.

Takk for svar!
Sist endret av boblesaft; 8. november 2013 kl. 22:13.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Freddy_fred5: Da skal jeg absolutt vurdere VPS ettersom det egentlig virket veldig kurant.

Erlendman: Da er det mulig du vil høre fra meg ved en litt senere anledning.

Acidous: ...
ehh, jeg er helt enig. Om jeg ikke kan tilby høy hastighet og oppetid, og etc etc det du sier, så vil det ikke lykkes - det er da derfor jeg oppsøker hjelp. Har aldri hørt om f. eks. VPS før, aner ikke hvordan dette systemet fungerer, og om jeg ikke klarer å forstå hvordan dette fungerer er jeg heller ikke istand til å vite noen ting som helst om hva slags type folk man må ansette og hva slags arbeidsoppgaver som skal fordeles. Om jeg ikke forstår hvordan det fungerer vil det hele gå i vasken - ja, hvis jeg satser penger går jeg konkurs. Derimot prøve og feil, lære og erfare ved å ofre en slant har jeg ikke noe problem med. Jeg liker å vite hva slags jobb som skal gjøres før jeg starter et prosjekt.
Ellers, takk for svar.

Tias:
Jeg har ikke undersøkt godt nok hvor stor målgruppen er helt enda, og den utvider seg stadig for tiden, men en nettside som blir en slags konkurent har 4.500 medlemmer, men den er det så lite aktivitet på og lite updates at ikke særlig flere medlemmer kommer dit, så derfor jobber jeg med et bedre alternativ.
Det vil komme til å bli mulighet til å laste opp video og man skal kunne streame alt som lastes opp.

Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Spørsmålet da blir vel: Hva kan du?
Hvilke oppgaver kan DU ta, så er det lettere å se hvilke oppgaver som må delegeres, og hvilke folk som må ansettes.

Hvor stort er budsjettet?
Sitat av Acidous Vis innlegg
Spørsmålet da blir vel: Hva kan du?
Hvilke oppgaver kan DU ta, så er det lettere å se hvilke oppgaver som må delegeres, og hvilke folk som må ansettes.

Hvor stort er budsjettet?
Vis hele sitatet...
Det er fint du spør, men det passer bedre å svare på i neste tråd :)

Budsjettet er hva jeg har til overs fra egen lomme, som innebærer at dersom jeg måtte f. eks. brukt penger på en bestemt router, kjøper jeg det, og så videre. Men nå ser det ut til at det å sette opp en egen webserver i heimen ikke nødvendigvis er det beste alternativet, så det blir nok å undersøke nærmere på VPS.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Men nå ser det ut til at det å sette opp en egen webserver i heimen ikke nødvendigvis er det beste alternativet, så det blir nok å undersøke nærmere på VPS.
Vis hele sitatet...
Hosting er minste problemet. Har du programvara som skal kjørast, som skal ta seg av logikken? Har du testa det? Har du tenkt på korleis du skal få brukarar? Korleis du skal få inntekter?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Å hoste noe privat koster gjerne et par titalls tusen i oppstartskostnader, og så løpende utgifter på et par tusen i måneden for en grei fibertilknytning, strøm m.m. Et bedre alternativ er å kjøre applikasjonen din på en VPS eller hos et hostingselskap for et par hundrelapper i måneden frem til du trenger noe bedre.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Det er fint du spør, men det passer bedre å svare på i neste tråd

Budsjettet er hva jeg har til overs fra egen lomme, som innebærer at dersom jeg måtte f. eks. brukt penger på en bestemt router, kjøper jeg det, og så videre. Men nå ser det ut til at det å sette opp en egen webserver i heimen ikke nødvendigvis er det beste alternativet, så det blir nok å undersøke nærmere på VPS.
Vis hele sitatet...
Med andre ord kommer du ikke til å ha råd til å ansette noen og mä fungere som serveradmin, webutvikler og moderator selv, med mindre du får med noen som vil jobbe gratis?
Helt uten noen som helst forkunnskap om serverdrift?

Ikke for å være dust, men jeg håper for Guds skyld at denne sida iikke skal lanseres i løpet av de neste 12 månedene.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Hosting er minste problemet. Har du programvara som skal kjørast, som skal ta seg av logikken? Har du testa det? Har du tenkt på korleis du skal få brukarar? Korleis du skal få inntekter?
Vis hele sitatet...
Når du sier programvaren som skal kjøres tenker du på om websiden er bygd/kodet?
Jeg har bare gjort opp noen tanker når det kommer til markedsføring og finansiering, så det er enda litt tidlig å si.

Sitat av Acidous Vis innlegg
Med andre ord kommer du ikke til å ha råd til å ansette noen og mä fungere som serveradmin, webutvikler og moderator selv, med mindre du får med noen som vil jobbe gratis?
Helt uten noen som helst forkunnskap om serverdrift?

Ikke for å være dust, men jeg håper for Guds skyld at denne sida iikke skal lanseres i løpet av de neste 12 månedene.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være dust, men du beveger deg langt offtopic enda jeg har valgt å ikke uttale meg noe mer om det da jeg mener det er for tidlig og ikke har noe relevans til hva jeg spør om i denne tråden. Om du ikke har noe å bidra med ser jeg helst at du ikke florerer tråden med mer usaklig svada.
Sist endret av boblesaft; 8. november 2013 kl. 22:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Når du sier programvaren som skal kjøres tenker du på om websiden er bygd/kodet?
Vis hele sitatet...
Ja. Når du skal streame film, så må du nødvendigvis ha backends som transcoder videoen til et høvelig format for streaming, og sørger for konsistent format. Du må ha lagring av video, lagring av metadata etc.

Har du programvare for å ta seg av det? Det er langt meir enn sjølve websida.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Jeg har bare gjort opp noen tanker når det kommer til markedsføring og finansiering, så det er enda litt tidlig å si.
Vis hele sitatet...
Ok, håper du å tene penger på det, eller er det hobby som du vil føle deg heldig om er breakeven?
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Ikke for å være dust, men du beveger deg langt offtopic enda jeg har valgt å ikke uttale meg om noe mer da jeg mener det er for tidlig og ikke har noe relevans til hva jeg spør om i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Det er relativt relevante poeng. Du sikter høgt, og ut frå spørsmåla du stiller så har du ikkje forutsetningene. For det er et prosjekt eg ikkje ville følt meg komfortabel på å gi meg ut på...
1.Ja, skjønner - nei, det har jeg ikke, og dette er noe jeg ikke har kompetanse til å ta meg ut på, så jeg vil være avhengig av andre. Og bare så det er sagt så vil jeg det når det kommer til hele prosjektet. Jeg er ikke i stand til å kode hele nettsiden, designe, og alt det der - men jeg er villig til å bygge det så smått som jeg har kompetanse til og senere legge det ut blandt annet her for å få tilbakemelding på ide.

2.I all hovedsak å tjene på det.

3.Nja, jeg er nå hovedsakelig ute etter å vite hvordan det fungerer å sette opp en webserver hjemme. Hvorvidt jeg skal kode dette selv eller ei har ikke vært tema.

Ellers, takk for svar.

edit: Og jeg har fått svar på det jeg lurer på - om det videre er noe å tilføye blir jeg glad for flere bidrag.
Sist endret av boblesaft; 8. november 2013 kl. 23:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av boblesaft Vis innlegg
1.Ja, skjønner - nei, det har jeg ikke, og dette er noe jeg ikke har kompetanse til å ta meg ut på, så jeg vil være avhengig av andre.
Vis hele sitatet...
Ok, det er ikkje eit lite prosjekt. Det er antakeleg i hundretusenerklassen, for det er relativt mykje som må til. Tenk på å få til det før du tenker en tanke på hosting. For hosting er hyllevare samanlikna med programvara her
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ok, det er ikkje eit lite prosjekt. Det er antakeleg i hundretusenerklassen, for det er relativt mykje som må til. Tenk på å få til det før du tenker en tanke på hosting. For hosting er hyllevare samanlikna med programvara her
Vis hele sitatet...
Det er et omfattende prosjekt ja, og om det gjøres riktig har jeg tro på at det kan være lønnsomt. Men skal det virkelig være lønnsomt burde det vært internasjonalt, men igjen tror jeg det kun er et marked for ideen for et norskt publikum.
Men jeg lager en tråd hvor jeg slenger ut det jeg har av tankekart, databasestruktur, konsept og egentlig hva jeg har gjort, så kan en ny vurdering gjøres da når jeg får respons på det