Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 8236
Hei!
Skal bestille noe motorsykkeldeler fra England, og vil ikke bli overrasket av momsen og tollen. Hvor kan jeg fine ut hvor mye jeg må betale i moms og toll?

På siden jeg bestiller fra står det også f.eks:

Price: £1,25 (£1,44 including VAT at 15%)

Hva mener de med det?

Takker for svar
Det er ikke toll på slikt, men hvis varen koster over 200kr må du betal 25% moms av totalbeløpet inkludert frakt. VAT er den engelske momsen som du kan få refundert hvis du snakker med butikken.
er ikke helt skråsikker på det med VAT , men har lest litt om det en tid tilbake husker hvertfall at
VAT betyr "Value Added Tax" som betyr at prisen inkluderer 15% toll , men tror dette gjelder kun innen for de landene som er med i Eu ,
Her i norge må du tilvanelig betale 25% toll av varens verdi når verdien overstiger 200kr (ekskludert frakt).
Vet ikke helt , men det er god mulig at du må betale mer eller mindre siden det er motorsykkeldeler, uansett så finner du sikkert svaret på det her: http://www.toll.no/templates_TAD/Mai...epslanguage=NO

Må ikke bli overasket hvis du må betale rundt 250kr i fortolling , er hvertfall det jeg selv har betalt på litt større pakker.
Sist endret av Bowman; 3. oktober 2009 kl. 00:49.
Tunga rett i munnen nå, Bowman. Du mener moms, ikke toll.
Frakten er inkludert i 200 kr grensen. ikke ekskludert Bowman.
Sist endret av Oddish; 3. oktober 2009 kl. 13:03.
Sitat av Oddish Vis innlegg
Frakten er inkludert i 200 kr grensen. ikke ekskludert Bowman.
Vis hele sitatet...
Nei, du tar feil.
Det sørgelige er at dersom varen koster NOK 201, blir regnstykket som følger

201 varen i seg selv
+ 90 postensutleggsgebyr for forskuddsbetlaning
+ 72,75 MVA ( 201 + 90 ) * 0,25
-----------
=363,75 beløp totalt
======



Totaløkning på grensepassasje: 363,75*100/201= 181%



Eksempel 2
1000 varen i seg selv
+ 90 postensutleggsgebyr for forskuddsbetlaning
+ 272,5
-----------
=1362,5 beløp totalt
======


Totaløkning på grensepassasje: 1362,5*100/1000 = 136%

Sitat av Oddish Vis innlegg
Frakten er inkludert i 200 kr grensen. ikke ekskludert Bowman.
Vis hele sitatet...
Frakten er inkludert i beregning der varen koster 200 kr, ikke dersom varen koster 199.
Sist endret av fxxked; 3. oktober 2009 kl. 13:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hva viss pakken er merket "gave". Har akkurat bestilt en vare til 550, vet den blir market som gave. Må jeg betale 25% moms på den også?
Nei. Da kan du bare slappe av.
Sitat av itZsaiN Vis innlegg
Hva viss pakken er merket "gave". Har akkurat bestilt en vare til 550, vet den blir market som gave. Må jeg betale 25% moms på den også?
Vis hele sitatet...
Det beste svaret er kanskje. Hvis pakken åpenbart kommer fra et firma, med logo og faktura på selve esken, så skjønner Posten at dette ikke er en gave og kan kreve moms og fortolling. Posten er vant til at folk prøver å lure seg unna avgiftene, og kjenner de fleste av triksa.
Vi fikk de til å merke pakken vår som gave, og satt ned verdi fra ~£1000 til £90. Den er kommet itl Oslo, så skal skrive her når vi får pakken
Sist endret av fulloggal; 22. oktober 2009 kl. 12:54.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Vi fikk de til å merke pakken vår som gave, og satt ned verdi fra ~£1000 til £90. Den er kommet itl Oslo, så skal skrive her når vi får pakken
Vis hele sitatet...
Jeg har handlet XXXX antall ganger fra utlandet.
Ofte har jeg opplevd at om de blir mistenksom på innholdet og verdien som er satt, kan de faktisk kreve kvitering på det du har kjøpt.
Enten fra Paypal, nettbank eller lignendes.

Står der et firma som avsender så hjelper det IKKE at det står gave på pakken.
Da må du uansett betale moms og toll.

Men lykke til med handelen
Nå er det min bror som har snakket med de, men jeg tror hun som behandlet vår handel sendte fakturaen på epost sånn at de ikke skulle se hva som var oppi. Om pakken er merket med bedriftens navn har jeg ikke peiling på. Det kan dere også få vite når vi får den
De fleste seriøse nettbutikkene vil ikke sende varene merket som gave (eller med en annen verdi), så du ikke skal slippe unna moms (evt. toll). Men det skader ikke å spørre pent, og nevne at du bor i verdens verste land når det kommer til å handle fra utlandet.

uansett, du kan slippe gebyr på forskuddsbetalign av posten/fraktefirmaet ved å fortolle varen selv, bare kontakt tollvesenet.
Sist endret av Kiwiflip; 22. oktober 2009 kl. 21:25.
Sitat av Kiwiflip Vis innlegg
De fleste seriøse nettbutikkene vil ikke sende varene merket som gave (eller med en annen verdi), så du ikke skal slippe unna moms (evt. toll). Men det skader ikke å spørre pent, og nevne at du bor i verdens verste land når det kommer til å handle fra utlandet.

uansett, du kan slippe gebyr på forskuddsbetalign av posten/fraktefirmaet ved å fortolle varen selv, bare kontakt tollvesenet.
Vis hele sitatet...
Vet ikkeom du er kjent med www.pjme.co.uk
Har hørt mye bra om de fra aprilieforum og mopedportalen
Jeg har et inntrykk av at de er seriøs, selv om de merket pakken som gave og satt ned verdi:P Men vi får nå se hva vi må betale når hentelappen kommer.