Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3463
Hei, jeg bare lurer på om det er noen her som faktisk føler seg skikkelig avhengig av Cannabis?
Jeg røyket vær dag i et halvt år, flere ganger om dagen og har ikke røyket siden sommerferien startet og jeg har ikke oppdaget noen problemer eller abstinenser i det heletatt. Men jeg gleder meg fryktelig til ferien er over

Høres kanskje rart ut at jeg ikke røyker i ferien, men jeg går ikke på skole hjemme, her jeg er nå, her har jeg heller ingen kontakter
Ikke direkte avhengig, men jeg tør innrømme at jeg har en svakhet for det. Siden april har jeg tatt meg skikklig i nakken, fordi å slutte resten av livet i mine øyne forløpig er uaktuelt. Har klart å trappe ned og har røyket en 6-7 ganger siden april med mellomrom på 1-2 uker og aldri mer en 2 dager på rappen for å bli kvitt det siste lille.

"Abstinensene" jeg har opplevd etter heftig røyking i flere måneder i strekk var bare de 3-4 første dagene hvor jeg var plagsomt klam i hendene, litt innsovningsproblemer og kanskje en noe grå følsestilværelse. Er mer kjedelig enn ubehagelig for å være helt ærlig.

Men jeg kan skrive under på at det har lønt seg å trappe ned. Jeg startet med 1 pause på omlag 6 uker for å få det ut av systemet og føler meg mye mer opplagt i hodet, samt jeg sover mye bedre enn hva jeg pleide å gjøre. Så det anbefales
Jeg har også tatt en pause nå, flink og klart meg uten i ca 2 måneder
Har ikke merket til noen abstinenser akkurat, så jeg personlig klarer meg fint uten, eneste som er vanskelig er hvis kompiser spør meg om jeg blir med ut for å blaze og at de har masse greier osv.. det er det som er den vanskelige tingen.. også i starten hvis man har pause/ slutte så er hverdagen ganske kjedelig.. men det går over
Min erfaring er at det kommer veldig ann på motivasjon og innstilling, og dette gjelder sannsynligvis for andre rusmidler også, sånn som f.eks. tobakk og alkohol. Før jeg klarte å slutte og røyke sigaretter prøvde jeg mange ganger å slutte fordi jeg følte at jeg "måtte" slutte, noe som var ganske håpløst. Den dagen jeg imidlertid følte at jeg hadde en svært god grunn til å slutte og at jeg faktisk hadde noe igjen for det, stumpet jeg røyken på dagen og så meg aldri tilbake. I dag kan jeg ta meg en sig i ny og ne på fest uten at det blir noe problem av det.

Det var på samme måte Cannabis egentlig. De gangen jeg har prøvd å slutte fordi jeg har blitt "tvunget" til det har jeg opplevd klassiske abstinenssymptomer som svetting, konsentrasjonsvansker, søvnproblemer, "alt" er kjedelig, deprimert og lignende.

Da jeg i forbindelse med min nåværende pause en dag innså at "sånn går det ikke ann å holde på lenger" og faktisk følte at jeg hadde lyst til å trappe ned, var det plutselig ikke noe problem likevel. Har nå vært flere måneder uten. Selv om jeg faktisk av og til føler et slags "sug" etter å røyke, klarer jeg som oftest raskt og riste av meg følelsen ved å fokusere på noe annet. Det skal sies at jeg ikke har så mange røykekompiser jeg omgås regelmessig lenger, så det gjør nok også ting litt lettere.

...men å slutte helt og for alltid, er helt uaktuelt! Jeg liker å røyke og ser ingen grunn til å ikke unne meg det en gang i blant etterhvert som jeg venner meg til å være uten
Batshit insane
Quadraxis's Avatar
Som mange andre har jeg opplevd abstinenser etter høyt forbruk av cannabis over en lengre periode av tid, på det værste har jeg svetta meg igjennom 2 t-skjorter natta og ikke vært i stand til å sove på nesten to døgn av gangen. Suget etter å røyke kan også bli så kraftig at man begynner å ransake gulvet sitt etter kickere når man er tom, dette er mest de første dagene. Når det kommer til humør så har jeg faktisk bare blitt fortere stresset, verken deprimert eller har det kjedeligere enn vanlig.

Afasar her på forumet går nærmere inn på avhengighet her, årsaken bak cannabisavhengighet går han også inn på.

For nåværende og framtidige brukere som opplever abstinenssymptomer på cannabis så anbefaler jeg tung trening, da vil du få tilbake matlysten ganske raskt da man trenger energien. Samt at det blir mye lettere å sove når man har fått kjørt kroppen skikkelig, trening er også tilfredsstillende så det hjelper på humøret. Trening hjelper også på å holde toleransen nede, jeg røyker per i dag rundt 0,5g på en kveld etter en treningsøkt. Dette er en stor forskjell fra før jeg begynte å trene og røyket 3-5g dagen, dette med samme kvalitet. (Er litt selvforskyldt da jeg satt med bongen i kjeften fra morgen til kvelds..)
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Jeg kunne røyke flere uker i strekk for så å gi meg på flere måneder. men jeg merket også at hverdagen ble litt kjedeligere å tenkte naturligvis på å kjøpe litt å til for å få tiden til å gå litt fortere.
men jeg var innstilt på å ikke røyke hver dag, siden de som gjør det er ofte ganske surrete i hodet og kan virke veldig dumme.

men om noen hadde tilbudt meg litt grønt så hadde jeg takket ja enda
Sitat av Door145 Vis innlegg
Hei, jeg bare lurer på om det er noen her som faktisk føler seg skikkelig avhengig av Cannabis?
Jeg røyket vær dag i et halvt år, flere ganger om dagen og har ikke røyket siden sommerferien startet og jeg har ikke oppdaget noen problemer eller abstinenser i det heletatt. Men jeg gleder meg fryktelig til ferien er over

Høres kanskje rart ut at jeg ikke røyker i ferien, men jeg går ikke på skole hjemme, her jeg er nå, her har jeg heller ingen kontakter
Vis hele sitatet...
Du gleder deg fryktelig til ferien er over - du er avhengig.
Nei, faktisk ikke. Kan ha grønt av ordentlig, god kvalitet liggende lenge uten å røre det. Det var en liten periode i fjor hvor jeg faktisk balanserte litt på kanten av den grensen men kom meg fort over "humpa". Det er selvfølgelig litt lettere når du ikke bor sammen med noen som røyker eller blir oppringt hver eneste dag med spørsmål om du vil "hooke". Det er enkelte kompiser som røyker så tett at man nærmest tror man er kommet til en luguber coffeshop i Amsterdam. Ikke blir det bedre av at man får hist og pist gratis heller. Er i grunnen mer fornøyd med ting slik de er nå.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Har hatt litt trøbbel med å sove (kaldsvetting, sovner ikke før ganske sent) hvis det går litt tid mellom jeg røyker, men det gikk over på litt mindre enn en uke (uten røyking). Hadde ikke spesielt abstinenser den neste uken bortsettfra at jeg tenkte at det ville vært digg å være fjern i noen situasjoner jeg var i.
Sist endret av PerPerPerPer; 27. juli 2012 kl. 12:29.
Sitat av Door145 Vis innlegg
Hei, jeg bare lurer på om det er noen her som faktisk føler seg skikkelig avhengig av Cannabis?
Jeg røyket vær dag i et halvt år, flere ganger om dagen og har ikke røyket siden sommerferien startet og jeg har ikke oppdaget noen problemer eller abstinenser i det heletatt. Men jeg gleder meg fryktelig til ferien er over

Høres kanskje rart ut at jeg ikke røyker i ferien, men jeg går ikke på skole hjemme, her jeg er nå, her har jeg heller ingen kontakter
Vis hele sitatet...

Hvordan kan du røyke cannabis fast og stadig gå i skole? Jeg prøvd en gang at lave fysikrapport dagen efter at have røyket og min hjerne var helt lam.
Jeg stirrede på skærmen hele dagen uten at kunne tænke..
Det tog faktisk tre dager til jeg var normal igjen!

Men nu er jeg heller ikke vant til cannabis..

Mærker i noet til den effekt af cannabis i daglidagen, i som røyker mye?
Har det indflydelse på skolen om man er "avhengig"?

(undskyld mit dårlige norsk - Jeg er dansker)
Sitat av WeirdStyler Vis innlegg
Hvordan kan du røyke cannabis fast og stadig gå i skole? Jeg prøvd en gang at lave fysikrapport dagen efter at have røyket og min hjerne var helt lam.
Jeg stirrede på skærmen hele dagen uten at kunne tænke..
Det tog faktisk tre dager til jeg var normal igjen!

Men nu er jeg heller ikke vant til cannabis..

Mærker i noet til den effekt af cannabis i daglidagen, i som røyker mye?
Har det indflydelse på skolen om man er "avhengig"?

(undskyld mit dårlige norsk - Jeg er dansker)
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri vært borte en eneste dag fra jobb på grunn av røyking, selv ikke når jeg røkte hver dag. På samme tid som jeg hadde to jobber fullførte jeg også flere fag på høgskolenivå med høyeste karakter, mens jeg røkte hver dag.

På en måte tror jeg kanskje det var mer på grunn av enn på tross av røykinga. Uten muligheten til å slappe av med en joint på kvelden hadde jeg sannsynligvis gått på veggen...

Det skal sies at dette er mye mer problematisk når man er ung og går på videregående, og i alle fall om man røyker mornings.
Door145's Avatar
Trådstarter
Sitat av WeirdStyler Vis innlegg
Hvordan kan du røyke cannabis fast og stadig gå i skole? Jeg prøvd en gang at lave fysikrapport dagen efter at have røyket og min hjerne var helt lam.
Jeg stirrede på skærmen hele dagen uten at kunne tænke..
Det tog faktisk tre dager til jeg var normal igjen!

Men nu er jeg heller ikke vant til cannabis..

Mærker i noet til den effekt af cannabis i daglidagen, i som røyker mye?
Har det indflydelse på skolen om man er "avhengig"?

(undskyld mit dårlige norsk - Jeg er dansker)
Vis hele sitatet...
Vel, jeg var aldri fjern på skolen, jeg var flink til og prioritere skole forran weed.
Hvis jeg hadde en prøve eller noe lignende øvde jeg alltid til den for jeg tok meg et hit fra bongen Det at du ikke er vant til cannabis kan jo også ha noe med saken og gjøre, men du vil merke at hvis du bruker det mere vil du kunne fungere som vanlig mens du er fjern


Det var en fyr som sa at jeg var avhengig fordi jeg gledet meg til at jeg skulle gjøre det igjen. Det henger ikke helt på grep, eller?
Merker jeg blir i dårligere humør, men har aldri hatt abstinenser. Har hatt opphold på 3 måneder, 4 måneder og 1 år men det har alltid vært helt greit, men som sagt litt grinete i begynnelsen.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du gleder deg fryktelig til ferien er over - du er avhengig.
Vis hele sitatet...
Hæ?

Ok, Geir gleder seg til helga fordi da er det fest hos Ola. Ergo, Geir er alkoholiker og trenger umiddelbar hjelp!
tror ikke jeg er avhengig av cannabis, men av rus.. også er cannabis min preferanse.. trenger jo ikke cannabis hvis jeg ruser meg på "søpple-stoffer"
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du gleder deg fryktelig til ferien er over - du er avhengig.
Vis hele sitatet...
Gleder meg fryktelig til juleferien, da skal jeg stå på slalåm. Det betyr at jeg er avhengig av slalåm.
Sitat av Door145 Vis innlegg
Hei, jeg bare lurer på om det er noen her som faktisk føler seg skikkelig avhengig av Cannabis?
Jeg røyket vær dag i et halvt år, flere ganger om dagen og har ikke røyket siden sommerferien startet og jeg har ikke oppdaget noen problemer eller abstinenser i det heletatt. Men jeg gleder meg fryktelig til ferien er over

Høres kanskje rart ut at jeg ikke røyker i ferien, men jeg går ikke på skole hjemme, her jeg er nå, her har jeg heller ingen kontakter
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du styrer deg selv, dopen styrer ikke deg. Det er sånn det skal være. Du har en sterk psyke som alle bør for å nyte Cannabis.
Sitat av WeirdStyler Vis innlegg
Hvordan kan du røyke cannabis fast og stadig gå i skole? Jeg prøvd en gang at lave fysikrapport dagen efter at have røyket og min hjerne var helt lam.
Jeg stirrede på skærmen hele dagen uten at kunne tænke..
Det tog faktisk tre dager til jeg var normal igjen!

Men nu er jeg heller ikke vant til cannabis..

Mærker i noet til den effekt af cannabis i daglidagen, i som røyker mye?
Har det indflydelse på skolen om man er "avhengig"?

(undskyld mit dårlige norsk - Jeg er dansker)
Vis hele sitatet...
Gikk ut fra høyskole med gjennomsnitt på B. Røyker så godt som hver dag. Er ikke noe problem hvis man bruker fordelene og overkommer ulempene med cannabis i forhold til skolearbeid. For min del handler dette om bedre oppfinnsomhet og konsentrasjon og det tar lengre tid før skolearbeidet kjeder meg
Sist endret av Jesse_P; 28. juli 2012 kl. 07:23.
Jeg er en typisk binger. Røyker hver dag, helt til det er tomt. Når jeg planlegger røykepause må jeg først røyke opp det jeg har igjen. Har ikke viljestyrke nok til å ikke røyke, hvis jeg har det liggende. Man kan kalle det en slags avhengighet, vil jeg si.

Jeg røyker ofte, men ikke så mye. Det holder med 2-3 pipetrekk á 0,05g-0,1g per dag. Når jeg har pauser merker jeg ikke noen abstinenser, bortsett fra nedsatt appetitt.
På engelsk skiller man mellom "addiction" og "dependence". Uttrykkene betyr i relaliteten så og si det samme. "Addiction" blir gjerne brukt om substander som gir fysiologiske abstinenser og "dependence" om substanser som gir psykologiske abstinenser. Idag er de fleste enige i at vi er mekaniske mennesker, og at hode og kropp henger sammen.
Ved hyppig bruk er det fort gjort at bruken tar seg opp og blir en selvmedisineringsprosess for de negative effektene som dukker opp over tid.

For min del opplevde jeg både fysiologiske og psykologiske negative effekter etter endt cannabisbruk. Depresjon, angst, depersonalisering, derealisering, identitetsproblemer og kognitiv svikt. De negative effektene var også langvarige.
Det skal sies at jeg røykte cannabis daglig i 3 år og hver dag i 2 år (ofte hele dagen). Jeg var bokstavlig talt ruset fra morgen til kveld - hver eneste dag. Itillegg røykte jeg omtrent kun førstekvalitets vannhasj før røykeslutt, så toleransen min var skyhøy. Jeg vil annslå at jeg røykte i gjennomsnitt rundt 2-3 gr. pr. dag.

Itillegg førte røykinga til ringvirkninger som insomnia, høyt blodtrykk, utbrenthet m.m.
Sist endret av sonmarak; 3. august 2012 kl. 16:01.