Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2362
Hei.. jeg mistet førerkortet mitt i en laserkontroll i det jeg tok en forbikjøring.

Jeg ble målt til 128 og fikk beskjed om at hvis jeg samtykte til alt fikk jeg strafferabatt opp til 30% pga det var en forbikjøring.. jeg har vært i avhør hos politiet og betjenten hadde også skrevet i rapporten at det var en AKTSOM forbikjøring under bra forhold.

Det jeg lurer på kort er..

Hvis jeg ikke blir kalt inn til retten etter 3 uker fra jeg var i avhør vil jeg da få lappen tilbake + bot?

Et familie medlem av en venn av meg fikk lappen tilbake etter 3 uker pga de ikke hadde fått han opp i retten.. som straff da fikk han bare bot!

Men jeg vet ikke om han nektet eller samtykte..

setter utrolig pris på svar :-)!
Har ikke hørt om at man får tilbake lappen før.. Kommer jo an på hvilken sone du brøt fartsgrensa i, vil tro det ikke var 100 sona ettersom du mista lappen med 28 kmt over?
3 uker regelen gjelder hvis du IKKE samtykker.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Hvordan kan det ha vært en aktsom forbikjøring om du kjørte for fort? Trodde politiet regnet stor hastighet som uaktsomt?
Av norge!
Trådstarter
128 i 70 sonen..

Det var en rett slette på flere hundre meter.. krystallklart vær og ingen andre bilister / fotgjengere / dyr / etc og tørr vei og da sier det seg jo selv at 130 ikke er en uaktsom fart men i følge med reglemanget er det jo brudd på fartsgrensen.
Sitat av kungen Vis innlegg
128 i 70 sonen..

Det var en rett slette på flere hundre meter.. krystallklart vær og ingen andre bilister / fotgjengere / dyr / etc og tørr vei og da sier det seg jo selv at 130 ikke er en uaktsom fart men i følge med reglemanget er det jo brudd på fartsgrensen.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke helt trygt å ta en forbikjøring når man ligger i 130 km/t heller? Vil jeg si.
Det ikke er vi som lager reglene, og vi må bare forholde oss til det som er. Har vært i en lignende sak selv, hørte ikke noe fra politiet på 4 måneder - kom plutselig brev i posten om at saken var henlagt på grunn av bevisets stilling. Ikke vet jeg hvorfor, jeg bare godtar det :-)
Dersom du ikke samtykker til beslag, må tingretten innen tre uker avgjøre hvorvidt beslaget skal opprettholdes. Dersom de ikke rekker dette, vil du kunne få sertifikatet tilbake. Det er riktignok ikke til hinder for at du kan miste lappen igjen når endelig dom foreligger. Når spørsmål om beslag kommer opp for retten, er det ikke selve saken som avgjøres, det er snarere hvorvidt det er grunn til å holde på lappen mens saken etterforskes. Har du samtykket, faller dette vekk.

Selve saken gidder jeg ikke kommentere annet enn at jeg mistenker at betjenten mente at forbikjøringen ellers var aktsom, ikke at det å ligge 50 over er så utrolig aktsomt.
Du skulle aldri samtykket beslaget, men det er ikke for seint å gå opp til lokal politistasjon og trekke samtykket.
Da MÅ politiet sende saken videre til juristen, hvis dem ikke gjør det innen 3uker så har du rett på lappen igjen, men gjør dem det så er det opptil hva juristen i retten avgjør etter din forklaring+beviser osv.. enten blir det lappen tilbake eller så gir han politiet 8 - 9mnd eller 1år etterforsknings tid.