Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 6002
Jepp, sliter endel med angst. Har typen panikkangst, som gjør det vanskelig for meg å være i en situasjon der jeg ikke har kontroll over omgivelsene, der jeg føler meg "sperret". Dette kan være på f.eks bussen, forelesninger, kanskje i en butikk, i et møte, osv...

Greia er at jeg føler det går bedre nå, etter å ha kontaktet en psykolog. Har hatt sikkert 10-15 timer og jeg mestrer nå de situasjonene jeg før ikke klarte. Det ligger fremdeles der, men er ikke alltid like sterkt. Sist time hos psykologen, nevnte hun at jeg kunne få ordnet medisiner av fastlegen.

MEN, bør jeg egentlig det? Har hørt mye rart om medisiner for angst, bivirkninger jeg ikke har lyst å ha. Og hvilke medisiner kan jeg få da? Hvordan fungerer disse? Forsvinner angsten dersom jeg slutter med de etter en viss tid, eller er man avhengig av disse for resten av livet for å ikke føle angst?

Selv har jeg den mentaliteten at jeg skal klare dette uten noen hjelpemidler, det har vært uutholdelig mange ganger, ødelagt endel for meg, og har slitt meg ut til perioder, men jeg føler at min vilje er sterkere enn angsten.

Noen som har erfaringer med slike medisiner? Er man seg selv, eller blir man likegyldig, irritert eller lignende? Forsvinner angsten helt?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
spør legen din, og ikke uvitende tenåringer på et forum.
hvis du mener det går bdre, så bør du vel kanskje vente litt å se
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har aldri gått på medisiner, eller psykolog for angst, så jeg har ikke noe erfaring med det desverre. Men du sier du selv vil prøve uten, noe jeg applauderer.

Hva med å gå en periode uten medisiner? Du kan jo ha noe liggende klart om angsten blir for mye, men sterk viljestyrke går en lang vei.

Når det kommer til måten disse antideppresiva fungerer, så øker de serotonin-nivået i hodet ditt.
De forskjellige typene fungerer på forskjellige måter, men resultatene er nesten de samme:
SSRI (Serotonin Reuptake Inhibitor) fungerer ved at den hemmer opptaket av serotonin, et nervestoff som øker glede bl.a. sånn at det hoper seg opp i større mengder enn ellers.

MAOI (Mono Amide Oxydase Inhibitor): Hemmer MAO reseptorene som gjør at monoamide stoffer hoper seg opp, disse igjen styrer produksjon av bl.a. serotonin, melatonin, adrenalin, noradrenalin.

Dette er omtrent de to vanligste gruppene, men det finnes endel andre:
http://en.wikipedia.org/wiki/Antidepressant#Classes
Har prøvd Cipralex over en periode, ikke pga angst, men depresjoner. For min del hjalp det ikke en dritt. Mye bivirkninger som kvalme, ereksjonssvikt osv. Dama syntes også jeg ble et rasshøl uten noen som helst følelser, så jeg ga faen i pillene og prøvde å komme over det på egenhånd. Tok litt tid, men kom meg over det. Ettersom jeg har hørt så er det veldig individuelt om antideppresiva hjelper eller ikke. Noen synes det hjelper, andre ikke.
Dr. Hansen:
Høres ut som du er på riktig spor. Slike medisiner er ment å være hjelpemidler dersom du er fanget i et hull du ikke kommer ut av uten hjelp. Dette med å ha medisiner liggende er vel ikke så relevant for stoffene Dodecha nevner, men heller benzodiazepiner (rask virkning mot angst), men jeg vill fraråde dette for å unngå fristelser.
Uten noen faglig bakgrunn vil jeg råde deg til å fortsette som du gjør, og heller be om medisiner hvis fremgangen stagnerer i en lengre periode, eller du får et betydelig tilbakefall som gjør det vanskelig å fortsette.
SSRI/MAOI er ikke ment å være noen permanent løsning, men verktøy som hjelper deg til å hjelpe deg selv. Dog er faren selvfølgelig der for at man blir psykisk avhengig av dem og får tilbakefall ved avsluttet behandling.
Jeg fant denne artikkelen inatt
http://www.matoghelse.no/index.php?cat=48813&id=338581

Legemidler:
Moderne legemidler helbreder
de fleste sykdommer.

Det eneste legemidlet som ser ut til å kunne helbrede noe som helst, er antibiotika. Overforbruk av antibiotika har imidlertid ført til utvikling av resistente bakteriestammer som det blir stadig vanskeligere å finne botemidler mot. Cellegifter regnes å kunne helbrede maksimalt 5-10 prosent av alle krefttilfeller, og ved blodpropp kan streptokinase (et enzym) løse opp proppene. Dette påvirker imidlertid ikke de underliggende årsakene til at blodpropper oppstår. Ingen andre syntetiske medikamenter helbreder sykdom, de bare undertrykker symptomene.
Vis hele sitatet...

Jeg har litt erfaring med div antidepp. Fikk først Zoloft og Efexor av legen. Av de fikk jeg så mye bivirkninger at jeg gikk på skolen 2-3 dager i uka og sov fra jeg kom hjem til jeg skulle på skolen dagen etterpå. Gikk rundt og var så kvalm at jeg trodde jeg skulle spy HELE tia. I tilleg så gjespa jeg sikkert en gang i minuttet og hver gang jeg gjespa så brakk jeg meg fordi jeg var så kvalm

Så fikk jeg Tolvon og da ble jeg så aggresiv at jeg kjefta ut farmora mi for første og forhåpentligvis siste gang, så de slutta jeg med med en gang.

Da fikk jeg Buspar av legen, men når jeg tok de kjentes det ut som jeg hadde tatt overdose av noe omtrent. Kaldsvetting og småkramper.

Etter det har jeg ikke vært hos legen, men jeg bestilte 5-htp og Gaba over internett og det syns jeg har hjulpet veldig på angsten min. Mye bedre enn noen av pillene jeg har fått av legen.
Sist endret av Worner; 24. november 2006 kl. 15:04.
Hei Dr. Hansen. Folk er forskjellige. Kanskje du ikke får disse bivirkningene. Si ifra, til psykologen, når du får bivirkninger. Da kan man regulere dosen, eller bytte medisin.

Jeg har brukt medisin mot psykoser. Fikk medisinen serequel. Den gjorde meg sliten, og sinna. Det fortalte jeg til legen. Og han gav meg leponex istedenfor. Aldri hatt det så bra før.

benzodiazepiner tror jeg vil hjelpe deg. Men da må du ha en nedtrappinssplan.
Tusen takk for mange vettuge svar!

Tror jeg kommer til den konklusjon at jeg skal klare meg uten medisiner. Det blir nevnt her at det bør kun brukes dersom man ikke ser noe utvei. Jeg føler jo at det går mye bedre med meg nå, og hvis jeg skulle vært på noe tidspunkt der jeg ikke så noe utvei, måtte det har vært den perioden før jeg skaffet meg psykolog. Før klarte jeg nesten ikke å ta bussen, og følte for å løpe ut for hvert eneste stopp, gikk alltid ut av forelesningene etter 10 minutter, og hadde vansker for å befinne meg i offentlige situasjoner.

Nå er jeg jo på skolen ofte, sitter alltid forelesningene fullt ut, og har roet meg mer ned når det kommer til buss og andre situasjoner. Har til og med tatt det skrittet å søkt meg jobb. Har fått noen valium av legen som jeg brukte på en lang flytur for en stund siden, og har fremdeles noen igjen. Tror de får bli min "medisin", dersom jeg skulle befinne meg i en uvanlig stresset situasjon, som f.eks første dag på jobb, jobbinervju, eller lignende. Ironisk nok angster jeg nesten på å ta valium, ettersom jeg på typisk angst-vis tenker det verste som kan skje. Selvom jeg har tatt valium før, synes jeg alltid det er ekkelt med tanke på bivirkninger som pustebesvær, nyresvikt og lignende. Haha..!

Igjen, takk for mange bra svar, ble mye klokere og mer bevisst på dette! Kjekt å høre at det ikke er bare meg som sliter med dette, føles ikke så ensomt da.
Kjenner meg godt igjen der. Har hatt noen perioder der jeg følte at jeg måtte gjemme meg på hvert gategjørne omtrent når jeg gikk i byen
Har slitt med akkurat det samme i mange år nå.. Gikk til psykolog for 2 år siden, men fikk ikke noe ut av det synes jeg. Fikk også noen piller som het atarax av fastlegen men de funka ikke spesielt bra, ble bare trøtt. Men var hos legen nå for et par måneder siden og fortalte at jeg har slitt med det såpass lenge og har bare fått meds som ikke funka, så skrev hun ut cipralex og sobril, som jeg skulle ta kun i "nødstilfeller". Det har funket ekstremt bra hittil hvertfall. Men om du ikke ville ta noe medisiner mot dette, prøv å legg om livsstilen din, begynn å trene masse, spise sunnere og slikt. Det har virket ganske bra i perioder på meg hvertfall.
Sist endret av marihuana; 24. november 2006 kl. 22:11. Grunn: -
atarax funker hvis man går på det en periode..hvertfall for meg..prøvde cipralex å,men de funka ikke i det hele tatt! kommer vel an på person til person.
om du har tenkt å slutte på AD bør du snakke med legen/behandleren om seponeringen, ellers kan det hele slå tilbake, kanskje værre enn det først var - jeg sier ikke at dette skjer, men å kutte av tvert kan være uheldig.
Sitat av marihuana
Har slitt med akkurat det samme i mange år nå.. Gikk til psykolog for 2 år siden, men fikk ikke noe ut av det synes jeg. Fikk også noen piller som het atarax av fastlegen men de funka ikke spesielt bra, ble bare trøtt. Men var hos legen nå for et par måneder siden og fortalte at jeg har slitt med det såpass lenge og har bare fått meds som ikke funka, så skrev hun ut cipralex og sobril, som jeg skulle ta kun i "nødstilfeller". Det har funket ekstremt bra hittil hvertfall. Men om du ikke ville ta noe medisiner mot dette, prøv å legg om livsstilen din, begynn å trene masse, spise sunnere og slikt. Det har virket ganske bra i perioder på meg hvertfall.
Vis hele sitatet...

Vet ikke om jeg misforstår deg litt, men å bruke Cipralex i "nødstilfeller" funker vell heller dårlig. Tar jo som regel alt fra 2-4 uker før pillene begynner å virke/merker noen bedring.

Gjelder dog ikke Sobril..
medisiner er aldri noe kjekt.. bare piss.. prøv heller å fiks problemene uten.. om det skulle vær å gå til psykolog og snakke om shit. eller å prøve alternativ behandling som feks psykomotorisk fysioterapi eller TFT (tankefelts terapi).. jeg har vært borti en del forskjellige medisiner og mener de bare gjør ting værre (for meg værtfall)
Sitat av btz
medisiner er aldri noe kjekt
Vis hele sitatet...
stfu

Medisiner er ikke så ille som en del skal ha det til. Diverse SSRIer funker for mange, selv om en drøss pepperhuer insisterer på at det ikke hjelper (seff uaktuelt å droppe pulveret/pipa/pillene et halvt års tid......)
Sitat av btz
medisiner er aldri noe kjekt.. bare piss.. prøv heller å fiks problemene uten.. om det skulle vær å gå til psykolog og snakke om shit. eller å prøve alternativ behandling som feks psykomotorisk fysioterapi eller TFT (tankefelts terapi).. jeg har vært borti en del forskjellige medisiner og mener de bare gjør ting værre (for meg værtfall)
Vis hele sitatet...

Er ikke noe galt med medisiner så lenge de kan hjelpe deg med og få det bedre,er sjelden det kommer noe godt ut av og sitte og snakke masse peiss med en psykolog!
Har aldri opplevd noe dårlige opplevelser på medisiner...bare at det det kan gå litt nedover igjen når jeg slutter med de..
du kanke stappe i deg masse piller å vente til alt blir bedre...
hvis du skal ta piller så skal du hverfall snakke med en person som kan hjelpe deg til å tenke mere posetivt, eller hva probleme er, skal du bare ha pille kuren så ville jeg tro at du ender med det samme probleme når pille perioden er over...
Jeg var før helt mot medisiner, men på et punkt var angsten så sterk at jeg bare måtte begynne med medisiner, noe jeg ikke angret på. Medisinen har tatt bort all angst hos meg. Men du må huske på at som andre her sier fungerer medisin forskjellig på forskjellige personer. Ikke sikkert det funker på deg, men fungerte på meg. Det at det fungerte på meg tror jeg at det var angst for spesielle ting i hverdagen, som kunne ligne litt på psykose. Derfor satte legen meg på Zyprexa, og går på 5 mg daglig og har gjort det i over 2 år nå og det fungerer meget bra. Har ikke opplevd noen seriøse bivirkninger, bortsett fra at jeg blir trøtt om kvelden når jeg har tatt dem, og at jeg legger på meg litt. Men begge disse to tingene er mye bedre enn å ha angst.

Mange her nevner antideprisiva (SSRI`er o.l) mot angst, noe jeg har liten tro på at fungerer. Antipsykotisk medisin er mer effektivt mot angst, selv om ikke alle leger vil innrømme det.

Har også hatt god hjelp av Stesolid 5 mg når angsten er som værst, men det er jo bare en nød-løsning der og da.
Sitat av rolvs
Jeg var før helt mot medisiner, men på et punkt var angsten så sterk at jeg bare måtte begynne med medisiner, noe jeg ikke angret på. Medisinen har tatt bort all angst hos meg. Men du må huske på at som andre her sier fungerer medisin forskjellig på forskjellige personer. Ikke sikkert det funker på deg, men fungerte på meg. Det at det fungerte på meg tror jeg at det var angst for spesielle ting i hverdagen, som kunne ligne litt på psykose. Derfor satte legen meg på Zyprexa, og går på 5 mg daglig og har gjort det i over 2 år nå og det fungerer meget bra. Har ikke opplevd noen seriøse bivirkninger, bortsett fra at jeg blir trøtt om kvelden når jeg har tatt dem, og at jeg legger på meg litt. Men begge disse to tingene er mye bedre enn å ha angst.

Mange her nevner antideprisiva (SSRI`er o.l) mot angst, noe jeg har liten tro på at fungerer. Antipsykotisk medisin er mer effektivt mot angst, selv om ikke alle leger vil innrømme det.

Har også hatt god hjelp av Stesolid 5 mg når angsten er som værst, men det er jo bare en nød-løsning der og da.
Vis hele sitatet...


har gått på zyprexa selv i 2 år nå.. det har kanskje hjulpet _LITT_ , men jeg er overbevist om at de har gitt meg mere problemer.. jeg føler meg virkelighetsfjærn 24/7 , ting er ikke som de var før jeg bynte på medisinen, alt er annerledes (ikke positivt).. jeg har gått opp 30kg i vekt siden jeg bynte med de. (går på 10mg dag)
Sitat av kiminator
Vet ikke om jeg misforstår deg litt, men å bruke Cipralex i "nødstilfeller" funker vell heller dårlig. Tar jo som regel alt fra 2-4 uker før pillene begynner å virke/merker noen bedring.

Gjelder dog ikke Sobril..
Vis hele sitatet...

Neinei, mente at jeg bruker sobril i "nødstilfeller" Cipralex må jo brukes jevnlig som du mener ja.
Sitat av btz
har gått på zyprexa selv i 2 år nå.. det har kanskje hjulpet _LITT_ , men jeg er overbevist om at de har gitt meg mere problemer.. jeg føler meg virkelighetsfjærn 24/7 , ting er ikke som de var før jeg bynte på medisinen, alt er annerledes (ikke positivt).. jeg har gått opp 30kg i vekt siden jeg bynte med de. (går på 10mg dag)
Vis hele sitatet...
Kanskje det ville vært en idé å bytte? Jeg gikk også på Zyprexa en stund. Sammen med det og Tolvon la jeg på meg 25 kg på litt mer enn to mnd. Er vel unødvendig å si at jeg byttet til noe annet. Seroquel funker veldig fint for meg i alle fall, har ingen bivirkninger bortsett fra at jeg blir trøtt. Men jeg tar før jeg legger meg, så det passer ypperlig.
Tolvon er jo helt sinnsyk til å gi vektøkning da... Gikk opp 19 kg på 7 uker ellerno selv (gikk på høy dose da, 150 mg kveld) Har du 'kombo' med en annen som er 'kjent' for å gi vektøkning (zyprexa) så man jo bare forvente det
Hva tror dere om å bruke Valium på eksamen? Sløver det ned HELE hjernen, eller kun det området som "skaper" frykt i huet?

Har jo tatt det før, og har faktisk søkt om å få et rom helt for meg selv, men fikk bare et mindre rom med folk som har lignende problemer som meg. Synes å huske at man bare blir litt ekstra trøtt, men man blir vel ikke ekstra dum fordet?

Hater piller, så mulig det kommer til å gjøre det ekstra kjipt på eksamen. Har en tendens til å kjenne på alle slags mulige fremmede følelser i kroppen.
Tar du en mild dose burde det ikke være noe problem. Men hiver du i deg mange derimot kan det nok hende du blir litt for sløv.
Dr. Hansen, har du snakket med legen din om du kan få f.eks beta-blokkere for slike tilfeller, jeg vet det er noen som får det når de skal ta eksamen.
Nei? Hva er beta-blokkere? Hørtes interessant ut.

Kom hjem fra bussen isted, var en ubehagelig tur og uroen forfulgte meg hjem, så jeg tenkte jeg skulle simulere hvordan det kan bli på eksamen, ved å roe meg ned på valium. Tok en halv en for ca en halvtime siden, eneste jeg kan si er at jeg angsta noe jæ***g da jeg hadde tatt pilla. "Puster jeg normalt nå? Hvordan er hjerterytmen min?" Fikk slike standard angsttanker, men så begynte valiumen å virke da, så har roa meg litt nå. Tok en halv til nå, as we speak, så skal jeg lese litt å ta litt notater, så får vi se hvordan det går.




update: Haha, kommer ikke til å ta noe valium på eksamen. Klarer ikke å konsentrere om en dritt jo, ble så sløv og slækk. Plutselig var det bare digg å ligge på sofaen å høre på musikk

Har jo fått tilrettelagt eksamen til et mindre rom, så dem får bare tåle at jeg tar noen ekstra turer ut enn normalt. =)
Sist endret av Dr. Hansen; 27. november 2006 kl. 18:47.
Doc; prøv med en halv en neste gang hvis 1 er for mye... Kanskje bra å eksperimentere med dette FØR eksamen da
Tja, vi får se. Er bare jeg som frykter det verste. Er jo ikke sikkert det vil bli noe ekkelt å sitte der heller. Kommer helt an på atmosfæren og folka som er der. Prøver å si til meg selv at det bare er angst. Er ikke farlig.

Om jeg tar kun en halv, får jeg bare lyst på mer. Hehe.. :P

username: fant det ut nå. Hørtes både bra og dårlig ut. Eventuell bivirning: Hjertesvikt.
Sist endret av Dr. Hansen; 27. november 2006 kl. 19:42.
Sitat av Dr. Hansen
Tja, vi får se. Er bare jeg som frykter det verste. Er jo ikke sikkert det vil bli noe ekkelt å sitte der heller. Kommer helt an på atmosfæren og folka som er der. Prøver å si til meg selv at det bare er angst. Er ikke farlig.

Om jeg tar kun en halv, får jeg bare lyst på mer. Hehe.. :P
Vis hele sitatet...
Haha Kjenner igjen den. For meg starta det med èn like før jeg dro på skolen. Etter første time tok jeg den andre, og innen skoledagen var slutt hadde jeg spist 6 stykk
Hehe, tok du de i forbindelse med angst, eller var du kun ute etter en deilig "rus"?
Kan vel si det var en smule angst inne i bildet ja. Sliter egentlig ikke så mye med det, men i situasjoner med mange nye mennesker og kjipe lærer som krever ditten og datten av deg, gjerne foran hele klassen som tilskuere, da merker jeg at det gjør seg godt med noen valium.

Utrolig hvor mye det hjelper. Man går fra å være den mest "sjenerte" og innesluttede til den som snakker mest i klassen. Kan være deilig noen ganger.
Hei btz. Gå litt ned på dosen, slik at medisinen virker, uten at du blir helt fjern. Kanskje ta mere medisin på kvelden, når du uansett skal sove. Men jeg er ikke lege. Så spørr legen/psykologen din om råd. Det finnes mange medisiner og velge mellom.
Sitat av kiminator
Kan vel si det var en smule angst inne i bildet ja. Sliter egentlig ikke så mye med det, men i situasjoner med mange nye mennesker og kjipe lærer som krever ditten og datten av deg, gjerne foran hele klassen som tilskuere, da merker jeg at det gjør seg godt med noen valium.

Utrolig hvor mye det hjelper. Man går fra å være den mest "sjenerte" og innesluttede til den som snakker mest i klassen. Kan være deilig noen ganger.
Vis hele sitatet...

Ah, daså.. Kjenner meg litt igjen i det, men ettersom jeg ikke har noe toleranse ovenfor valium, blir jeg bare sløv og gir litt mer F, blir likegyldig på godt og vondt. Tror ikke jeg kunne fungert slik i hverdagen. For eksempel sendte melding til psykologen min istad, og sa hvor mye hu hjalp meg og slikt.. Haha! Ville jeg aldri gjort ellers.
Sist endret av Dr. Hansen; 27. november 2006 kl. 20:22.
Begynte på cipralex for 6måneder siden, de føste 3 ukene merket jeg bivirkningene. Men de var ikke så fæle, sexlysten forsvant og jeg ble så trøtt at jeg trodde jeg skulle besvime når jeg gjespet, men alt det forsvant fort. Nå føler jeg meg 30kg lettere! Får aldri den klumpen i magen ved å tenke på ting jeg må gjøre ute blant folk osv. Har ikke gått til psykolog mens jeg har gått på cipralex.

Varierer vel en del fra person til person dette, men jeg må le litt av dem som "vet" at piller ikke vil hjelpe deg. (Men om du klarer deg uten piller så er det jo kjempebra!).
det finnes til dags dato ingen pille du kan ta, som vil gjøre deg "frisk". Enten det er MAOI, SSRI, TCA eller hva det nå enn måtte være, så vil det alltid bare dempe det underliggende, så føler man at man klarer mer, f.eks komme seg til terapi/samtale med lege. Før eller senere må man derimot seponere, og om man da ikke har tatt tak i disse problemene på noen annen måte enn medisinering (f.eks lært seg å håndtere panikk, overkomme sosialfobi osv) er det store sjanser for tilbakefall.
Sitat av username:
det finnes til dags dato ingen pille du kan ta, som vil gjøre deg "frisk". Enten det er MAOI, SSRI, TCA eller hva det nå enn måtte være, så vil det alltid bare dempe det underliggende, så føler man at man klarer mer, f.eks komme seg til terapi/samtale med lege. Før eller senere må man derimot seponere, og om man da ikke har tatt tak i disse problemene på noen annen måte enn medisinering (f.eks lært seg å håndtere panikk, overkomme sosialfobi osv) er det store sjanser for tilbakefall.
Vis hele sitatet...
Håper folk er klar over det. Mange leger som ikke informerer godt nok og pasientene tror at de vil bli kurert av pillene. Pillene lindrer "smerten", men kurer deg ikke.

Legene er jævlig glad i å skrive ut resepter på AD. Jeg hadde ikke vært hos legen min siden 5 - 6 års alderen. Siden jeg følte meg litt dårlig, bestilte jeg meg time, forklarte at jeg følte meg deppa og initiativløs og at jeg trodde dette kunne ha noe med narkotikabruken min å gjøre. 10 min senere sto jeg med en resept på Cipralex 10mg i hånda. Ingen flere spørsmål, ingen andre alternativer.
Sist endret av kiminator; 27. november 2006 kl. 21:40.