Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 3228
Jeg har nå vært 4 mnd uten brus, og når jeg ser brus så føler jeg ikke for å drikke det i det hele tatt, samme hvor jeg er så vil jeg ikke drikke brus.
Er det avhengihetsskapende eller?
Fordi før så drakk jeg brus ofte, men etter jeg slutta i noen mnd så har jeg ikke lyst på det lenger..

Bare lurer.. men kan jo være fordi jeg ikke husker hvordan brus smaker..
Koffein er avhengighetsskapende, og det er en del av det i de fleste brus-sorter.
Søtningsmiddlene som brukes (ofte i light varianter) kan også til en viss grad være avhengighetsskapende, spesielt til yngre personer.
sukker er jo også til en hvis grad avhening skapende.
Mange som blir avhengig av Coca Cola. Er en egen tråd om det her

Edit: Jeg klarer forøvrig ikke helt å se sammenhengen i det du skriver. Først beskriver du hvor lite avhengig du er av brus, så lurer du på om man blir avhengig av det? Hvis man korter ned det du har skrevet blir det veldig rart:P

"når jeg ser brus så føler jeg ikke for å drikke det i det hele tatt, samme hvor jeg er så vil jeg ikke drikke brus. Er det avhengihetsskapende eller?"
Sist endret av GeirBauer; 9. oktober 2006 kl. 00:28.
Hmm, skulle nesten tro det.
Før syntes jeg brus var det verste jeg vet (syns vel egentlig det, bortsett fra Cola, kommer til poenget snart)
Som sagt hatet jeg brus og drakk bare juice og saft og slike ting, helt til mamma kjøpte inn en fridgepack med 15x33 cl cola brusbokser til meg, etterhvert som jeg helte i meg flere og flere colabokser med dagene, så ble jeg nesten "avhengig" av cola, nå kjøper jeg cola hele tiden og så ofte som mulig, til tross for at jeg faktisk hater brus.
brus er digg ..
Brus er mentalt avhengighetsskapende påstår jeg, uten å ha noe bakgrunnsinfo å støtte meg på
absolutt hva som helst kan potensielt være avhengigshetsskapende
Gjør noe, det samme hver gang, over lengre tid.
Det sies at det skal 21 ganger med ca. samme interval
mellom hver gang for at det blir en vanesak.

Og nei, ikke alle blir lett påvirket eller avhengig av søtstoffer.

Samme med det som med 'power-drikker'... Fungerer
ikke på meg :X
Huff, var "avhengig" av cola før. Ble skikkelig grinete også videre uten. Men nå har jeg ikke drukket cola siden jul.. Var avhengig av koffeinen sikkert. Kanskje litt psykisk også.
Drakk utrolig mye brus før, men har begynt å tenke på tennene og har knapt drukket brus på flere år. Kun når jeg handler menyer på restauranter, er på vorspiel eller lignende. Kan heller ikke si at jeg har særlig mye lyst på brus heller. Ganske utrolig med tanke på at jeg drakk flere liter i døgnet for noen år siden.
Jeg mener helt klart at brus, både sukkerfri og ordinær, er avhengighetsskapende. Av sukkerfrie mener jeg de med koffein (stort sett cola-varianter), mens sukker (som nevnt i en post tidligere) i seg selv viss nok skal ha en avhengighetsskapende effekt. Jeg tror sukker er det fordi kroppen venner seg til et, til tider, høyt blodsukkernivå, noe som lett kan oppretholdes av sukkerholdig drikke.

Og et spark til de som drikker sukkerfri brus "for å passe på tenna", kullsyren er i seg selv mye verre for tennene. Og søtningsstoffene er heller ikke dokumentert ufarlige (for andre ting enn tennene).
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sukker er absolutt avhengighetsskapende, både psykisk og ikke minst fysisk. Personlig mener jeg sukker er et mye viktigere aspekt når det kommer til brusavhengighet enn koffein. Desverre er det alt for få som vet om farene sukker utgjør :-/
Så absolutt!

<- Cocaholiker av rang
mmm, nå fikk jeg faktisk jævlig lyst på brus
klarer meg ikke en dag uten cola jeg sittar faktisk og drikker cola no
Brus er avhengigskapende ja, spesielt cola. Før drakk eg 2-3l med brus, mest cola. måtte bare ha.
Klarte å kutte ned på brusen etter 4-5 år, drikker ikke så mye nå, holder med et-to glass om dagen.
Men at brus er avhengigskapende er helt klart!
Jeg klarer meg uten Cola, men er ikke uten grunn at jeg har et boksetårn som er høyere enn meg på hybelen min. Det er godt, og jeg vil gjerne ha det ofte. Hvis jeg skulle bestemme meg for å slutte så måtte jeg trappet rolig ned hvertfall, er nesten en halvliter om dagen jeg ligger på nå.

Har man viljestyrke nok så klarer man det, er så mange fjortiser som er "avhengig" og "coca-coliker" men som lett klarer seg uten hvis de må.
Jeg drakk Coca Cola fra jeg var 0 til ca 15. Plutselig begynte jeg å drikke Pepsi Max. Nå er jeg så og si avhengig av lightbrus som Cola-Light, Cola Zero og Pepsi Max.
Sitat av Buckfast
hehe...jeg drakk cocacola til jeg va 15 og:P
so engang vart va d tilbud på 4pack pepsimax på butikken, så min mor kjøpte d...
etter d har jeg knapt luktet på coca cola:P
men drikker 1.5-3L pepsimax pr dag... lurer på å slutte
smakte og den cocacola zero forleden...dem prøver å herme etter pepsi max ja...vil si d er 1skritt nærmere pepsimax å 1skritt lengre enn cocacola light
Vis hele sitatet...
"pepsi er verdens beste brus, du finner alltid pepsi i mitt hus" osv.
Pepsi max er utrolig godt, drikker somregel en 3-6 liter lettbrus i uka. Føler meg ikke avhengig av brus, klarer meg fint uten, men synes det er veldig godt og derfor drikker jeg det når det er tilgjengelig.
Drikker aldri sukkerbrus lenger, har ikke drukket det på over 2 år.
i sommer drakk jeg 3 liter coca cola hver dag, jeg følte meg tom i kroppen om jeg ikke hadde fått i meg nok gjennom dagen, men jeg følte meg også veldig dårlig når jeg hadde drukket såpass mye.

så ja, jeg mener av personlig erfaring at brus(spesielt cola) er avhengihetsskapende.

nå er jeg bare avhengig av snus ^^
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Jeg drikker energidrikk vær dag!
Nå har jeg prøvd å stoppe i 2uker (Har greid det!), men har så sykt vont i hode og slapp nå!
Jeg har energidrikk uten sukker også med de smaker ikke godt.
Hva kan jeg gjøre får å prøve å ikke være så avhengi av energidrikk? jeg greier ikke å være uten mye lengere nå!

Thoryllo
(Hadde over 700 innlegg før! helt til pyroforumet ble sletta)

EDIT: Tok meg en red bull nå jeg.
Sist endret av Thoryllo; 10. oktober 2006 kl. 15:40.
Jeg drikker Urge hver dag, ofte 2-3 om dagen. Er absolutt avhengig, både av sukkeret og koffeinen som Urge inneholder. Greit, kanskje ikke så mye koffein, men noe sukkerholdig drikke MÅ jeg ha hver dag... Hvis jeg har gått en hel dag uten Urge, og jeg går forbi en butikk og jeg har penger, må jeg kjøpe Urge....
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Thoryllo: Anbefaler deg å slutte med alt som inneholder sukker for å venne deg av. Så kan du eventuelt begynne å innta sukker igjen etter hvert, men helst ikke i så store doser da .
Som noen tidligere har nevnt har dette med blodsukkernivå å gjøre. Når man drikker sukkerholdig brus stiger blodsukkeret voldsomt mye veldig fort, men siden karbohydratene fort "brukes opp" vil man ganske raskt få lavere blodsukker igjen.

Når man igjen får lavt blodsukker vil kroppen automatisk få lyst på brus igjen fordi det er det kroppen forbinder med høyt blodsukker.

Kronglete forklart dette her, men det er nok slik at man blir avhengig av kunstig høyt blodsukker...
for dere som er avhengige av brus enten pga sukkerinhold eller koffein:
Det dere eg avhengig av er kicket dere får av sukker eller koffein. Begynn å drikk kaffe isteden
Det er bedre for tennene og er mye billigere og sunnere enn litervis med brus.
Selv om det smaker forferdelig i begynnelsen så bare drikk en halv kopp til dagen + i et par uker. Det blir godt til slutt. Herlig med litt sjokolade eller bakverk til

Jeg leste en artikkel også om sukker. Mennesket har fra dag 1 tenkt at sukker er viktig å få i seg. Det smaker gost, og før var det en kilde til energi. Urmennesker spiste alt med sukkerinnhold de kom over. Det som har skjedd i dagens samfunn er at det flommer over med sukkerprodukter og vi liker sukker godt. De som har sett 'Supersize me' vet hva jeg snakker om.
Mange finner det vanskelig og slutte med sukker om vi skal slanke oss eller bare starte med et sunnere kosthold. Jeg går selv på diett nå, og merket et sinnsyk sukkersug de første ukene. Jeg drømte om cola, kaker, feit mat og diverse og kjente det skikkelig på kroppen.
Nå som det har kommer Cola Zero er jeg overlykkelig siden det smaker ganske bra cola og har tilnærmet 0 kalorier. Det jeg er usikker på angående slik lett-brus er om det er andre skadelige ting i det siden det smaker så søtt.
Sitat av su|s|der
Nå som det har kommer Cola Zero er jeg overlykkelig siden det smaker ganske bra cola og har tilnærmet 0 kalorier. Det jeg er usikker på angående slik lett-brus er om det er andre skadelige ting i det siden det smaker så søtt.
Vis hele sitatet...
Da har du ikke prøvd pepsi maxxx!
tror coca cola laget coca cola zero for å herme etter pepsimax siden pepsimax salget har gått til himmels siste 3-4 åra! kjente d at d va bedre smak av zero'en en lighten...men INGENTING slår pepsi max
Jeg har et behov for en viss mengde koffein hver dag. Helst i form av brus flere ganger. Men må ha kaffe på mårran, og gjerne en god kopp te eller fler på kvelden
Sukker er ihvertfall avhengighetsskapende!
Jeg trenger faktisk sukker regelmessig!
Selvom jeg ikke kjenner smaken når jeg er forkjølet eller noe så må jeg bare ha det
faen ass jeg drikker 2x 1,5L hver dag,dette kan være farlig langsiktig ass.
Sitat av GeirBauer
Hvis man korter ned det du har skrevet blir det veldig rart:P

"når jeg ser brus så føler jeg ikke for å drikke det i det hele tatt, samme hvor jeg er så vil jeg ikke drikke brus. Er det avhengihetsskapende eller?"
Vis hele sitatet...
Pointet var at siden jeg nå har stoppet å drikke på en stund, så føler jeg ikke for å begynne igjen. Så jo, det jeg skrev henger faktisk sammen...
Jeg kan se på en colaflaske og forestille meg at jeg drikker av den, men får fortsatt ikke lyst på cola i det hele tatt..
Er som å se på en stein. :P
Synest det er nice å ikke være avhengig lenger.
Coca-Cola™ er en av mine absolutt viktigste inntak i løpet av dagen. Jeg har prøvd ut mange forskjellige merker og varianter. Pepsi™, Pepsi Max™, TAB Extra™ og First Price™ Cola, Lidl™ Cola, Coca-Cola Light™, Coca-Cola Zero™ og mange andre. Men Coca-Cola™ er definitivt vinneren.

Det er nok en blanding av sukkeret og koffeinet som gjør meg "avhengig". Hvis jeg går for lenge uten en god slurk, blir jeg "søt" og ekkel i munnen. Føler ikke tegn på at blodsukkeret blir for lavt, men likevel må jeg bare ha det.

Pepsi og dens familiemedlemmer smaker i min munn piss. Det er rett og slett vondt. De merkene jeg drikker regelmessig er Sprite™, Coca-Cola™ og Fanta™ (både sitron og appelsinbarianten). Min teori er at Coca-Cola Company™ blander inn en hemmelig ingrediens, som er sterkt avhengighetsskapende, og de land som skulle forske mot dette får WTO-kortet slengt etter seg.

Så JA! Brus er avhengighetsskapende, ihvertfall sukker. Men fytte rakkern så godt det er å kjenne "kløen" av en iskald Coke™ i halsen...

BTW: Jeg har prøvd sikkert 20 forskjellige merker av Cola, og Coca-Cola™ vinner overlegent i hver eneste "test". Den som faktisk var nummer to er Lidl™-varianten som var brukbar.

[color=Gray] ™ - Den ekstremt overdrevne bruken av Trademarktegnet er en engangs ironisk protest mot overforbruket til Electronic Arts (som ikke har en dritt å gjøre med temaet her). Denne "aksjonen" er også litt kritisk mot den skjulte markedsføringen enkelte brusprodusenter har bedrevet i det siste.
[/color]
Drikker 3 til 4.5 liter Pepsi Max hver dag. Begynte vel med 1 flaske om dagen i 1998-1999 ca?

Drikker sålenge jeg ikke gjør noe spesielt. Har ikke gått 1 dag siden jeg begynte, uten pepsi max. Før søndagen dobbeltsjekker jeg at jeg har mer en nok brus til å klare meg til mandagen.

Ellers er tennene mine som de skal, får skryt av tannlegen iallefall. Går MYE penger på brus..

Gleder meg etter jobb til å sluke ned pepsi max! faenskap altså..
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av Dr H.S Thompson
Drikker 3 til 4.5 liter Pepsi Max hver dag. Begynte vel med 1 flaske om dagen i 1998-1999 ca?

Drikker sålenge jeg ikke gjør noe spesielt. Har ikke gått 1 dag siden jeg begynte, uten pepsi max. Før søndagen dobbeltsjekker jeg at jeg har mer en nok brus til å klare meg til mandagen.

Ellers er tennene mine som de skal, får skryt av tannlegen iallefall. Går MYE penger på brus..

Gleder meg etter jobb til å sluke ned pepsi max! faenskap altså..
Vis hele sitatet...
Jeg tok meg gleden av å regne hvor mye penger du har brukt: Du har brukt rundt 100.000kr på brus!

8,5 x 365 = 3102,5 dager med brus.

3102,5 x 3 = 9307,5 brusflsker.

så regner jeg med at en flaske koster 10kr.
9307,5 x 10 = 93.075kr.

Så hadde du drukket litt mer en 3liter om dagen noen ganger så det blir ca 100.000kr i brus!
Men så har du også fott ca. 10.000kr i pant hvis du har giddi å pante flaskene dine.

Thoryllo
Cola kan være avhengighetsskapende, det ligger i navnet Coke som det heter på amerikansk, Coke er etter min oppfatning en forkortelse for Cokain (veit ikke helt hvordan det skrives) altså dop.
Dette var noe man brukte i cola da det begynte å selge for at det skulle ta av. Er ikke helt sikker på noe av dette, men det kan være en grei teori.

Altså: Coke -> Cokain? -> Avhengige da Coca Cola startet?
Jeg drikker Cola nesten daglig. Må si det er vanskelig å ikke la være etter en stund

Sitat av DJ Småkake
Cola kan være avhengighetsskapende, det ligger i navnet Coke som det heter på amerikansk, Coke er etter min oppfatning en forkortelse for Cokain (veit ikke helt hvordan det skrives) altså dop.
Dette var noe man brukte i cola da det begynte å selge for at det skulle ta av. Er ikke helt sikker på noe av dette, men det kan være en grei teori.

Altså: Coke -> Cokain? -> Avhengige da Coca Cola startet?
Vis hele sitatet...
Feil!

Coca Cola sin opprinnelse kom fra Indianernes medisinmenn som brukte kokain blandet med væske som medisin. Det er en eldgammel kultur eller noe sånt.

Det har ihvertfall jeg lest

Mer lesing her; http://en.wikipedia.org/wiki/Coca_cola

Og, jeg tok feil. Men lar svaret så der uansett :-P
Sist endret av Lundern; 17. oktober 2006 kl. 16:21.
Sitat av DJ Småkake
Cola kan være avhengighetsskapende, det ligger i navnet Coke som det heter på amerikansk, Coke er etter min oppfatning en forkortelse for Cokain (veit ikke helt hvordan det skrives) altså dop.
Dette var noe man brukte i cola da det begynte å selge for at det skulle ta av. Er ikke helt sikker på noe av dette, men det kan være en grei teori.
Vis hele sitatet...
Per i dag, så er ikke Coca-Cola noe mer avhengighetsskapende enn annen brus med likt sukkerinnhold.

Men er som du sa, tilnavnet Coke kommer av at de tilsatte kokain i brusen før.
Sukker er rimelig avhengighetsskapende, og en større trussel enn mange tør innse. Det betyr dog ikke at det er bra å drikke brus uten sukker - tilsetningsstoffene som skal erstatte sukker er mange, og trenger vel ikke akkurat være totalt uskadelige de heller? Kunstige søtningsstoffer hundrevis av ganger søtere enn sukker.

Kast lettbrusen i søplekassen :-(
hvis man likegodt drikker brus daglig..er det ikke bedre med lettbrus da?
tenker mest på vekta jeg da..:P
Lettbrus hemmer vektnedgang osv, hvis dere tenker på det, søk på aspartam og les litt... men ja nok fra meg om det.

Mitt tips er at dere gjør som røykere/alkoholiker osv, kutt ned ihvertfall? Ei flaske til dagen, få ei flaske til å vare lengst mulig?
Thoryllo: Går MYE penger ja :S

Lille My, første jeg fant når jeg søkte var dette: "Researchers at Harvard Medical School concluded that aspartame "is a valuable adjunct to a comprehensive program of balanced diet, exercise and behavior modifications for losing weight."

Men det virket litt som en side som bare støtter bruk av aspartam..