Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 2361
Hei i vinteren alle freaks!

Jeg har en stasjonær pc som står og trenger en oppgradering før TG, eller det har kommet inn penger til og oppgradere den

Derfor vil jeg gjerne søke tips her, hvor det er mer kompetanse enn noe annet sted jeg vet om.

Pcen skal jo da brukes til gaming av skyrim, lol, wow og nettsurfing.. Kanskje også no COD..

Pcen består av:

Kabinett: Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black

PSU: Silver Power SP-SS500 500W

CPU: AMD Athlon II X4 640
Quad Core, 3.0Ghz, AM3, 2MB, 95W, Boxed

HK: MSI 870A-G54, Socket-AM3
ATX, AMD870+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/

GPU: XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5
PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 850MH

Minne: Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 4GB CL9
4GB XMS3 module, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heats

Harddisk: Western Digital Caviar® Black 1TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3,5"

Budsjettet er på 2000 - 3000kr.

Det jeg tenker selv i prioritert rekkefølge:

Ny GPU, 8Gb ram, og kanskje en SSD.. Andre ting jeg burde tenke på?

Trenger mest tips på ny GPU, har ikke helt bestemt meg for AMD eller NVIDIA.. Har hvert veldig fornøyd med AMD.

Kom gjerne med tips om andre ting jeg kanskje mangler.

Jeg setter stor pris på tips og KPene går til de med tips

Hilsen Skauman
et 560TI GPU kansje? eller et GTX570 noe og foretrekke?

og kansje kjøp på en rambrkke til av den du har?

disse ram brikkene er sikkert fine

velg et 570 hvis du kan gå over budsjettet ditt. men ellers er et 560TI et godt valg
Sist endret av StålSkuff; 4. februar 2012 kl. 17:45.
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Trådstarter
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
et 560TI GPU kansje? eller et GTX570 noe og foretrekke?

og kansje kjøp på en rambrkke til av den du har?
Vis hele sitatet...
560TI Ser ut som et sprekt kort det, god kjøling og.

Ja kommer nok til og kjøpe den samme ram brikken

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622728#reviews

Det er vel et godt kort det å?
Sitat av Skauman Vis innlegg
560TI Ser ut som et sprekt kort det, god kjøling og.

Ja kommer nok til og kjøpe den samme ram brikken

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622728#reviews

Det er vel et godt kort det å?
Vis hele sitatet...
det er sikkert et bra koert det også, det har 2 vifter så er sikkert bedre kjøling på det. hvis du ikke har vannkjøling til GPU så kan det anbefales
Sitat av Skauman Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Ja det er et godt kort. Ingen tvil om det. Men ville egentlig kanskje ha kjøpt 570 om jeg var deg. Eller da kanskje et 6970 kort.
De jeg veit er god innenfor prisklassen din.
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Trådstarter
Har ikke vannkjøling nei, har ikke store planer om det heller Men du vil ha meg over på NVIDIA ja?
Sitat av skalle991 Vis innlegg
Ja det er et godt kort. Ingen tvil om det. Men ville egentlig kanskje ha kjøpt 570 om jeg var deg. Eller da kanskje et 6970 kort.
De jeg veit er god innenfor prisklassen din.
Vis hele sitatet...
et 560TI kort funker utmerket etter det jeg har hørt. men jeg kan skrive under på at 570 kortet er bra. har ikke hatt noen problemer med det, kjører bf3 på fult og sikkert nokk mange nye spill fremmover i tiden også
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Trådstarter
Ja 570 ser bra ut det, men det blir fort dyrt da.. hadde vel håpa på en SSD også..

Lurer på om jeg skal ta et 560 kort.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
gå for et 560ti 448 core,
kortet yter tilnermet likt 570, og koster mye mindre
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Trådstarter
Så det som ble linket til tidligere er anbefalt? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=656288
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Jeg vil anbefale deg msi sitt twinfrozer kort hvis du har råd, hvis ikke er zotac kortet et godt alternativ
Jeg lurer også på dette med oppgradering. tenker mest på det å oppgradere sånn at jeg får så bra nedlastnings hastighet som mulig til TG og også lagringsplass.
Noen tips ?
Det som er limiten på dl speed er vel netverkskortet? som ikke støtter mer en 1gbs.
Sitat av axycorn Vis innlegg
Jeg lurer også på dette med oppgradering. tenker mest på det å oppgradere sånn at jeg får så bra nedlastnings hastighet som mulig til TG og også lagringsplass.
Noen tips ?
Vis hele sitatet...
Du får ikke kjøpt noe som gir deg bedre nedlastinghastighet? (Med mindre du har et ekte-ræva-1990 nettverkskort / harddisk.)
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Det som er limiten på dl speed er vel netverkskortet? som ikke støtter mer en 1gbs.
Vis hele sitatet...
og neida.

1. hastigheten stopper på switchene, som ikke klarer høyere eng gigaspeed.
2. seedene vil aldri i verden klare og holde førlge på en slik linje
3. harddisken vil ikke klare og holde følge, kun en revodrive/alt for mange hdd'er/ssd'er i raid vil i teorien klare og holde følge.
4. du må huske at du ikke er aleine på nettet på tg. ta antal personer og del på hastighet.
5. selv om det står at et netverkskort støtter 1gigbitt/s betyr det i praksis at den klarer tilsammen 1gigabitt/s, noe som i praksis betyr at har du like mye opp som ned, får du 500/500.
6. det er forskjell på gigabitt og gigabyte :P

Sitat av axycorn Vis innlegg
Jeg lurer også på dette med oppgradering. tenker mest på det å oppgradere sånn at jeg får så bra nedlastnings hastighet som mulig til TG og også lagringsplass.
Noen tips ?
Vis hele sitatet...
ikke kjøp hdd nå, da ender du opp med og betale rævva av deg, og ender opp med og ikke ha råd til og reise på tg
Sitat av Frufsa Vis innlegg
og neida.

1. hastigheten stopper på switchene, som ikke klarer høyere eng gigaspeed.
2. seedene vil aldri i verden klare og holde førlge på en slik linje
3. harddisken vil ikke klare og holde følge, kun en revodrive/alt for mange hdd'er/ssd'er i raid vil i teorien klare og holde følge.
4. du må huske at du ikke er aleine på nettet på tg. ta antal personer og del på hastighet.
5. selv om det står at et netverkskort støtter 1gigbitt/s betyr det i praksis at den klarer tilsammen 1gigabitt/s, noe som i praksis betyr at har du like mye opp som ned, får du 500/500.
6. det er forskjell på gigabitt og gigabyte :P



ikke kjøp hdd nå, da ender du opp med og betale rævva av deg, og ender opp med og ikke ha råd til og reise på tg
Vis hele sitatet...

Du må lese tråder mer nøye Frufsa. Her var det snakk om hva som begrenser nedlastingen hans på PCen. Og da kan man ikke regne med Switch, seeds osv osv.
Da er det snakk om et Nettverkskort og evt harddisk hvis man ikke har noe kjapt der.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av skalle991 Vis innlegg
Du må lese tråder mer nøye Frufsa. Her var det snakk om hva som begrenser nedlastingen hans på PCen. Og da kan man ikke regne med Switch, seeds osv osv.
Da er det snakk om et Nettverkskort og evt harddisk hvis man ikke har noe kjapt der.
Vis hele sitatet...
seffølgelig må man ta med eksterne faktorer som begrenser hastigheten din!
er lite vits og sitte med en linje på 100/100, hvis man har en router som ikke støtter mer en 50/50, samme om man har gigabitt netverkskort eller ikke, så vil man for svingene ikke få mer en 50/50!
man får heller ikke 50/50 ned hvis man har 5 seeds som kun klarer og seed for 5.

*man er ALDRI sterkere en sitt svakeste ledd!*

Edit: og jeg komenterte på wtf1337 sin post, hvor han sa at det var netverkskortet som var limiten. og det er det nødvendig vis ikke!
Sist endret av Frufsa; 4. februar 2012 kl. 20:01.
Jeg visste ikke at det var en standard på nettverkskort, så jeg må takke for at det har blitt oppklart
Jeg skjønner dett med switcher og nettverkshastighet, men var ikke sikker på det med nettverkskort.
Ikke kjøpe hdd nå sier du. har allerede billetten i boks så kommer meg på tg men er det ventet at prisen kommer til å synke igjenn ?? for ser ikke helt vitsen i å vente hvis den ikke kommer til å synke, og kanskje tillogmed stige litt mer.
jeg skal uansett oppdatere til denne pakken her er denne å annbefale ?? Så vidt jeg vet er det ikke gjort noe med pcen siden 2007. kjøpte brukt...
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av axycorn Vis innlegg
Jeg visste ikke at det var en standard på nettverkskort, så jeg må takke for at det har blitt oppklart
Jeg skjønner dett med switcher og nettverkshastighet, men var ikke sikker på det med nettverkskort.
Ikke kjøpe hdd nå sier du. har allerede billetten i boks så kommer meg på tg men er det ventet at prisen kommer til å synke igjenn ?? for ser ikke helt vitsen i å vente hvis den ikke kommer til å synke, og kanskje tillogmed stige litt mer.
jeg skal uansett oppdatere til denne pakken her er denne å annbefale ?? Så vidt jeg vet er det ikke gjort noe med pcen siden 2007. kjøpte brukt...
Vis hele sitatet...
Den kommer til og synke igjen det er garantert!
hvis du setter deg inn i hvorfor prisen har blitt som den har, finner du ut at den kommer til og synke igjen! og hvis du har følgt med på prisene, er de faktisk på vei til og stabilisere seg.
hvis du ser på prishistorikken til Western Digital Caviar Green 3TB, ser du at prisen er på vei ned, (link)
men har du nokk is i magen til og vente til produksjonen er på et normalt nivå, vil du få samme disken for rundt 500kr

Edit: i7 er ikke på noen måte og anbefale i en spillpc. da er alt annet en i5-2500k idioti. og siden du har gpu fra 2007 må nokk den oppgraderes også.
Edit2: sitter du feks. med en quad cpu fra 2007 kan det godt henne den ikke trengs oppgradering i hele tatt!
Sist endret av Frufsa; 4. februar 2012 kl. 21:18.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
seffølgelig må man ta med eksterne faktorer som begrenser hastigheten din!
er lite vits og sitte med en linje på 100/100, hvis man har en router som ikke støtter mer en 50/50, samme om man har gigabitt netverkskort eller ikke, så vil man for svingene ikke få mer en 50/50!
man får heller ikke 50/50 ned hvis man har 5 seeds som kun klarer og seed for 5.

*man er ALDRI sterkere en sitt svakeste ledd!*

Edit: og jeg komenterte på wtf1337 sin post, hvor han sa at det var netverkskortet som var limiten. og det er det nødvendig vis ikke!
Vis hele sitatet...

Det er faktisk snakk om oppgradering av pc for å få bedre hastighet på TG. Jeg tipper at på TG så trenger du ikke å bekymre deg om switch der. Og da er de eneste tinga som trekker hastigheten DIN ned på DIN pc da nettverkskort og harddisk hvis du sitter med en gammel 250GB hdd fra 1990.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av skalle991 Vis innlegg
Det er faktisk snakk om oppgradering av pc for å få bedre hastighet på TG. Jeg tipper at på TG så trenger du ikke å bekymre deg om switch der. Og da er de eneste tinga som trekker hastigheten DIN ned på DIN pc da nettverkskort og harddisk hvis du sitter med en gammel 250GB hdd fra 1990.
Vis hele sitatet...
jeg vil gjerne se link til en 250gb hdd fra 1990!

hvis vi gjør litt regining fra forige års TG:

linje 10Gbitt
antall folk: 5200

10gb/5200 = 1,8MB!

noe som resulterer i at hvis alle bruker linja samtidig ender du opp med en hastighet på 1,8 MB.

de bruker også GBitt switcher på tg, noe som betyr at selv om du stiller med et 2Gbit netverkskort vil du uansett ikke få mer en gigabitt uansett.
Har jeg sakt noe imot det Frufsa? NEI.
Og du burde virkelig lære deg hva et eksempel er.

Hvis du går tilbake, så ser du at han spurte hva han kunne gjøre for å få bedre hastighet. Og det som kan være en limit på nedlasting på PCen din er da nettverkskort. Var ingen snakk om switch, seeds, leechers eller lignende. Her var det snakk om 1 pc.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av skalle991 Vis innlegg
Har jeg sakt noe imot det Frufsa? NEI.
Og du burde virkelig lære deg hva et eksempel er.

Hvis du går tilbake, så ser du at han spurte hva han kunne gjøre for å få bedre hastighet. Og det som kan være en limit på nedlasting på PCen din er da nettverkskort. Var ingen snakk om switch, seeds, leechers eller lignende. Her var det snakk om 1 pc.
Vis hele sitatet...
det jeg prøver og si er: at hastigheten du får ikke har så mye og si på hvordan pc du har. mer på eksterne faktorer. så og oppgrader pc for høyere hastighet er det null poeng i wahat so ever!
selv med en pc fra 2002(tar routern min som eksempel) er det intergrerte netverkskortet bra nok til og henge med i svingene på samtlige torrenter jeg har prøvd. jeg oppgraderte netverkskortet til gigabitt for høyere hastighet mellom NAS'en(routern) samt lavere ping, og merket 0 forskjell på utgående/ingående hastigheter. jeg har 40/40 linje hjemme.
og jeg vil tro at samtlige som drar på tg har bedre pc en det!
og som jeg sa istad. jeg svarte på wtf1337 sitt inlegg hvor han sa at begrensninghen lå i netverkskortet. noe den over hode ikke gjør! og jeg dro frem hdd. noe som vil vere den største interne flaskehalsen i en pc når det kommer til hastigheter. og for og holde følge med gigabitt. må du uansett ha et drøyt raid system!
Det er jo og en mulighet å prøve å få tak i ett brukt 5770 og kjøre i cfx, og så bruke de resterende på en SSD?
De har jo ett på komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585219 Og da får du ca 560Ti ytelse hvis du overclocker.

Og hvis ikkje jeg husker feil så hadde de faktiskt 100Gbit nett på TG11?
Sist endret av HRawesome; 4. februar 2012 kl. 22:08.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av HRawesome Vis innlegg
Og hvis ikkje jeg husker feil så hadde de faktiskt 100Gbit nett på TG11?
Vis hele sitatet...
det stemmer faktisk.
da steig vist hastigheten per person til hele 18mbs :O
forstatt linja til tg som vil være den store flaske halsen for folk som skal torrente på tg(merkelige folk, man reiser på tg for og game!/være sosiale)
Sitat av Frufsa Vis innlegg
det stemmer faktisk.
da steig vist hastigheten per person til hele 18mbs :O
forstatt linja til tg som vil være den store flaske halsen for folk som skal torrente på tg(merkelige folk, man reiser på tg for og game!/være sosiale)
Vis hele sitatet...
Hvis du ser her sittert fra TG11 sine sider:

Hvor rask internettlinje er det på The Gathering?

100gbit/s
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av HRawesome Vis innlegg
Hvis du ser her sittert fra TG11 sine sider:

Hvor rask internettlinje er det på The Gathering?

100gbit/s
Vis hele sitatet...
det er hvor stor hastighet TG har til rådighet. så fordeler du denne hastigheten utover til deltagerene!
100gbit/s er IKKE hvor mye hver person får. men hvor mye samtlige personer maksimalt kan oppnå samlet
Sist endret av Frufsa; 4. februar 2012 kl. 22:19.
Hvis du da tar 100Gbit -->12,5Gbyte--> 12 500Mbyte 12500/5200 = 2,5Mb/s

Og det er bare hvis alle laster sammtidig.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av HRawesome Vis innlegg
Hvis du da tar 100Gbit -->12,5Gbyte--> 12 500Mbyte 12500/5200 = 2,5Mb/s

Og det er bare hvis alle laster sammtidig.
Vis hele sitatet...
og du sikter til?
det er uansett idioti og si hvor mye hastighet du får i byte! da hastighet måles i bit.
uansett vil du aldri oppnå hastigheter på over 10mbit. da det altid vil være mange som laster ned uansett!
Skulle jeg fram til noe? Trodde bare at det var 100Gb/s og ikkje 10Gb/s
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av HRawesome Vis innlegg
Skulle jeg fram til noe? Trodde bare at det var 100Gb/s og ikkje 10Gb/s
Vis hele sitatet...
Sitat av Frufsa Vis innlegg
det stemmer faktisk.
da steig vist hastigheten per person til hele 18mbs :O
Vis hele sitatet...
[COLOR="White"]*titeng**[/COLOR] ^[COLOR="White"]*titeng**[/COLOR]
Sist endret av Frufsa; 4. februar 2012 kl. 22:28.
Er forvirret, leste vist ikkje alt.. Skyper med 4-5 personer sammtidig som maser.

Men OT: Hva syntes du om rådet mitt med 5770 cfx og SSD?
Sist endret av HRawesome; 4. februar 2012 kl. 22:32.
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Trådstarter
Hehe jo så faktisk litt på crossfire ja, var kanskje ikke så dumt? Jeg skal se litt på pcen og se om jeg har plass

Men hvordan blir det? blir det veldig mye bedre lissom?
Sitat av Skauman Vis innlegg
Hehe jo så faktisk litt på crossfire ja, var kanskje ikke så dumt? Jeg skal se litt på pcen og se om jeg har plass

Men hvordan blir det? blir det veldig mye bedre lissom?
Vis hele sitatet...

Jeg kjører personlig 5770 Crossfire, og det funker ypperlig. Med de nyeste driveren så er det opptill 95% scaling

Dvs. Et skjermkort gir 50 fps, så gir det neste og ca 50 fps.
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Trådstarter
Takk for svar skal se om det er noen 5770 i omløp
Her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585219

"ny/brukt" en demovare som enten er sendt tilbake ellr som ingen har hentet. Det står at den er i god stand.
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Trådstarter
Holder det at kortene har samme navn? for det jeg har er jo anderledes enn det kortet du linker til der.

Wooho 200 innlegg.
Jaja, Når det er et "Radeon 5770" så skal det funke. Samme hvilken underleverandør det er.