Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  127 19000
Tias: hehe, kanskje feil ordbruk fra min side. Men kanskje mer et sted hvor ideer samles, og etterhvert tar praktiske røtter Og nei, jeg snakker fortsatt ikke om en 'bedrift'. Men skjønner at du kan trekke den konklusjonen. Om det skulle være snakk om bedrift, ville det vel heller vært snakk om en bedrift som ikke er opptatt av kapital, men å forsørge og dyrke de individuelle's interesser.

Mulig jeg kanskje ikke har letet godt nok. Det er kanskje også en håpløs drøm, siden det kan virke som et tiltak som virker mot sin hensikt (siden det kan se ut som det er organisering som har fått oss i den smørja vi er i nå).

Men pga den komiske tonen, regner jeg med at dette ikke egentlig intresserer deg
Sist endret av wack; 27. juli 2009 kl. 19:59.
Mentalbox's Avatar
Trådstarter
edit: wack svarte for meg
Sist endret av Mentalbox; 27. juli 2009 kl. 22:04.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vi kommer naturligvis fortsatt til å være underlagt lovverket til det landet vi befinner oss i. Det er ikke snakk om å danne en ny stat, men en slags liten økolandsby med muligheter for utvidelse. Den vil bestå av ting som verksted, treningssenter, drivhus, laboratorie, atelie osv. Forhåpentligvis vil vi også satse på en del alternativ arkitektur etter hvert, så lenge vi får de byggetillatelsene vi trenger.
Vis hele sitatet...
Det er her jeg tror hele problemet vil oppstå. Så lenge det blir flere folk å forholde seg til så er du straks tilbake i verden ellers. Hvordan vil det da bli så forskjellig fra andre? Dere vil produsere varer individuelt og selge til hverandre, markedskrefter, penger, konkurranse. I såfall må dere begrense dere til få personer som alle stoler på hverandre.

Hva hvis noen ikke vil oppføre seg? Skal dere ha demokrati og stemmerett med bannlysing, folkemøter osv osv. Her baler det på seg.

Forøvrig hvis dere er så evig biologifreaks, hvorfor si "organisk mat". Det er bare en dårlig fornorsking av det engelske ordet for økologisk mat.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Det er her jeg tror hele problemet vil oppstå. Så lenge det blir flere folk å forholde seg til så er du straks tilbake i verden ellers. Hvordan vil det da bli så forskjellig fra andre? Dere vil produsere varer individuelt og selge til hverandre, markedskrefter, penger, konkurranse. I såfall må dere begrense dere til få personer som alle stoler på hverandre.

Hva hvis noen ikke vil oppføre seg? Skal dere ha demokrati og stemmerett med bannlysing, folkemøter osv osv. Her baler det på seg.
Vis hele sitatet...
Vi er jo allerede venner, og de fleste har kjent hverandre i flere år allerede, så jeg ser ikke helt dette problemet ditt.

Det er ikke snakk om å bygge en leielighet til enhver fant som kommer vandrende forbi. Stedet vil være åpent for folk i den forstand at man gjerne må komme på besøk, og så kan det eventuelt utvilke seg til et samarbeid hvis vi anser det som aktuelt. Jeg regner ikke med at det vil dukke opp mange seriøse kandidater til dette, og strengt tatt så er det heller ikke nødvendig, det er bare en mulighet.

Maktstrukturen vil på mange måter ligne den strukturen vi har på nFF. Brukermassen utformer innholdet, men det er jo fortsatt et privat eid sted. Jeg har ikke tenkt til å legge alle pengene mine i et prosjekt som jeg mister all kontroll over straks det dukker opp noen nye fjøsnisser.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Forøvrig hvis dere er så evig biologifreaks, hvorfor si "organisk mat". Det er bare en dårlig fornorsking av det engelske ordet for økologisk mat.
Vis hele sitatet...
Organisk mat? Fant du på den ordkombinasjonen helt selv for å høres smart ut, eller leste du bare feil?
Sist endret av mentalmelt; 27. juli 2009 kl. 23:14.
Sitat av Mentalbox Vis innlegg
Short: gjør du egentlig det du vil gjøre her i livet? Er det dette du ønsker deg?
Vis hele sitatet...
Jeg gjør det jeg vil i livet, kind of. Jeg går på skolen og det er jeg fornøyd med. Skolesystemet her i Norge er jeg mindre fornøyd med, men det passer ikke inn her. Senere ville jeg gjerne vært rikere enn folk flest, kjørt kul bil og hjulpet til med å oppnå verdensfred, men man kan ikke få alt man vil. Derfor har jeg tenkt å utdanne meg, få en god jobb og tjene meg søkkrik på aksjer eller gründergreier eller noe. For rik skal jeg iallefall bli, jeg har nemlig forstått at penger er et nødvendig gode som det lønner seg å ha mye av for å bli noe her i verden.

Sitat av Lov2xLR8 Vis innlegg
Noe som har plaget meg lenge er hvordan vi plasserer oss selv i 2 grupper uten å tenke noe over det. Dette er selvsagt 2 grupper jeg selv har tenkt frem, noe som ikke trenger å være sant.
Men de gruppene er:
-de som velger å hjelpe/utvikle
-de som "godtar" normene, status quo-mennesker om du vil.

Det er ikke riktig å dele verden opp i bare 2 grupper, men det er bare for å oppsummere fort.
Vis hele sitatet...
Nei, hvorfor delte du verden opp i 2 grupper? Jeg vil si at jeg hører til begge, og noen hører sikkert ikke til noen av de gruppene.

Sitat av ifni Vis innlegg
Jeg er jo selv en slave av systemet, og mitt daglige liv avhenger av massevis av andre slaver; de som lager datamaskinen min, bussjåføren, de som pakker kjøttet mitt i praktiske porsjonspakker.
Vis hele sitatet...
Du er da ikke en slave! Wikipedia: "Slaveri eller trelldom er når et menneske innehar juridisk eiendomsrett til et annet menneske. Dette gjelder også retten til å styre over en annens arbeidskraft og til å selge den andre personen videre." Det er vel ingen som styrer over din arbeidskraft? Du kan velge å ikke å jobbe. Så klart er ikke det veldig lurt økonomisk slik verden er i dag, men du velger å la deg styre av samfunnet, samfunnet tvinger deg ikke.

Sitat av Warz Vis innlegg
Jeg skal fortelle deg hva vi bør gjøre. Kutte skatten med 90%. Fjerne absolutt ALLE støtteordninger. Avvikle verneplikten. Øke frihandelen. Avvikle byråkrati og skjemavelde, avvikle statskirken og monarkiet.
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle meg hvordan i alle dager et slikt samfunn skulle fungert? For det høres så klart veldig kult ut, men jeg kan ikke forstå hvordan det skal gå an.

Sitat av Shinobi Vis innlegg
Jeg ser poenget ditt med at det man ikke vet har man ikke vondt av, og hvis livet man lever ikke er så ille og man ikke vet om noe bedre så er det vel ikke så farlig eller?? Men har A4 mennesket det virkelig så godt?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hvem "A4 mennesket" er, men jeg tror da at det finnes flere A4 mennesker som har det godt. Jeg ser ingen grunn til at A4 mennesker ikke kan bli lykkelige, det er vel verre med de som er så.. hva skal jeg si?.. blendet av negative holdninger ovenfor samfunnet at de ikke klarer å tilpasse seg litt og kanskje bli lykkelige de óg. Dette er sikkert en umulighet for mange, men da bør man faktisk prøve å gjøre noe med det.

Sitat av Shinobi Vis innlegg
Reklame og markedsføringsbransjen utfører sin tvilsomme jobb med å gjøre mennesker til konsumerslaver ved å hjernevaske dem med villedende reklame hele tida og ved annet tull som fks å skape en populærkultur som de gjør folk til slaver av allerede fra de er små barn.
Vis hele sitatet...
Seriously, hvor mange er det som blir hjernevasket av reklame nå for tiden? Jeg er ikke så dum at jeg ikke forstår at jeg underbevisstheten min blir påvirket, men du selv skriver jo at reklame kan være villedende. Det er noe de fleste forstår, og med det i bakhodet er det mulig å ta fornuftig valg selv om det er dubbet en stemme på et amerikansk reklameklipp som sier at vi skal stole på rosa..

Sitat av Shinobi Vis innlegg
Energibransjen selger energi til folk, energi er noe som egentlig er "gratis", hvis staten hadde begynt å bygge energikraftverk basert på fornybar energi og satset mer på forskning på dette feltet, hadde det ikke vært nødvendig å betale for energi(ikke noe mer en vanlig skatt ihvertfall).

Media velger de overskriftene og nyhetene som selger best, noe som har resultert i at våre største aviser stadig minner mer og mer om se og hør.
Vis hele sitatet...
Energi er gratis, men det koster penger å forske på dette og det koster penger å hente ut energi og få energien til forbrukerne. Jeg er forsåvidt enig i at det burde satses på forskning på fornybar energi, men jeg vil heller at skattepengene skulle gått til bedre lærere i skolen enn at folk skulle sluppet å betale for strømmen de bruker.

Sitat av Warz Vis innlegg
Jada, synes det er rett og rimelig. Folk blir jo født med det samme utgangspunktet. Enkelte er heldige og havner hos rike foreldre, mens andre havner hos mindre rike eller fattige. Uansett hvor stygt du skuler på de rike og uansett hvor mye du godter deg i missundelse gir det deg fremdeles INGEN rett på lommeboken deres. Den tanke gangen der om at du har krav på deres lykke er rett og slett kvalmende. Skaff din egen lykke, og ikke stjel andres!
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke si at jeg skuler på de rike, jeg skuler mer på de fattige. Allikevel er det ikke så enkelt er mindre heldige og havner hos mindre rike eller fattige. Jeg tror mange fattige har seg selv å takke, men det finnes en ganske stor andel som sliter med sykdom el. som de ikke kan noenting for. Og da er det ikke alltid bare, bare å tjene seg opp en liten formue hvis du er mindre heldig og er født inn i en fattig familie.

Sitat av Warz Vis innlegg
Det er i tillegg mange medisiner som er forbudt og fører til at mange blir syke lenger enn nødvendig.
Vis hele sitatet...
Og du sikter senere til marijuana, som forskere er uenige om er effektivt eller ikke. Jeg vil ikke si at marijuana er "mange medisiner"..
Anyways vil jeg bare si at jeg er i stor grad enig med deg på mange punkter (virker som jeg er en av få), du er bare litt mer ekstrem enn meg i blant, hvis det er lov å si
Jeg tror man skal være SVÆRT forsiktig med å konkludere med at fattige uten synlige lyter bare kan ta seg sammen og få seg en jobb, eller at en fremadstormende grunder har et veldig lykkelig liv fordi h*n betyr noe, og utgjør en forskjell. For det er ikke sånn nødvendigvis. Hva som er riktig for deg, trenger ikke være det for meg osv.

Om man mener man er en "real person" fordi man gjør opprør mot samfunnet.... Jeg legger noe helt annet i begrepet. Da mener jeg heller at man har skjønt "det" om man innser at man ikke alltid kan forstå andre mennesker og deres valg, og at man må kunne respektere de for det, selv om man ikke er enig. I bunn og grunn er det de som står i egne sko, de som skal leve eget liv. Og så lenge de ikke bare syter og klager uten å gjøre noe med det, så ser jeg virkelig ikke noe problem. La de gå i saueflokk om det gjør de lykkelige, så kan man fokusere på seg selv og hva man som person vil utrette, fremfor å irritere seg over alle andre.

Ideen om at hovedinnlegger her skal sitte og avgjøre hvem som har riktige verdier i forhold til hans begreper av hva som er riktig syntes jeg var litt komisk. Man er vel kun "real" for seg selv og kjenner kun sin egen virkelighet, som man overhodet ikke har monopol på.
Sist endret av bækkslæsj; 2. august 2009 kl. 12:37.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har sittet og lest gjennom 90% av tråden, har hoppet over det tyngste.. Og er inne på samme tankegang, tankegang om et nytt samfunn og lignende. Man kan godt ta meg for å ikke ha noe god innsikt i verden, for i skrivende stund er jeg kun en andre-klassing på videregående. Men jeg tror jeg har noen relevante spørsmål å stille.

Mentalmelt prater om et eget samfunn, (og lykke til med det, hadde ikke hatt noe imot å være flue på veggen der en uke) Og dere andre kritiserer grovt sett norsk/verdenspolitikk.

Tror dere verden hadde vært bedre hvis det hadde vært flere separate samfunn, istedenfor et gedigent slikt det er nå? Et samfunn som i praksis er 80% likt.

Jeg har tenkt litt, det er fakta at alt har en start, hoveddel/peak og slutt. Jeg tror dette samfunnet vender mot dets nedgang, kanskje fortere, kanskje tregere enn det noen kan forestille seg. Hva tror dere om dette? Og hva vil skje etter at dette samfunnet basert på materialisme og kapitalisme bryter?
Jeg begynte å skrive en lang filosofisk avhandling, men jeg tror jeg kan få fram hovedpoengene mine ganske kort.

Dere vil tilbake til "gamle dager", beklager å måtte si det, men "gamle dager" var ganske kjipt. Folk døde når de var 39, jobba 14 timer i døgnet og var generelt jævlige med hverandre.

Jeg ville starta med å kjøpe en hytte uten innlagt strøm og vann og tilbrakt noen helger der først.

Å krype inntill et elektrisk varmeteppe på vinterstid kan være ganske godt det også, bare man virkelig kjenner etter.

Det eneste jeg tror kan skape varig lykke må være å lure døden, da tror jeg letingen går mye lettere.

Forresten, noen som føler at jenter ikke tenker slike tanker som har blitt diskutert i denne tråden. Men heller er ganske overfladiske.

Ligger dette i deres "samlegener" mens vår jakt på "noe bedre" kommer fra våre "jaktgener".

Eller er jeg helt på viddene og bare har "umodne" venninner?
Sist endret av Thinktwice; 26. august 2009 kl. 22:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Thinktwice Vis innlegg
Forresten, noen som føler at jenter ikke tenker slike tanker som har blitt diskutert i denne tråden. Men heller er ganske overfladiske.

Ligger dette i deres "samlegener" mens vår jakt på "noe bedre" kommer fra våre "jaktgener".

Eller er jeg helt på viddene og bare har "umodne" venninner?
Vis hele sitatet...
Kvinner er overrepresentert i lavtlønnede omsorgsyrker, så det tviler jeg på.
Jeg drømmer om å eige en gård, langt borte fra dette bullshit mind controll overfladiske dritt samfunnet vi lever i..

Jeg vil ha en gård der jeg kan høste in ØKOLOGISK mat, og LEVE av det jeg selv dyrker.

Jeg vil ut av denna tåka, og vekk fra alle løgnene som vi blir mata med hver eneste dag hvor enn du snur deg. JEG ER LEI.

Jeg vil sitte på en fjell topp og meditere og aldri komme ned igjen.
Jeg vil ikke ha en chip i handen.
Sist endret av Vemmelig; 28. august 2009 kl. 15:53.
Sitat: Originalt skrevet av Warz Vis innlegg
Jeg skal fortelle deg hva vi bør gjøre. Kutte skatten med 90%. Fjerne absolutt ALLE støtteordninger. Avvikle verneplikten. Øke frihandelen. Avvikle byråkrati og skjemavelde, avvikle statskirken og monarkiet.
Kan du fortelle meg hvordan i alle dager et slikt samfunn skulle fungert? For det høres så klart veldig kult ut, men jeg kan ikke forstå hvordan det skal gå an.
Vis hele sitatet...
På slutten av 1800 tallet og fram til rundt 1914 ca var USA et av de mest liberalistiske steder som har eksistert (nå er de blitt sosialistiske). Dette skapte en helt enorm velstand. Et samfunn kan fint fungere hvis vi fjernet inntektskatt, formueskatt, arveavgift + andre avgifter og beholder f.eks en liten moms på rundt 3-5%. Dette dekker både politi, rettsvesen og militære som er alt vi trenger og som må opprettsholdes med tvang. Senker vi skattene bare med 90% har vi også råd til veivesen, uføretrygden og 400 000 tusen i årslønn til 10 000 soldater. Det er med andre ord gode muligheter. Alt annet kan organiseres frivillig.

Og du sikter senere til marijuana, som forskere er uenige om er effektivt eller ikke. Jeg vil ikke si at marijuana er "mange medisiner"..
Anyways vil jeg bare si at jeg er i stor grad enig med deg på mange punkter (virker som jeg er en av få), du er bare litt mer ekstrem enn meg i blant, hvis det er lov å si
Vis hele sitatet...
Du kommer kanskje til å bli like ekstrem som meg når du har satt deg enda bedre inn i ting Anbefaler god lesning angående hvorfor narkotika forbud er feil her:

http://onarki.vgb.no/2009/08/dlf-vil...ets-sikkerhet/
Jeg vil satse på en karriere som yrkessoldat og trailersjåfør. Lenge leve systemet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Thinktwice Vis innlegg
Forresten, noen som føler at jenter ikke tenker slike tanker som har blitt diskutert i denne tråden. Men heller er ganske overfladiske.

Ligger dette i deres "samlegener" mens vår jakt på "noe bedre" kommer fra våre "jaktgener".

Eller er jeg helt på viddene og bare har "umodne" venninner?
Vis hele sitatet...
Jeg tror veninnene dine er utrolig umodne i så fall. Jeg er ei jente, og for alt jeg veit har jeg vært det i snart hele 18 år. Jeg er veldig enig i det som var grunnlaget for denna tråden - det om "ekte mennesker".
Jeg blei også veldig gira når jeg kom til det om Mentalmelts økolandsby-planer.

Om du skal kunne komme noen "fornuftig" vei i livet, er det å generalisere noe du bør slutte med. Folk er individer, noe som denna tråden her prater om, og folk er forskjellige. Kjønn har ingen ting å si på hva slags tanker man har, akkurat som med hvilken rase eller hårfarge du har, for den saks skyld.
Sitat av Thinktwice Vis innlegg
Jeg begynte å skrive en lang filosofisk avhandling, men jeg tror jeg kan få fram hovedpoengene mine ganske kort.

Dere vil tilbake til "gamle dager", beklager å måtte si det, men "gamle dager" var ganske kjipt. Folk døde når de var 39, jobba 14 timer i døgnet og var generelt jævlige med hverandre.

Jeg ville starta med å kjøpe en hytte uten innlagt strøm og vann og tilbrakt noen helger der først.

Å krype inntill et elektrisk varmeteppe på vinterstid kan være ganske godt det også, bare man virkelig kjenner etter.

Det eneste jeg tror kan skape varig lykke må være å lure døden, da tror jeg letingen går mye lettere.

Forresten, noen som føler at jenter ikke tenker slike tanker som har blitt diskutert i denne tråden. Men heller er ganske overfladiske.

Ligger dette i deres "samlegener" mens vår jakt på "noe bedre" kommer fra våre "jaktgener".

Eller er jeg helt på viddene og bare har "umodne" venninner?
Vis hele sitatet...
Nå snakker jeg helt for meg selv her, men målet er ikke å komme tilbake til noe som helst, målet er fortsatt utvikling. Jeg, eventuelt vi, har bare et annet synspunkt på hva som er utvikling, for dette ser aldeles ikke riktig ut.
Fra noe så enkelt som hvor mange som er deprimerte og tar selvmord; missbruk av autoritet, rusavhengighet, mere egoisme og egoisme er godtatt som "en helt normal del av menneskeheten, vi ble bare født sånn" mm, til noe mindre vitenskapelig godkjent; sjel og sinn blir ikke tilfredstilt overhodet. Norsk Tai Chi er ingen løsning. Teknologi skulle løse verdens problemer sammen med vitenskap.. Det er mulig at begge midlene ville fungert i rette hender, noe de ikke er. Det er poenget, det er problemet; det er hva vi, ihvertfall jeg, søker løsning etter.

Jeg skulle egentlig nevne noe enda mere bisart, grunnen til hvorfor jeg hele tiden hadde en unødvendig selv-skeptisistisk tone.

Legger til noe jeg "stumbled upon" for en uke siden:
http://www.youtube.com/watch?v=ZUAoeQ-6Q2o

Freedom Roundtable - 2009 Liberty Forum...

Her er selvfølgelig hjemmesiden til "Free State Project": http://www.freestateproject.org/
Sist endret av Mentalbox; 14. september 2009 kl. 13:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Borodin Vis innlegg
En ting jeg ofte irriterer meg over er alle menneskene jeg ser som gir meg en følelse av å ikke vite hvorfor de gjør ting, hva er grunnen osv. Det litt skumle med samtaler om temaer som dette, teamet å søke ekte mennesker, ofte leder til Elitistiske tanker. Jeg gjør det selv hver gang temaet kommer opp. Hvis vi skal klassifisere noen som "Ekte", hva skal vi da kalle resten. Falske? Mindreverdige?. Dette temaet kan være litt skummelt å snakke om
Vis hele sitatet...
Du har rett. La oss holde munn og ikke snakke om tanker som ligger i perifirien av det aksepterte.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av ærevære Vis innlegg
Jeg gjør det jeg vil i livet, kind of. Jeg går på skolen og det er jeg fornøyd med. Skolesystemet her i Norge er jeg mindre fornøyd med, men det passer ikke inn her. Senere ville jeg gjerne vært rikere enn folk flest, kjørt kul bil og hjulpet til med å oppnå verdensfred, men man kan ikke få alt man vil. Derfor har jeg tenkt å utdanne meg, få en god jobb og tjene meg søkkrik på aksjer eller gründergreier eller noe. For rik skal jeg iallefall bli, jeg har nemlig forstått at penger er et nødvendig gode som det lønner seg å ha mye av for å bli noe her i verden.
Vis hele sitatet...
Når man er rikere enn folk flest og kjører rundt i en "kul" bil så hjelper man ikke til å oppnå verdensfred på noen som helst måte, ikke i mitt verdensbilde hvertfall. Det er ”bli” noe her i verden i mitt bilde, er langt i fra å ha masse penger.
Har du noen gang tenkt over hva positivt du kan gjøre for verden hvis du bare hadde hatt 2 millioner? Tenk på hvor mange liv du kunne forbedret vesentlig for den summen, men du og resten av "idiotene" er mer hypp på å kjøpe seg en "feit" bil.
Fåtallet er "rikere enn folk flest", de fleste i Norge er "gjelds-slaver" og er ikke så rike som de tror (påstand fra min side). Men de vil ha det materielle så de låner penger til det. De tror det vil gjøre dem glad og gi dem status.
Alle med gjeld er en "slave av systemet". De er ikke frie mennesker. Med en gang de velger å ikke jobbe og ikke betale regninger så blir de faktisk en ekte slave, de mister alt de ”har” og ender kanskje til og med opp i fengsel på grunn av manglende mulighet til å betale for seg.
Du har de samme planene som alle andre "a4- mennesker" har - "Bli rik på aksjer eller starte noe for selv selv", for da "betyr" man lissom noe her i verden?? Du har stygt mye penger til dine og deg selv? Du betyr kanskje noe for frimurere og politikerne, men for meg er du nok en idiot som kun er fyllmasse i denne verden og bidrar ikke positivt på "noen som helst måte". Selvfølgelig bidrar du sikkert positivt for de som betyr noe for deg, men tviler på du kommer til å tenke på alle de menneskene som sliter på grunn av diverse årsaker. Og det er ikke ditt problem kanskje du tenker? Men hvem sitt jævla problem er det da, hvis ikke det er de som har ressurser til å forandre på det?
Men hvis det ikke finnes en mening med livet så er det jo bare til å gi faen da… ”Samme hvordan alle andre har det, hvis jeg(og mine) har det fint. ”
Tror det er mange ateister med masse penger =/

Sitat av ærevære Vis innlegg
Jeg vet ikke helt hvem "A4 mennesket" er, men jeg tror da at det finnes flere A4 mennesker som har det godt. Jeg ser ingen grunn til at A4 mennesker ikke kan bli lykkelige, det er vel verre med de som er så.. hva skal jeg si?.. blendet av negative holdninger ovenfor samfunnet at de ikke klarer å tilpasse seg litt og kanskje bli lykkelige de óg. Dette er sikkert en umulighet for mange, men da bør man faktisk prøve å gjøre noe med det.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig..
Finnes det egentlig noe som heter "a4" mennesker? Er ikke det bare et bilde på mennesker som lever et "monotont liv" ut i fra synspunktene våre? Jeg for eksempel, forhåndsdømmer en person som et a4 menneske ut i fra at han har en fast jobb, kone, barn, bil, hus og gjeld. Fordi hjernen min lager seg et bilde av hvordan livet til den personen er ut i fra de få opplysningene jeg har. Men for alt jeg vet kan han jo leve et meget aktivt og variert liv etter jobb.
Men ”alle mennesker har jo samme forutsetninger” så selvfølgelig kan alle personer bli lykkelig, men når man ikke vet hva det innebærer å være lykkelig så kan hvem som helst si at de er lykkelige.
Men kanskje den personen sammenligner suksess med lykke eller at personen har bestemt seg i yngre alder at han er/blir lykkelig hvis han oppnår ”det og det”.
Det jeg mener med å være lykkelig er ikke nødvendigvis det samme som din oppfatning og på verdensbasis er det hvertfall folk som er uenig om hva som er en lykkelig person. Så om jeg hadde hatt det nøyaktig samme livet til en som sier han er lykkelig så betyr ikke det automatisk at jeg ville være lykkelig med det samme livet. Så selvfølgelig kan alle bli ”lykkelige”.

Sitat av ærevære Vis innlegg
Seriously, hvor mange er det som blir hjernevasket av reklame nå for tiden? Jeg er ikke så dum at jeg ikke forstår at jeg underbevisstheten min blir påvirket, men du selv skriver jo at reklame kan være villedende. Det er noe de fleste forstår, og med det i bakhodet er det mulig å ta fornuftig valg selv om det er dubbet en stemme på et amerikansk reklameklipp som sier at vi skal stole på rosa..
Vis hele sitatet...
Hehehe =)
”flashbilder av popkorn i filmene”…
Du burde tenke litt over hva du annser som underbevisst. ”Små korte flash” er man faktisk ganske bevisst på, selv om du tror du er smart og klarer å ”lure” reklamen.
Det underbevisste er en rimelig sterk ”kraft”, så når du sier du ikke er dum å forstår når underbevisstheten din blir påvirket så er du veldig dum hele tiden i og med underbevisstheten din blir påvirket konstant. Det er mange ”filtere” i hjernen som blokkerer mye av det vi opplever slik at vi skal klare å fungere i denne verden, men det underbevisste får det med seg. Tror jeg da…

Sitat av ærevære Vis innlegg
Energi er gratis, men det koster penger å forske på dette og det koster penger å hente ut energi og få energien til forbrukerne. Jeg er forsåvidt enig i at det burde satses på forskning på fornybar energi, men jeg vil heller at skattepengene skulle gått til bedre lærere i skolen enn at folk skulle sluppet å betale for strømmen de bruker.
Vis hele sitatet...
Ja det er typisk for egoistiske mennesker det. ”Du regner med at jorda går under om 100 år” så nå kan vi bare bruke opp alle jordas ressurser så fort som mulig slik at vi ”alle” kan leve et rikt liv som mulig.
Her i Norge klager vi på at vi har dårlige lærere, ”ingen” sykehusplasser, lange ventekøer på ditt og datt, mens andre steder i verden så har de ikke hørt om verken det ene eller det andre.
For at vi en gang i fremtiden skal slippe å betale for strømmen vi bruker så må vi bruke penger NÅ, helst i dag på fornybar energi. Jo fortere vi bruker penger på solcellepanel etc., jo fortere vil vi kunne ta det i bruk for fullt. Selv om det ikke vil være lønnsomt før om 100 år så må vi gjøre det nå.
Sist endret av Inspecta_Deck; 15. desember 2009 kl. 14:49.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Selv skal jeg om ikke lenge kjøpe meg et større landområde og lage mitt eget lille system, mest mulig uavhengig av slike ting som reklamefinansiert AIDS og EU-godkjente matvarer. Et sted hvor man kan leke seg med alt fra biologi til kunst, martial art, arkitektur, osv. Hva enn som måtte være av interesse. Hvor den felles oppfatningen er at alle samarbeider og hjelper hverandre, og bidrar til å danne bånd til likesinnede mennesker rundt om i verden. Et nettverk som allerede er ganske stort faktisk.

Høres sikkert for mange ut som en håpløs fantasi, men for meg og mine nærmeste er dette definitivt framtiden. Jeg har en haug gode venner med på dette prosjektet allerede, og vil oppfordre alle som verdsetter disse enkle sannhetene til å gjøre noe lignende mens dere fortsatt er unge og idealistiske.
Vis hele sitatet...
Hva går dette ut på egentlig - lage seg en enklave oppi fjellet (i urnorske omgivelser, håper jeg) og leve så og si selvstendig der uten påvirkning fra omverdenen? Det høres fint ut... Sånn samfunnet er her og nå, er vi jo kun hverandres slaver. Kamuflert av den indoktrinerte verdien kapitalismen har gitt oss gjennom "penger".
Målet er ikke å isolere seg fra omverdenen i det hele tatt. Tvert i mot er målet å kunne bidra med noe positivt, å produsere håndfaste verdier, og fungere som et samlingspunkt for likesinnede mennesker. Jeg kjenner flere som ønsker å isolere seg fra samfunnet og leve i en 70-talls økolandsby, men dette er langt i fra hva jeg ønsker. Vi er heldigvis ikke en gjeng med frynsete hippier. Egentlig så skal jeg bare gjøre akkurat det samme som jeg allerede gjør, jeg trenger bare en skikkelig base for alle prosjektene mine, og den skal være godt plantet i norsk natur.
Spennende mentalmelt!
Et slikt lite samfunn i norge for spessielt intresserte hadde vært helmaks,
lykke til med det og for oss som vil høre om dette kunne ikke du lagd en thread når det blir realitet
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Målet er ikke å isolere seg fra omverdenen i det hele tatt. Tvert i mot er målet å kunne bidra med noe positivt, å produsere håndfaste verdier, og fungere som et samlingspunkt for likesinnede mennesker. Jeg kjenner flere som ønsker å isolere seg fra samfunnet og leve i en 70-talls økolandsby, men dette er langt i fra hva jeg ønsker. Vi er heldigvis ikke en gjeng med frynsete hippier. Egentlig så skal jeg bare gjøre akkurat det samme som jeg allerede gjør, jeg trenger bare en skikkelig base for alle prosjektene mine, og den skal være godt plantet i norsk natur.
Vis hele sitatet...
Du kan med fordel utdype hva du har i tankene, ettersom dette kun gir meg assosiasjoner til nevnte typer enklave plassert i fjellheimen godt vekke fra det alminnelige folket. Intet negativt å si om så, men den "videreutviklingen" du har av det, vil jeg gjerne vite mer om.
Det ligger nok ingen fordeler for min del i å skulle utlevere hele mitt interessefelt og alle mine sysler. Men jeg har jo nevnt noe av det her i tråden allerede, og det burde da være tilstrekkelig for å kunne danne seg et bilde synes jeg.

For øvrig tror jeg at jeg sier meg ferdig med å diskutere dette prosjektet her. Hvis noen lurer på noe spesifikt så kan de heller sende meg en mail.
Jeg synes det er en del folk her som undervurderer det systemet vi allerede lever i. Det er ikke slik at dette systemet er et resultat av noen få ekstremt ressurssterke mennesker som setter grenser for hva vi kan utgjøre i livet, bare det faktum at mentalmelt har muligheten til å danne sitt eget system innad i systemet viser det.

Dessuten viser dette (om du spør meg) at mange har liten forståelse for det politiske systemet. Makten utgår fra folket gjennom stortinget, hvem som helst kan stille til valg og så lenge man klarer å samle nok folk rundt sin sak, er det få grenser for hva man kan få til.

MEN Så lenge vi mennesker har sprikende interesser og utgangspunkt i livet vil det ikke være hensiktmessig å forholde seg til en gyllen sannhet. Den har ingen enda funnet. Netopp derfor er vårt system lagt til rette for at man i politiske vedtak skal forsøke å finne frem til en konsensus som alle kan si seg enige i. Det finnes nok av eksempler på regimer som har forsøkt seg på å føre en meget ensrettet politikk, og de går det stort sett galt med. Et system som utelukkende tar hensyn til frihet slik warz forstår det, kunne i realiteten ikke bety annet enn friheten til å sulte ihjel. Se tilbake til tilstandene etter den industrielle revolusjon i Storbitannia for et historisk eksempel. Det er ikke uten grunn at sosialisme, sosialdemokrati og kommunisme oppsto nettopp under slike forhold.

Vi har alle muligheten til å påvirke den poltiske utviklingen, man må bare lære seg hvordan.
Det eneste systemet vi er fanget i er vår egen uvitenhet.
Short: gjør du egentlig det du vil gjøre her i livet? Er det dette du ønsker deg?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg gjør ikke det jeg vill i livet, men jeg gjør det jeg må, for å oppnå det jeg vil. Skulle gjerne ha gjordt det jeg ville i livet, men det klarer jeg ikke uten å ha utdannelse og jobb, desverre. Kunne gjerne tenkt meg vunnet i lotto og bare gjordt det jeg vill i livet, men til og med jeg må se realiteten som den er nå. Penger er det som gjør meg lykkelig slik som det er nå, desverre kan jeg ikke se hvordan jeg skal klare og leve lykkelig uten penger.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det ligger nok ingen fordeler for min del i å skulle utlevere hele mitt interessefelt og alle mine sysler. Men jeg har jo nevnt noe av det her i tråden allerede, og det burde da være tilstrekkelig for å kunne danne seg et bilde synes jeg.

For øvrig tror jeg at jeg sier meg ferdig med å diskutere dette prosjektet her. Hvis noen lurer på noe spesifikt så kan de heller sende meg en mail.
Vis hele sitatet...
Om du velger å fortelle A, må du nesten fortelle B. Det lille du alt har forklart, er ganske ukonkret. Men for all del, det er ditt valg - selv om jeg ville ha anbefalt deg å holde tett om det dersom det er slik at du i utgangspunktet ikke vil offentliggjøre stort av ditt såkalte prosjekt.
Så flott å vite at du har styring på hva jeg må gjøre.

Denne tråden handler ikke om mitt prosjekt, som jeg kun nevnte som et eksempel på det å realisere drømmene sine. Det er ikke i min interesse å utbrodere masse deltaljer her, eller å overbevise deg om noe som helst.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Så flott å vite at du har styring på hva jeg må gjøre.

Denne tråden handler ikke om mitt prosjekt, som jeg kun nevnte som et eksempel på det å realisere drømmene sine. Det er ikke i min interesse å utbrodere masse deltaljer her, eller å overbevise deg om noe som helst.
Vis hele sitatet...
Hehe, hva med å roe ned på arrogansen? Om denne tråden ikke omhandler ditt prosjekt, kan du la være å brette det ut i en så kryptisk omtale som det du alt har gjort. Det er alt jeg sier deg - men etter dine svar å bedømme, ser det også til å være mer enn nok...
Planen var ikke å brette ut prosjektet i det hele tatt, noe jeg heller ikke har gjort. Jeg ser ikke helt hvor jeg har uttalt meg kryptisk, men jeg er fullt klar over at jeg ikke har gitt detaljerte beskrivelser. At du mener jeg burde si alt eller ingenting får være din sak, selv ser jeg ikke logikken bak den tanken.

Angående arrogansen min, så må jeg bare beklage. Jeg reagerer kanskje litt lett med sarkasme når jeg oppfatter folk som masete og spydige.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Når man er rikere enn folk flest og kjører rundt i en "kul" bil så hjelper man ikke til å oppnå verdensfred på noen som helst måte, ikke i mitt verdensbilde hvertfall. Det er ”bli” noe her i verden i mitt bilde, er langt i fra å ha masse penger.
Har du noen gang tenkt over hva positivt du kan gjøre for verden hvis du bare hadde hatt 2 millioner? Tenk på hvor mange liv du kunne forbedret vesentlig for den summen, men du og resten av "idiotene" er mer hypp på å kjøpe seg en "feit" bil.
Vis hele sitatet...
"Kul bil" er vel mer et symbol på min egoisme. Rikdom fører ofte til makt, og for å fremskynde en samfunnsendring (som jeg anser som nødvendig), hjelper det med makt. Allikevel vil jeg som rik ta tid til å belønne meg selv, uten å tenke utelukkende på andre.


Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Du har de samme planene som alle andre "a4- mennesker" har - "Bli rik på aksjer eller starte noe for selv selv", for da "betyr" man lissom noe her i verden??
Vis hele sitatet...
Nei, det at en har (mye) penger, gjør ikke at en "betyr" noe som helst.

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Du har stygt mye penger til dine og deg selv? Du betyr kanskje noe for frimurere og politikerne, men for meg er du nok en idiot som kun er fyllmasse i denne verden og bidrar ikke positivt på "noen som helst måte". Selvfølgelig bidrar du sikkert positivt for de som betyr noe for deg, men tviler på du kommer til å tenke på alle de menneskene som sliter på grunn av diverse årsaker. Og det er ikke ditt problem kanskje du tenker?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det mitt problem. Jeg er en del av et verdenssamfunn, hvor den vestlige verden driver å kjører seg selv strake veien til helvete. Problemer i u-land, og det at vesten og kapitalismen er på vei i en helt gal retning er alles ansvar.


Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Hehehe =)
”flashbilder av popkorn i filmene”…
Du burde tenke litt over hva du annser som underbevisst. ”Små korte flash” er man faktisk ganske bevisst på, selv om du tror du er smart og klarer å ”lure” reklamen.
Det underbevisste er en rimelig sterk ”kraft”, så når du sier du ikke er dum å forstår når underbevisstheten din blir påvirket så er du veldig dum hele tiden i og med underbevisstheten din blir påvirket konstant. Det er mange ”filtere” i hjernen som blokkerer mye av det vi opplever slik at vi skal klare å fungere i denne verden, men det underbevisste får det med seg. Tror jeg da…
Vis hele sitatet...
Disse flashbildene er ulovlig per i dag, så vidt jeg vet. Vanlig "reklame" derimot påvirker meg så klart, alt gjør det; både bevisst og ubevisst. Allikevel blir jeg ikke hjernevasket av dette, og om det hadde vært tilfelle måtte en stengt ute alle impulser for å unngå hjernevask.