Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 11766
Hei,

Vet det er enda en tråd om disse karene, men tenkte jeg skulle se hvordan forumets medlemer står på et tema.

Scenario:

Moland og French kommer seg ikke ut av Kongo. Kongolisike myndigheter nekter å utlevere dem/ bestemer seg for å utføre henrettelsen.

- Hva synes dere om en militær operasjon eller innleide leiesoldater som eventuelt skulle gått in i kongo og befridd dem. For så å smuglet dem tilbake til det norske land.

Sett litt rundt på nettet og sett flere foreslå det. Men vil majoriteten av den norske befolkningen støttet det? Selv om det offisielt ville benektes såklart. Og om eventuelt slike tiltak burde være akseptabelt i andre land som i Bolivia saken hvor det kan være graviditet involvert.

Er jo mange grunner til at en ikke brude tilate norske statborgere i Kongo's fengsler. Faren for sykdommer og manglende legehjelp. Faren for gjenger og andre elementer som foreksempel rasister eller mord på befal av "krenkete kongolersere" osv.

Noen synspukter?
Mi meining er at både Moland og French burde få prisen for årets underholdere.
Neeh, la dem være! Det skal jo ikke være enkelt å være bad ass mercenary.....
Moland og French har jeg ikke mye til overs for, så synes ikke Norge burde sende noen "spesial" styrke ned for å hente dem. At de er Norske statsborgere betyr tydligvis ikke at de er noen smarte eller gode mennesker. At Kongo kan utlevere de synes jeg selvfølgelig de skulle gjort.
Sist endret av Yoppl; 10. juni 2010 kl. 15:02.
Kix
Trådstarter
Men er de i det hele tatt skyldige? "Uskyldige intil en sivilisert nasjon med en sivilisert rettsapparat har funnet dem skyldig sier jeg" mye uggent rundt hele greia.
Sitat av Kix Vis innlegg
Men er de i det hele tatt skyldige? "Uskyldige intil en sivilisert nasjon med en sivilisert rettsapparat har funnet dem skyldig sier jeg" mye uggent rundt hele greia.
Vis hele sitatet...

De er skyldige og la dem være der.
Tror du norge har et retssystem?

Tenk omigjen....
Syns di kunne blitt sedt til norge og hatt rettsak her og visst di hadde funnet bevis så kunne di fått en NORSK dom
Hvorfor i all verden skulle vi risikere livet til norske soldater og landets rykte på å hente ut 2 personer som åpenbart har gjort ting for å sette seg selv i risiko?

Hvorfor forventer noen at staten skal komme med velferdspakken (eller soldater i dette tilfellet) hvis du driter deg ut på en fjellekspedisjon i Nepal eller driver soldattrening i Afrika? Det er ikke Norges ansvar enkelt og greit.

Norge kan prøve på å få dem utlevert.

Når du er i utlandet så aksepterer du langt på vei utlandets regler og prinsipper for hva du kan og ikke kan gjøre.


Sitat av Fatso Vis innlegg
Syns di kunne blitt sedt til norge og hatt rettsak her og visst di hadde funnet bevis så kunne di fått en NORSK dom
Vis hele sitatet...
Wow. Norsk dom med uthevet skrift og greier. Hvorfor skulle det være så viktig at de får "NORSK" dom hvis de er skyldig i noe utført i Kongo - eller hvor som helst i verden? Skal alle norske statsborgere ha rett til å bli dømt etter norsk lov og skikk uansett hvor de begår lovbrudd?
Sist endret av Kinseek; 10. juni 2010 kl. 15:14.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Hvorfor i all verden skulle vi risikere livet til norske soldater og landets rykte på å hente ut 2 personer som åpenbart har gjort ting for å sette seg selv i risiko?

Hvorfor forventer noen at staten skal komme med velferdspakken (eller soldater i dette tilfellet) hvis du driter deg ut på en fjellekspedisjon i Nepal eller driver soldattrening i Afrika? Det er ikke Norges ansvar enkelt og greit.

Norge kan prøve på å få dem utlevert.

Når du er i utlandet så aksepterer du langt på vei utlandets regler og prinsipper for hva du kan og ikke kan gjøre.



Wow. Norsk dom med uthevet skrift og greier. Hvorfor skulle det være så viktig at de får "NORSK" dom hvis de er skyldig i noe utført i Kongo - eller hvor som helst i verden? Skal alle norske statsborgere ha rett til å bli dømt etter norsk lov og skikk uansett hvor de begår lovbrudd?
Vis hele sitatet...
ja det syns jeg , jeg er imot dødstraff det er noe stort tull
Sitat av Kix Vis innlegg
Hei,

Vet det er enda en tråd om disse karene, men tenkte jeg skulle se hvordan forumets medlemer står på et tema.

Scenario:

Moland og French kommer seg ikke ut av Kongo. Kongolisike myndigheter nekter å utlevere dem/ bestemer seg for å utføre henrettelsen.

- Hva synes dere om en militær operasjon eller innleide leiesoldater som eventuelt skulle gått in i kongo og befridd dem. For så å smuglet dem tilbake til det norske land.

Sett litt rundt på nettet og sett flere foreslå det. Men vil majoriteten av den norske befolkningen støttet det? Selv om det offisielt ville benektes såklart. Og om eventuelt slike tiltak burde være akseptabelt i andre land som i Bolivia saken hvor det kan være graviditet involvert.

Er jo mange grunner til at en ikke brude tilate norske statborgere i Kongo's fengsler. Faren for sykdommer og manglende legehjelp. Faren for gjenger og andre elementer som foreksempel rasister eller mord på befal av "krenkete kongolersere" osv.

Noen synspukter?
Vis hele sitatet...
Har faktisk hatt samme tanken selv. Det med å sende soldater inn for å befri dem. Men Norge er jo ett demokratisk land, så regjeringen kan ikke gjøre slik de vil. Og jeg tviler på de tør å ta sjangsen på en covert operation for å redde dem. Du må huske det er ikke USA vi bor i.
Ganske åpenbart at de har gjort noe der. Men jeg vet ikke hva, uansett vi bør ikke stille oss i den sitvasjonen at det blir krig imellom oss og de, da vil dere se flere selvmordsbombere og ak47 fly rundt i oslo sentrum.
Sitat av Fatso Vis innlegg
ja det syns jeg , jeg er imot dødstraff det er noe stort tull
Vis hele sitatet...
Så grunnen er at du ikke ønsker at nordmenn skal kunne få dødstraff i utlandet, og at vi bør forhindre dette med makt? Hvorfor ikke bare argumenter med det med en gang da?

Jeg er imot dødstraff selv, men synes ikke det tillater at vi går til militær aksjon for å hente ut noen som hvertfall har ugler i mosen for å si det slik.

Sitat av frodo94 Vis innlegg
Har faktisk hatt samme tanken selv. Det med å sende soldater inn for å befri dem. Men Norge er jo ett demokratisk land, så regjeringen kan ikke gjøre slik de vil. Og jeg tviler på de tør å ta sjangsen på en covert operation for å redde dem. Du må huske det er ikke USA vi bor i.
Vis hele sitatet...
Regjeringen har myndighet til å fatte militære operasjoner i utlandet vet du...

Sitat av Brodz Vis innlegg
Men jeg vet ikke hva, uansett vi bør ikke stille oss i den sitvasjonen at det blir krig imellom oss og de, da vil dere se flere selvmordsbombere og ak47 fly rundt i oslo sentrum.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle vi se dette? Kongoleserne har da aldri hatt selvmordsbombere som taktikk. Hvis du hevder, og det er vel dårlig skjult at du tenker slik, at disse er farlige muslimer så stemmer heller ikke det da kongoleserne er overveldende kristne. Kanskje på tide at du oppdaterer afrika-kunnskapene dine?
Sist endret av Kinseek; 10. juni 2010 kl. 15:43.
Kan noen her minne meg på hva de er dømt på? Fysiske bevis som umulig kan peke mot noe annet at de har gjort noe

Sitat av HabbaLaBiba Vis innlegg
Kan noen her minne meg på hva de er dømt på? Fysiske bevis som umulig kan peke mot noe annet at de har gjort noe
Vis hele sitatet...
OT, sorry!
Kix
Trådstarter
Sitat av HabbaLaBiba Vis innlegg
Kan noen her minne meg på hva de er dømt på? Fysiske bevis som umulig kan peke mot noe annet at de har gjort noe
Vis hele sitatet...
Noen tekstmeldinger med "lykke til i afrika" og en bilde med litt blod på? Og 250.000 USD pr vitne da... Artig om vi i norge kunne få slike summer for å bevitne mord...

"Krig" med kongo er vel ikke så sansynelig da heller da. selv om norge ville utført en "covert-op". 1. Vi kunne benektet det - nixon style. 2. Kongo hadde aldri hatt ressursene til å transportere tropper til norge. Mer sansynelig at norge kunne plasert en ganger utafor kysten og forhandletfrem en avtale om overflygning med eventuele afrikanske land imellom og fjernbomba dem et par år.

Dessuten ville nato gått i krig om kongo hadde erklert krig mot norge... Om alle covert opsa til usa og britene hadde blit kriger ville ikke nato fungert.
De er skyldig, og kunne ikke brydd meg mindre om de ble henrettet.
Kix
Trådstarter
Sitat av Grix Vis innlegg
De er skyldig, og kunne ikke brydd meg mindre om de ble henrettet.
Vis hele sitatet...
Skal huske når du blir frama og henrettet i et u-land. Sier ikke at de nødvendigvis ble det. Men saken er altfor tyn. militærtribunalet hadde i allefall vett nok til å fjerne kravet mot norge på 50 mill USD (noen andre som synes det er meklig at de bruker amerikansk valuta og ikke sin egen? Penge gribber som suger på rike norge). Men vil likevel at norge skal bidra å betale "bøter" på 13 mill usd (?). Lukter jo "nigeriasvindel" i lange baner.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Hva med bildet der moland (eller han andre) poserer ved bilsetet dekt av blod mens han vasker det? er ikke det håndfast bevis nok? eller skal dere komme med en latterlig påstand som at det er photoshoppa og?
Nei gutta visste hvilket land de skulle til og hvilke regler som gjelder der, da sier det seg selv at det ikke bare er å dra ned og leke rambo med rike gutter, og når det skjærer seg så skal de sippe hjem til mamma i norge som om de aldri hadde tatt i et våpen?
Eneste jeg ikke helt støtter fra kongolesisk side er vel den pene erstatningssummen på 30.000.000.000 (mrd for deg som ikke er så god med tall )
Sist endret av Gig; 10. juni 2010 kl. 16:17.
Sitat av Kix Vis innlegg
Dessuten ville nato gått i krig om kongo hadde erklert krig mot norge.
Vis hele sitatet...
Nei. NATO sin artikkel 5 definerer forsvarsplikten til å gjelde angrep i Europa eller nord-amerika,- ikke krigserklæringer fra afrikanske land. De måtte isåfall ha klart få angrepshandlinger inn til europa.

Om noen angriper Hawaii så utløses ikke artikkel 5 i NATO, fordi Hawaii ikke ligger i nord-amerika eller europa. Der har du forkaringen på hvorfor artikkel 5 ikke har blitt forsøkt anvendt i andre tilfeller.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gig Vis innlegg
Hva med bildet der moland (eller han andre) poserer ved bilsetet dekt av blod mens han vasker det? er ikke det håndfast bevis nok? eller skal dere komme med en latterlig påstand som at det er photoshoppa og?
Vis hele sitatet...
Er brannmenna som spyler vekk blod etter drap skuldige i drapet dei vasker opp etter? Kva med ambulansepersonellet som frakter vekk liket?

Er det ikkje /åpenbart/ at et slikt bilde i beste fall er et indisium? Det kan jo forklarast både med teorien til kongolesiske myndigheter, og moland si historie.
Kan ikke se for meg at jeg skulle kunne bli dømt for mord her i Norge på et bilde av meg og noe blod jeg vasker. Blir bare for tynnt
Sist endret av HabbaLaBiba; 10. juni 2010 kl. 16:31.
Jeg syns at å gå inn i et fremmed land for å befri to Norske menn og dermed smugle dem tilbake til Norge, så stiller vi oss som et dårlig eksempel.
Det at han smilte når han vasket vekk blod, kan jo være på grunn av en ekstremt bisarr fetish for blod for alt vi vet!? Lite sannsynlig men, no one knows.

De er nok ikke uskyldige men, det er bare en person her i verden som fortjener dødsstraff, Josef Fritzl. Kunne godt kjørt på med litt tortur på han å gitt.

Men sende folk inn da gitt? blir litt voldsomt.
De er så skyldige som de kan bli og jeg vedder på at sjaføren ikke er den eneste de har drept på sin ferd i kongo, bare den eneste de har blitt tatt for.
Har snakket med folk som tjenestegjorde sammen med dem i forsvaret og de bekrefter mine mistanker om at dette er to skyteglade ''come get some'' gærninger som tror alt sammen bare er en lek.
Dreper man noen i et land med dødstraff, må man selfølgelig ta konsekvensene.
Mener at de er skyldige men de lattligjør Norge når de sier de er spioner og vill ha absurde summer av penger
Skal Norge, et land som på mange arenaer prøver å holde på et image som en freds- og dialognasjon, sette inn militære spesialstyrker på utenlandsk territorium for å befri et par åpenbart inkompetente wannabe-leiesoldater? Tror ikke akkurat det.

Jeg har ingenting til overs for dødsstraff, men jeg mener de to burde bures inn så lenge som kongoleserne skulle føle for. Den som er med på leken må tåle steken, var det noe som het da jeg var liten. De har selv rotet seg opp i det, de får selv komme seg ut av det, eller ta konsekvensene av egne handlinger.

Sitat av WriteXRiot Vis innlegg
Jeg syns at å gå inn i et fremmed land for å befri to Norske menn og dermed smugle dem tilbake til Norge, så stiller vi oss som et dårlig eksempel.
Vis hele sitatet...
For ikke å si bryter internasjonal lov, delegitimiserer styresettene i de fleste afrikanske land by proxy og oppfører oss som stereotypiske hvite, vestlige "rettferdighet for alle penga - så lenge vi tjener på det"-douchebags ...
Moland og French visste nøyaktig hva de begikk seg ut på da de dro til Afrika. De har også gjort det svært vanskelig for seg selv, mtp. deres aktiviteter i Uganda og spesielt med tanke på at de smuglet våpen inn i Kongo. De kunne heller ikke gjøre spesielt godt rede for hvorfor de var der.

Om de er uskyldig er det ingen av oss som vet, men det er ei heller poenget. De valgte å dra til Kongo, og de valgte å drive med det de driver med. Man kan ikke leke supersoldat den ene dagen, for så å rope etter hjelp fra norske myndigheter når de plutselig har insett hvilket farlig spill de har bedrevet.

Blir de dømt uskyldig så er det trist, men dette burde vært en kalkulert risiko. Norge kan ikke og skal ikke hente ut disse karene. Det finnes ikke ett eneste godt argument for å gjøre noe slikt.

Jeg skulle forøvrig likt å sett hvordan majoriteten av dere hadde reagert om t.d den somalske hæren sendte spesialsoldater til Norge for å "befri" en av sine egne fra norske fengsler. Da hadde det blitt liv, mor!
Dette må jo være et perfekt scenario til den norske versjonen av Behind Enemy Lines!
Sitat av minigolf Vis innlegg
Jeg skulle forøvrig likt å sett hvordan majoriteten av dere hadde reagert om t.d den somalske hæren sendte spesialsoldater til Norge for å "befri" en av sine egne fra norske fengsler. Da hadde det blitt liv, mor!
Vis hele sitatet...
Så er det litt forskjell på å sone og å bli henrettet!
hadde noen gidda å sette seg inn i saken ville dere visst at Kongo idømmer dødsstraffer men utfører de ikke. Dette er garantert av landets regjering.

og ærlig talt skal du leke idiot og drive leiesoldatskole i Afrika må du forvente at du kan ende i fengsel eller det som er værre.

Det som er forkastelig i denne saken er ikke laviqfolka moland og french men at Kongos rettssystem prøver å dømme norge for spionasje og kreve 500 milliarder i erstatning (noe som ble droppet i siste dom) alt mens norge i 2010 alene skal bruke 230 mill i bistand der. All bistand burde vært stoppet til Kongo har ett oppegående rettssystem.
Hehe, må være artig å bli dømt til døde 3 ganger! Tenker meg det kom som ei bombe tredje gangen
lås dem inn og kast nøkkelen
#Offisielt Trønder
De skulle ikke blitt anklaget for og ha skutt... dette ligner mer på et PR-stunt..
Kongo praktiserer ikke dødsstraff, de kommer aldri til å bli henrettet!
Overaskende at ingen har nevnt det allerede..
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Så er det litt forskjell på å sone og å bli henrettet!
Vis hele sitatet...
I teori ja, men ikke i Kongo. De praktiserer ikke dødsstraff, og har allerde gjort det klart at nordmennene ikke kommer til å bli henrettet.
Jeg støtter dette med fysiske bevis. Kom med noen faste bevis på at gutta faktisk har gjort noe.
Det bildet hvor de tørker opp blodet og hvordan de smiler på bildet duger ikke. Det har blitt diskuterte ørten ganger allerede. Hvilket andre bevis er det.

Jeg er også for en rettsak i Norge istedet for en korrupt rettsake nede i Kongo.

Sitat av Cheese Vis innlegg
De er så skyldige som de kan bli og jeg vedder på at sjaføren ikke er den eneste de har drept på sin ferd i kongo, bare den eneste de har blitt tatt for.
Har snakket med folk som tjenestegjorde sammen med dem i forsvaret og de bekrefter mine mistanker om at dette er to skyteglade ''come get some'' gærninger som tror alt sammen bare er en lek.
Dreper man noen i et land med dødstraff, må man selfølgelig ta konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Nå har også flere militære personen gått ut og sagt at de bare er en gjeng med unger som leker krig. At de absolutt ikke oppfører seg profesjonelt, men heller spiller. Så det blir utsagn mot utsagn.
Sitat av Fatso Vis innlegg
Syns di kunne blitt sedt til norge og hatt rettsak her og visst di hadde funnet bevis så kunne di fått en NORSK dom
Vis hele sitatet...
Hvorfor i alle dager ønsker du dette? Guttene har helt klart utført en ulovlig handling i et annet land, og de har all rett til å ønske dem dømt der nede!
Hvorfor skal de slippe unna med 10-15 år i norge, når man i kongo kan bli dødsstraffet for det samme ?
De utførte ikke handlingen i norge, og de visste godt hva strafferammene der nede er, de hadde bare ikke ventet å bli tatt!

Hvorfor skal vi offre lojale norske spesialsoldater for å dra ned å redde noen som dro til et annet land for å leke cowboy ? Jeg ønsker ikke at trofaste soldater skal komme til skade, og ihvertfall ikke sette hele landet vårt i dårlig lys for å redde dem.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Hvorfor i alle dager ønsker du dette? Guttene har helt klart utført en ulovlig handling i et annet land, og de har all rett til å ønske dem dømt der nede!
Hvorfor skal de slippe unna med 10-15 år i norge, når man i kongo kan bli dødsstraffet for det samme ?
De utførte ikke handlingen i norge, og de visste godt hva strafferammene der nede er, de hadde bare ikke ventet å bli tatt!

Hvorfor skal vi offre lojale norske spesialsoldater for å dra ned å redde noen som dro til et annet land for å leke cowboy ? Jeg ønsker ikke at trofaste soldater skal komme til skade, og ihvertfall ikke sette hele landet vårt i dårlig lys for å redde dem.
Vis hele sitatet...
På hvilket grunnlag ville i det hele tatt Norge dømt de til 10-15 år? For et bildet?
Hadde de blitt sendt til Norge og fått en dom her så tror jeg de ville holdt på en stund og til slutt kommet fram til at de var uskyldige.
Nå vet ikke vi alt som har foregått utenom det som blir fremstilt i media heller så blir vanskelig å stille seg til hvem man skal tro på.
Att det går ann dei har ikke ett bevis! men i kongo er folk redd for andre folk som kommer fra andre plasser spesielt hvite folk. visst det hadde vært to hvite folk i en bil og to svarte folk i en bil i norge med norsk sjåfør og det der hadde jo vi selvfølgelig sagt det var dei to svarte mennene men norge hadde i det minste sjekket ut dei to hvite også i stedenfor å gi dem 250 000 $ det er jo helt sykt men i norge hadde dei vårte dømt uskyldig også for ingen har bevis.
Se på denne videoen. Tror du virkelig ikke de er skyldige i noe? De er nok ikke bare turister for å si det sånn.
Sitat av sky_king Vis innlegg
Se på denne videoen. Tror du virkelig ikke de er skyldige i noe? De er nok ikke bare turister for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=575050
Samtidig kan du lese denne hvis du fortsatt skal kommentere rundt det.
Hvem du velger å tro på er ikke opp til meg.
En annen morsom ting er at French hadde søkt seg til HV016 og kommet igjennom 'nåløyet' (hvor de skal sile ut folk som har f.eks sterke politiske meninger og er generelt upasset til tjenesten). Men brått dukket han ikke opp gitt.. så kom det på nyhetene at han.. satt fast i Kongo
Mange som tar Kongo-dommen som god fisk ser jeg, personlig er jeg mer skeptisk. For det første er ikke Kongo akkurat høyborgen for rettssikkerhet. For det andre ble de i tillegg til drap dømt for spionasje for Norge! Ingen med ett fnugg av fornuft tror seriøst at Norge ville benyttet seg av disse to sullikene til den slags oppdrag

Ser man på hvilke beviser de benytter seg av (nachspiel-bilder) og hvilke anklager de kommer med er det tydelig at rettssakene ikke er stort mer enn spill for galleriet. Kan de være skyldig i drap? Det er mulig, men jeg anser dem som uskyldige inntil det motsatte er bevist av en seriøs domstol.
Sist endret av Conseal; 13. juni 2010 kl. 20:19.
Jeg må bare si det, det er ikke slik at jeg har vært i Kongo å sett dem gjøre noen ting som helst, men det er klart guttene er uskyldige. For det første er det 100% sikkert at de har vært involvert i drapet, iogmed at de selv har forklart seg i retten mht. bildet av dem. Der har de sagt at de smilte som en måte å "takkle" opplevelsen på, dette klarte de imidlertid IKKE å si før de fikk hjelp av profesjonelle norske psykologer og advokater som rådet dem til hva de skulle si. Så de er IALLEFALL involvert.
Dessuten er det en grunn til at disse 2 her ble støtt ut av telemarksbataljonen. De oppførte seg som hensynsløse cowboyer i samme kategori som de amerikanske blackwater leiesoldatene.

Problemet med disse soldatene er at de ikke tar ansvar for noe av det de gjør, da "firmaet" som leier dem inn egentlig ikke har noen rettigheter, og soldatene ikke har samme rettningslinjer som det statlige militæret. Med en gang disse leiesoldatene havner i trøbbel av noen form, så trekker selskapene seg ut, og staten som de heller burde kjempet for, må rydde opp. Og hver gang er det samme dilemmaet, hvem har annsvar, og hvilke lover skal de stilles til svar for.
Moland og French visste på forrhånd godt hvordan systemene i afrika fungerer. De vet hvile risikoer de utsatte seg for, men de stolte blindt på at Norge ville rydde opp. Jeg misstenker at de oppførte seg som en gjeng 14-åringer som smugrøykte og syntes de var veldig kule, helt til de ble tatt å innså at "Oj faen, dette var ikke så kult likevell"..

Og for de som ønsker kilder på oppførselen og det HELVETTET leiesoldater lager der andre land ellers har fredbevarende styrker, anbelfaler jeg å se dokumentaren "Shadow Company".
Det setter ting i perspektiv.
Her får du blandt annet se en stor gjeng over testosteroniserte amerikanere med patronbelter på kryss og tværs over de alt for små singlettene sine, med automatgevær på størelse med det rambo brukte, som kommer ned for å leve ut guttetdrømmen... Patriotiske som de er.
I Kongo er det US-Dollar som er gangbar mynt. Alt kan fikses med bestikkelser her. Hele "rettsaken" (les showet) handler utelukkende om aktører som er ute etter raske penger. Jeg fordømmer ikke kongonesere for det vi i Norge ville kaldt umoralsk. Hele Kongo er preget av fattigdom og korrupsjon. French og Moland er trygge så lenge de sitter i fengsel og noen tror de kan tjene penger på dem. Men hva skjer den dagen det går opp for kongoneserne at det ikke er penger å tjene, bare utgifter ved å holde dem i live? Ikke vet jeg.

Isarel utført en vellykket redningsaksjon i Uganda i 1974, operasjon Entebbe. Tror de mistet kun en person og befridde alle "gislene". I ettertid hevnet Idi amin seg på lokalbefolkningen (tror jeg).
En Norsk reddning KAN bli like vellykket, men det kan også hende at det ender i en tragedie. Uansett må vi kunne akseptere tap. HVIS operasjonen ble vellykket, hva gjør Kongo med det? Hevn? Jeg ville ikke vært hvit i Kongo etter en slik operasjon...for å si det sånn. Hva med politiske konsekvenser? Det er langt tryggere og billigere for Norge å satse på diplomati og bestikkelser. Det er ingen tvil om at de kan kjøpes fri for en stor sum USD, bare det gjøres på riktig måte. Faren med å kjøpe fri Moland og French, er at Kongoneserne forstår at dette var en smart måte å tjene penger på. Slik at historien gjentar seg, bare med andre aktører i rollene. Uansett om Moland og French er skyldig eller ikke, fortjener de en rettferdig rettsak ført for en sivil domstol.
Sist endret av jfeva; 14. juni 2010 kl. 23:27.
Sitat av steinarr Vis innlegg
Hadde dette skjedd i norge hadde begge blitt dømt for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Kanskje, men neppe om de samme bevisene hadde blitt fremlagt. Det ville heller ikke vært sterke økonomiske interesser verken for landet eller "vitnene". Og en eventuell dom ville ikke blitt lest opp i en random garasje.
jeg har min egen lille konspirasjonsteori om at Moland og French faktisk er/var på norsk oppdrag og ble busta, nå dekker de for norge/forsvaret e.l.

sier dette uten noen slags form for kilder eller uten å ha satt meg dypt inn i saken, bare syntes det er no muffins på gang.

hvis det skulle stemme, er det jo ikke umulig at norge setter inn undercover som drar de ut av fengslet?

litt OT, men da faren min var i Laos rett etter vietnamkrigen ble han fenglsa av myndighetene, mistenkt som spion for USA fordi han gikk rundt og tok bilder til freelancing. I fengslet pådro han seg malaria, med 30 stykker i samme celle. Da han var på nippet til å bli sinnsyk, kom det en agent fra sveits, som han hadde møtt tidligere, og hentet han ut( etter at han hadde bestukket en rekke vakter), de kom seg ut i en bil som stod å vente og kjørte av gårde med skudd fykende rundt huene deres(ja, slik som i filmene). Han endte opp på på sykehus i kina, veiende 45 kg, og ble der i 3 måneder før han dro hjem til norge igjen. Noe lignende moland/french opplegget :P
Sitat av atomet Vis innlegg
lås dem inn og kast nøkkelen
Vis hele sitatet...
Må få sitere George Carlin her:
Sitat av Carlin
"Lock 'im up and throw away the key!"
This is really stupid!
Where are you going to throw the key?
Right out in front of the jail?
His friends will find it!
Vis hele sitatet...
Norge kommer nok ikke til å sende noe ninjateam etter de to guttene. Jeg ser for meg at dette er noe FRP ville ha foreslått, og som ALT annet FRP kommer med, er ikke dette gjennomførbart (uten sammenligning forøvrig ).
Andre land ville fordømt handlingene, sanksjoner ville kommet på banen, vi ville sikkert miste noen venner.
Premie < pris.
Sitat av Elil Vis innlegg
jeg har min egen lille konspirasjonsteori om at Moland og French faktisk er/var på norsk oppdrag og ble busta, nå dekker de for norge/forsvaret e.l.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg kunne ha skjedd, men ikke i denne saken. Moland og French var med i telemarksbataljonen tidligere, men var ikke ønsket da det ble stilt spørsmål ved seriøsiteten deres. Det er ikke en ukjent sak at de var "soldater" for et leiesoldatfirma..
Kix
Trådstarter
Tviler på at norge ville mistet noen "venner" av gjøre det. Og er også sikker på at det er gjennomførbart. Værste som kommer kunne skje er vel kanskje en fy fy fra FN eller liknende. Husk vi sitter på oljen og kunne ødelegge enda mer for verdenøkonomien om vi ville.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Det tror jeg kunne ha skjedd, men ikke i denne saken. Moland og French var med i telemarksbataljonen tidligere, men var ikke ønsket da det ble stilt spørsmål ved seriøsiteten deres. Det er ikke en ukjent sak at de var "soldater" for et leiesoldatfirma..
Vis hele sitatet...
De var registrerte som aktive i forsvaret da de ble tatt. Har kamerater med tilgang til databasene til forsvaret som kilder til dette.