Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3538
Hei! Jeg lurte på en ting som kanskje det har blitt svart på i fortiden her. Er det mulig å studere/ ta opp noen enkeltemner ved Universiteter her i landet, eller MÅ man ha vitnemål ? Jeg mangler kun et fag fra grunnkurs for å få vitnemålet. Tenkte på om det kanskje kunne være noe jeg kunne tatt ved Universitetet mens jeg tar opp det faget jeg mangler via privatist ?



Takk på forhånd
Så lenge du har det/de fagene som trengs for å kunne ta faget på universitetet, så hvorfor ikke?

Det å ikke ha fullført ett fag på VGS har mer med fullføring av læringstiden å gjøre
De aller fleste steder, inkl. universiteter og høyskoler, trenger du generell studiekompetanse (som forutsetter at du har et fullverdig vitnemål) - såvidt meg bekjent.

Enkelte private skoler har ingen krav til dette - uten at jeg husker hvilke.

Unntakene er vel opptak på særskilt grunnlag; uten at jeg vet akkurat hva det innebærer. Realkompetanse kan vel også vurderes som nok enkelte studiesteder.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen som har erfaring angående dette? Sitter nemlig i denne situasjonen selv. Strøk på matteeksamen og får ikke vitnemål, kun kompetansebevis. Kommer til å ringe inn til universitetet i morgen for å spørre om jeg får komme inn med betingelse om at jeg tar opp eksamen fortest mulig. Skal kun går et årsstudium, så burde vel ikke være så farlig?
Opptakskrav
For å bli student ved UiO må du normalt ha generell studiekompetanse. I tillegg er det krav om visse fag frå vidaregåande skule, altså spesielle opptakskrav, for opptak til mellom anna medisin, odontologi, ernæring, farmasi, informatikk og realfag. Søkjarar som er 25 år eller eldre, og som ikke har generell studiekompetanse, kan få vurdert om de er kvalifisert for opptak til enkeltstudie på bakgrunn av realkompetanse.

kilde: http://www.uio.no
I utgangspunktet må man ha vitnemål, men har hørt at enkelte har fått komme inn på skole mot at dem tar førstkommende eksamen i faget dem strøk i.
Sist endret av Spelly; 1. juli 2010 kl. 14:03.
Apl3x's Avatar
Trådstarter
Sitat av spelley Vis innlegg
I utgangspunktet må man ha vitnemål, men har hørt at enkelte har fått komme inn på skole mot at dem tar førstkommende eksamen i faget dem strøk i.
Vis hele sitatet...


Vet du kanskje hvilken skole dette var ? Er ikke så veldig hypp på å gå på privatskoler der jeg må betale 80.000 kr for et semester liksom. Virker som bortkasta penger når du ikke får noe ut av det på samme måte som du for av Universitetsutdanning.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Er du relativt fortrolig med faget burde det jo være fullt mulig å ta det ved random videregående skole når de har mulighet.
Jeg tok selv IKT-Driftsfag eksamen som privatist, betalte 300ish kroner og satt i 30 minutter etter at jeg hørte at denne eksamen ville gå ved vår skole.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du har kanskje muligheten til å oppnå generell studiekompetanse på grunnlag av de såkalte studiekompetansefagene (matte, naturfag, norsk, historie, samfunnsfag og engelsk). Dette kan du få bare hvis du fyller 23 år eller mer i år og kan dokumentere 5 års praksis/utdanning/opplæring (også videregående) eller omsorg for barn. Sjekk ut samordnaopptak.no for mer informasjon.


edit: "eller mer"
Sist endret av Eclipse79; 11. juli 2010 kl. 22:06.