Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3028
Jeg bestilte for over en tid tilbake ny brille hos optiker.
Optiker bestilte da brille etter hva han hadde lagret på min historikk, og optiker skulle gi beskjed da brillen kom.
Grunnet lite kontanter der og da, så kunne jeg utsette betaling frem til jeg hentet brillen.

Har brukt den samme optikeren før, og han prøvde å lure meg en gang ved konfirmasjonstider. Da hadde jeg hatt en klokke på service hos han, der hvor han gjorde en feil som jeg klaget på, og da skulle han ha ekstra betalt for å rette opp i feilen.

Noen år etter legger jeg da i fra meg den episoden, for å bestille brille av han. På denne tiden var jeg nok rundt 18, og jeg hadde ikke hatt noe som helst form for synstest på mange år, og heller ikke brukt noe form for brille eller kontaktlinse siden jeg var 13.
Optikeren tok da opp glass i den styrken jeg hadde tidligere hadde hatt i styrke på brille (da jeg var 11-12), og spurte "Ser du godt?" Ja, sier jeg. Og dermed bestilte han ny brille til meg. Tenkte ikke noe mer over saken før et par mnd etter, da jeg var hos øyelege for synstest. Synet mitt var på -3,5 og brillen jeg hadde var på -2

Brillekort ble levert hos optiker, og jeg bestilte ny brille uten noe "mjekling" om hva som hadde skjedd, dette er jo litt min feil også.

Finner så ut en mnd etter at jeg vil bruke litt kontaktlinser. Optikeren tar synstest for å sjekke hvilken styrke jeg trenger på kontaktlinsene. Ender opp med -4,25 i styrke på linser.

Dette er nå ca et år siden jeg bestilte siste brille, og jeg får ødelagt disse.

Nå, til i "dag":

Optiker ringer meg etter en ukes tid, om at brillen er klar for henting. Jeg svarer da at jeg kommer etter jobb for å plukke dem opp.
En tid etter samtalen demrer det for meg, at optikeren har bestilt brille i feil styrke.
Han har bestilt i styrken som jeg bruker til linser. Disse har et avvik på 0,75 i forhold til brillekort hos øyenlege.

Denne gangen rant begeret over, og jeg gir blanke i å hente brillen.
Dem har nå ligget hos optiker i 3 mnd, og optikeren ringer meg. Tatt litt "off guard" så sier jeg at det skjer ikke at jeg henter brillen. Og svaret jeg gir optikeren når han spør hvorfor, er at det får du for f... finne ut selv.

Nå, en uke senere, så dumper det en inkasso i posten (på adresse jeg hadde for to år siden) på 6900,-

Denne vil jeg absolutt ikke betale, men lurer på om jeg egentlig har driti på draget når jeg ikke har hatt noen innsigelser på at han bestilte brille i feil styrke i første omgang. Eller, om jeg rett og slett på bite i det sure eplet og betale.
Du er sur fordi optiker bestilte briller med en styrke som du selv sa du så bra med? Hvorfor tror du han spurte deg om du så bra med den styrken han hadde lagret i historikken? Hadde du svart nei på hans spørsmål ville han tatt en synstest på deg og bestilt briller med annen styrke. Det her er jo ene og alene din egen feil. Bli voksen og betal regningen! Til ditt forsvar så kan man si at optiker burde gjort synstesten uansett, men så lenge han spurte deg om du så bra med nåværende styrke og du svarer ja så har han rygget sin dekket.
Dersom optiker bestilte briller ut i fra din siste bestilling og du har fått briller tilsvarende det så er det ditt problem at styrken er feil. Ved mindre du meldte i fra at styrken han hadde lagret på deg var feil kan han selvsagt ikke vite at han skal bruke en annen styrke.

Det er unødig mye fyll i historien din, så det hele blir litt uklart, men alt koker ned til følgende:

Hva har du bedt optiker bestille, og hva har han levert?
Sist endret av Cikey; 4. januar 2015 kl. 11:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det han hadde lagret i historikken, var synstest i fra øyenlege, og styrken jeg bruker i linser.
Optiker har nå bestilt styrken på brille som jeg bruker i linser, og ikke i den styrken som han skulle bestilt brillen i.
Jeg kjenner ikke inngående systemene til optikeren, men dersom han har lagret en synstest som sier at du skal ha styrke X og du ber ham bestille på historikk så synes det som om han har sitt på det tørre.

Dersom det er vanlig å operere med ulike styrker, og optikeren har system for å skille mellom lise og brillestyrke har du kanskje en sak.

Men rent intuitivt tenker jeg at du burde sagt i fra ved bestilling hva slags styrke du skulle ha og at du nok må ta denne på din egen kappe. Når feilen først oppstod burde du selvsagt sagt i fra med en gang og forsøkt komme til minnelighet med selger.

Å bare ignorere det til det foreligger et inkassokrav var det dummeste du kunne gjøre. I alle fall må du ta kontakt med optikeren og forklare situasjonen på en god og nøytral måte for å se om dere kan komme frem til en løsning. Meld også i fra til inkassoselskapet om at du bestrider kravet.
Sist endret av Cikey; 4. januar 2015 kl. 11:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Å bare ignorere det til det foreligger et inkassokrav var det dummeste du kunne gjøre. I alle fall må du ta kontakt med optikeren og forklare situasjonen på en god og nøytral måte for å se om dere kan komme frem til en løsning. Meld også i fra til inkassoselskapet om at du bestrider kravet.
Vis hele sitatet...
Har ikke ignorert noe inkassokrav, da jeg ikke har fått noe som helst krav i fra før. Det at jeg fikk inkasso på det, er grunnen til at jeg reagerer på om jeg må betale eller ikke.

Sitat av Daskeladden Vis innlegg
Bli voksen og betal regningen! .
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noe problemer med å betale regningen, jeg trenger å vite om kravet er til optiker er legitimt.
Sist endret av Pirilfjerten; 4. januar 2015 kl. 11:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det handler om hva du bestilte og hva som ble levert. Hvis du bestilte det samme som ble levert så er inkassokravet legitimt. Og visa versa.

Hvis du mener at kravet ikke er legitimt så bør du kontakte alle partner(optiker og inkassoselskap) skriftlig så fort som mulig. Forklar situasjonen og si at du ikke er enig i kravet på grunn av feilen som optikeren har gjort. Du bør også vurdere å kontakte forbrukerombudet.
Sitat av Bekks Vis innlegg
Det handler om hva du bestilte og hva som ble levert. Hvis du bestilte det samme som ble levert så er inkassokravet legitimt. Og visa versa.

Hvis du mener at kravet ikke er legitimt så bør du kontakte alle partner(optiker og inkassoselskap) skriftlig så fort som mulig. Forklar situasjonen og si at du ikke er enig i kravet på grunn av feilen som optikeren har gjort. Du bør også vurdere å kontakte forbrukerombudet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor mener du inkassokravet er legitimt?
Så vidt jeg kan se foreligger det hverken faktura eller inkassovarsel/purring.

Til ts: bestrid inkassokravet. Forklar hvorfor (pga du har fått feil styrke på brillene)
Sitat av Spelly Vis innlegg
Så vidt jeg kan se foreligger det hverken faktura eller inkassovarsel/purring.

Til ts: bestrid inkassokravet. Forklar hvorfor (pga du har fått feil styrke på brillene)
Vis hele sitatet...
Har ikke fått noen form for regning eller lignende. Jeg fikk bare inkassokravet nå.

Irritasjonen er bygget opp på optiker over lengre tid, og ja, det er min egen feil at jeg fortsatt bruker han, og ja, jeg har hatt en barnslig oppførsel ovenfor han, som har satt meg litt i saksa.

Tar kontakt med inkassoselskapet i morgen for å forklare situasjonen. Og at jeg reiser til optikeren og klager, så får han heller få pengene der og da.

Men, en annen ting, han skal ha varen min tilgjengelig for avhenting når jeg betaler hos han, eller inkassoselskapet?
Hadde du tatt kontakt umiddelbart når du oppdaget at det var noe galt i bestillingen kunne du hatt en sak, men når du bare ignorerer den så vil ansvaret her falle over på deg siden du ikke har reklamert i rimelig tid etter å ha oppdaget feilen.
Det er heller ikke gitt at feilen er på optikers side uansett, det kommer litt an på hvor normalt det er å ha forskjellig styrke på briller og linser. Optiker kan ha gjort bestillingen basert på din siste synstest, som jo da tilsier -4,25. Særlig hvis du har fått beskjed om hvilken styrke han tenker å bestille, og har godkjent dette.

Siden adressen er gammel så er det jo en mulighet for at det er sendt en regning som du ikke har fått. Forøvrig er jeg noe usikker på hvordan inkassoloven stiller seg i en slik sak - du har jo egentlig fått kravet allerede, og det skulle gjøres opp ved henting. Det kan være vilkår i bestillingen som sier at om du ikke henter ut brillene vil kravet oversendes til inkasso.

Alt i alt har du en ganske dårlig sak. Mitt beste råd er å ta kontakt med optikeren, beklage det som har skjedd og spørre om han kan gå med på å avslutte inkassosaken hvis du kommer innom så snart som mulig og henter og betaler brillene.