Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 13430
Jeg har fått tak i en fin politicaps. Og jeg lurer på om noen av dere vet hvor mye jeg kunne fått for den hvis jeg hadde solgt den?

http://bildr.no/view/961215
Bilde av capsen.

Den har innfellbare ørevarmere.
Du finner vell mange kopier ute i verden, så er vell ikke verdt så mye.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Du finner vell mange kopier ute i verden, så er vell ikke verdt så mye.
Vis hele sitatet...
Du mener at det er utbredt å kopiere norske politiuniformsluer?
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Du mener at det er utbredt å kopiere norske politiuniformsluer?
Vis hele sitatet...
Folk kopierer alt. Så tror ikke at dette er noe som ikke kan bli kopiert..
Tror ikke dette er tiden å forhandle stjålet politiutstyr.
Kommer litt ann på. Alt fra 100-300 kroner vil jeg tro, avhengig av hvem som kjøper og om den er ekte.

Har selv en caps fra det amerikanske border patrol som er ekte, den betalte jeg 100 kroner for, og der er det mange fake typer, tok meg litt tid for å få bekreftet at den var ekte.
Er det et stort problem at disse capsene blir stjålet?

Var på cap hunting for en god stund siden nå, og ingen gikk rundt med disse capsene i beste stjeletid om helgene.
Hvilken størrelse er det?
Sitat av politicaps Vis innlegg
Jeg har fått tak i en fin politicaps. Og jeg lurer på om noen av dere vet hvor mye jeg kunne fått for den hvis jeg hadde solgt den?

http://bildr.no/view/961215
Bilde av capsen.

Den har innfellbare ørevarmere.
Vis hele sitatet...
I disse tider er besittelse av stjålne politieffekter i samme gate som besittelse av kunstgjødsel, diesel og skytevåpen.

Håper for din skyld du har skjult IP adressen din godt. Du får snart besøk!
Sitat av 001 Vis innlegg
I disse tider er besittelse av stjålne politieffekter i samme gate som besittelse av kunstgjødsel, diesel og skytevåpen.

Håper for din skyld du har skjult IP adressen din godt. Du får snart besøk!
Vis hele sitatet...
Tror du har sett litt for mye på CSI
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Tror du har sett litt for mye på CSI
Vis hele sitatet...
Ikke bare litt eller
Kjøp og salg av uniformer og uniformseffekter er ulovlig. Anbefaler deg at du leverer den inn på nærmeste politistasjon. Noen her inne latterliggjør saken med å si at enkelte har sett for mye på CSI. Da vil jeg bare si til DrPerception og Jonas91 at vi er tilstede her vi! Så vet dere dette. Lever tilbake capsen snarest!
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
Kjøp og salg av uniformer og uniformseffekter er ulovlig. Anbefaler deg at du leverer den inn på nærmeste politistasjon. Noen her inne latterliggjør saken med å si at enkelte har sett for mye på CSI. Da vil jeg bare si til DrPerception og Jonas91 at vi er tilstede her vi! Så vet dere dette. Lever tilbake capsen snarest!
Vis hele sitatet...
Jaha, er dette nedfelt i lovverket? Jeg samler ikke på norske politieffekter, men både norske og amerikanske millitæreffekter er fullt lovlig. Derfor har jeg mye skøy hjemme
Bare lurer, åssen har du fått tak i den? Har du stjelt den fra hode til en politimann? xD
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Bare lurer, åssen har du fått tak i den? Har du stjelt den fra hode til en politimann? xD
Vis hele sitatet...
Hører om flere som har gjort dette. Er veldig enkelt å få til i helgene, men her i byen har de dem ikke på seg i helgene tydeligvis. Lurer på om det har blitt for populært så de måtte slutte med det på helgekvelden

Finner mange gøye vidoer på youtube.. Dårlig med norske, men fortsatt gøy!
Sist endret av Naturgrønn; 28. august 2011 kl. 18:27.
Åssen kan det være enkelt? :P Om en politmann har på en caps og du stjeler den, så vil han jo prioritere deg og løpe etter deg mest sannsynelig x)?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Åssen kan det være enkelt? :P Om en politmann har på en caps og du stjeler den, så vil han jo prioritere deg og løpe etter deg mest sannsynelig x)?
Vis hele sitatet...
Politet kan løpe langt, men ikke særlig fort.
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
Kjøp og salg av uniformer og uniformseffekter er ulovlig. Anbefaler deg at du leverer den inn på nærmeste politistasjon. Noen her inne latterliggjør saken med å si at enkelte har sett for mye på CSI. Da vil jeg bare si til DrPerception og Jonas91 at vi er tilstede her vi! Så vet dere dette. Lever tilbake capsen snarest!
Vis hele sitatet...
Du mener vel ikke at politiet liksom skal spore ip'en til folk og komme på døra begrunn av en caps dem ikke engang har tilstrekkelig med bevis for at den befinner seg der ip'en fører? Lite sannsynlig. Derfor dro jeg fram CSI.
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
Kjøp og salg av uniformer og uniformseffekter er ulovlig. Anbefaler deg at du leverer den inn på nærmeste politistasjon. Noen her inne latterliggjør saken med å si at enkelte har sett for mye på CSI. Da vil jeg bare si til DrPerception og Jonas91 at vi er tilstede her vi! Så vet dere dette. Lever tilbake capsen snarest!
Vis hele sitatet...
Av det jeg kunne se i de norske lover står det ingenting om forbud mot salg av uniform- og uniformseffekter. Gjerne kom med kilder som støtter opp ditt utsagn.

Forøvrig er det ulovlig å selge tyvegods. Hvordan trådstarter har ervervet dette vet politiet ingenting om.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
Kjøp og salg av uniformer og uniformseffekter er ulovlig. Anbefaler deg at du leverer den inn på nærmeste politistasjon. Noen her inne latterliggjør saken med å si at enkelte har sett for mye på CSI. Da vil jeg bare si til DrPerception og Jonas91 at vi er tilstede her vi! Så vet dere dette. Lever tilbake capsen snarest!
Vis hele sitatet...
AHahaha, daskeladden, var meg et snutenavn, er det ikke litt flaut for det distriktet du jobber i at du driver og annonserer at du er snut under det kallenavnet? (legger mao tvil i at du faktisk er politi)

Uansett, for mye CSI? Hva slags prioriteringer har politiet hvis de gidder å legge arbeid i å få fatt på IPen til den karen for å få fatt på den stygge skyggelua og å gi han et lite forelegg, kanskje et oppslag i VG, de er hungrige på alt som kan tenkes å linkes til "ABB"...

Om du faktisk ikke er snut så kan man jo forklare at det er ikke som i CSI, kan ikke bare hente ut IPen ut av det blå, må jo innom politijurist og greier, i denne saken ville jo det vært grovt misbruk av skattepenger, er jo ikke sikkert han har lua engang. Er et bilde på "bilde.no" skjellig nok grunn?
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
Kjøp og salg av uniformer og uniformseffekter er ulovlig. Anbefaler deg at du leverer den inn på nærmeste politistasjon. Noen her inne latterliggjør saken med å si at enkelte har sett for mye på CSI. Da vil jeg bare si til DrPerception og Jonas91 at vi er tilstede her vi! Så vet dere dette. Lever tilbake capsen snarest!
Vis hele sitatet...
Du er faen ikke noe politi. Så kom ikke her å utgi deg for å være det.
Trådstarter
2 0
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Hvilken størrelse er det?
Vis hele sitatet...
Den er all-size. Fant den ute på gata på fylla!
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
Kjøp og salg av uniformer og uniformseffekter er ulovlig. Anbefaler deg at du leverer den inn på nærmeste politistasjon. Noen her inne latterliggjør saken med å si at enkelte har sett for mye på CSI. Da vil jeg bare si til DrPerception og Jonas91 at vi er tilstede her vi! Så vet dere dette. Lever tilbake capsen snarest!
Vis hele sitatet...
Skal spørre etter 'Daskeladden' nesten gang jeg ringer Oslo Politidistrikts sentralbord :')
Sist endret av Oransje; 28. august 2011 kl. 21:22.
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
Kjøp og salg av uniformer og uniformseffekter er ulovlig. Anbefaler deg at du leverer den inn på nærmeste politistasjon. Noen her inne latterliggjør saken med å si at enkelte har sett for mye på CSI. Da vil jeg bare si til DrPerception og Jonas91 at vi er tilstede her vi! Så vet dere dette. Lever tilbake capsen snarest!
Vis hele sitatet...
Enten utgir du deg for å være politi uten å være det, noe som er ulovlig, Anbefaler deg å melde deg på nermeste politistasjon og ta straffen din.

Eller så er du en politimann og har ikke lov til å yttre dine meninger som politimann i offentlige forum uten å oppgi fullt navn og stilling og diverse.
Du kan kun uttale deg som privatperson anonymt.
Så jeg annbefaler deg å ta en tur tul nermeste politistasjon å fortelle hva du har gjort.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Tror du har sett litt for mye på CSI
Vis hele sitatet...
CSI jobber vel med mord som er blitt begått.
Sitat av ne0 Vis innlegg
Av det jeg kunne se i de norske lover står det ingenting om forbud mot salg av uniform- og uniformseffekter. Gjerne kom med kilder som støtter opp ditt utsagn.

Forøvrig er det ulovlig å selge tyvegods. Hvordan trådstarter har ervervet dette vet politiet ingenting om.
Vis hele sitatet...
Uniformene og utstyr er statens eiendom. Så enten har du stjålet statens eiendom, eller så blir du anmeldt for heleri.

Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Skal spørre etter 'Daskeladden' nesten gang jeg ringer Oslo Politidistrikts sentralbord :')
Vis hele sitatet...
Eller Thorvald Tåke

Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Du er faen ikke noe politi. Så kom ikke her å utgi deg for å være det.
Vis hele sitatet...
http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/...html?id=107757

UncleAndy: Tror ikke jeg ville vært så bastant på akkurat den påstanden der gitt. Er vel ganske åpenbare grunner til at man ikke poster med fullt navn her inne. Kontakt meg på PM, så kan jeg lett vise deg hva som stemmer.

Bruken av riksvåpenet er fastsatt i kongelig resolusjon av 20. mai 1927, som bl.a. bestemmer:

"Riksvåbenet må kun benyttes av Statens myndigheter i utøvelsen av deres offentlige virksomhet."

Når riksvåpenet brukes skal det fremtre på en korrekt og verdig måte og vanligvis stå øverst til venstre eller øverst midtstilt i forhold til annet utstyr eller tekst, slik det f.eks. benyttes på Norges statskalender. Når riksvåpenet benyttes sammen med tekst (f.eks. navnet på institusjonen) på brevpapir, i kunngjøringer, på sertifikater o.l. må teksten aldri settes over kronen, og normalt ikke stå høyere enn kronens underkant. Under enhver omstendighet skal det aldri være noe annet motiv eller skrift som står jevnhøyt med eller høyere enn kronens høyeste punkt, d.v.s. korset. Ved bruk av riksvåpenet på runde embetsstempler, segl o.l. er den historisk mest korrekte form enklest å beskrive ved å sammenligne sirkelen med en urskive: Teksten skal ikke begynne høyere enn ved kl. 13 og fortsette med urviseren til ikke høyere enn kl. 23.

Det heter videre i resolusjonen at riksvåpenet også kan gjengis i plastisk fremstilling eller f.eks. malt, tegnet, vevet eller brodert, når det ikke benyttes til skilting, annonse eller reklame. Avbildingen må heller ikke brukes på en slik måte at den uriktig gir inntrykk av at den som benytter riksvåpenet innehar noen offentlig stilling eller tjeneste. Følgelig kan riksvåpenet ikke benyttes i kommersiell sammenheng, som souvenirer eller lignende. Det kan heller ikke plasseres sammen med private eller kommersielle merker eller logo på skilt, publikasjoner o.l. Derimot kan det stilles sammen med fylkeskommunale og kommunale våpen dersom riksvåpenet gis tydelig forrang.

Mens riksvåpenet som hovedregel er fastlagt ved den utforming som er omtalt ovenfor, kan det unn- taksvis speilvendes, f.eks. på statens biler og i andre sammenhenger der dette synes naturlig, hvilket er tillatt under de heraldiske regler for høflighet ("courtoisie").

Riksvapenet kan ikke brukes som jakkemerke eller lignende, unntatt som del av offentlig tjenesteuniform. Det skal ikke anvendes på visittkort. Det skal heller ikke benyttes på innbydelseskort med mindre en av følgende personer er den som inviterer til et offisielt arrangement: Statsministeren eller regjeringens øvrige medlemmer, stasjonssjef på norsk utenriksstasjon (fagstasjon) eller fylkesmann. Det samme gielder Stortingspresidenten og Høyesterettsjustitiarius.

Det påhviler det departement som vedkommende statsmyndighet hører inn under å påse at riksvåpenet ikke benyttes i strid med forskriftene og at avbildningen i formell henseende er korrekt. Tvilstilfelle skal foreleggesUtenriksdepartementet til avgjørelse.

Saker angående riksvåpenet i alminnelighet hører inn under Utenriksdepartementets myndighetsområde. Utenriksdepartementet utarbeidet i 1939 retningslinjer for bruk av riksvåpenet på statens trykksaker. Disse retningslinjer gjelder fortsatt, bortsett fra at det i 1976 ble besluttet at riksvåpenet også kan benyttes på brevark for statsinstitusjonene.

Straffeloven av 22. mai 1902 foreskriver i § 328, nr. 4 bøtestraff for den som "uhjemlet bruker norsk eller utenlandsk offentlig våpen, merke eller segl eller noe våpen, merke eller segl som lett kan forveksles med slike."

https://www.politi.no/pdmt/aktuelt/nyhetsarkiv/2006_03/
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
UncleAndy: Tror ikke jeg ville vært så bastant på akkurat den påstanden der gitt. Er vel ganske åpenbare grunner til at man ikke poster med fullt navn her inne. Kontakt meg på PM, så kan jeg lett vise deg hva som stemmer.
Vis hele sitatet...
Etter alle de utrolige lovbruddene folk innrømmer her, så er det først når en sliten politicaps er på avveie at du skal avsløre at du er undercover politi? Ikke narr meg til å le.
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
Uniformene og utstyr er statens eiendom. Så enten har du stjålet statens eiendom, eller så blir du anmeldt for heleri.



Eller Thorvald Tåke



http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/...html?id=107757

UncleAndy: Tror ikke jeg ville vært så bastant på akkurat den påstanden der gitt. Er vel ganske åpenbare grunner til at man ikke poster med fullt navn her inne. Kontakt meg på PM, så kan jeg lett vise deg hva som stemmer.

Bruken av riksvåpenet er fastsatt i kongelig resolusjon av 20. mai 1927, som bl.a. bestemmer:

"Riksvåbenet må kun benyttes av Statens myndigheter i utøvelsen av deres offentlige virksomhet."

Når riksvåpenet brukes skal det fremtre....

https://www.politi.no/pdmt/aktuelt/nyhetsarkiv/2006_03/
Vis hele sitatet...
Trollololol!
Jeg tror ikke du får stort mer enn 200-300kroner for den.
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
Uniformene og utstyr er statens eiendom. Så enten har du stjålet statens eiendom, eller så blir du anmeldt for heleri.
Vis hele sitatet...
Som sagt, gi meg kilder til dette. Uniformer m/effekter kan være solgt eller gitt lovlig til enkeltpersoner. Av egen erfaring kan gitte effekter være beret, sko, personlig uniformer o.l.

Må være utrolig mange militære lagersalg som stjeler og blir anmeldt for heleri.
http://www.adressa.no/forbruker/article1685986.ece

La oss si at Ola har arvet politiuniform fra sin far som fikk beholde den som et minne etter å ha tjenestegjort i mange år. Ola kan lovlig selge denne uniformen videre.
Hvis du faktisk leser litt i tråden ne0 så ser du linker til der det faktisk står at salg av politi effekter er ulovlig.
Sitat av ne0 Vis innlegg
Som sagt, gi meg kilder til dette. Uniformer m/effekter kan være solgt eller gitt lovlig til enkeltpersoner. Av egen erfaring kan gitte effekter være beret, sko, personlig uniformer o.l.

Må være utrolig mange militære lagersalg som stjeler og blir anmeldt for heleri.
http://www.adressa.no/forbruker/article1685986.ece

La oss si at Ola har arvet politiuniform fra sin far som fikk beholde den som et minne etter å ha tjenestegjort i mange år. Ola kan lovlig selge denne uniformen videre.
Vis hele sitatet...
I linken du viser til er det forsvaret selv om har tatt initiativet til salg av varer. Og du vil selvfølgelig aldri finne striper, riksvåpen eller tilsvarende på noen av disse varene da dette er fjernet. Dermed har dette blitt helt vanlige uteklær. Kamuflasjeklær er jo ikke akkurat ulovlig.
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
Kjøp og salg av uniformer og uniformseffekter er ulovlig. Anbefaler deg at du leverer den inn på nærmeste politistasjon. Noen her inne latterliggjør saken med å si at enkelte har sett for mye på CSI. Da vil jeg bare si til DrPerception og Jonas91 at vi er tilstede her vi! Så vet dere dette. Lever tilbake capsen snarest!
Vis hele sitatet...
Du er meg en festlig kar! Du kan vel sikkert zoome deg inn til hvem som sitter bak hver enkelt IP-adresse her også? ENHANCE THAT PICTURE!
Akkurat Daskeladden, om myndighetene selv velger å selge eller gi bort materiale så er det ikke ulovlig. Forstår absolutt at man ikke skal misbruke riksvåpen, utgi seg for å ha myndighet o.l, men jeg er interessert i lover eller forskrifter som direkte sier at sivil ervervelse av politieffekter er ulovlig.

Artikkelen fra politiets arkiv fra 2006 gir ingen utdypning om hvilke lover man bryter.

Eksempel på mulig arvede politieffekter: http://www.qxl.no/pris/samleobjekter...v/an653534652/
Daskeladden:



Hvis du er politi så er det vel en smal sak for deg å poste et bilde av deg (med sladdet ansikt) i uniform ned et ark poskrevet nff i handa
Sist endret av skukketrure; 30. august 2011 kl. 10:33.
Sitat av skukketrure Vis innlegg

Hvis du er politi så er det vel en smal sak for deg å poste et bilde av deg (med sladdet ansikt) i uniform ned et ark poskrevet nff i handa
Vis hele sitatet...

Ja, for siste tids hendelser har jo bevist at det kun er politiet som besitter politiuniformer...
Sist endret av Nerdefruen; 30. august 2011 kl. 10:33.
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Ja, for siste tids hendelser har jo bevist at det kun er politiet som besitter politiuniformer...
Vis hele sitatet...

Jeg skal likevel være naiv og godtroende å ta det for god fisk hvis han legger det frem
Folkens, ikke bli for opphengt i om Daskeladden er politi, det er garantert personer med politimyndighet på forum som nFF uansett. Dersom TS sier han fant lua på gata, så skal det leveres inn til nærmeste politimyndighet jf. hittegodslova.
Sitat av ne0 Vis innlegg
Akkurat Daskeladden, om myndighetene selv velger å selge eller gi bort materiale så er det ikke ulovlig. Forstår absolutt at man ikke skal misbruke riksvåpen, utgi seg for å ha myndighet o.l, men jeg er interessert i lover eller forskrifter som direkte sier at sivil ervervelse av politieffekter er ulovlig.

Artikkelen fra politiets arkiv fra 2006 gir ingen utdypning om hvilke lover man bryter.

Eksempel på mulig arvede politieffekter: http://www.qxl.no/pris/samleobjekter...v/an653534652/
Vis hele sitatet...
Utgåtte modeller er ikke noe problem. Så lenge det er åpenbart at de ikke kan forveksles med de som benyttes i dag. Og det er selvfølgelig ikke lovlig å utgi seg om offentlig tjenestemann om man ikke er det.
Hiv den ut på finn og se hva som skjer?
Omsettelse av en politiuniform med kjennetegn er ulovlig. Hvorvidt du kan få den etter "lang og tro tjeneste" er i og for seg uinteressant. Du kan heller ikke bruke uniformen eller deler av denne uten at kjennetegn, riksvåpen osv. er fjernet.

Det samme gjelder militæruniformer, med unntak av enkelte kamuflasjeeffekter. Bl.a. er (var) feltjakkene impregnert med stoffer som gjør dem vanskeligere å oppdage med varmesøkende kameraer, disse jakkene er forbudt å inneha privat.

Noen er sikkert interessert i å betale en hundrelapp eller to for en politicaps, men jeg ville styrt unna Finn og andre offentlige kanaler. Politiet søker jevnlig gjennom Finn, QXL osv med tanke på å avdekke salg av tyvegods. Legger du ut capsen har du tatt initiativ, og politiet kan da late som om de er en ordinær kunde for så å arrestere deg når du overleverer capsen.
Dosern:

Tror det skal mer til en salg av en politicaps for at de skal kunne få godkjent en provikasjons handling.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hei, hvis du fortsat har kapsen er jeg intresert, jeg er samler og opbevarer alt jeg har trygt.
kontakt meg på
jeg har IKKE tenkt til å begå en ulovlig handling, da risikerer jeg å ikke kune bli vekter i forsvaret.
mva-PK
Sitat av Patty Vis innlegg
hei, hvis du fortsat har kapsen er jeg intresert, jeg er samler og opbevarer alt jeg har trygt.
kontakt meg på
jeg har IKKE tenkt til å begå en ulovlig handling, da risikerer jeg å ikke kune bli vekter i forsvaret.
mva-PK
Vis hele sitatet...
Oh no, å ikke bli vekter i forsvaret er verdens undergrunn.



Trådstarter :

Ha en liten budrunde du, jeg vet av flere som kunne vært interesert.
eee, ja.
jeg vil bli det for å ta MP og befalskole, komer jeg lit opp i gradene så kan jeg bli politi via forsvaret :b
Da maa du laere deg aa skrive "komme" med to M'er forst. Rapportskriving vett men med tanke paa hva politihoyskolen tar inn i dag saa er du nok bare rett bak maallinja
du trenger ikke politiskole når du gaar via forsvaret, lol
Eh jo! 6 pliktaar! 3 aar med krigsskole (utdanning som politi, altsaa politihoyskole!) deretter er du paalagt 3 pliktaar hvor du maa jobbe som MP! Etter det kan du velge aa bli sivilpoliti.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
[quote=Daskeladden;2234863]Uniformene og utstyr er statens eiendom. Så enten har du stjålet statens eiendom, eller så blir du anmeldt for heleri.

Hvorfor i helvette selger dem det i lekebutikker da?
Liker faktisk at politiet er på NFF!
stå på daskeladen!

Men burde du heller ikke satse på å fokusere på annen kriminalitet enn salg og kjøp av caps?