Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 14824
Jeg har en inntekt fra et amerikansk selskap og lønn kommer til min paypal konto. Det innebærer ca 10 000 i måneden. Vil Skatteetaten se dette?
Tror du det er bedre at jeg tar ut 5-10 000 i måneden til min bankkonto eller vente og ta ut en stor sum på rundt 40-50 000 i augusti?

Dette vil bare skje i 5 måneder.
Du er pliktig til å gi beskjed til skatteetaten.

De finner kanskje ikke utav det i år, men om 5 år.

Husk at den strengeste straffen du får i Norge er for skatteunndragelse..merkelig nok.
Trådstarter
8 0
Takk for svar!
Men hva tror du er best. 5-1000: - månedlig eller alt på en gang i høst?
Hva med å bare holde det på paypal kontoen?
Trådstarter
8 0
Fordi jeg ønsker å være i stand til å bruke pengene til noe i stedet for bare handle på nettet.
Alt over 5000 blir vel rapportert av bankene. Men det betyr ikke at Skatteetaten ikke får vite om det, har du forbruk/kontohold som ikke svarer til rapportert inntekt går alarmene fort hos de. Dog er det vel nesten like så stor sjanse for at Paypal-kontoen din bare stenges av Paypal, har inntrykk av at de liker å gjøre slikt bare de finner en eneste unnskyldning.
Ville nesten bare skattet, PayPal kan stenge kontoen din så står du igjen med at du ikke har tilgang til pengene, ellers får du bare holde deg til og handle på nettet hehe.
Sist endret av Wiiimp; 12. februar 2013 kl. 11:10.
Hvorfor må du ha alt over så fort?

Dra over penger når du faktisk trenger det eller spar de til noe du skal handle.

At folk her skal spekulere i hva som er best ender ikke i noe annet enn synsing.
Trådstarter
8 0
Hva tror ni vill skje hvis jeg bare spare penger på min Paypal?
Kan PayPal stenge kontoen min uten advarsel?

La oss si at jeg bare overfør 40 000 fra paypal til min brukskonto i høst.. Hva er det verste som kan skje?
Sist endret av startrash; 12. februar 2013 kl. 11:17.
Hva med å åpne en bankonto i ulandet, slik at du slipper å betale skatt?
Trådstarter
8 0
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Hvorfor må du ha alt over så fort?

Dra over penger når du faktisk trenger det eller spar de til noe du skal handle.

At folk her skal spekulere i hva som er best ender ikke i noe annet enn synsing.
Vis hele sitatet...
Jeg trenger ikke over allt så fort. Men har hørt historier om at paypal kan fryse kontoer.. Er det sant?
Holde på å spare til en USA-tur i høst.
Kan du ikke bare overføre pengene til noen arbeidsledige med frikort?

Alle valuttatransjaksjoner over 5000 blir rapportert.
50 000 er ikke særlig mye penger, så dette vil sannsynligvis ingen henge seg opp i, uansett om du tar ut 9 999 i måneden, eller alle 50 000 på en gang. Det verste som kan skje er at du vil bli sittende igjen med straffeskatt dersom de skulle oppdage det.

Når det gjelder å ha penger på paypal, så har jeg hørt noen skrekkhistorier om kontoer som plutselig er blitt fryst uten grunn. Dette er kun noe jeg har hørt, da jeg ikke bruker PP selv, men det har iallefall skremt meg fra å bruke det.
Betaler du skatt allerede? Hvis du har mulighet til å få frikort kan du jo ta dem ut uten skatt.
Trådstarter
8 0
Sitat av frustratedHawk Vis innlegg
Betaler du skatt allerede? Hvis du har mulighet til å få frikort kan du jo ta dem ut uten skatt.
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede en skattekort for 2013.
Sitat av startrash Vis innlegg
Jeg har allerede en skattekort for 2013.
Vis hele sitatet...
Det er likegyldig. Hvis du tjener mindre enn 50 000 får du alle pengene tilbake.
Trådstarter
8 0
Sitat av caperno Vis innlegg
50 000 er ikke særlig mye penger, så dette vil sannsynligvis ingen henge seg opp i, uansett om du tar ut 9 999 i måneden, eller alle 50 000 på en gang. Det verste som kan skje er at du vil bli sittende igjen med straffeskatt dersom de skulle oppdage det.

Når det gjelder å ha penger på paypal, så har jeg hørt noen skrekkhistorier om kontoer som plutselig er blitt fryst uten grunn. Dette er kun noe jeg har hørt, da jeg ikke bruker PP selv, men det har iallefall skremt meg fra å bruke det.
Vis hele sitatet...
Jeg håper det er riktig.
Kjæresten min jobber også med dette prosjektet, og hun får også sin lønn gjennom paypal. Tror vi vil ta ut alt på en gang i høst enn lite hver måned..
Ja, ta ut 50 000 på en gang, så blir det rapportert til skattetaten umiddelbart. ALLE transaksjoner fra utlandet over 5000 blir rapportert.
Trådstarter
8 0
Sitat av frustratedHawk Vis innlegg
Det er likegyldig. Hvis du tjener mindre enn 50 000 får du alle pengene tilbake.
Vis hele sitatet...
Men jeg vil tjene mer enn det. Har en annen jobb også.
Jeg skjønner ikke helt hva du lurer på jeg. I forhold til skatt spiller det ingen rolle om du overfører små summer manger ganger eller mye på én gang. Næring skal skattes av uansett, og så lenge de skal inn på en norsk bankkonto tror jeg du bare kan glemme å skjule det (mtp. at du sier du kommer til å tjene 120 000kr/år).

Og ja, PayPal kan fint fryse kontoen din uten en god begrunnelse. Ta noen Google-søk så finner du mange eksempler på dette.

Sitat av startrash Vis innlegg
La oss si at jeg bare overfør 40 000 fra paypal til min brukskonto i høst.. Hva er det verste som kan skje?
Vis hele sitatet...
Det skjer jo ikke noe annet enn at pengene kommer til kontoen din. Om du derimot ikke rapporterer disse pengene som inntekter kan det derimot være at du blir anmeldt og dømt for skatteunndragelse, og kan ende opp med heftig restskatt og eventuelt andre sanksjoner.
https://www.paypal.com/uk/cgi-bin/he.../about-outside
Som du ser så har Paypal hovedkontor i Luxemburg.

Om du ser her:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin...html?id=566717

Forhåpentligvis er dette svar nok på ditt spørsmål
spar opp en fet sum på paypal konto. Dra et sted vekk fra norge å kjøp noe fett for totalt beløp innestånde på paypal konto. Klokke i 200k klassen? Det beste er vel om man får solgt varen relativt lett når du kommer tilbake til norge.
Mange smutthull
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av kentastic Vis innlegg
Husk at den strengeste straffen du får i Norge er for skatteunndragelse..merkelig nok.
Vis hele sitatet...
Du må veldig gjerne hoste opp kilder på at det har vært brukt 21 års forvaring i skattesaker. Hvis du ikke finner noen kan du holde deg for god til å dra sånt møl ut av ræva di i framtida.

Sitat av startrash Vis innlegg
Jeg trenger ikke over allt så fort. Men har hørt historier om at paypal kan fryse kontoer.. Er det sant?
Holde på å spare til en USA-tur i høst.
Vis hele sitatet...
Ja, det skjedde bl.a. med Mojang når Minecraft ble populært.
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
https://www.paypal.com/uk/cgi-bin/he.../about-outside
Som du ser så har Paypal hovedkontor i Luxemburg.

Om du ser her:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin...html?id=566717

Forhåpentligvis er dette svar nok på ditt spørsmål
Vis hele sitatet...
jaggu, NÅ fikk jeg beskjed om at kontoen min havner under EU-regler:

For lovbestemte formål og i henhold til artikkel 1.4 i Brukeravtalen ("Brukeravtalen"), informerer vi deg med dette om at avtalen mellom deg og PayPal Pte. Ltd., et Singapore-basert selskap, og alle gjeldende avtaler og retningslinjer mellom dere, er overdratt til PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A. (RCS Luxembourg B 118 349).

PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A (R.C.S. Luxembourg B 118 349) har lisens som kredittinstitusjon i Luxembourg i henhold til lov av 5. april 1993 artikkel 2 om finanssektoren med endringer, og er underlagt tilsyn av tilsynsmyndighetene i Luxembourg, Commission de Surveillance du Secteur Financier, med registrert adresse i L-2449 Luxembourg.

Denne overdragelsen har verken innvirkning på dine rettigheter og forpliktelser i henhold til Avtalen eller på funksjonaliteten til PayPal-kontoen din.

Overdragelsen trer i kraft 12. mars 2013. PayPal vil varsle deg ytterligere når denne overdragelsen er fullført.

Hvis du har spørsmål i forbindelse med overdragelsen, kan du kontakte PayPals kundeservice på nettet via lenken til "Send oss e-post" på "Kontakt oss"-siden, eller ved å ringe telefonnummeret til kundeservice som du finner på PayPals nettsted(er) og ved å logge deg på kontoen din.
Vis hele sitatet...
kan det gå å kjøpe noe for hele summen, for så å returnere varen og få tilbake pengene på norsk konto? Vil kanskje ikke virke like mistenktsomt som "inntekt" om du får 20.000 i retur fra HIFI-klubben enn fra paypal.
får du ikke opprettet konto og visakort i en utenlandsk bank da? Så kan du dra det utenlandske visaet?
Få pengene over på Netteller, så får du deg et Mastercard knyttet til netteller kontoen. Da kan du fritt bruke de i norske minibankautomater.
gi pengene i gave til en god venn, gaver er vel skattefrie? hehe

Men som det blir nevnt tidligere her, i Norge er de strengere på skatteundragelse enn voldtekt og drap! Egentlig helt latterlige straffer folk får!

Så pass på å meld det, og heller finn så mange som mulige måter å trekke fra skatten på kanskje? Om du passer på heller tjene mindre for å "tjene mer" trur jeg du kommer lenger i lengden. Selvom jeg skjønner at det ikke er mye fristende å melde det.. Du kan jo bruke det på en ferie du betaler i utlandet? Og melde noe av det, og holde noe til nettshopping, så får du bare handle masse på nett!

Men jeg lurer på om faktisk de pengene du har på paypal blir regnet med automatisk fra nå av etter den nye avtalen.. Slik at det blir som å ha pengene på en bankkonto(Har ikke satt meg inn i det, så ikke ta det som sikkert) Men jeg hørte noe rykter om det, og det forundrer meg ikke..
Sist endret av Lunar; 13. februar 2013 kl. 01:57. Grunn: skrivefeil:)
Kan du ikke ta ut 30 000 på en gang også la 20 000 stå igjen på paypal, såvidt jeg husker kan du tjene 30 000 skattefritt om du kaller det hobbyinntekt.
Sitat av frustratedHawk Vis innlegg
Kan du ikke bare overføre pengene til noen arbeidsledige med frikort?

Alle valuttatransjaksjoner over 5000 blir rapportert.
Vis hele sitatet...
Lurer bare på hvor du har det i fra,kilde?
Sry litt off topic.
Sitat av Lunar Vis innlegg
Men som det blir nevnt tidligere her, i Norge er de strengere på skatteundragelse enn voldtekt og drap! Egentlig helt latterlige straffer folk får!
Vis hele sitatet...
Vil veldig gjerne se kilder på at det har blitt 21 års forvaring for skatteundragelse? bare drit i og kommenter hvis du bare skal kaste ut helt latterlige meninger..
Selvfølgelig straffes det hardt. Det er "lett" å bevise og det er har stor symboleffekt.
Det er ikke nødvendigvis saken i vold/drap/voldteks-saker. Der det fort kan bli spørsmål om provokasjoner, hva som egentlig har skjedd, parter som motsier hverandre, manglende bevis, var det overlegg eller selvforsvar osv osv.
Hvis usikkerheten rundt en sak er stor så går straffereaksjonen ned.
Sist endret av Mith; 13. februar 2013 kl. 15:00.
før over alt på en gang! blir det spørsmål så bare si du solgte en uregistrert bil du holdt på å bygge om
Støtter idéen om å kjøpe varer for pengene på PP og selge dem igjen mot penger ved bankoverføring eller kontanter. Her er det til og med mulighet for å tjene seg en slant, om man velger produktene rett. Dette hvis man altså vil fullstendig skjule PP som inntektskilde (/konto). Visst kan det ta noe tid å få solgt gjenstandene, men hey - du slipper å betale skatt.