Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 8464
Hei.


Vurderer å droppe religion, siden jeg rett og slett ikke takler læreren. Har i den forbindelse et par spørsmål som jeg håper å få besvart her!


1. Anbefaler dere å ta faget på nett? Tenker da her: http://www.sonans.no/ng/page?id=1138&key=808

Hvis dere trykker på "søk opptak" står det "Nettbasert, Felles allmenne fag R-94" på fanen hvor religion står oppført. Hva vil dette si? Er det denne jeg skal ta? I mitt hode er det jo logisk at jeg skal ta et fag fra kunnskapsløftet?

2. Har dere noen erfaring med Sonans sinde nettstudier? Eller å ta fag som privatist i det heletatt?
Dersom du har nok disiplin til å lese på egenhånd og gjøre oppgavene i boken så vil du kunne klare deg ved å kun melde deg opp til en privatisteksamen.

Det er mulig Sonans ikke tilbyr nettstudier for religionsfaget i kunnskapsløftet.
Sist endret av danielsk; 9. november 2009 kl. 19:14.
har tatt religion som privatist selv. Det jeg leste var 2 dager før eksamen. Fikk karakteren 4. Etter min erfaring så er "forberedelsestiden" man får før man skal inn til eksamen helt latterlig og gjør det så og si umulig å stryke.

Har erfaring med sonans også, men om du har planer om å betale penger der så vil jeg anbefale deg å tenke godt over det innen du gjør det.

(trenger ikke sonans for å kunne melde seg opp til eksamen som privatist)
Okei, takk for råd.

Men jeg leste et annet sted at eksaminatoren man da får, dersom jeg går som privatist på samme skole, er læreren jeg har nå? Da er jeg jo like langt? Jeg kan ikke understreke hvor mye jeg hater personen, uten at jeg trenger å gå inn på hvorfor.


Innspill?
Hvorfor betale flere tusen for å gå på privatskole samt betale for å ta opp eksamen, fordi du ikke liker læreren? Du kommer til å få det hardt gutt!
Tenk alle sjefene du ikke kommer til å like når du kommer ut i jobb...
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Okei, takk for råd.

Men jeg leste et annet sted at eksaminatoren man da får, dersom jeg går som privatist på samme skole, er læreren jeg har nå? Da er jeg jo like langt? Jeg kan ikke understreke hvor mye jeg hater personen, uten at jeg trenger å gå inn på hvorfor.


Innspill?
Vis hele sitatet...
Tar du eksamen som privatist får du en tilfeldig eksaminator. Det er litt forskjellig hvor man avholder privatisteksamen, det avhenger av antall påmeldte.

Hvis privatisteksamenen avholdes på din lokale videregående skole, så kommer eksaminatoren til å være fra denne skolen ja. Om det blir læreren din er tilfeldig, men det er kun lærere som har meldt seg frivillige på forhånd som jobber med privatisteksamenene. Eksaminator må ha faget i fagkretsen sin.

Det er med andre ord sannsynlig at du ender opp med noen andre, men overhodet ikke sikkert.
Hoit
Tok relgion og etikk som privatist. Dvs leste meg opp selv, og skal si deg. Det var den enkleste eksamen i NATO.

Er skummelt hvor lett det var. Hvis det var religion og etikk du tenkte på da.

Endte opp med 5er, oppgaven min var å sammenligne Kristendommen og Islam i Norge.

Det var liksom bare
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Hoit
Tok relgion og etikk som privatist. Dvs leste meg opp selv, og skal si deg. Det var den enkleste eksamen i NATO.

Er skummelt hvor lett det var. Hvis det var religion og etikk du tenkte på da.

Endte opp med 5er, oppgaven min var å sammenligne Kristendommen og Islam i Norge.

Det var liksom bare
Vis hele sitatet...

Hvor lang forberedelsestid fikk du? tre kvarter?
1. Jeg ville ikke anbefalt deg å ta det på nett, da jeg ser på dette som latterlig i et fag som religion og etikk. (Obs. Min personlig mening)

2. Jeg vil tro at dette faget vil være meget enkelt å lese seg opp til iallefall en 4er, da alt du skal gjennom er en muntlig eksamen og der kan du mer eller mindre snakke svada til 3-4.

Hvis du sjekker udir sine sider, kan du se at det er veldig lite pensum du skal gjennom og egentlig kunne, så det burde ikke være noe problem.

Eksamen blir da enten på din skole eller på en skole i nærheten, for alt jeg vet er dette mer eller mindre tilfeldig. (Når jeg gikk opp som privatist i Medie, var det 2 andre som gikk opp sammtidig og allesammen hadde reist 1time + for å komme til skolen.)
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Hvor lang forberedelsestid fikk du? tre kvarter?
Vis hele sitatet...
30 mike fikk vi!
Mulig å "låne" tråden din? ;-)
Tenker på å ta programfagene altså programfag nivå 2 og programfag nivå 2 og Historie evt RLE som privatist siste året på vgs, til jul. (Har planer om å jobbe, for å spare penger til reise) Det vil si at jeg har kun 10 skoletimer i uka. Kan skolen nekte meg det?
Og hvis man tar dette som privatist, kan man da komme opp i eksamen igjen til sommeren?