Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 4406
hva faen er de små hvite larve greiene som bor på fleinsoppen??

hadde spist kanskje 40-50 stk da jeg merket en liten buggy som kravlet ned hatten på en av dem

lette litt og fant enda fler, og etterhvert fant jeg til og med ut at de små svarte flekkene under (på gjellende og stilken) faktisk er LARVEBÆSJ! hva faen?? fikk noia

jeg syns denne opplevelsen var litt creepy i og med at jeg ikke er særlig glad i våre 6-1000 beinete naboer, så jeg skulle gjerne visst hvilket innsekt det er jeg har stappet i meg her...

-sameFAEN!-
Derfor tørker man soppen
y0, de skal vistnok komme ut når du tørker soppen...



Edit: tomiz var kjappere enn meg
Sist endret av petterøes 3000; 14. september 2006 kl. 01:36.
aw shit..... tror jeg holder meg unna en stund, til den nervøse følelsen i magen har gitt seg

men hva faen er det? fluelarver? er det noen andre som har spisste rå flein?

dække fali?? ??

takk
Sist endret av samefaen; 14. september 2006 kl. 01:43.
Se på det som kosttilskudd. Masse proteiner, nam..
hehe.. den er god

men jeg tror jeg lager te heretter

takk for svar!
Sist endret av samefaen; 14. september 2006 kl. 01:48.
Sitat av plumRad
Se på det som kosttilskudd. Masse proteiner, nam..
Vis hele sitatet...
Da bruker jeg tenna heller og rensker et par villmarksbord for barklarver, for de er feite, og har mye med fiber.. ehhe
Sitat av samefaen
aw shit..... tror jeg holder meg unna en stund, til den nervøse følelsen i magen har gitt seg

men hva faen er det? fluelarver? er det noen andre som har spisste rå flein?

dække fali?? ??

takk
Vis hele sitatet...
seff er det ikke farli, det er flue larver ja for det meste, serlig delikat er det ikke for oss vestlige som ikke er vandt til og spise insekter, men det er aldeles ikke farlig..

men som sagt tidliger beste er og tørke di og koke te, vil fortsatt få i deg en del tørka larver men fleste parten forlater soppen og dør på pairet under tørkinga.
Lag deg te, da slipper du å tenke på de larvene. Kjøp deg noe sånn som dette. Det vil være en fin løsning på de groteske bildene som søker seg frem til rett plass i hjernen din!
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Eller gjøre som jeg bruker å gjøre - Tygge dem GODT med jekslene før du svelger..
Jeg har i tidligere poster forklart dette med larvene.. Og det er derfor som nevnt over at det er et sjakktrekk å tørke dem.
Skal du spise der og da, tygg dem godt med de bakerste jekkslene dine.. Jeg har spist flein 10x antall ganger, og har aldri merka noe til larvene, foruten om at de titter frem fra soppen av og til, og når man tørker soppen på f.eks avispaipr.. 1-2 dagers tørke og det åler rundt med mark og larver, noen døde, andre på vei til å dø..

Om man ikke var klar over dette fra før av, så er det sikkert en jævlig kjip ting å finne ut av etter å ha svelgt nedpå en 100 flein uten å tygge
Sitat av speq
Om man ikke var klar over dette fra før av, så er det sikkert en jævlig kjip ting å finne ut av etter å ha svelgt nedpå en 100 flein uten å tygge
Vis hele sitatet...
Ikke rart folk får bad-trips nei
Å spise en larve eller femti er ikke farlig, i verste fall er det ekkelt. I mange kulturer er larver sett på som en delikatesse, fulle av næring og proteiner som de er.

Dersom du absolutt ikke vil spise levende larver (de færreste av oss vil vel egentlig det) kan du lage te av soppen. Varm soppen i ei gryte med vann, la det stå ei stund før du heller sopp og vann over på en termos. Når det har fått passelig temperatur drikkes vannet og soppene spises. Garantert fritt for levende larver.
▼ ... flere år senere ... ▼
jeg plukket i fjor, men har ikke fått meg til å spise nettopp fordi jeg har fobi mot larver...og tanken på at det kan være igjen noen inni de tørka soppene freaker meg ut...

Noen som har tips for å effektivt bli kvitt ihvertfall 99,9%. (Etter de har tørket kommer jeg til å kutte opp soppene for å sikre meg at det ikke sitter igjen noen i hatten.

Ja, jeg har seriøs angst for de krypa. Bare det å måtte se de kravle rundt freaker meg ganske hardt ut.
Er det noen som med sikkerhet kan si hva slags larver det er snakk om her?
førstemann på månen
Jeg tror heller de svarte prikkene som du snakket om (på stilken og gjellene) er sporer fra soppen. Det er ikke noe farlig å spise dem, noen synes kanskje det er ekkelt, men det er ikke noe å dvele på etter du har spist dem Jeg har selv spist fersk flein med larvetilbehør mange ganger og det er null stress!
Sitat av Knask Vis innlegg
Er det noen som med sikkerhet kan si hva slags larver det er snakk om her?
Vis hele sitatet...
Det finnes i allefall en type larve som heter "tovingelarve." Disse er hvite og finnes i en del sopp.
Denne tråden vekker fæle minner.. Jeg og en kamerat hadde spist rød fluesopp i fjord en gang, vi tørket de til vi trodde de var ferdigtørkede ved lav temperatur i stekeovnen. Spiste fluesoppen, og vi merket ikke noe nevneverdig.

Jeg tok med meg en pose med fluesoppen hjem og gjemte den godt, selvsagt skulle jeg ta den fram etter ett par dager.. Hele posen var fylt av larver og maggot, og skal jeg være helt ærlig så er det noe av det verste jeg har opplevd. Fikk et ordentlig støkk i kroppen og jeg fikk tvangstanker om at jeg hadde mark i magen lang tid etter, og bare tanken på det synet som møtte meg når jeg tok fram posen..

Man kan trygt si at jeg aldri skal spise fleinsopp/fluesopp/sopp igjen.

P.S:

Jeg overlevde. Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke fikk mark i magen, og jeg tror du kan med trygghet anslå at du ikke kommer til å merke noe av de larvene du spiste
Sitat av samefaen Vis innlegg
hehe.. den er god

men jeg tror jeg lager te heretter

takk for svar!
Vis hele sitatet...
Gjør det du. Kok opp soppen 2-3 ganger, og du får en heftig te
Magesyren dreper alt av levende ting.

Men er ikke rød fluesopp livsfarlig da?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Men er ikke rød fluesopp livsfarlig da?
Vis hele sitatet...
Alt er livsfarlig i feile mengder.
Et grei metode for å jage larver ut av soppen er følgende:

putt fangsten i en liten pappeske eller et pappkrus av passende
størrelse, fyr opp en sigarett og blås så godt med røyk nedi
boksen/kruset, og legg på lokk. Røyken vil tvinge larvene
ut av soppen, og nikotinen vil ta livet av dem. Bruker dette
trikset dersom jeg tenker å spise soppen i fersk tilstand.

Ved tørking vil larvene forlate soppen, du vil ofte se døde
og uttørkede larver liggende rundt etter en stund. De som
eventuelt er igjen inne i soppen vil også være døde når
soppen er ferdig tørket.

(Har en følelse av at jeg har postet et lignende innlegg før,
om enn kanskje i en annen tråd)
Sitat av Taurean Vis innlegg
Magesyren dreper alt av levende ting.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis.
Bendelorm er et godt eksempel på dette.
Sitat av Knask Vis innlegg
Ikke nødvendigvis.
Bendelorm er et godt eksempel på dette.
Vis hele sitatet...
Urgh, mitt største mareritt!!

VGNett; Bendelorm i hjernen til nordmann
Sitat av LoOzR Vis innlegg
Urgh, mitt største mareritt!!

VGNett; Bendelorm i hjernen til nordmann
Vis hele sitatet...
Vemmelige greier, men vi kan trøste oss med at fleinsopp ikke vokser på avføring.
Bendelormen sprer seg via avføring som konsumeres av en ny vert den kan snylte på.
Dette virker kanskje litt off topic, men jeg ønsket å få klarhet i hva slags larver man vanligvis finner i fleinsopp for å utelukke vemmelige parasitter.

Mygglarver er jo bare digg så jeg kommer til å fortsette å spise soppen rå.
Fersk sopp er ubeskrivelig mye bedre enn tørket, mener nå jeg da.
Sitat av Knask Vis innlegg
jeg ønsket å få klarhet i hva slags larver man vanligvis finner i fleinsopp for å utelukke vemmelige parasitter.

Mygglarver er jo bare digg så jeg kommer til å fortsette å spise soppen rå.
Fersk sopp er ubeskrivelig mye bedre enn tørket, mener nå jeg da.
Vis hele sitatet...
Det er trolig ikke mygglarver i sopp, da disse normalt lever
i vann, hengende rett under overflaten. Jeg vil tro de hvite
larvene er fluelarver, av typen "småfluer" som det finnes
veldig mange arter av.

Dessuten inneholder soppen også ofte noen veldig små
svarte sprellende loppeaktige larver, som jeg mener å
ha lest er billelarver.
Sist endret av PVestlandia; 9. juli 2012 kl. 14:15.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det er trolig ikke mygglarver i sopp, da disse normalt lever
i vann, hengende rett under overflaten. Jeg vil tro de hvite
larvene er fluelarver, av typen "småfluer" som det finnes
veldig mange arter av.

Dessuten inneholder soppen også ofte noen veldig små
svarte sprellende loppeaktige larver, som jeg mener å
ha lest er billelarver.
Vis hele sitatet...
Jo man kan finne både tovingelarver altså mygg/fluelarver og billelarver i sopp. Tovinger er hvite og billelarver brune/svarte.