Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1553
Okai.

Jeg vet dette kan bli en smule rotete, vet ikke.

Som vi alle vet, så har vi noen bølgelengder som vi kaller for synlig lys. For oss mennesker ligger de på rundt 400nm – 800nm, men det varierer fra øye til øye, individ til individ.

Da er det jo ganske lett å tenke at alle bølgelengder har en farge.
Eller at de skal være synlig bare du har det rette øye.

Så selv om vi ikke ser alle bølgelengdene vet vi jo at de finnes, som feks radiobølger å sånt.

Regnbuen er jo egentlig ganske interessant å tenke på, siden lurer på om den faktisk har de grensene som vi ser. Eller inneholder den flere bølgelengder?

Farger er jo bare ett resultat av lys. Vis malingen du maler huset ditt med, har egenskapen til å reflektere alle bølgelengder ser vi fargen hvit.
I motsetning til en annen klissete gugge av det vi kaller maling som absorberer alt, så blir det blir svart.

Og sånn som jeg skjønner det, så er regnbuen bare ett bredt spekter med bølgelengder.

Så lurer jeg nesten på om regnbuen inneholder radiobølgelengder og om ikke gammastråler, osv

Mindre sol er det lett mulig og ordne, og den forandrer jo styrken på regnbuen.
Mere sol er litt værre å få til, siden ozonlaget reflekterer eller absorberer (usikker) jo mye, feks ultrafiolett. Men vis ozonlaget ble 100% borte, ville ikke regnbuen sett anneledes ut da? eller iallefall fått ett enda større "bølgespekter"


Thoughts? : )
Du ville jo uansett bare kunne se det synlige lyset, så selv om du stryker med av uv/radioaktiv-stråling vil ikke øyet ditt kunne oppfatte ett bredere fargespekter.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Så lurer jeg nesten på om regnbuen inneholder radiobølgelengder og om ikke gammastråler, osv
Vis hele sitatet...
Strålingen fra solen er sterkest i spekteret for synlig lys, men inneholder også stråling et godt stykke oppover på UV-spekteret og nedover på IR-spekteret. Nærmere bestemt fra ca 100 nm til ca 1 mm. Spesielt høye frekvenser dempes en del i atmosfæren, slik at veldig høyfrekvent UV har vi lite av her nede. Fordelingen av bølgelengder både over atmosfæren og ved havnivå kan du se i denne illustrasjonen.

Det vil si at hvis du hadde hatt øyne som var følsomme for alle bølgelengder ville regnbuen hatt et lite innslag av både UV og en del IR, men disse fargene ville ikke vært så sterke ettersom det er mindre av de. Og ettersom IR-spekteret er fryktelig langt, ville du sett regnbuen som mye bredere enn du gjør med "vanlige" øyer.

Sitat av Sixpounder
Men vis ozonlaget ble 100% borte, ville ikke regnbuen sett anneledes ut da? eller iallefall fått ett enda større "bølgespekter"
Vis hele sitatet...
Med menneskeøyer ville du ikke sett noe forskjell, annet enn at fargene var sterkere på grunn av mindre demping i atmosfæren. Med "superøyer" ville du sett UV med høyere frekvens, og alle fargene ville vært sterkere enn med atmosfæren i behold, med unntak av lavfrekvent IR, som ville vært omtrent som nå.

EDIT: Nå tenkte jeg på atmosfæren i sin helhet, og ikke ozon-laget spesielt. Hvis bare ozon-laget var borte ville vi hatt vesentlig mer UV-stråling, mens resten ville vel vært noenlunde som nå.
Sist endret av Provo; 10. august 2010 kl. 09:37.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Thoughts?
Vis hele sitatet...
Det ville vært et usannsynlig sammentreff om fargene i regnbuen korresponderte perfekt med det menneskelige synsområdet.

Slik at det reflekterte lyset tilfeldigvis går fra den laveste bølgelengden vi kan se (fiolett) til den høyeste bølgelengden vi kan se (rødt), og stoppet nøyaktig der.

Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Okai.

Så lurer jeg nesten på om regnbuen inneholder radiobølgelengder og om ikke gammastråler, osv
Vis hele sitatet...
Det jo lyset fra solen som blir splittet i regnbuen,
som i stor grad korresponderer med frekvensspekteret vi kan se,
(yay, evolution) med innslag av infrarødt og ultrafiolett.

Hadde vært bad news hvis sola produserte mye gamma og røndtgen.


Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Okai.
Men vis ozonlaget ble 100% borte, ville ikke regnbuen sett anneledes ut da? eller iallefall fått ett enda større "bølgespekter"
Vis hele sitatet...
Tja, hvis du kan se UV og IR? Det kan dessverre ikke jeg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Som vi kjenner til så bryter vanndråpene opp lyset fra solen. Spekteret vi ser er én ting, men regnbuen består av flere bølgelengder - både over og under det synlige området. Spekteret i sin helhet er også avhengig av hvilke bølgelengder som absorberes av atmosfæren, og hvilke bølgelengder som absorberes av vannet. De bølgelengdene som absorberes av vannet vil varme opp vannet. Forurensning i vannet bidrar også til oppvarming, samt fravære av forskjellige bølgelengder i rengnbuen.

Vidar