Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1562
Jeg vet det går ann å trene seg til å bli bedre å sloss, bli sterkere osv

Men går det ann å trene opp nervøsiteten/angsten man får for å gå inn i slosskamp?

Går det ann å trene hodet til å takle dette bedre / "glede" seg til å gå inn i slosskamp?
Er det kampsport du snakker om, eller er det å slåss mot folk på byen? Om det ikke er førstnevnte vil jeg anbefale deg å søke hjelp
Absolutt, men det krever mye eksponering og trening. Jeg var veldig konfliktsky i slike situasjoner som barn og fikk gjennomgå for det. Begynte derfor med boksetrening, armhevinger, vekter og skateboarding. Da får man erfaring med å tåle smerten, kontrollere frykten og man får bedre selvtillit. Det er også viktig å lære seg å vurdere motstanderen. Noen ganger lønner det seg ikke å slåss. Kan man unngå vold skal man unngå det. Lær deg deeskalering. Man kan oppnå mye med psyken.
Ja. Tror kampsport er tingen du er ute etter. Eventuelt en justering med pcp før du skal være "tøff".
Bokset litt før. Var smånervøs før det første slaget kom i ansiktet, etter det var det nesten digg. Du får føle på at du lever hvertfall
Det er ingen ting ved å sloss som er tøft på noen som helst måte.

Er det snakk om organisert kampsport ser jeg på det som noe helt annet.
Sitat av siruqka3 Vis innlegg
Jeg vet det går ann å trene seg til å bli bedre å sloss, bli sterkere osv

Men går det ann å trene opp nervøsiteten/angsten man får for å gå inn i slosskamp?

Går det ann å trene hodet til å takle dette bedre / "glede" seg til å gå inn i slosskamp?
Vis hele sitatet...
Alt kan trenes kompis. Har slete med angst og depresjon før det er ikke noe spesielle øvelser, men helst aktivitet du finner på hos meg var det styrketrening/bodybuilding som reddet live mitt på alle som helst måter.. mer energetisk, mindre angst å bare mer sjøltillit å alt føles enklere ut å gjøre
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Er det kampsport du snakker om, eller er det å slåss mot folk på byen? Om det ikke er førstnevnte vil jeg anbefale deg å søke hjelp
Vis hele sitatet...
mener du at folk som ikke lenger bare vil stå der å ta imot slag eller løpe som en reddhare trenger hjelp fordi de vil ha baller til å stå opp for seg selv?

jesus
Først og fremst vil jeg si at frykt er en bra følelse. Det er kroppen din sitt alarmsystem. Hvis du noen gang har havnet i en ubehagelig situasjon så har du kanskje bl.a kjent på den vonde følelsen i magen, ristingen i armer og ben, tunnelsynet. Dette er kroppen som stenger av tarm/urinsystem, den fosser blod ut i armer og ben, og den gir deg et hyperfokus syn på det du må fokusere på. Med andre ord, kroppen din klargjør seg til å enten løpe eller å slåss. Dette vil 100% skje på automatikk, og begge alternativene kan være bra avhengig av situasjonen. Der du ikke vil havne er i frys modus. Det er det som skjer når hjernens fryktsenter, amygdala shutter ned fordi den ikke skjønner hva som skjer. Det er flere måter å trene seg opp på til at dette ikke skal skje.

Ta for eksempel ambulanse arbeidere. Når de utdanner seg til å bli ambulansearbeidere så har de senariotrening. De kommer til en fiktiv plass hvor folk ligger strødd med lekeblod, og falske ben stikkende og rennende ut fra over alt. Grunnen for at de gjør dette er for at hjernen skal kjenne igjen situasjonen. Amygdala vet ikke om dette senarioet er falskt eller ekte, det er det frontanlappen som tar seg av. Når du er drillet på å se blod og bein flere ganger så vil ikke amygdala oppfatte det som noe nytt, og du vil være bedre forberedt til å ta et logisk valg om hva som lønner seg. Militæret har senariotreninger hele tiden. Hjernen deres MÅ trenes opp til og ikke bli redd for høye smell, blod, skrik etc.
Disse tingene vil ikke gjøre at fryktfølelsen forsvinner, men det vil få kroppen din til å handle riktig på automatikk samtidig som du er i stand til å ta rasjonelle valg.

Profesjonelle fightere og mennesker som jobber i en slags nødetat – politi, militær, ambulanse. De bruker mye tid på å visualisere. Hva møter jeg nå? Hva gjøre jeg hvis dette skjer? Dette er også med på å trene opp hjernen. Igjen, fordi hjernen ikke alltid skjønner forskjell på fiktiv og virkelighet, men begge gir effekt.

Du spør om man kan trene hjernen opp til å glede seg til en slåsskamp. Dette hviler mer på en personlighetstype. Noen gleder seg på samme måte til å sloss som adrenalinjunkies gleder seg til å hoppe ut av fly selv om all rasjonell tenkning til å hoppe ut av et fly fra 3000 fot burde vært «ikke gjør det». Man kan ikke endre personlighetstypen sin, men man kan lære seg til å godta det ubehagelige. Men jeg kan si såpass at du burde passe deg mer for en livredd hund som har lyst til å ta deg for å overleve fremfor en hund som tar det som lek. Den livredde har alarmsystemet i kroppen sin på, det har ikke fryktløse mennesker på samme måte. Med andre ord, du har ikke lyst ikke havne i en situasjon hvor du gleder deg til å slåss. Det gir deg en falsk følelse av uovervinnelighet, mens den livredde gjør alt den kan for å overleve. Pass deg for livredde mennesker som kan slåss.

Mitt tips – Finn deg en bra krav maga klubb. De fokuserer mye på senarioer med høye skrikk, kniver med elektrisitet for realisme osv osv. Mange søpple krav maga klubber der ute, så finn deg en bra. Krav maga global har en mange gode klubber. For å bli bedre teknisk på fighting så ville jeg supplert med boxing og jiujitsu. Dette fordi de fleste kamper starter med slag og avsluttes på bakken, samt begge stilarter sparrer mye. Hjernen din vil lære seg til å bli komfortabel med å bli slått på, samt ha en kar som veier 20kg mer enn deg oppå.
Sannsynligheten for at du noen gang kommer til å havne i en slåsskamp med mindre du vil er minimal, så hvis du kun har planer om å gjøre dette for å bevise for deg selv at du er en tøffing, så ville jeg heller kanskje fokusert litt mer på psyken din, og heller skåne andre mennesker fra å bli fysisk skadet av ditt ego frem i tid.

Oppsummering. Visualiser deg hva du vil gjøre om forskjellige ting skjer, samt start å trene imot de tingene du er redd for.
Å være modig betyr ikke at man ikke synes ting er skummelt eller ikke blir satt ut av ting. Å være modig er å gjøre noe til tross for frykten.
Kan en person ha baller i utgangspunktet men ha vært utsatt for episoder som yngre som har gjort at det har låst seg fullstending når det kommer til konfrontasjon og slåssing?
Sist endret av Bjørneboe; 1 uke siden kl. 19:30.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
For meg er svaret utvilsomt ja, generelt sett. Folk har både ulike utgangspunkt, grenser og kapasitet, men alle kan bli tøffere på "noe". Her føles det riktig å referere til typisk militær tenking, der de sier at man aldri vet hvor mye krefter og vilje som bor i en kropp. Kun gjennom å grense opp til egen utmattelse og å gi opp kan man finne ut hvor robust og "sterk" man egentlig er
Ta antidepressiva, da blir man hard.
Hadde en god prat med en kollega som er veldig god i tae kwon-do, vært med i nm og sånn på 80-tallet. Han sa, begynn å tren kampsport, de ser på deg at du ikke er redd og da tør de ikke bråke med deg.
Sist endret av Antonym; 1 uke siden kl. 03:17.
wææ krypdyra tar meg
PrimaRolige's Avatar
7 2
Tren noe kampsport. Tren styrke og mobilitet. Opp med haka, men ikke vær ute etter bråk. Da varer man ikke lenge.