Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1144
Snakker ikke om et stort skikkelig basseng. Kjøpte meg et oppblåsbart basseng. Vannet var iskaldt så å hoppe oppi bassenget og ta meg en øl gikk ikke. Men siden det er varmerekord med 5 dager i strekk nå med 20-25 grader og skyfri himmel med super sol, så ville jeg trodd solen skulle lett klare å varme opp vannet i et lite oppblåsbart basseng over tid i løpet av dagen.

Men hver dag, selv med STEIKENDE SOL, så klarer ikke solen varme opp bassenget selv med den steikende solen rettet direkte mot bassenget uten skygge. FFS det er 20-25 grader, blitt brun, men det lille vannbassenget nekter å bli varmt.

Hva er science explanation her på at solen er så inkompetent på å varme opp vann?
Skaff et jævlig stort forstørrelsesglass og monter det fast over bassenget. Konsentrer strålen mot vannet, og det vil bli varmt etter en stund. /s
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Snakker ikke om et stort skikkelig basseng. Kjøpte meg et oppblåsbart basseng. Vannet var iskaldt så å hoppe oppi bassenget og ta meg en øl gikk ikke. Men siden det er varmerekord med 5 dager i strekk nå med 20-25 grader og skyfri himmel med super sol, så ville jeg trodd solen skulle lett klare å varme opp vannet i et lite oppblåsbart basseng over tid i løpet av dagen.

Men hver dag, selv med STEIKENDE SOL, så klarer ikke solen varme opp bassenget selv med den steikende solen rettet direkte mot bassenget uten skygge. FFS det er 20-25 grader, blitt brun, men det lille vannbassenget nekter å bli varmt.

Hva er science explanation her på at solen er så inkompetent på å varme opp vann?
Vis hele sitatet...
Fortsatt kaldt i bakken. Legg noe i mellom bassenget og det det står på. Relativt kjølig etter solnedgang også
Sist endret av Majao Gibensis; 2 uker siden kl. 10:08.
Vann har høy varmekapasitet, så det krever mye energi. Det er også gjennomsiktig, så det absorberer lite lys.
Selv mindre basseng har gjerne flere tusen liter vann i seg. Det tar tid å varme opp, særlig tidlig i sesongen når temperaturen fluktuerer mye gjennom døgnet. Du har også varierende grad av varmetap, avhengig av hva slags oppsett du har. Bruker du et bassengtrekk? Det kan utgjøre en stor forskjell. Du kan også tape mye varme hvis bassenget er plassert rett på kjølig grunn. Har bassenget oppblåsbar bunn og sider, eller bare en ring rundt toppen? Hvis det er minimalt med isolasjon, så vil varmetapet være betydelig.

Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Det er også gjennomsiktig, så det absorberer lite lys.
Vis hele sitatet...
Det spiller inn, men ikke så mye som man kanskje skulle tro. Det er primært synlig lys vann sliter med å absorbere, som er en liten del av spekteret.

Sist endret av mentalmelt; 2 uker siden kl. 10:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@mentalmelt: Godt poeng. Men det synlige spektrumet utgjør faktisk rundt 50% av energien så det er relevant. Og dette er før atmosfæriske tap, så det kan være enda høyere (men det gidder jeg ikke å sjekke nå).
Trådstarter
Takk for konstruktive svar. Det ligger oppå en vanntett presenning som ligger over gresset i hagen. Ser ut til at bøtter med kokende varmt vann må til her...

Kanskje litt first world problem det her men var genuinely curious hvorfor solen har så vansker.
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Men siden det er varmerekord med 5 dager i strekk nå med 20-25 grader og skyfri himmel med super sol, så ville jeg trodd solen skulle lett klare å varme opp vannet i et lite oppblåsbart basseng over tid i løpet av dagen.
Vis hele sitatet...
Husk at natten kjøler tilsvarende ned, vann som en mengde er temperaturutjevnende. Etter noen år på ekvator kan jeg anekdotisk si at der har jeg opplevd at vannet tilnærmer seg nattetemperaturen, kanskje litt over.

Kanskje det er mulig med en fontene / spreder i bassenget å få til noe ala en snøkanon? Regnestykket ser ut til at for væske er overflatekvadratet KPI for endring av temperatur i det det legger seg tilbake som en enhet.
Sist endret av ketoDaddy; 2 uker siden kl. 12:12.
Kunne det funke med en svart presenning over?
https://www.biltema.no/fritid/bassen...eng-2000043921 solvarmer til basseng hjelper en del. Må selvfølgelig ha litt mer utstyr som sirkulasjonspumpe.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Kunne det funke med en svart presenning over?
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte svart søppelsekk i bunnen, da innsiden ofte er veldig lys og reflekterende.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Kunne det funke med en svart presenning over?
Vis hele sitatet...
Kanskje, men jeg tenkte på søledammer de blir ofte langt varmere på varme dager enn bassenget, hva med aske/kull i vannet? Koks er kanskje enklest å ta ut igjen etter at det har blitt varmt.
Sist endret av ketoDaddy; 1 uke siden kl. 07:16.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg

Det spiller inn, men ikke så mye som man kanskje skulle tro. Det er primært synlig lys vann sliter med å absorbere, som er en liten del av spekteret.
Vis hele sitatet...
Synlig lys er en liten del av em spekteret, ja. Men av energien i sollys som når bakken er ca halvparten i synlig lys. Litt uv. Resten infrarødt.