Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 624
Jeg skal laste ned ny bios-image og flashe bios. (det er jaggu på tide...)

Mitt hovedkort er en Micro-Star MS-6168 Version 2.
Jeg har American Megatrends-bios.
Så langt, alt vel.

Jeg går inn på AMI's sider, og får beskjed om at jeg må gå til produsenten av hovedkortet. Så det gjør jeg. Jeg kommer helt hit: msi's side, men derfra blir det vanskelig. Jeg kan ikke bruke den Auto-detekterings-dingsen, for den krever windows, og det har jeg ikke. Så jeg prøvde å søke på hovedkortet, men får bare opp at det ikke finnes.
Bare: "what? jo! det er jo inni maskina mi!"

Jeg har prøvd å gå til Packard-bell sin hjemmeside, men de kunne ikke hjelpe meg noe særlig, da jeg ikke husker hva denne modellen heter. Ikke har jeg de opprinnelige papirene som fulgte med heller. (dessuten er det vel bare hovedkortet og prosessoren som er igjen som original...)

Hva gjør jeg?
Finner ut hva modellnavnet er.
Hovedkortet er garantert spesiellaget for PB.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvis ikke jeg tar elt feil så er dette et VANVITTIG gammelt intel hovedkort som var del av et kukstykke av en packardbell PC som min ex en gang eide.

Tør jeg spørre hva grunnen for ønsket om BIOS oppgradering er?
pho
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA
Hvis ikke jeg tar elt feil så er dette et VANVITTIG gammelt intel hovedkort som var del av et kukstykke av en packardbell PC som min ex en gang eide.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ganske godt

Tør jeg spørre hva grunnen for ønsket om BIOS oppgradering er?
Vis hele sitatet...
Jeg skal ganske enkelt innstallere den nyeste kubuntu. Og så får jeg beskjed om at jeg må boote med ACPI=Force, men det kan jeg jo ikke, for jeg har ikke ACPI. Så tenkte jeg at det kanskje ville være greit å oppdatere biosen, for det har jeg ikke gjort.
Da bør du heller boote med acpi=off og kanskje noapic, så er du vel rimelig safe.
pho
Trådstarter
så i stedet for å flashe hovedkortet, så bør jeg prøve å boote med acpi=off?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
http://www.bios-drivers.com/drivers/154/154517.htm her var det beste jeg fant på google, dog spørs om den er noe nyere enn den versjonen du har.

Ellers ville jeg råde deg til å kaste det kortet før det gir deg hodepine og kjøpe deg noe lolbillig :-)
pho
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA
http://www.bios-drivers.com/drivers/154/154517.htm her var det beste jeg fant på google, dog spørs om den er noe nyere enn den versjonen du har.
Vis hele sitatet...
allright, jeg prøver.

Ellers ville jeg råde deg til å kaste det kortet før det gir deg hodepine og kjøpe deg noe lolbillig :-)
Vis hele sitatet...
jeje. jeg skal. men jeg frykter at det er billigere å kjøpe en helt ny data.