Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 907
Hei, jeg er på leting etter et access point / ruter. Har Googlet, men har fortsatt til gode å finne noe gode resultater.

Krav:
Støtte for OpenVPN tilkobling med sertifikat.
Ethernet inn.
Wifi ut.

Grunnen til at jeg leter etter dette, er at på reise i det store utland så finnes det hotell med kun ethernet tilgang og til tider forferdelig Wifi tilgang. Jeg bruker aktivt VPN på både mobil og nettbrett i utlandet, men hadde denne gangen håpt å slippe å aktivere det i tide og utide. Det jeg ønsker er å ha en ruter/access point plugget i ethernet tilgangen, og at ruteren da tar seg av å sette opp og holde liv i VPN tunellen. Alle mobile enheter kan da bare koble seg til ruteren og bruke internet som normalt, mens ruteren sørger for VPN.

Om noen har noe godt forslag, så håper jeg på god respons.
Jeg ville ha satset på en av disse «mini-datamaskinene» raspberry-pi e.l. Installert lett linux distro på den, f.eks debian uten GUI. Da har du uante muligheter for konfigurasjon og oppsett.

Sette opp eth0 (Kablet ethernet) som DHCP klient. Installere DHCP og NAT server på den, samt programvare slik at den trådløse interface kan operere som access point. I tillegg har du en meget kraftig brannmur (iptables) innebygget i linux distroen. Og selvsagt må du installere OpenVPN klient.
Enkelte Asus-routere har funksjonsstøtte du søker.
Bla. Asus RT-n66u.
Sjekk wap el hap fra MikroTik.