Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 8344
Ser her at biltema har fått inn Håndholt vhf, noen som har prøvd denne? Eller har noen meninger om den?
Har tenkt å kjøpe men gidder ikke å kjøpe dritt :P
http://www.biltema.no/products/produ...iItemId=155551

Btw! Hvordan er reglene ang. kjøp av vhf? må du ha VHF sertifikat?

Fant ikke noe bedre plass å legge den, crew kan flytte tråden.
Sist endret av Xzip; 30. september 2009 kl. 22:00.
Den som skal bruke radiostasjonen må ha et eget vhf-sertifikat ja.. Søkes til Telenor.
Sist endret av margido; 30. september 2009 kl. 22:06.
si at jeg kjøper denne, må jeg vise sertifikat når jeg betaler?
Og vist jeg får tak i den uten sertifikat så er det bare å slå på og begynne å lytte/snakke?
Du kan få kjøpt vhf-radio uten å inneha sertifikatet, men for å bruke den må du ha det.

For å advare deg så er det LITE lurt å snakke på vhf såfremt du ikke er i nød. Det har skjedd noen tilfeller der folk har tullet på kanal 16 og fått STORE bøter da man har plikt til å lytte på kanal 16. Lytte derimot har alle lov til.

Tatt fra wiki:

Spesielle kanaler

Maritim VHF kanal 16 (156,800 MHz) er den internasjonale nød- og kallekanalen. Det er en simplex kanal der trafikken går på en frekvens. Det er basestasjon for kanal 16 på de fleste basene for kystradiostasjonene. Ved en nødsituasjon blir trafikken oftest styrt av radiooperatøren ved skipsradiostasjonen og det kan settes opp direkte forbindelse til Hovedredningssentralene. Kanalen gir god mulighet for forbindelse mellom alle båter i nærheten av en nødsituasjon, redningsskøyte og andre instanser.

Trafikk-kanaler
Trafikk-kanaler er duplexkanaler som brukes for vanlig oppkall til kystradiostasjonen og oppsetting av radiotelefonsamtaler. Det utgis kart som angir hvor basestasjonene ligger, med påføring av hvilken/hvilke trafikk-kanaler som benyttes hvor. Disse duplexkanalene benytter to radiofrekvenser med kanalavstand på 4,6 MHz. Dersom båtens/skipets radio er utstyrt for det, kan man snakke begge veier samtidig uten å tenke på å trykke på mikrofonknapp.

Havnekanaler
Det finnes flere kanaler beregnet for kontakt med havnemyndighetene. Kanal 12 er den vanligste kanalen for dette. Det er en simplex kanal. Det finnes flere duplexkanaler beregnet for havnemyndigheter som gjør det mulig å sende og ta imot samtidig, men dette krever spesielt kanaloppsett i radioene til havnemyndigheten.

Betjeningsstedene for sluser i vannveiene i innlandet i flere andre land er ofte utstyrt med VHF-radio slik at båtene kan få direkte kontakt med slusebetjeningen med VHF-radioen. Aktuell VHF-kanal kan være angitt på skilt ved slusene.

Skip til skip kanaler
Det finnes flere skip til skip kanaler. Disse er beregnet for kortere avstander. Disse kanalene er simplexkanaler. Det vil si at radioen sender og tar imot på samme radiofrekvens, slik at senderen ikke kan sende når tale skal taes imot på samme frekvensen.
Konsesjon, kallesignal, MMSI nummer

Det kreves egen konsesjon for skipet/båten for å ha skipsradiostasjon. Skipet blir tildelt eget kallesignal. Fartøyet tildeles også et Maritime Mobile Service Identity /MMSI nummer. Med spesielt utstyr kan dette nummeret brukes til automatisk oppringning til og fra fartøyet.

Sertifikat
Den som skal bruke radiostasjonen må ha et eget skipsradiotelefonistsertifikat. Det er godt tilbud om kurs og mulighet for eksamen for slikt sertifikat. Det kreves kun helt grunnleggende kunnskap til radioteknikk og elektronikk. Det viktigste for prøvene er kunnskapen om prosedyrer for nødtrafikk og for vanlige oppkall.

Det er et stort antall radiomodeller på markedet for maritim VHF og det er mulig å få en brukbar radio til meget akseptabel pris.
Vis hele sitatet...
Sist endret av margido; 30. september 2009 kl. 22:18.
okei, så si da at jeg kjøper radioen og slår den på er det bare å trykke på "16" knappen for å lytte? eller må jeg taste inn en kode for å slå på vhf'en siden alle sier jeg må ha sertifikat for å bruke den?
Eller er det akuratt som bil, du kan bruke BIL lovelig med sertifikat, men du kan og bruke BIL uten sertifikat, men da er det ulovelig?
Du stiller deg inn på den kanalen du vil. Uten kode.
Du må ha et sertifikat for og BRUKE den, og når du kjøper den vil jeg tru du må registrere deg som eier av den. så hvis du gjør noe kødd vil det nok bli spora til og værra deg, og har du ikke da sertifikat vil du nok slite litt
du har lov å eie og lytte på maritime VHFer,
Men du vil heller aldri bli tiltalt for å ha brukt den i en nødsituvasjon.
MEN bruker du den til å sende med i en situasjon som ikke er nød kommer du til å bli politi anmeldt og få en fin bot.

Sertifikatet som skal til for å bruke en maritim VHF er maritimt VHF sertifikat.
http://no.wikipedia.org/wiki/Maritim_VHF
Sertifikatet og registrering administreres av telenor.


Over til spørsmålet; er radioen ok?
har noen som har kjøpt den og jakt radioen deres.
Det som er felles for de 2 er at de lett tar imot forstyrrelser, alt fra mobiler til andre små radio apparater.
De fungerer ellers helt fint.
Å med forstyrrelser mener jeg at du får skurr i korte pulser osv in på radioen fra forskjellige ting som stråler.
Grunnen til dette er at de tar imot et så bredt spekter av frekvenser.

MEN å her er fy fy fingern.
Maritim VHF er IKKE frekvensene man vil kødde rundt på.
Her er det snakk om at du kan forstyrre sendingene til folk i nød uten at du hører at de er i nød.

Ta heller å kjøp jakt radioer.
De er lisensfri og lovlig og bruke i jakt øyemed
Det jeg skal bruke den til å er å lytte etter skips trafikk i nærheten, Bor helt med sjøen og hver dag går det mellom 20-30 store båter(colorline, containerskip, fjordline, platformer, suplybåter, tide og fjord1 ferjer) ca. 10-70 meter i fra fiskeplassen min :P
Så tror jeg stikker ned på biltema og kjøper meg en sånn i morgen. Har ikke sertifikat :s men, får håpe det går :P
Sitat av mac 11 Vis innlegg
Det jeg skal bruke den til å er å lytte etter skips trafikk i nærheten, Bor helt med sjøen og hver dag går det mellom 20-30 store båter(colorline, containerskip, fjordline, platformer, suplybåter, tide og fjord1 ferjer) ca. 10-70 meter i fra fiskeplassen min :P
Så tror jeg stikker ned på biltema og kjøper meg en sånn i morgen. Har ikke sertifikat :s men, får håpe det går :P
Vis hele sitatet...
Da skaffer du deg denne istede, helt lovlig : http://teknikmagasinet.no/ - Søk på " Uniden/Albrecht UBC 69XLT "
Kan lytte, men ikke snakke.
Sist endret av Jazzin; 30. september 2009 kl. 23:12.
drQ
Egendefinert
Sitat av mac 11 Vis innlegg
Det jeg skal bruke den til å er å lytte etter skips trafikk i nærheten, Bor helt med sjøen og hver dag går det mellom 20-30 store båter(colorline, containerskip, fjordline, platformer, suplybåter, tide og fjord1 ferjer) ca. 10-70 meter i fra fiskeplassen min :P
Så tror jeg stikker ned på biltema og kjøper meg en sånn i morgen. Har ikke sertifikat :s men, får håpe det går :P
Vis hele sitatet...
Hvorfor kjøper du ikke en vanlig radioscanner i steden for?

Jeg sjekket ikke prisen på VHF-en, men den vil definitivt være dårligere til din bruk, i tillegg til den opplagte faren for at man ender opp med solide bøter.
Finner ikke så mye som søker på det bånet, de fleste er UHF!
kjøp en scanner på www.dittvalg.no
Betre det, og heilt lovlig
drQ
Egendefinert
Sitat av mac 11 Vis innlegg
Finner ikke så mye som søker på det bånet, de fleste er UHF!
Vis hele sitatet...
Vis meg en scanner som ikke tar inn VHF, og da særlig maritime frekvenser.

Tror aldri jeg har sett en scanner som kun tar inn UHF. Noen som kun tar inn VHF kan man finne, det er nettopp det området som er interessant.
Er vel ikkje så mange scannerer som kun tar inn uhf, men dei fleste tar inn både vhf OG uhf så då forstår eg ikkje problemet med å bruke ein sånn? Det er jo bare å legge inn dei frekvensene en vil lytte på, lovlig
▼ ... over en uke senere ... ▼
har nå vært på loftet og rotet frem en scanner, denne :http://dittvalg.no/productview/20102255/
Hvilken "frekvens" er liksom kanal "16" på da?
Sitat av mac 11 Vis innlegg
har nå vært på loftet og rotet frem en scanner, denne :http://dittvalg.no/productview/20102255/
Hvilken "frekvens" er liksom kanal "16" på da?
Vis hele sitatet...
Maritim VHF kanal 16 (156,800 MHz)
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Maritim VHF kanal 16 (156,800 MHz)
Vis hele sitatet...
Hvor fant du frekvensen? Skulle hatt noen flere!
Sitat av mac 11 Vis innlegg
Hvor fant du frekvensen? Skulle hatt noen flere!
Vis hele sitatet...
www.Scannernytt.net
www.Scannernytt.info
Hører masse prat på den frekvensen, kan umulig være lovlig snakking...
Sitat av Dofty Vis innlegg
Hører masse prat på den frekvensen, kan umulig være lovlig snakking...
Vis hele sitatet...
er fiskere som snakker der storsett.
man bruker den som en oppkallings kanal og går over på en av arbeids kanalene for enten fiskebåt eller bruksbåt deretter.
Åja, men virker egentlig ikke så lurt å bruke en nødkanal som oppkallingskanal. Men det er vel på den kanalen lytter på så...
med oppkallingskanal mener jeg at folk skal si noe slikt som "hei melinda(båtnavn) ottar her gå inn på arbeidskanal 3"
Men ja er nok litt styr rundtom med folk som ikke har lært seg reglene ordentlig.
Ja, jeg vet hva oppkallskanal er. Har en CB-radio og da roper man ut på kanal 3 for å kalle opp noen.

Men jeg ble bare litt satt ut når jeg stilte inn frekvensen på scanneren og da var det med en gang noen som prata. Men da vet jeg at kanal 16 på maritim VHF er nød- og oppkallskanal.
bare ett spørsmål: vist det står at frekvenser er foreksempel 170.700 og på scanneren står det "000.0000" når jeg velger at jeg skal lagre ny kanal skal jeg da skrive "170.0700" eller "170.7000"
170.700 er 170.700. Det er ikke 170.070.

Så ja, det er 170.7000.