Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1446
Hallo, jeg går nå 3. året på vidergående.
Jeg har gått elektrofag 1. året, data og -elektronikk faget 2.-3. året. Men så begynner jeg å fatte at dette ikke er noe for meg.
Så tenker jeg "AHA! påbygg er jo ideelt." Men er det noen som vet hvordan dette er?
Kan jeg bare søke meg til påbygg neste år?
På samme måte som man søker vanlig? og ikke minst. Hva krever det?
Er det de almenne fagene som avgjør opptaket eller er det datafagene/yrkesfagene? "ja jeg skal kontakte rådgiver" men det tar overaskene lang tid å få til, så jeg starter her for håp om hjelp. takk for svar
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Ja, du søker akkurat som vanlig. Jeg vet ikke hvordan det er med opptakskrav egentlig, for det finnes jo folk med alle slags bakgrunner på allmennfaglig påbygg. Jeg tror egentlig det går raskere å få et ordentlig svar fra rådgiver enn å vente på et ordentlig svar her.
Vet ikke helt hvordan det er med elektro, men på byggfag er det slik at det lønner seg å droppe påbyggingsåret hvis du vil bli ingeniør, arkitekt el. På byggfag er det nemlig slik at hvis du går to år skole, tar påbygging, for så å søke ingeniør, må du likevel gå et år til med påbygging fordi du mangler den vanskeligste matten...

Dermed har du kastet bort et år, men hvis du ønsker å gå over til en annen linje, lønner det seg sikkert med generell studiekompetanse

PS: Opptakskravene rundt her er lik null, siden det ikke er så mange på skolen min som vil gå over til studier, de startet jo på yrkesfag for å komme unna teori ;D Vet ikke hvordan det er hos dere, når du møter rådgiveren din, kan du jo spørre henne/han hvordan det ligger an (hva opptakskravene var i fjor f.eks )
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
Vet ikke helt hvordan det er med elektro, men på byggfag er det slik at det lønner seg å droppe påbyggingsåret hvis du vil bli ingeniør, arkitekt el. På byggfag er det nemlig slik at hvis du går to år skole, tar påbygging, for så å søke ingeniør, må du likevel gå et år til med påbygging fordi du mangler den vanskeligste matten...

Dermed har du kastet bort et år, men hvis du ønsker å gå over til en annen linje, lønner det seg sikkert med generell studiekompetanse

PS: Opptakskravene rundt her er lik null, siden det ikke er så mange på skolen min som vil gå over til studier, de startet jo på yrkesfag for å komme unna teori ;D Vet ikke hvordan det er hos dere, når du møter rådgiveren din, kan du jo spørre henne/han hvordan det ligger an (hva opptakskravene var i fjor f.eks )
Vis hele sitatet...
Sånn var det også for meg når jeg gikk på høgskolen, selv om jeg hatt tatt påbygg etter treårig VGS (Elektro -> Elektronikk -> Serviceelektroniker) måtte jeg enda tatt sommerskole på høgskolen, jeg valgte derfor å gå direkte på forkurs for ingeniørfag, som jeg senere droppet ut fra.