Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 5259
Hey!

Jeg er en av de som virkelig gleder meg til Mass Effect 3. Jeg digga det første spillet. Oppfølgeren hadde jeg først litt blanda følelser for, men det har grodd på meg. Følte at de prøvde for hardt å tilfredsstille FPS-spillerne og at for mange av RPG-elementene var fjernet/tonet kraftig ned. Men combat var blitt mye morsommere, og jeg elsker interrupt-mulighetene. så alt i alt er ME2 et flott spill.

Jeg var også sykt spent på Dragon Age 2, men dette ble en gigantisk fiasko for min del. De ødela spillet helt, og etter min mening er det ikke Bioware verdig. Av den grunn er jeg veldig spent på Mass Effect 3, for å se om kvaliteten har holdt seg i denne spillserien.

Dette er også en tråd hvor man kan diskutere Mass Effect generelt om man ønsker det. Fant ingen lignende tråder etter å ha søkt.

Link til hjemmesiden:
http://masseffect.com/

Link til Biowares forum (her kan du også lese om Dragon Age-franchiset og andre Bioware-spill):
http://social.bioware.com/forum/1/index

Håper det finnes andre Mass Effect-fans her som liker å diskutere!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg gleder meg også veldig til Mass Effect 3 kommer ut nå, og har stort håp for det spillet her. Var vel ikke helt fornøyd med skill-systemet i 2'ern, men ellers var det et el primo spill. Synes at jeg må legge til at jeg elsket å spille som Vanguard, for så å bruke en Charge/shotgun-combo, og ødelegge alt som sto i min vei

Noe jeg er spesielt spent på, er Online-delen, der hvor man kan spille som salarian, turian etc. Husker jeg sa til en kompis for ett år eller to tilbake, hvor fett det hadde vært med ett ME spill der man kunne spille som de andre rasene. Så når jeg da leste om dette, føltes det nesten som om ett ønske var gått i oppfyllelse!

Er også helt enig med deg når det gjelder DA 2, en forferdelig dårlig oppfølger, trivdes ikke engang med å spille som Hawke
Men forhåpentligvis (!?) fucker de ikke opp ME3, da de fikk til 2'ern så godt som de gjorde!
Tenker nok å sjekke det ut selv. Synes personlig at ME2 skuffet litt, savnet mye av rollespillelementene fra 1`ern
Mass Effect 2 manglet den episke utviklingen av historien. I Mass Effect 1 hadde jeg mange "WOW"-øyeblikk hvor jeg virkelig fikk gåsehud - f.eks da man pratet med Sovereign på Virmire. Historien som ble introdusert i ME1 var fantastisk, og det jeg gledet meg aller mest til i ME2, var å komme videre i historien. Hvem er egentlig the Reapers? Har noen skapt dem, så fall hvem, hvor og når? I ME2 så var det først og fremst individuelle historier knyttet til hver enkelt person. Hovedhistorien ble egentlig først tatt opp helt i slutten. Dette ga ikke på langt nær den samme episke følelsen. Jeg føler at de ikke prioriterte den tingen som faktisk gjorde ME1 såpass bra - nemlig historien.

Til tross for at ME2 hadde bedre combat, så føler jeg at ME1 var et bedre spill.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Hadde ikke testet ut ME før høsten 2011, og skjønner ikke hvorfor jeg har brukt så lang tid med å vente å spille det... Er et av de bedre seriene jeg har spilt, og gleder meg sinnsykt mye til ME3 kommer ut!!
Mass effect 2 synes jeg var drittbra, stort håp på en god 3er. Vil ha mer RPG elementer som andre her skriver. Får vel bare vente å se.

Dragon Age 2 var helt greit, ikke så vanskelig som DA: Origin, fortsatt helt greit
Gleder meg ekstremt mye til dette. Historien i ME er en av de eneste spillhistoriene jeg virkelig har kost meg med de siste årene.
Sist endret av Kamuflarne; 25. januar 2012 kl. 10:14.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Nå begynner release å nærme seg. Bare en måneds tid, dere!

Demoen kommer ut den 14., for den som lurte!
Får håpe det ikke blir Dragon Age 2 all over again for et møkkaspill
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Enig. Jeg har troen på at det ikke vil ligge på DET nivået. Det jeg lurer på er hvordan RPG- og Shooter-elementene er veid opp mot hverandre.

Man kan faktisk velge, før man begynner spillet, om man vil fokusere på ACTION, STORY eller PLOT eller noe sånt, det høres ganske bra ut
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Nå er det 6 dager igjen til Mass Effect 3 kommer ut, bare jeg som gleder meg som en liten unge? :P
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Nå er det 6 dager igjen til Mass Effect 3 kommer ut, bare jeg som gleder meg som en liten unge? :P
Vis hele sitatet...
Nei, du er ikke alene

Selvom jeg dog frykter at spillet kommer til å bli en skuffelse... Somla meg til å spille gjennom demoen, og det var ikke akkurat så forferdelig lovende.
Men anyways, stoked på å få fullført mesterverket av en historie!
Har store forhåpninger til Mass effect 3 og har full tillit til at Bioware ikke skuffer oss
Når jeg prøvde demoen fikk jeg en mye større Mass effect 1 feel over det, noe som lover veldig bra. Er også veldig glad Cerberus får det de fortjener
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Cerberus har gjort mye godt også! Bare man holder de litt på avstand, så er de perfekte arbeids partnere, dessuten har de latterlig stor kapital, som er meget nyttig i "plottet" som er i 3'ern.
Selv er jeg skuffet over hele opplegget her med Day 1 DLC for å få ekstra karakterer. Og i mine øyne er dette noe som er en veldig u-ting i spill-industrien. Spesielt med tanke på at DLCen inneholder en karakter fra rasen "prothean", noe jeg helt personlig føler burde vært en del av hovedspillet.

Jeg velger derfor selv å boikotte spillet og kommer hverken til å kjøpe det eller laste ned piratversjonen. Kanskje jeg kjøper det en gang i fremtiden til redusert pris, om det kommer en "Game of the year" med DLC og slikt inkludert.
Sist endret av etse; 3. mars 2012 kl. 17:46.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Det blir pirat på meg så får jeg se om jeg liker det

Men er veldig enig med deg,
noen som vet om mass effect 3 kommer med Legacy stick layout til ps3?
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Aner ikke, men Mass Effect 3 crack på vei ned, så trene og så gaaaaame! <3 gleder meg som en skikkelig dritt unge!

Noen andre som har fått det?
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Har det forhåndsbestilt og klart til henting på torsdag. Blir alene hele helga, og den tida skal brukes effektivt!

Ser at Dagbladet/Pressfire ga det terningkast 6. Stoler dog ikke akkurat på dem, men det vekker jo litt ekstra hig etter spillet!

Torsdag kan ikke komme fort nok!!!
True phreak.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Har det forhåndsbestilt og klart til henting på torsdag. Blir alene hele helga, og den tida skal brukes effektivt!

Ser at Dagbladet/Pressfire ga det terningkast 6. Stoler dog ikke akkurat på dem, men det vekker jo litt ekstra hig etter spillet!

Torsdag kan ikke komme fort nok!!!
Vis hele sitatet...
Gamereactor gav det 9/10, og karakteriserte det som "en særdeles verdig avslutning".
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Virker som det er enigheten blant norske spillmedier foreløpig. På Metacritic hørte jeg noe om at det var blitt bomba med 1ere ac 4Chan eller no. Masse wannabe's...
Nrk p3 gav det en 5/6 http://p3.no/filmpolitiet/2012/03/mass-effect-3/, stoler på at anmeldelsen er legit
Ser at min kopi ble sendt i går, noen mulighet for at den kommer i posten i morgen tror dere? :P
Mass Effect 2 var et helt greit spill, ikke noe mer syntes jeg. Dragon Age syntes jeg og var oppskrytt til de grader, minna mest om en dårlig wowklone, men skal vel sjekke ut mass effect 3.
Sist endret av OttoSonetto; 6. mars 2012 kl. 21:53.
Er Mass Effect 3 Origin ekslusivt?
Om det er det blir det nok piratversjon på meg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
er bare på origin ja.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av antring Vis innlegg
Er Mass Effect 3 Origin ekslusivt?
Om det er det blir det nok piratversjon på meg.
Vis hele sitatet...
+1 ! men har bestilt det, men ser ei heller ut som man slipper unna origin på pirat heller...

Har kjøpt "core" versjonen av spillet, dem får ikke noe penger av meg for å release en DLC samme dag for å høste mere penger. Synd, og tafatt gjort av Bioware.
Sitat av AdmiralSkog Vis innlegg
Nrk p3 gav det en 5/6 http://p3.no/filmpolitiet/2012/03/mass-effect-3/, stoler på at anmeldelsen er legit
Ser at min kopi ble sendt i går, noen mulighet for at den kommer i posten i morgen tror dere? :P
Vis hele sitatet...
Du kan ikke spille før 8. uansett. Jeg lastet ned min fra Origin, så den står klar og venter på activation 08. mars kl 00:00
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Derfor en bruker en fin ting kalt VPN. Men, siden du skal slippe å google deg ijel.

1. Avslutt Origins
2. Logg inn i FlyVPN med trial account (Du må nok prøve en del pga trafikk, men du vil få plass til slutt)
3. Velg en koreansk server (den som det ikke står "20 IP" på)
4. Logg inn med Origins og kjør spillet
5. Etter at spillet har blitt låst opp og validert, tab ut igjen og trykk "disconnect" i FlyVPN
Vis hele sitatet...
Andre VPN's kan selvfølgelig også brukes.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Du kan ikke spille før 8. uansett. Jeg lastet ned min fra Origin, så den står klar og venter på activation 08. mars kl 00:00
Vis hele sitatet...
Aha, I see! Det var vel helst ønsketenking fra min side da :P
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Derfor en bruker en fin ting kalt VPN. Men, siden du skal slippe å google deg ijel.



Andre VPN's kan selvfølgelig også brukes.
Vis hele sitatet...
Kan man bli tatt/få konsekvenser om man bruker det?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Kan man bli tatt/få konsekvenser om man bruker det?
Vis hele sitatet...
Det er Origin....
Hadde ikke overrasket meg i det hele tatt...
Sist endret av antring; 6. mars 2012 kl. 23:42.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Kan man bli tatt/få konsekvenser om man bruker det?
Vis hele sitatet...
Nope. Er lovlig, dem har selv sagt at dem banner ikke dem som gjør det. Gjorde det selv, sammen med mange når BF3 kom også. Så slapp helt av!
Litt offtopic her: det er første gangen jeg skal ned på "midnight-launch" av et spill (nå orker jeg faktisk ikke vente lenger på ME3). Har forhåndsbestilt på Gamestop Byporten i Oslo, men lanseringen er på Gunerius. Kan jeg hente det der? Eller er det slik at jeg må, Gud forby, vente til i morgen?

Uansett, jeg håper dere som får det i kveld holder tråden oppdatert

(dersom noen freaks som bor i Oslo også skal hente det i kveld, er jeg med på litt nerding )
Noen som har fått spilt litt og har en foreløpig rapport?
Får ikke spilt noe selv før imorgen ettermiddag.
ME3 er awesome! Har spilt det i et par dager nå, og må si jeg er forelsket i historien. Det er en veldig dyp historie, mange raser å lese om og hendelser. Jeg har spilt litt ME2 og kjenner meg igjen.

Grafikken er ganske bra, jeg liker spesielt Reapers og andre store kjøretøy. De er så gigantiske og det er skikkelig eyecandy.

Det er mange oppgraderinger til hvert våpen, du kan finne mange våpen eller kjøpe dem. Du har også powers som før. Jeg har ikke spilt mye ME før og det er lenge siden så kan ikke si hva som er nytt. Normandy er ihvertfall overhalt og tingene er plassert annerledes. Du møter noen av dine gamle kamerater og slåss ved deres side.

De har gjort en god jobb med 3. persons perspektivet og jeg liker faktisk det bedre enn flere FPS spill.
True phreak.
Fikk såvidt spilt det i dag tidlig, og jeg synes det er helt vannvittig bra. De har virkelig nailet "feelen" i spillet. Alt fra kontrollene til grafikken og stemningen er bare helt "rett". Gleder meg til å se hvordan historien utfolder seg!
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Jeg har faktisk ikke fått begynt enda, og vil begynne, men mangle "settingen " og tiden.. Desverre, men gleder meg som en saatans unge uten like! Noen som har sett de "dårlige" sidene til spillet enda?

Evt idiotiske glitches osv...
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Jeg har faktisk ikke fått begynt enda, og vil begynne, men mangle "settingen " og tiden.. Desverre, men gleder meg som en saatans unge uten like! Noen som har sett de "dårlige" sidene til spillet enda?

Evt idiotiske glitches osv...
Vis hele sitatet...
En stor, idiotisk feil - er at om du har en shepard du begynte på i ME1, importerte til ME2 - og så til ME3, så vil ikke fjeset importeres. Alle andre valg vil, men ikke ansiktet. Er over 60 sider med folk som er irriterte over dette på bioware forumet nå, inklusive meg. Folk har jo lyst å spille med sin "shepard" men når dem nå ikke kan det, er det enormt irriterende. Ikke har vi fått noen "ETA" på patch heller..
True phreak.
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Jeg har faktisk ikke fått begynt enda, og vil begynne, men mangle "settingen " og tiden.. Desverre, men gleder meg som en saatans unge uten like! Noen som har sett de "dårlige" sidene til spillet enda?

Evt idiotiske glitches osv...
Vis hele sitatet...
Littegrann hakking til tider, men ikke noe forferdelig.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Noe så tafatt av Bioware! Dog jeg har mistet mine savegames, etter et stygt crash.Mistet min kjære Vanguard <3

Hvilke Classes foretrekker dere? Jeg liker Hurtige, og effektive angrep action, så foretrekker Vanguard.

Tett innpå, med hagle, og vips, bortevekk! Hit'n run! <3
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Hvilke Classes foretrekker dere? Jeg liker Hurtige, og effektive angrep action, så foretrekker Vanguard.
Vis hele sitatet...
Vanguard på meg og
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Ja, ble litt mass effect på meg i natt, og gikk den class'en. Elsker simpelthen Charge

Utrolig festlig med en upgrade så både den og hand to hand combat ble sterkere, kan ta ut ganske kraftige fiender med en charge og et kraftig slag ! Det er skikkelig, skikkelig awesome!

Jeg tenker jeg spiller noen timer til, så kommer jeg med en mere detaljert mini "review" Har også noen scrrenshots av festlige bugs <3
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Fikk spilt et par timer i går kveld, lader opp til en helg med uavbrutt spilling.

Skuffa over at rettssaken mot Shepard ble fjernet fra spillet, og synes hele introen på Jorda var ganske crappy og "billig" gjort. Har gått gjennom neste bane, som er Mars, og dette var litt bedre. Har dog ikke ennå fått den episke følelsen ME2 ga meg, men har håpet på at det tar seg opp!
Har spilt noen få timer bare, men allerede nå begynner det å hope seg opp med våpen. Tror jeg drasser rundt på ca. 15 stk. Men jeg bruker nesten ingen av dem. Er det noen muligheter for å kvitte seg med overflødige våpen? Gi dem bort til teamet, selge dem, grave dem ned i hagen? Har ikke funnet noen løsning på det enda, så all hjelp blir verdsatt...
Sitat av Vale Vis innlegg
Har spilt noen få timer bare, men allerede nå begynner det å hope seg opp med våpen. Tror jeg drasser rundt på ca. 15 stk. Men jeg bruker nesten ingen av dem. Er det noen muligheter for å kvitte seg med overflødige våpen? Gi dem bort til teamet, selge dem, grave dem ned i hagen? Har ikke funnet noen løsning på det enda, så all hjelp blir verdsatt...
Vis hele sitatet...
Begynn å bruke noen da. Det er morsomt å variere våpenbruken. Noen ganger kjører jeg sniper med håndvåpen, andre ganger shotgun med smg og andre ganger vanlig assault.
True phreak.
Ble ferdig med spillet tidligere i dag.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Jeg må si jeg ble skuffet over slutten. Man fikk valget mellom tre stykker, alle var like dårlige. Det var faktisk så ille at jeg synes det ødela litt for hele serien :/ Fikk heller ikke inntrykket av at avgjørelser jeg har tatt i løpet av spiller utgjorde særlig forskjell. *Knurr*
Sist endret av Orph; 11. mars 2012 kl. 22:40.
@Xernox Joda, fiks idé, men kanskje litt dårlig om det ikke går å gjøre bedre nytte av lite benyttede våpen, eller? Flott spill, forresten!
Sist endret av Vale; 11. mars 2012 kl. 22:40.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Orph Vis innlegg
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Ble ferdig med spillet tidligere i dag, jeg må si jeg ble skuffet over slutten.
Vis hele sitatet...
!!Ikke kikk hvis du ikke har rundet spillet!!


SPOILER ALERT! Vis spoiler
Igrunn litt enig, ventet meg at the reapers skulle ha en bedre grunn enn at de skulle beskytte galaksen mot syntetisk liv. Hvorfor gikk de da på angrep på organisk liv? *makes no sense*
Men uansett, begynnelsen av missionet der du skal tilbake til jorda, med alle skipa som skyter samtidig er episk!
True phreak.
Sitat av r0bin Vis innlegg
!!Ikke kikk hvis du ikke har rundet spillet!!


SPOILER ALERT! Vis spoiler
Igrunn litt enig, ventet meg at the reapers skulle ha en bedre grunn enn at de skulle beskytte galaksen mot syntetisk liv. Hvorfor gikk de da på angrep på organisk liv? *makes no sense*
Men uansett, begynnelsen av missionet der du skal tilbake til jorda, med alle skipa som skyter samtidig er episk!
Vis hele sitatet...
Antok det var selvsagt at spoilerbiten var indikasjon god nok :P

SPOILER ALERT! Vis spoiler


Ja, alt er helt episk (spesielt den biten du nevner!!), helt frem til Shephard møter kiden etter å ha tatt livet av The Illusive Man (vel, den avsluttende kampen hvor man styrer med Thanix-rakettene er vel ikke akkurat en høydare, dog). Det med at Reaperne er der for å bringe orden i kaoset kjøper jeg forsåvidt, men avslutningene gir ikke mening. Det virker som om de har blitt slengt på helt til slutt uten mål og mening. Jeg er faktisk irritert over at de ikke har gjort seg mer i flid med avslutningen.

Sukk. Da var det over. Etter gode 35timer, ble jeg nettopp ferdig. Her er mine tanker (slapp av, jeg driter i spoilers):

- Introen var litt kjapp. Selvom jeg har spilt igjennom trilogien, så følte jeg at det manglet litt mer info om hva som har hendt i mellomtiden.
- Til tider, helt fantastisk "utsikt". Man må bare stoppe opp mellom all skytinga og kikke rundt seg. Spesielt hjemme hos Asariene.
- Noen "episke" øyeblikk, som tvang fram en tåre.
- Noen forferdelig triste øyeblikk (spes om du har spilt 1&2 og "kjenner" karakterene), som tvang fram en tåre.
- Sykt irriterende å ikke kunne selge all den dritten du ikke trenger. (Våpen/mods)
- Småirriterende "cover-system"; Skal trykke på en konsoll, ender opp med å stupe kråke.
- Bedre armor mods/sett.
- Flere steder å besøke/shoppe.
- Manglet aldri cash hvertfall.

Og så det siste. Og avgjørende for hvorfor jeg synes det bare er terningkast 4. Altså. Dette trekker 2 hele poeng ned.

(dette kan være litt spoiler, så ikke les videre hvis du ikke vil)


Det var en helt smertefull slutt. Wow. Her synes jeg de driter seg ut. Man får "tatt farvel" med de man er glad i, greit nok. Men det skjer veldig mye rart som ødelegger historien. Man får ikke helt closure likevel. Og valgene man tar viser seg å være særdeles lite viktige. (Spilt igjennom slutten 2 ganger for å se)

Men for all del. Jeg lo og jeg grein meg gjennom mesteparten av spillet. Det er helt fantastisk. Og jeg håper BioWare får så mye hatmails at de lager en ny slutt i form av en DLC.