Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 5486
Det virker som om det råder en misforståelse her, som jeg gjerne vil oppklare. Under den kalde krigen ble det innført et begrep som kalles MAD prinsippet (Mutually Assured Destruction). Tanken er snedig nok at om begge stormaktene som ligger i konflikt er klar over at en atomkrig vil bety gjensidig utslettelse vil begge parter avstå. Når noen nå sier at et rakettskjold i Polen vil forstyrre maktbalansen mellom USA og Russland, og dermed forstyrre MAD prinsippet, er feil.

Avtalen som er inngått mellom USA og Polen, går ut på å plassere 10 avskjeringsraketter i polen, slik at de kan avskjære raketter fra såkalte røverstater. Russland har omtrent 7200 operative atomstridshoder. Om vi da tar et enkelt regnestykke: 7200 - 10 = 7180, så kan en godt forstå i hvilken grad det planlagte rakettskjoldet forrykker maktbalansen. USA har forresten omtrent 5735 operative atomstridshoder.

MAD er bevart ...

Kilde: http://www.telegraph.co.uk/news/worl...abilities.html
Sist endret av Drachir; 25. august 2008 kl. 22:42.
rakett skjoldet i polen er for å forsvare oss mot midtøsten.

så hvorfor plassere det i polen? plasser det et sted der det gjør mere nytte. et sted nærmere iran F.eks. det er ikke rart russerne blir sure når man ser på den geografiske beliggenheten av skjoldet.

rakett skjoldet er mye nærmere russland enn det er midtøsten. det er for meg en gåte hvorfor usa plasserer det akkurat i polen.

hadde usa ikke vært så blinde på at de er "heltene" hadde dette ikke skjedd. usa gjør dette fordi det vil tirre russland. det viste de fra starten av.

jeg vil gjerne ha en grunn til hvorfor akkurat i polen.
Så lenge USA har et sånt skjold oppe, som (i større eller mindre grad) dekker dem selv men ikke resten av verden, så hjelper det fint lite om man har litt færre stridshoder - det vil faktisk bare føre til en strategisk fordel for USA, som dermed får færre inkommende stridshoder å skyte ned, mens motstanderen ikke kan beskytte seg selv på samme måte. Dvs at man ikke en gang lenger har balansen man hadde gjennom MAD under den kalde krigen.

Tenk på det sånn: En person som du virkelig hater står foran deg. Han er omtrent like stor som deg, ca like trent osv, omtrent like teknisk gode til å sloss. Dere kan banke hverandre hinsides, men ingen vil egentlig vinne, og begge vet det. Så kommer noen og holder han fast - du kan altså slå uten fare for å bli slått tilbake, eller kanskje han vil komme seg løs og få inn noen slag, men du vil få inn mange fler slag enn det han vil. Sjansen øker litt for at du tar sjansen på å lappe til han, eller hva?

Dette er problemet når en part har en så stor fordel.

Hvis ALLE hadde et slikt forsvar, da hadde saken vært en helt annen, men når det bare dekker USA, så gjør det ikke verden noe tryggere, spesielt når USA gang på gang viser hvor lav terskel de har for å gå til krig så lenge de har en klar overmakt, og det at å bygge ut slike systemer rett og slett ikke er realistisk for de aller fleste land. Og jeg ser det ikke akkurat som så veldig sannsynlig at USA vil gi ut teknologi og materiell så andre kan gjennomføre dette med det første. For ikke å snakke om at man må plassere deler av systemet en halv verden unna for at det skal funke.

Videre - et storstilt angrep ja... La oss se, hvem er det som faktisk KAN gjennomføre det? Jo, av ikke-nato-land har du da faktisk ikke flere valg enn Kina og Russland, så hvem er det dette skjoldet egentlig er retta mot? Og hvis disse "røverstatene" vet at den store raketten deres vil bli skutt ned før den når USA, hva tror du de da vil gjøre hvis USA skulle finne på å gå til et konvensjonelt angrep mot f.ex. Iran, med mål å ødelegge deres nukleære kapasitet? Vil de da kanskje true med å angripe en av USAs nærmeste allierte istedet?

NATO-pakten burde gjelde hvis det er reelle millitære angrep. Å dra inn artikkel 5 i 9/11 var helt idiotisk, og krigen som har kommet i etterkant har ikke akkurat gjort verden hverken noe tryggere eller bedre på andre måter. Ja, vi ble kvitt saddam, og nei, taliban var ikke snille. Men hvor mye nærmere noen reell løsning er vi egentlig noen av stedene? Eller er vi kanskje i realiteten enda lenger unna, og hvor mange uskyldige sivile har blitt drept og skadet på grunn av disse angrepene? Og det er bare de sivile.
vi må også tenke på at hvis russland vil skyte raketter mot usa vil de skyte fra øst russland mot F.eks den mest befolkede staten i usa, california. så hvis målet til usa er å forsvare seg mot russland er de rett og slett dumme.

så etter min mening er rakettskjoldet helt meningsløst.

plasser det et annet sted.
Sist endret av sixfeetunder; 25. august 2008 kl. 23:51.
Sitat av Drachir
Det virker som om det råder en misforståelse her, som jeg gjerne vil oppklare. Under den kalde krigen ble det innført et begrep som kalles MAD prinsippet (Mutually Assured Destruction). Tanken er snedig nok at om begge stormaktene som ligger i konflikt er klar over at en atomkrig vil bety gjensidig utslettelse vil begge parter avstå. Når noen nå sier at et rakettskjold i Polen vil forstyrre maktbalansen mellom USA og Russland, og dermed forstyrre MAD prinsippet, er feil.

Avtalen som er inngått mellom USA og Polen, går ut på å plassere 10 avskjeringsraketter i polen, slik at de kan avskjære raketter fra såkalte røverstater. Russland har omtrent 7200 operative atomstridshoder. Om vi da tar et enkelt regnestykke: 7200 - 10 = 7180, så kan en godt forstå i hvilken grad det planlagte rakettskjoldet forrykker maktbalansen. USA har forresten omtrent 5735 operative atomstridshoder.

MAD er bevart ...

Kilde: http://www.telegraph.co.uk/news/worl...abilities.html
Vis hele sitatet...
Wow, er det det MAD gikk ut på, tusen takk for at du forklarte det, det hadde jeg aldri funnet ut hvis det ikke var for deg.

Egentlig tror jeg faktisk at Putin har litt bedre intel på hva det skjoldet vil kunne bety enn hva du har, så unnskyld meg hvis jeg ikke bryr meg så mye om hva du sier. Hvis det virkelig bare var det det skjoldet kunne gjennomføre, så tror jeg faktisk ikke Russland ville ha gjort et *så* stort nummer ut av det.

sixfeetunder: Hva man sier, og hva man gjennomfører i praksis er to veldig forskjellige ting...
Sitat av sixfeetunder
jeg vil gjerne ha en grunn til hvorfor akkurat i polen.
Vis hele sitatet...
Flott, det er bare å spørre.

Du ønsker å finne et tidspunkt hvor det er mulig å faktiskt skyte ned denne raketten. Har du "skjoldet" for nærme vil antageligvis ikke systemet (både teknisk, antar jeg, og ordremessig) å skyte ned. Hvis du klarer å spore raketten langt unna så kan du sende en rakkett mot den som kan treffe. Et rakettforsvar i midt-østen vil altså ikke evne å reagere mot raketter skutt opp fra midt-østen.

Sitat av sixfeetunder
vi må også tenke på at hvis russland vil skyte raketter mot usa vil de skyte fra øst russland mot F.eks den mest befolkede staten i usa, california. så hvis målet til usa er å forsvare seg mot russland er de rett og slett dumme.

så etter min mening er rakettskjoldet helt meningsløst.

plasser det et annet sted.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har USA plassert rakettskjold andre plasser, f.eks i Alaska og Hawaii. Disse vil ta missiler skutt opp fra f.eks nord-korea i vest.

Sitat av atomet
Så lenge USA har et sånt skjold oppe, som (i større eller mindre grad) dekker dem selv men ikke resten av verden.
Vis hele sitatet...
Er usikker på meningen din her. Skjoldet forsvarer USA og Europa. Andre land trenger ikke skjoldet, kan ikke teknisk sett bruke skjoldet, eller er ikke "vennlige" nok til å fortjene det.

Sitat av atomet
Dvs at man ikke en gang lenger har balansen man hadde gjennom MAD under den kalde krigen. .
Vis hele sitatet...
Rakettskoldet som er planlagt i europa vil ikke endre spørsmålet om MAD. Dette ble forklart tidligere så jeg ser ikke hvorfor du bruker tid på å hevde dette. Russland (og Kina) vil fremdeles ha full mulighet til å totalt ødelegge USA, med kanskje noen titalls mindre som treffer, men som er helt irrelevant når vi snakker om flere tusen missiler.

Sitat av atomet
Og hvis disse "røverstatene" vet at den store raketten deres vil bli skutt ned før den når USA, hva tror du de da vil gjøre hvis USA skulle finne på å gå til et konvensjonelt angrep mot f.ex. Iran, med mål å ødelegge deres nukleære kapasitet? Vil de da kanskje true med å angripe en av USAs nærmeste allierte istedet?
Vis hele sitatet...
Som hvem da? Europa er jo beskyttet av et rakkettskjold og forsøk på first-strike vil utvilsomt gjøre situasjonen særdeles verre for den angripende part, politisk sett.

Sitat av atomet
Å dra inn artikkel 5 i 9/11 var helt idiotisk, og krigen som har kommet i etterkant har ikke akkurat gjort verden hverken noe tryggere eller bedre på andre måter. Ja, vi ble kvitt saddam, og nei, taliban var ikke snille. Men hvor mye nærmere noen reell løsning er vi egentlig noen av stedene? Eller er vi kanskje i realiteten enda lenger unna, og hvor mange uskyldige sivile har blitt drept og skadet på grunn av disse angrepene? Og det er bare de sivile.
Vis hele sitatet...
Når USA blir angrepet av terrorister, som blir finansiert og huset av ledere i et fremmed land (og et særdeles vannstyrt og krigsherjet land attåt) så vil det selvsagt være legitimt å rykke ut med makt. Greit, det "løste" ingen problemer, men det er en statement du først kan komme med i etterpåklokskapens lys. Har du vurdert ramifikasjonene om USA etter å ha fått Talibans "vi huser en terrorist, men kaster ikke ut gjester" bare la seg flat?

Sitat av atomet
Egentlig tror jeg faktisk at Putin har litt bedre intel på hva det skjoldet vil kunne bety enn hva du har, så unnskyld meg hvis jeg ikke bryr meg så mye om hva du sier. Hvis det virkelig bare var det det skjoldet kunne gjennomføre, så tror jeg faktisk ikke Russland ville ha gjort et *så* stort nummer ut av det.
Vis hele sitatet...
Det blir farlig mye synsing fra din side om hva Russland "vet" om USAs planer. Dels antar jeg Russland frykter skjoldet kan rokke ved MAD (men for oss andre er det ingenting som tyder på det) og dels politisk ved at de tidligere østblokklandene stadig integreres i vestens forsvarsallianser.
Sist endret av Kinseek; 26. august 2008 kl. 00:43.
Vel. For bare et par år siden, så ble det faktisk antatt at Russland kunne ha så lite som 150 ICBM'er mot slutten av tiåret, og selv om USA på det tidspunktet planla å ha litt mer, så var det fremdeles et tall i samme størrelsesorden (lurer på om det var 450 eller så) - søk selv, er ikke vanskelig å finne.

Med såpass lave tall ville et slikt skjold virkelig ha betydd mye, selv med bare et begrenset antall raketter. I stedet kan vi vel nå regne med at begge parter kommer til å fortsette å ha noen tusen, siden man må være sikker på at nok av rakettene kommer gjennom.

Så, der har allerede skjoldet hatt en negativ effekt.

Så var det selve skjoldet da. Yep, 10 raketter. I dag. Tror du det er veldig vanskelig å oppskalere antall raketter når radar++ først er på plass? Sannsynligvis er det ganske enkelt. Forøvrig - beskytte Europa? Tja... Tror du bør sjekke litt mer rundt det der, det er fint lite av Europa som vil beskyttes av det planlagte skjoldet.

Ang. Iran - riktignok så har de ikke raketter som er i noen som helst nærhet av å kunne nå USA, og knapt nok Europa (http://bp1.blogger.com/_sXev3Y4gvZU/..._rangeiran.jpg), men sånt er jo ikke så viktig. Det kan jo hende de kan skaffe seg det en gang i fremtiden, og (spesielt den nåværende ledelsen i) USA er jo glad i en grunn til å (aller helst) bruke eller bygge ut våpenarsenalet. Helst så tidlig som mulig, før noe i det hele tatt er en trussel, det kan jo hende det kan bli det en gang i tiden.

Vel, du får gjerne synes at jeg synser farlig mye, men så lenge du synser like mye selv syns jeg ikke du skal klage:

a) hvis du virkelig ikke tror at putin & co har litt bedre oversikt på det rakettskjoldet enn det du har, så er du ganske innbilsk, og hvis du tror USA plutselig har begynt å spille med helt åpne kort, så er du hinsides naiv.
b) det er klart at det også er en faktor det at nato utvider og utvider i hytt og pine, og det er da ikke så rart at russland ikke er helt komfortabel med det? I seg selv så rokker naturligvis dette med maktbalansen, selv før vi begynner å ta rakettskjold og MAD med i bildet.

Ang. nato og terrorisme - ok, så nato bør bombe land som huser terrorister og slikt tilbake til steinalderen? Hm, tror du vi får USA til å bombe seg selv, og Israel? I såfall kan dette begynne å bli mer interessant...

Noe som også har blitt totalt oversett her, er den psykologiske faktoren:
Hva det skjoldet faktisk kan stoppe, og hvem det faktisk er ment å beskytte mot, er ikke på langt nær så viktig som hva russerne TROR det kan gjøre (og kanskje tilogmed bare later som de tror det kan gjøre), osv. Bare det at russerne TROR det er ment for å stoppe deres raketter, vil føre til at russland "blir nødt til" å ha et mye større arsenal, og da er det ikke så vanskelig å se hvem andre som kommer til å ville ha et mye større arsenal... og vips så har vi den gamle regla gående igjen. Takk ABM.

Og... oi... gjett hvem som helt sikkert kommer til å få massevis av kontrakter i forbindelse med utbygningen av nye raketter, nye baser, sikkerhet til nye baser osv osv... Jo, mange av bestekompisene til Bush & co, firmaer der mange av disse gutta både har jobba før de hoppa over til det hvite hus i noen år, og der de kommer til å jobbe når de er ferdige der, firmaer der flere av dem sikkert fremdeles har store eierinteresser, og firmaer der flere av dem sikkert kommer til å jobbe for igjen når de er ute av det hvite hus... men det er jo ikke første gang den gjengen har brukt regjeringsmakten til å mele sin egen kake (og da ikke USAs kake, men sin helt personlige kake).
Sist endret av atomet; 26. august 2008 kl. 09:09.
Sitat av atomet
Vel. For bare et par år siden, så ble det faktisk antatt at Russland kunne ha så lite som 150 ICBM'er mot slutten av tiåret, og selv om USA på det tidspunktet planla å ha litt mer, så var det fremdeles et tall i samme størrelsesorden (lurer på om det var 450 eller så) - søk selv, er ikke vanskelig å finne.
Vis hele sitatet...
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/1553598/Russia's-nuclear-capabilities.html
Denne kilden sier 489 missiler med 1,788 stridshoder (MIRVs, altså), 79 bombefly med 884 krysserrakketter og 12 ubåter med 609 stridshoder. Missiler skutt ut fra disse ubåtene nær USA vil antageligvis ikke kunne skytes ned. Antageligvis har Russerne også en del litt mer "hemmelig" våpen som ikke dukker opp på noen statistikk (er jo dumt å fortelle andre hvor alle våpnene dine ligger)

Sitat av atomet
Med såpass lave tall ville et slikt skjold virkelig ha betydd mye, selv med bare et begrenset antall raketter. I stedet kan vi vel nå regne med at begge parter kommer til å fortsette å ha noen tusen, siden man må være sikker på at nok av rakettene kommer gjennom.
Vis hele sitatet...
Her motsier du deg selv. Du sier at selv få raketter vil ha en effekt mot de få atomrakettene som finnes, derfor må partene opprettholde flere tusen atomraketter. Så har partene mange eller få atomraketter ifølge deg?

Sitat av atomet
Så, der har allerede skjoldet hatt en negativ effekt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skrev da Russland og USA under på en avtale om å redusere antall aktive stridshoder rett etter USA gikk bort fra ABM-avtalen? Hvorfor har ikke antall stridshoder gått opp, men tvert om ned?

Sitat av atomet
Så var det selve skjoldet da. Yep, 10 raketter. I dag. Tror du det er veldig vanskelig å oppskalere antall raketter når radar++ først er på plass? Sannsynligvis er det ganske enkelt.
Vis hele sitatet...
Og politisk enda mer farlig. Alle partene, inkludert de øst-europeiske landene som må sies å være mindre "aggressive" enn USA, vil være bekymret for de konsekvensene det kunne få om det ble oppdaget. Jeg tror ikke Polen og Tsjekkia tar sjangsen på å lyve Russland og det internasjonale midt imot. Om de velger å oppgradere systemet offentlig, så blir det da en debatt for når det skjer.

Sitat av atomet
Forøvrig - beskytte Europa? Tja... Tror du bør sjekke litt mer rundt det der, det er fint lite av Europa som vil beskyttes av det planlagte skjoldet.
Vis hele sitatet...
Jeg spurte om en redeligjøring fra deg om nettopp denne invendingen din, som du hadde i forrige post. På hvilken måte kan ikke anti-raketter og radarer plassert i Europa beskytte Europa?

Sitat av atomet
Ang. Iran - riktignok så har de ikke raketter som er i noen som helst nærhet av å kunne nå USA, og knapt nok Europa (http://bp1.blogger.com/_sXev3Y4gvZU/..._rangeiran.jpg), men sånt er jo ikke så viktig. Det kan jo hende de kan skaffe seg det en gang i fremtiden, og (spesielt den nåværende ledelsen i) USA er jo glad i en grunn til å (aller helst) bruke eller bygge ut våpenarsenalet. Helst så tidlig som mulig, før noe i det hele tatt er en trussel, det kan jo hende det kan bli det en gang i tiden.
Vis hele sitatet...
Hva er argumentet ditt her? At Iran overhodet ikke planlegger å bygge langdistanseraketter og det er bare USA som sikler over en sjangse til å hevde dette slik at de kan slå til?

De siste få årene har Iransk missilteknologi hele tiden økt distansene sine. At Iran med nåværende kurst snart vil få raketter som når USA er opplagt. Kilden din nevner 1,600 som lengste rekkevidde. Sent i fjor annonserte Iran en oppgradert versjon av Shahab-3; Ghadr, med en rekkevidde på 2000km. Iran har i år skutt opp sin første satellitt.

Sitat av atomet
hvis du virkelig ikke tror at putin & co har litt bedre oversikt på det rakettskjoldet enn det du har, så er du ganske innbilsk, og hvis du tror USA plutselig har begynt å spille med helt åpne kort, så er du hinsides naiv.
Vis hele sitatet...
Russland har per dags dato nok atomvåpen til å utslette USA og verden med seg. Det annonserte missilskjoldet vil offentlig ikke rokke ved dette. Jeg har ikke fått med meg at Russand har hevdet at skjoldet faktiskt vil rokke ved denne evnen. Om Russland føler de trenger flere raketter for å trenge igjennom skjoldet, så bygger de da flere og status quo opprettholdes. Om skjoldet er så effektivt at denne muligheten forsvinner så er vi jo alle trygge mot atomkrig (var det ikke det du ønsker?). Russland er heller ikke håpløse på forsvarsteknologi og USA regner nok med at Russland vil reagere og finne løsninger på dette skjoldet, om de følte det nødvendig. Hvorfor skape konflikt mot Russland når skjoldet antageligvis ikke vil være en garanti mot ødeleggelse?

Hvis vi godtar at USA ønsker dette skjoldet skal brukes mot mindre utviklede stater som ikke har de mest avanserte teknologier til å unngå skjoldet, ei heller muligheten til å skyte nok missiler (og her er tanken om en gal ekstremist general som sitter på en mobil utskytningsplatform med et eller to atomvåpen interessant). så ser vi at det må da finnes et gyldig argument i favør for slikt et skjold.

Sitat av atomet
b) det er klart at det også er en faktor det at nato utvider og utvider i hytt og pine, og det er da ikke så rart at russland ikke er helt komfortabel med det? I seg selv så rokker naturligvis dette med maktbalansen, selv før vi begynner å ta rakettskjold og MAD med i bildet.
Vis hele sitatet...
Burde ikke disse øst-europeiske landene, samt Ukraina og Georgia, få lov til å velge sine militærallianser og venner selv, eller bør det være en naturlov som sier at Russland bør ha så og så mye makt og innflytelse rundt seg og "sine"? NATO og EU har bidratt sterkt til en stabilisering av frihet og demokrati i øst-europa, noe som ikke akkurat står like sterkt i Russland. Russland er jo nå også til dels aggressive i Georgia.

Sitat av atomet
Ang. nato og terrorisme - ok, så nato bør bombe land som huser terrorister og slikt tilbake til steinalderen?
Vis hele sitatet...
Nei, NATO bør reagere mot angrep på sine medlemsland ved å bombe de mulighetene fienden har til å finanisere, organisere, trene og ellers drive fiendtlig virksomhet. I dette tilfellet huset Taliban terrorister, og styret i seg selv var i borgerkrig og særdeles undertrykkende. Det var aldri snakk om å bombe noen tilbake til steinalderen.

Sitat av atomet
Hm, tror du vi får USA til å bombe seg selv, og Israel? I såfall kan dette begynne å bli mer interessant...
Vis hele sitatet...
Et selvstendig land forsvarer seg selv og sine innbyggere. Om et fremmed land angriper deg, i dette tilfellet indirekte, så vil du slå tilbake. Hvorfor blander du inn et fenomen om selvstraff, når vi snakker om selvforsvar?

Sitat av atomet
Noe som også har blitt totalt oversett her, er den psykologiske faktoren:
Hva det skjoldet faktisk kan stoppe, og hvem det faktisk er ment å beskytte mot, er ikke på langt nær så viktig som hva russerne TROR det kan gjøre (og kanskje tilogmed bare later som de tror det kan gjøre), osv. Bare det at russerne TROR det er ment for å stoppe deres raketter, vil føre til at russland "blir nødt til" å ha et mye større arsenal, og da er det ikke så vanskelig å se hvem andre som kommer til å ville ha et mye større arsenal... og vips så har vi den gamle regla gående igjen. Takk ABM.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor skrev Russland og USA under på en avtale som i historisk grad reduserte antall aktive stridshoder rett etter USA gikk bort fra ABM? "Den gamle regla" holdt forsåvidt verden borte fra en storkrig i 60 år.

Sitat av atomet
Og... oi... gjett hvem som helt sikkert kommer til å få massevis av kontrakter i forbindelse med utbygningen av nye raketter, nye baser, sikkerhet til nye baser osv osv... Jo, mange av bestekompisene til Bush & co, firmaer der mange av disse gutta både har jobba før de hoppa over til det hvite hus i noen år, og der de kommer til å jobbe når de er ferdige der, firmaer der flere av dem sikkert fremdeles har store eierinteresser, og firmaer der flere av dem sikkert kommer til å jobbe for igjen når de er ute av det hvite hus... men det er jo ikke første gang den gjengen har brukt regjeringsmakten til å mele sin egen kake (og da ikke USAs kake, men sin helt personlige kake).
Vis hele sitatet...
Du må gjerne underbygge denne påstanden om at USAs forsvarindustri, og isærs disse nye rakettene og basene, i stor grad vil finansieres av bestekompisene til Bush.
James Loy
On October 23, 2003, Loy was nominated as Deputy Secretary of Homeland Security by President George W. Bush, and sworn in on December 4, 2003. Following the departure of Tom Ridge, Loy filled in as Acting Secretary of Homeland Security from February 1, 2005, until February 15, 2005, when Michael Chertoff was confirmed and sworn into office. Joining the exodus of leadership, Loy resigned as Deputy Secretary, effective March 1, 2005

Han er også med i board of directors i lockheed martin, en av de større våpen produsentene i USA, de produserer bl.a. Trident misilene. Husker ikke akkurat nå men det er flere store aksjonærer i bl.a. lockheed som også er en del av regjeringen til Bush.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kinseek
Her motsier du deg selv. Du sier at selv få raketter vil ha en effekt mot de få atomrakettene som finnes, derfor må partene opprettholde flere tusen atomraketter. Så har partene mange eller få atomraketter ifølge deg?
Vis hele sitatet...
Her gjer du deg dummere enn du er. Det atomet sa var at om USA ikkje har rakettskjold, vil et hundretals missils kunne gjere stor skade. Har dei rakettskjold må en muligens fyre av langt meir fordi treffprosenten er dårligere, og derfor vil Russland antakeleg velje å behalde fleire om USA har rakettskjold enn om dei ikkje hadde hatt det. Ingen sjølvmotseiing der.
Sitat av Kinseek
Hvorfor skrev da Russland og USA under på en avtale om å redusere antall aktive stridshoder rett etter USA gikk bort fra ABM-avtalen? Hvorfor har ikke antall stridshoder gått opp, men tvert om ned?
Vis hele sitatet...
Fordi dei høgst truleg har innsett at det ikkje er spesielt interessant å bombe kvarandre, og fordi taktiske kjernevåpen ser ut til å ha fått mykje større plass i satsinga.
Sitat av Kinseek
De siste få årene har Iransk missilteknologi hele tiden økt distansene sine. At Iran med nåværende kurst snart vil få raketter som når USA er opplagt. Kilden din nevner 1,600 som lengste rekkevidde. Sent i fjor annonserte Iran en oppgradert versjon av Shahab-3; Ghadr, med en rekkevidde på 2000km. Iran har i år skutt opp sin første satellitt.
Vis hele sitatet...
Jo, men kva vinn iran på å nytte seg av slike våpen? Dei blir asfaltert på dagen. Dei vil berre ha ein garanti mot å bli invaderte, altså ein slags MAD-argumentasjon antar eg.
Sitat av Kinseek
Hvis vi godtar at USA ønsker dette skjoldet skal brukes mot mindre utviklede stater som ikke har de mest avanserte teknologier til å unngå skjoldet, ei heller muligheten til å skyte nok missiler (og her er tanken om en gal ekstremist general som sitter på en mobil utskytningsplatform med et eller to atomvåpen interessant). så ser vi at det må da finnes et gyldig argument i favør for slikt et skjold.
Vis hele sitatet...
Ja, at all røverstater må finne anna måte å levere atomvåpen på enn ved hjelp av missil, eller få frakta missilet nærare USA før det blir avfyrt. Det er ikkje ei umulig oppgave... Så ein har fått fjerna ein angrepsvektor og skapt/forsterka en del andre angrepsvektorar.
Sitat av Kinseek
Burde ikke disse øst-europeiske landene, samt Ukraina og Georgia, få lov til å velge sine militærallianser og venner selv, eller bør det være en naturlov som sier at Russland bør ha så og så mye makt og innflytelse rundt seg og "sine"? NATO og EU har bidratt sterkt til en stabilisering av frihet og demokrati i øst-europa, noe som ikke akkurat står like sterkt i Russland. Russland er jo nå også til dels aggressive i Georgia.
Vis hele sitatet...
For all del bør dei det, men sjå litt på kva veg pengane flyt. Er det frivillig allianse, eller er det oppkjøp av regjeringer for å få legge oljerørledninger? Du bør også sjå på amerikansk politikk i Latinamerika, der dei har avsett lovleg valde regjeringer slik dei har følt for, invadert land m.m.

Eg forstår faktisk russland si innblanding. Korleis trur du USA hadde reagert om Russland brått hadde satsa knallhardt på olje i mexico? Eller brazil?
Sitat av Kinseek
Nei, NATO bør reagere mot angrep på sine medlemsland ved å bombe de mulighetene fienden har til å finanisere, organisere, trene og ellers drive fiendtlig virksomhet. I dette tilfellet huset Taliban terrorister, og styret i seg selv var i borgerkrig og særdeles undertrykkende. Det var aldri snakk om å bombe noen tilbake til steinalderen.
Vis hele sitatet...
Uhm. Augusto Pinochet. Marionett innsatt av USA. Slakta ned ega befolkning når han hadde lyst. Han var støttespiller for USA, så han fikk slakte ega befolkning i fred. At eit styre er særdeles undertrykkande har tidlegare hatt lite betydning for USA, ref Pinochet, Saddam, Panama m.m.

Ellers så var ikkje Taliban terrorister. Dei førte en krig mot ei okkupasjonsmakt (sovjet), og satt igjen med makta. Å føre krig mot okkupasjonsmakt er svært langt fra terrorisme i mine auge, og samme gjeld borgarkrig. Vis dokumentasjon på at Taliban gjorde stort meir enn å ikkje utlevere Osama. Og kva land er vel forplikta til å utlevere eigne statsborgarar? Ingen. Det er USA sin retorikk at dei har krav på Osama.
Sitat av Kinseek
Et selvstendig land forsvarer seg selv og sine innbyggere. Om et fremmed land angriper deg, i dette tilfellet indirekte, så vil du slå tilbake. Hvorfor blander du inn et fenomen om selvstraff, når vi snakker om selvforsvar?
Vis hele sitatet...
Ja. Taliban forsvarte seg. Mot ein okkupasjon.
Sitat av Kinseek
Du må gjerne underbygge denne påstanden om at USAs forsvarindustri, og isærs disse nye rakettene og basene, i stor grad vil finansieres av bestekompisene til Bush.
Vis hele sitatet...
Sjekk wikipedia om personer i regjeringa, les litt om Haliburton m.m...
kan vel også nevne at russland og usa har flere alternativer enn ICBM.
forøvrig, usa er i en "svak" posisjon,med styrker oppbundet i irak og a.stan, nesten daglige forsendelser med falne soldater hjem til uncle sam, og sviktende økonomi.

Russland har over flere år økt satsingen på militæret, og har kapasitet til å gjenoppta noe av den innflytelsen de hadde før.det ble georgia et bevis på. dette sender jo også ut politiske signaler om at russland også vil være med å leke verdenspoliti.
personlig tror jeg det er bra med to omtrent jevnbyrdige supermakter til å holde hverandre i tøylene, i stedet for en supermakt som gjør som den vil.
det kan bli spennende er å følge utviklingen mellom russland og ukraina, samt hvor russland velger å stasjonere svartehavsflåten sin i fremtiden. jeg er ikke i tvil om at russland kommer til å innta en mer aktiv rolle i sitt "nærområde".
Slashdot har svart praktisk talt det samme som jeg ville ha sagt på det aller meste, men jeg kan legge til noe:

For det første trenger vel Iran et missil med rekkevidde på rundtomkring 10-12000km for å kunne rekke USA, hvis jeg ikke husker helt feil, og det er vel omtrent det samme for Nord-Korea. Noe ingen av dem er i nærheten av, og sannsynligvis ikke vil nå på lenge heller. Spesielt siden de sannsynligvis heller ikke vil klare å lage spesielt lette stridshoder heller med det første, noe som raskt senker rekkevidden.

En mye enklere og mer sannsynlig måte å angripe på, er å bygge om et helt vanlig lasteskip, så det kan avfyre en MRBM/IRBM eller hva man nå skal kalle det de har pr i dag, eller hvorfor ikke dra en "sum of all fears", og smugle inn en ladning man kan fyre av på null varsel?

Så du syns land burde få gjøre de avtalene de vil osv? Hørt om cuba-krisen? En ting er oljeledninger, men hvordan tror du USA ville ha reagert hvis Russland gjorde et liknende stunt i dag, og utplasserte missiler på tilsvarende måte som USA?

En grunn til at de inngår slike avtaler som senker antall stridshoder, er at det også er en fin anledning til å skaffe seg litt god pr blant folk flest, mens man selvsagt bare dumper de eldste og minst effektive/presise stridshodene, som også gjerne koster mest å vedlikeholde, og heller fyller på med nye og bedre.

Jeg sa vel heller ikke at kompisene til Bush++ skulle finansiere noe som helst, derimot vil jeg bli svært overraska hvis ikke kompisene til Bush++ kommer til å få litt finansiering fra disse rakettskjoldgreiene.
Hvis du helt reelt ikke har fått med deg noe som helst ang. eierskap, styremedlemmer, sjefsjobber, store aksjeposter/opsjoner blant visse regjeringsmedlemmer og deres nærmeste omgangskrets, i diverse av de firmaene som har fått de aller mest lukrative kontraktene de siste årene, så må jeg bare spørre: Leser du INGENTING?

Hvis du derimot VIL lese noe, så kan jeg sterkt anbefale Naomi Kleins nyeste bok - Sjokkdoktrinen, der får du både en ganske grei oppsummering og masse bakgrunnsstoff, selv om det egentlig ikke er akkurat dette her som er temaet i boka.

F.ex. en vanlig variant ved "gjenoppbygningen" av Irak (riktignok har det jo ikke blitt bygd opp så mye igjen... og akkurat samme leksa ved "gjenoppbygningen" etter Katarina) : Kontraktøren får rett og slett et prosentbeløp på toppen av utgiftene - med andre ord så lønner det seg for kontraktørene å bruke så mye penger som mulig. Helt hinsides utrolig? Ja, men helt sant. Et annet eksempel - jeg husker ikke dette helt nøyaktig, men det er noe sånt som at regjeringsmedlemmer ikke har lov til å ha massevis av aksjer osv, siden dette vil gjøre dem ekstremt inhabile. Men hva gjør Dick Cheney? Jo, han a) nekter å selge seg ut av firmaene, og b) gir de samme firmaene masse jobber...

Dette her er det skrevet så mye om at jeg har vanskelig for å tro at du ikke har fått med deg noe, men hvis det virkelig stemmer, så kan du ikke lese mye. I alle fall - bare søk litt, så kan jeg love deg at du finner helt vanvittige mengder. Vi kunne ha fylt serveren til NFF, og fremdeles ville det ikke ha vært alt som er skrevet om det der, så jeg gidder ikke å si noe mer om det.

Ang. at NATO/USA burde bombe seg selv osv - ja, hvis nato skulle begynne å gripe inn på tilsvarende måte som i Afghanistan mot alle andre terrorister, krigsforbrytere, trusler mot naboer og verden generelt, osv, så hadde Israel og USA selv havna høyt oppe på lista over bombemål. Det er vel få andre land i verden som er like aggressive, har angrepet like mange andre land, og har støttet og huset folk som helt klart både er krigsforbrytere og mange som av mange andre ville bli kalt terrorister og diktatorer. Men selv så mye som at disse vil bli arrestert tror jeg vi kan se langt etter.

Litt ironisk er det jo også at Bill Clinton måtte stå riksrett og alt mulig fordi han løy om at han hadde vært utro, mens Bush & co løy hemningsløst for å starte en krig som har kosta tusenvis av liv og kosta helt vanvittige summer, som tilogmed til dels har gått rett i regjeringsmedlemmers egne lommer, uten at de har måttet stå til rette for noe av det i det hele tatt. Men det er jo en annen historie.

Faktisk... selv hvis Osama hadde vært her i Norge, så kunne vi ikke ha utlevert han, av den enkle grunn at det nok hadde vært en overhengende sjanse for at han ville ha blitt dømt til døden (av det eneste vestlige demokratiet som fremdeles praktiserer dødsstraff i fredstid), og i henhold til norsk lov har vi da ikke lov til å utlevere noen som helst. Så vi skal vel egentlig bare være fordømt glade for at det ikke var Krekar som stod bak 9/11...
Sitat av Taggen
Veldig unødvendig og barnslig kommentar spør du meg.
Sånt som det bare ødelegger tråden, er det noe du vil med den kommentaren så forklar det ordentlig istendonfor å bare spytte ut noe dumt. Takk
Vis hele sitatet...
De fleste kommentarene her er skrevet av uvitende ungdom, som dermed gjør dette til et tilsvarende forum. Også administratorer. Det er kanskje hva dette skal være. Jeg er også uvitende, bare voksen. Min tankegang her var ganske enkel og med en mening, provokasjon. Ved å provosere får man oppmerksomhet og svar. Og det fikk Russland.