Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 626
Jeg vil starte denne debatten etter at jeg i den siste tiden har vurdert å kjøpe meg et sted å bo, men etter mye ettertanke er jeg for usikker da jeg ikke vet nok om hvilke utgifter som vil komme med hver måned. Da tenker jeg på utgifter som: Lån, strøm, husleie (andel/borettslag), kommunale avgifter, vann og kloakk, etc. Videre må man jo også vurdere å legge av penger til renovering, møbler, etc. alt ettersom hvordan man bor.

Det jeg lurer på iht. til denne saken er hvilke priser alt dette ligger på. Selvfølgelig varierer lån, strøm og husleie, men alt annet av avgifter som kommer utenom (?)

Jeg har funnet andel med husleie på 3000,- / måneden hvor alle avgifter og strøm (stipulert) er inkludert; du får igjen hvis du ikke bruker alt, men må betale mer om du har brukt mer. Problemet for meg er at det er vanskelig å få i disse leilighetene, og jeg vurderer da annen form for bo(felles)skap.

Håper på oversiktlig svar slik at jeg, og alle andre, får nødvendig informasjon i denne saken.
Kommer ann på hvor i landet du skal kjøpe. Her jeg bor har vi kommunale avgifter på 6200,- i halvåret, men ingen eiendomsskatt. På østlandet er det billigere med strøm enn på vestlandet, jeg betaler ca. 5000,- annen hver mnd i vinter sesongen og rundt 2-3000,- vår,sommer og høst.
Utgifter som kommer utenom blir jo internett, vedlikehold og renovering.. kommer ikke på stort mer i farta
Altså hvis du skal kjøpe ett sted å bo, trenger du vel ikke betale husleie?
visst det er andels.. fellesgjeld kalles det vel.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
En leilighet som eksempel

Prisantydning 27.000.000,- NOK

Fellesgjeld: 4.325,-
Totalpris: 27.004.325,-
Fellesformue: 14.672,-
Verditakst: 27.000.000,-
Felleskost. pr mnd: 10.142,-
Lånetakst: 22.000.000,-
Jeg fant en grei oversikt på nettavisen, oversikten er desverre 5 år gammel. Men du får en grei pekepinn.

http://www.nettavisen.no/okonomi/pri...icle425712.ece