Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1371
lurer på hvordan man kan gjære frukt slik at man får alkoholprosent. Kan man tilsette vanlig bakegjær, sukker og eplejuice og da få en drikke med alkoholprosent? Hvordan regulerer man alkoholprosenten?
kjedelig streiting
Sitat av united92 Vis innlegg
lurer på hvordan man kan gjære frukt slik at man får alkoholprosent. Kan man tilsette vanlig bakegjær, sukker og eplejuice og da få en drikke med alkoholprosent? Hvordan regulerer man alkoholprosenten?
Vis hele sitatet...
Les, Les, Les! Ja du kan gjære eplejuice med sukker og bakegjær, men om det kommer til å bli godt tviler jeg på. Du lage en cider med eplejuice, men isåfall bør du skaffe cidergjær eller liknende. Alkoholprosenten regulerer du med en mostvekt etter du har hatt oppi sukker juice og liknende. Du vil da kunne lese av hvor mye sukker væsken inneholder, og når du vet det så vurderer du hvor lang du vil gjære den ned. Dette spørs hvor søt du vil ha cideren. Altså; hvor mye sukker du gjærer bestemmer prosenten.

Husk på å være ekstrem renslig når du setter noe til gjæring, da mugg og div bakterier trives i samme forhold som gjær. Eplejuice har vel ofte noen konserveringsmidler som gjør at den holder seg litt bedre.
Ja hvis det gjøres på riktig måte..

Jeg ville anbefalt og skaffet en ordentlig gjærdunk, hevert og gjærlås. (Skaff deg vingjær)

- For smakens skyld..
Jeg vil anbefale å koke opp den utvannete grøten du får om du lager den på frukt. dette er lurt for å ungå villgjær.
Koking er også lurt om du lager på juice.
Jeg vil også anbefale å blande frukten me rosiner. ca 1\8 - 1\4 me druer.

Lykke til =)