Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4136
Et forholdsvis kjent norsk forlag har nettopp tilbudt meg 'jobb' (oppdrag) som korrekturleser. Imidlertid synes jeg lønnsbetingelsene ser nokså ... interessante ut. I den anledning lurer jeg på om noen vet hva korrekturlesere pleier å tjene? Jeg spør altså for å forsøke å unngå at forlaget utnytter unge, naive meg.

Takk for hjelpen.
Hvor mye har du blitt tilbytt i lønn?
det nærmeste jeg fant var språkkonsulent, som jeg ble henvist til når jeg søkte etter lønn for korrekturleser. Her sier de at lønn ligger på rundt 320.000 til 330.000.

Edit: men ser ut som det ikke var nært nok til yrke. Ser ut som en språkkonsulent har mer ansvar enn en korrekturleser.
Sist endret av etse; 15. mai 2013 kl. 19:14.
Zabbath's Avatar
Trådstarter
Sitat av Chicag0 Vis innlegg
Hvor mye har du blitt tilbytt i lønn?
Vis hele sitatet...

10 kr pr. tusen tegn. Det er godt mulig at dette er normen i bransjen. Jeg aner ikke.
Sitat av Zabbath Vis innlegg
10 kr pr. tusen tegn. Det er godt mulig at dette er normen i bransjen. Jeg aner ikke.
Vis hele sitatet...
Høres ut som litt merkelig lønn, men om du er en racer på det her så greier du nok å tjene litt penger
Synes nå ikke det høres ille ut. 200kr/t bør du uten problemer klare.
Tja, er vel bare å finne en norsk side der folk publiserer novellene sine, se hvor lang tid du bruker på å lese 1000 tegn+rette feil, og anslå hva lønna di er.
Sitat av Zabbath Vis innlegg
10 kr pr. tusen tegn. Det er godt mulig at dette er normen i bransjen. Jeg aner ikke.
Vis hele sitatet...
Har aldri vært borti betaling per tegn før. For korrekturlesing av generelle tekster bør en kunne forvente 20-30 øre per ord. 1000 tegn er vel et sted mellom 150 og 250 ord, så 10 kr. per 1000 tegn vil jeg si er en ganske grei deal for outsourceren. Allikevel senkes vanligvis arbeidsraten noe når det kommer til større oppdrag, som en bok, og dersom dette er din første gang og du ellers ikke har noen erfaring/referanser å komme med, så er tilbudet du har fått av ganske naturlig art. Til syvende og sist kommer det an på hva du føler deg komfortabel med.
Tja, når man vet at en A4 side i snitt har 350 - 400 ord blir jo det da omtrent 20 kr pr side.
Om du leser raskt og bare skal understreke feil kan du jo fort oppnå et par hundre kroner timen, om du skal rette ordene i tillegg blir det nok litt værre.
Zabbath's Avatar
Trådstarter
Jeg har forstått det slik at jeg ikke skal rette skrivefeilene selv, kun markere dem. Adobe Acrobat er visst verktøyet som brukes.

Og ja, dette er første gang jeg prøver meg som (profesjonell) korrekturleser.
Er jo bare å teste deg selv...

Se hvor mange tegn du klarer å lese på 1 time, så har du timelønnen din.


Personlig ville jeg heller satset på en jobb som har en fast timelønn istedet. Så fremt du da ikke liker å lese 10-20 timer i døgnet.
Jeg hørte med en kollega av meg. Hun sier hun får per ord, men at det varierer fra materiale til materiale, og oppdragsgiver til oppdragsgiver. Sist jeg hørte en konkret timespris, lå den på 250-400 kroner i timen, så det er stor variasjon. Mine beregninger, basert på hennes tall, viser at ti kroner per tusen tegn stemmer ganske godt med normen.
"Øko-Terrorist"
Min mor oversatte bøker fra Engelsk og Tysk til Norsk, for en bok på rundt 300 sider fikk hun ca 15-20,000 fra Engelsk, og 25-30,000 fra Tysk.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Min mor oversatte bøker fra Engelsk og Tysk til Norsk, for en bok på rundt 300 sider fikk hun ca 15-20,000 fra Engelsk, og 25-30,000 fra Tysk.
Vis hele sitatet...
Å oversette noe er hundre ganger mer stress enn å korrekturlese det da
Legg inn en tekst i word, sjekk antall tegn, ta tiden det tar å lese skikkelig... Og vips, du har din timelønn med fra eller til 20 kroner.