Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1637
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Hei. Har en 64bit home premium cd, og en 32bit ultimate cd. Hva er egentlig den store forskjellen mellom home premium og ultimate med tanke på gaming. Har det noe å si med tanke på ytelse hvis jeg bruker home premium 64bit som antagelig blir best av de 2 valgene.

Takker for svar
det blir 64-bit KLART, på en 64 bit kan du ha så mye RAM du bare vill på 32 kan du derrimot bare ha under 4 eller noe sånt.

Du kan også kjøre flere programmer som trenger x64, stor fordel spør du meg

Good Luck, peace (Y)
Har du en bærbar som du ikke vil ha oppgradert i det hele tatt og som har 3/4 GB RAM = 32Bit Ultimate
Har du derimot en stasjnær pc som du kommer til å oppgradere = 64Bit.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Trådstarter
Takker for svar
Da blir det klart 64bit. Men er det noen stor forskjell med tanke på ytelse/og lignende mellom home premium og ultimate?
Hva mister jeg hvis jeg bruker home premium istede for ultimate?
du mister bare noen funksjoner som de fleste anser som ubrukelige.du yter bedre med 64-bit home premium enn med 32-bit ultimate.
Sitat av colabox Vis innlegg
Takker for svar
Da blir det klart 64bit. Men er det noen stor forskjell med tanke på ytelse/og lignende mellom home premium og ultimate?
Hva mister jeg hvis jeg bruker home premium istede for ultimate?
Vis hele sitatet...
Du mister noen funksjoner bare.. F.eks. BitLocker, et program som låser mapper/hdd/minnepenner osv.

Men de funkskjonene veier ikke opp til å velge 32Bit.

Har du derimot en 64Bit Ultimate så er jo valget lett!
(Ihvertfall for meg, det gjelder ikke de fleste men jeg bruker faktisk BitLocker så jeg må ha Ultimate. Jeg må også ha muligheten til å kjøre i XP Mode..)
Ville bare legge til att jeg som W7 32 bit-bruker kan ikke ha mer enn 2.99 GB RAM som tidligere nevnt.

Kjipt å sitte her med 8 GB og kan bare bruke 2.99
Sist endret av basselusk; 22. november 2010 kl. 11:05.
Sitat av colabox Vis innlegg
Hei. Har en 64bit home premium cd, og en 32bit ultimate cd.
Vis hele sitatet...
Bare ett lite tips. Du kan installere alle versjoner av 7 fra samme plate
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Trådstarter
Har funnet en 64 bit ultimate på nette nå så håper det fungerer

Takker for svar
Sitat av basselusk Vis innlegg
Ville bare legge til att jeg som W7 32 bit-bruker kan ikke ha mer enn 2.99 GB RAM som tidligere nevnt.

Kjipt å sitte her med 8 GB og kan bare bruke 2.99
Vis hele sitatet...
Det er noe du skulle tenkt på når du bestilte 8GB RAM og eller når du bestilte OS.

Er jo null problem å få tak i en versjon av windows som takler minnet ditt da.

Aktiverer du PAE vil du kunne ha 4GB totalt til kernelspace dog, men mappes endel inn og ut, og spørs da hvordan driverne dine og applikasjonene liker det.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det er noe du skulle tenkt på når du bestilte 8GB RAM og eller når du bestilte OS.

Er jo null problem å få tak i en versjon av windows som takler minnet ditt da.

Aktiverer du PAE vil du kunne ha 4GB totalt til kernelspace dog, men mappes endel inn og ut, og spørs da hvordan driverne dine og applikasjonene liker det.
Vis hele sitatet...
ELLER du kan mekke deg en 64Bit. Mye enklere
Offtopic, men om win7 64bit.

Jeg har Win7 64bit, quadcore 2.9ghz, 4gig ram.

Når jeg starter pcn, loader ingen programmer automatisk(utenom antivirus og windows programmer).
Dette har jeg valgt selv for kjappere oppstart, jeg starter selv de programmene jeg skal bruke.

Når jeg logger på starter jeg somregel opp: msn, firefox, utorrent og wow.
Man skulle tro dette gikk kjapt men min pc henger seg opp endel når jeg starter flere ting samtidig.

Jeg har oversikt over alle 4kjerner i cpu, ingen går noen gang over 20% (de ligger på 6-15%)
oversikten over ram bruk viser heller aldri mere enn 15-20% brukt.

Er det noen forklaring på dette? Hvorfor blir ikke pc brukt maksimalt når jeg åpner flere ting samtidig, den har jo veldig mye å gå på...
I sammenligning med min gamle pc med XP, 1.8ghz (1core:P), 1gig ram, så startet den disse programmene nesten like fort som ny-pc'n.

Takker for svar.
Flaskehalsen i oppstart er som regel harddisken og ikke CPU. Windows henter masse data fra disk, selv etter skrivebordet kommer opp. Firefox, msn osv kommer litt bak i rekken da.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Flaskehalsen i oppstart er som regel harddisken og ikke CPU. Windows henter masse data fra disk, selv etter skrivebordet kommer opp. Firefox, msn osv kommer litt bak i rekken da.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer hjem fra jobb 15:45, skrur på pc'n, logger inn, går å tar meg en røyk, hilser på søster og hund før jeg går opp å starter opp firefox, wow, utorrent, msn etc.

Da skulle vel pc allerede ha lastet inn dataene fra disken, den skal vel ikke bruke 10min-15min på dette :S

Dette med bruk av cpu/ram er også et spørsmålstegn for meg da jeg ville tro den skulle bruke mer opp mot 80% enn maks 20% når jeg starter alt.

Skal ta en test når jeg kommer hjemme idag, sette på filoverføring til mediadisk på 30giga, utorrent, paintshop pro, wow, msn, call of duty, nod antivirus, adaware og alt det andre jeg finner for å se om jeg får tvingt cpu og ram høyere enn 20%
Ta heller å start opp Resource Monitor med en gang du startet og se under disk fanen hvilke prossesser som bruker mye diskaktivitet.

Jeg gjentar at harddisken er flaskehals når du laster inn ny data fra disk, ikke CPU.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Trådstarter
kjøp deg en SSD disk / sata2 så vil det nok gå raskere