Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3644
Er det lov å ta bilder, altså ikke filme eller ta opp noe lyd, men et bilde.

Har det noe å si med eller uten blits?


Takk!
Såvidt jeg vet er det ikke lov å ha med kamera på konsert i Oslo Spektrum for å ta bilder. Tar du med deg det blir det nok konfiskert til konserten er over.
Det som går ann er å ta noen bilder med mobilen da, selv om kvaliteten muligens ikke blir helt topp.
Ok, jeg bare lurte siden på billetten så står det at man ikke kan ta foto-båndopptak.
Og da tenkte jeg de mente fotoopptak og båndopptak som er altså å filme og å ta opp lyd?
Eller kanskje de mener at foto-båndopptak er både ta bilde, filme og ta opp lyd?

Takk for svar forresten!
De sjekker ikke lommene dine etter kameraer. men kommer du der med et kamera i hånda eller et speilreflekskamera rundt halsen slipper de deg ikke inn med det.
Etter navnet ditt å dømme: det er vel ikke tilfeldigvis Metallica neste onsdag du skal på?
det er ikke lov til å filme eller ta opp lyd, bilder er nok heller egentlig ikke lov. men alle vet jo at folk tar bilder på konsert. og filmer... så bare det er til personlig bruk, filma med mobil, så tror jeg egentlig de gir ganske hardt faen fikk ihvertfall ikke noe problem på Dream Theater for år siden, og har planer om å gjennta det på Muse til høsten!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
De sjekker også vesker \ bager \ ryggsekker for drikke, så har du noe kamera her får du neppe ta det med inn.
Machintorsk, ja jeg skal på Metallica! GLEDER MEG!

Takk for svar alle sammen!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Generelt: kan folk slutte å blitze på konserter? Det er vanvittig irriterende, og resulterer uansett for de aller fleste hobbyfotografer at de får et lite flatterende bilde av bakhodet på personen foran. Å holde mobilen i været for å filme hele konserten burde også være unødvendig.
Et bilde som minne har jeg full forståelse for, men folk flest drar på konsert for å oppleve musikken, ikke sidemannens blitz.
Jeg skjønner meg ikke på dem som står med mobilene oppe hele konsertene. Resultatet blir jo helt elendig, og man får jo med seg mindre av konserten. Det er triste greier at svevende lightere blir byttet ut med mobilskjermer.

Metallica legger alltid ut hele konsertene sine i flac-format, i tillegg til en horde med høykvalitets bilder. Så hvorfor ikke bare nyte konserten og ikke irritere vettet av andre med blitzen?
Jeg hadde tenkt å ta et bilde for å ha det som et minne.

Og da mener jeg ikke 20 bilder, men ett eller to liksom.
Sist endret av Mmeettaallllica; 8. juni 2009 kl. 16:12.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Et bilde som minne har jeg full forståelse for, men folk flest drar på konsert for å oppleve musikken, ikke sidemannens blitz.
Vis hele sitatet...
Du liker ikke strobelys fra scenen heller da? Eller lysshow for den saks skyld... Forstår ikke hvordan du kan henge deg sånn opp i en blitz... Har aldri lagt merke til noe blitz på de konsertene jeg har vært på...

Se framover og ikke på sidemannen
Sitat av Beis Vis innlegg

Se framover og ikke på sidemannen
Vis hele sitatet...
Vet du hva blitz er? Selvom man står ved siden av noen som bruker det, ødelegger det synet ditt i 2 sek, noe som kan være bra irriterende
Da jeg var på Dream Theater konsert i spektrum for to år siden hadde jeg med meg speilreflekskamera og ekstra teleobektiv (i tillegg til det som stod på kameraet). Jeg ble stoppet av en vakt som ville se hva jeg hadde i bagen. Han tok opp både kamera og obektiv, så på meg, smilte og la de tilbake igjen. Han konfiskerte bare paraplyen min. Skal sies at jeg hadde vært på "vorspiel" med fanklubben en annen plass inni spektrum før konserten, så kan hende at sikkerthetsvakten ikke var så nøye på det? Vi slapp inn en annen vei enn de vanlige hovedinngangene.

Men som sagt før i tråden, det står opplyst om at foto/båndopptak er forbudt.
Sitat av Beis Vis innlegg
Du liker ikke strobelys fra scenen heller da? Eller lysshow for den saks skyld... Forstår ikke hvordan du kan henge deg sånn opp i en blitz... Har aldri lagt merke til noe blitz på de konsertene jeg har vært på...

Se framover og ikke på sidemannen
Vis hele sitatet...
Jobber selv som lystekniker/lysdesigner på konserter, og det at folk bruker blitz er faktisk utrolig irriterende. Blir noe helt annet med strobebruk fra scenen, da dette som oftestet er en visuel markering av det musikalske som skjer akkurat da. Blitz blinker bare i hytt og pine. Så det så!!!
Det var uproblematisk for me å ta med kamera inn på Oslo Spektrum sist gang jeg var der, men da hadde jeg med meg et lite Canon Ixus kamera i jakkelomma. Har du planer om å ta med speilrefleks rundt halsen så lukter jeg at du vil støte på problemer.
For å få lov til å ta bilder på de aller fleste konserter trenger du et fotopass, du vil ta enten få tilgang til området mellom publikum og scene, eller få tillatelse til å ta bilder fra salen ute blant publikum. Som oftest begrenset til de 2-3 første sangene. For å få fotopass kontakter man konsertarrangør,bookingbyrå eller bandet selv og spør pent, det hjelper mye å ha tidligere arbeid å vise til eller mulighet til å namedroppe en avis/nettside/e.l. som bildene tas for. Før du får lov til å fotografere Metallica må du nok regne med å bruke mye tid på å ta bilder av mindre band for å bygge erfaring og portefølje

Nå er det ikke noe videre stort problem å smugle med seg et kompaktkamera inn på konsert, men det er flere grunner til at det blir poengløst å ta bilder med disse:

1. Med mindre konserten er utendørs vil det være alt for mørkt til at du får bra bilder med et billig kompaktkamera med relativt lyssvak optikk

2. Blitzen på kameraet rekker kun et par meter og det eneste du oppnår med å bruke blitz er å lure lysmåleren i kameraet og få et enda dårligere bilde (husk det neste gang du ser f.eks 100m-finalen i Sommer-OL og le høyt av alle blitzene på tribunen)

Om man skal ha minner fra konserten og har med seg et lite kamera bruk det til å ta bilder av kompisene dine og ting som skjer før/etter selve konserten, resultatet av det du får tatt opp under konserten blir for dårlig til å ta vare på uansett.