Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 764
Jeg har lyst til å investere i en ekstern blits til et Pentax K10D. Men er litt usikker på om jeg skal gå for "billigversjonen", eller go all the way og investere i det dyreste. Det står mellom AF-540FGZ, som er det dyreste (til venstre) og AF-360FGZ som koster omtrent halvparten, (til høyre)
[LEFT]http://i33.tinypic.com/30ax9o5.jpg[/LEFT]
Jeg har aldri benyttet meg av blitser som disse, og derfor ingen peiling om hva det forskjellige betyr. Dette vil jeg finne ut av og bruke en ekstern blits for å piffe opp med litt lys når jeg trenger det. Håper de mest drevne fotobrukerne kan hjelpe meg. Det store spørsmålet er om forskjellen på blitsene er så store - det dyreste er så mye bedre en det litt billigere - at det er vært å investere i dette. Begrunnelse for meninger ville vært fint.

AF-540FGZ Pris: 4195 NOK
AF-360FGZ Pris: 2195 NOK

På forhånd takk for svar.
Ingen med litt peiling på blitser som kan fortelle meg forskjellen på disse to, og hva som er så mye bedre med den dyreste?
Den største forskjellen på de to er ledetallene. den dyreste har et ledetall på 540, mens den billigste har 360. du kan lese litt om det her. det vil da si at den dyreste vil kunne lyse opp på oppmot en avstand på 54 meter ved ISO 100. Dette avhenger jo selvsagt av blendervalg, for rett eksponering. da gjelder jo det samme for den billigste, avstand på ca 36 meter.

Kort sagt: det måler hvor mye lys som kan komme ut av blitzen

edit: post nr 500
Sist endret av Machintorsk; 22. september 2008 kl. 15:19.
Ville prøvd ebay gitt!

Ebaay pentax blits
Sist endret av OracIe; 23. september 2008 kl. 14:07.