Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2387
Hei.

Jeg bestemte meg for å dyppe kameraet mitt raskt i saltvann. Kameraet virket etterpå, men etter noen minutter sluttet de fleste knappene å virke. Nå går det ikke ann å skru på kameraet i det hele tatt, så vannet har nok tatt turen inn til elektronikken.

Kameraet det er snakk om, er et Canon PowerShot G12 til rundt 4300,-

Japan Photo sa at de har vært borti værre tilfeller, og at reperasjon ville kostet fra 1000-2500,-

Serviceproffen.no, som reparerer slike kameraer daglig, sa derimot at en reperasjon ville vært ugunstig, da hele elektronikken måtte ha blitt byttet.

Er det noe håp for kameraet, eller burde jeg bare kjøpe nytt?
Er det noe mulighet for å selge det slik det er nå? Ville selvsagt opplyst om at kameraet er vannskadet.

Takk for alle tips!
Saltvann er lite gunstig i kamera, tror nok du må satse på nytt
Det beste du egentlig kan gjøre med elektronikk som har tatt en svømmetur i saltvann er å ta det så mye som mulig fra hverandre, skylle det fortløpende i rent ferskvann og deretter la det tørke i en uke eller to.

For sent for deg uansett...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sikkerhetsklarert
Om du har lyst til å forsøke selv, så skru det opp, skyll det godt i ferskvann, La det tørke litt, gå over med q-tips som du dynker i rødsprit. Sannsynligvis kommer du ikke til i alle kriker og kroker, men er du heldig så er det nok.

Deretter kar du det ligge i stekeovnen på 40grader i en times tid.

Men om saltvannet allerede har fått tørket inn så tror jeg ikke det lar seg fikse.
bruk rød sprit for å vaske bort salte
KP for denne settningen her:
Sitat av alexanderev Vis innlegg
Jeg bestemte meg for å dyppe kameraet mitt raskt i saltvann.
Vis hele sitatet...
kan jeg spøøre hvorfor du dyppet kameraet ditt i saltvann?
Genial ordlegging!
Sitat av Skateward Vis innlegg
Genial ordlegging!
Vis hele sitatet...
til hvem?
mangetegn
Trådstarter:
Sitat av alexanderev Vis innlegg
Jeg bestemte meg for å dyppe kameraet mitt raskt i saltvann.!
Vis hele sitatet...
Hadde nylig et Canon 1D mark III hos serviceproffen, der var det noen vannskader som kun skyldes regnvær. Det kostet 5000 å bytte ut deler. Da byttet de ikke ut elektronikken, noe de mente var mye, mye dyrere. Sats på et nytt kamera hvis du ikke klarer å fikse det selv
tror nok du er fucked men prøv med rødsprit funket i min data etter vannkjølinga sprakk