Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4337
Hei!

For en tid tilbake tok jeg et bilde av et lydnedslag som jeg gav hamar arbeiderblad tillatelse til å bruke en gang, dette fikk jeg betalt for. Nå, uten å ha vært i noen form for kontakt med dem ser jeg at de har brukt bildet mitt en gang til, denne gangen på sin nettside:

http://h-a.no//Nyheter//Nyheter/tabi...ticleView=true

Jeg sente dem en bitter men saklig mail om saken, hvor jeg også skrev hvor mye jeg følte jeg hadde krav på. Dvs frilanssats på bilde * 2, da det er brukt uten tillatelse (noe som er det vanlige å gjøre i slike situasjoner).

Hva tenker dere? Jeg venter i spenning på svar på mail
Det er ganske vanlig å bare sende faktura når noen bruker bildet ditt uten tillatelse. Betaler de deg ikke så kan du politianmelde dem.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det er ganske vanlig å bare sende faktura når noen bruker bildet ditt uten tillatelse. Betaler de deg ikke så kan du politianmelde dem.
Vis hele sitatet...
Å politianmelde er vel ikke helt det man gjør..

Men send de en faktura, vær litt streng mot de og si at det ikke er kult å forgripe seg på opphavsrett de ikke har krav på og så ordner det seg nok
Tøft bilde, det skal du ha
Bakgrunnsbilde.
Har du større?
Faktura sendt. Blir spennende å se, jeg syns det har blusset opp med saker hvor privatpersoner/firma/avis driter i opphavsrett

Sitat av KRS93 Vis innlegg
Bakgrunnsbilde.
Har du større?
Vis hele sitatet...
Bildet ligger på forumet i full size. Bare se på tråder jeg har opprettet.
bra bilde da.

kan jeg av ren nysgjerrighet spørre hvor mye du forlangte?
Sitat av Butchern Vis innlegg
Faktura sendt. Blir spennende å se, jeg syns det har blusset opp med saker hvor privatpersoner/firma/avis driter i opphavsrett



Bildet ligger på forumet i full size. Bare se på tråder jeg har opprettet.
Vis hele sitatet...
Ah, takk
Til dere som også vil ha:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=161110
Jeg tok utgangspunkt i standard honorar per bilde som er 1978,- (frilanssatsene) * 2 da det var uten tillatelse.
Synes du gjorde det riktige
Forresten syntes bare jeg må komplementere deg for utrolig bra bilder, tok en titt på flickr bildene dine og der var det mye bra! Likte spesielt http://www.flickr.com/photos/rubenst...n/photostream/ og Rainbow, så KP til deg!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Frilanshonorar * 2 virker helt rimelig. Diskuterte dette med ratleto på et akam-treff. Lurer på om han som standard også triplet om akkreditering også manglet.
Veldig fint bilde! Hvor er det tatt?
Bildet er tatt i vangsåsen, hvor du har utsikt utover Hamar og mjøsa Takk for tilbakemeldinger, jeg føler meg hakket tryggere.
Uproft av avisen, men dessverre er jeg ikke overrasket. Syns du har gjort det riktige, keep us posted.

Også må jeg bare skrive hvor ellevilt fett bildet er: det er jæskla ellevilt fett!
Må bare spørre, hvordan i svarte tar man bilde av et lyn ?!
Sitat av Butchern Vis innlegg
Bildet er tatt i vangsåsen, hvor du har utsikt utover Hamar og mjøsa Takk for tilbakemeldinger, jeg føler meg hakket tryggere.
Vis hele sitatet...
du bor ikke tilfeldigvis i vangsåsen sånn som meg? undercover neighbour
Njet, jeg bor på Ridabu- litt ovenfor vangskjerka
Dette er helt klart i mot avtalen og det er bare å fakturere. Pengene har du krav på.

en litt lignende sak:
http://www.journalisten.no/story/63325
Sitat av Jonta Vis innlegg
Frilanshonorar * 2 virker helt rimelig. Diskuterte dette med ratleto på et akam-treff. Lurer på om han som standard også triplet om akkreditering også manglet.
Vis hele sitatet...
Kreditering... Akkreditering er noe annet, og ikke så vanlig å bruke på bilder. Tror jeg var så vidt involvert i den diskusjonen, var det ikke Elkjøp eller noe som brukte det i en reklamekampanje.

Forøvrig, fett bilde, og du har min fulle støtte! Hadde det vært mitt bilde hadde jeg antagelig vært happy med å få navnet på, men prøver man først å tjene litt penger på hobbyen sin er det greit å få betalt.
Har du fått noe svar fra de?
Sitat av Settoz Vis innlegg
Har du fått noe svar fra de?
Vis hele sitatet...
Fotosjefen i HA og vedkommende som brukte bildet i sin artikkel var på ferie frem til idag, så regner med svar om ikke lenge

Sitat av Fotosjef i HA
Ser av mailen din at ditt bilde har havnet på vår nettavis.
Jeg skal gå inn i vårt arkiv og slette ditt bilde nå, og kan tilby deg 2000 kroner for at vi har brukt det.
Vis hele sitatet...
Har man noe man kan slenge i bordet å faktisk kreve 2*frilanshonorar, eller blir det bare å si "kom igjen da, det er vel realt?"

Hadde vært greit å vite
http://www.nj.no/Frilanssatsene.b7C_xdnYZY.ips

"Det skal alltid betales tillegg for flerbruk av stoff. Tillegget utgjør minst 50 % pr. publisering ved overdragelse av rett til flerbruk av stoff, både tekst og bilder. Med flerbruk siktes det her til avtalt deling av stoff mellom oppdragsgiver og kjente redaksjonelle samarbeidspartnere."

Gi dem den du
Sitat av Hamar Arbeiderblad
Da er bildet slettet fra arkivet. Vi har etter en juridisk vurdering kommet fram til at vi ikke kan tilby deg mer enn 2000 kroner for bildet.
Vis hele sitatet...
Ja se der ja
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Si at dems juridiske vurdering har ikke så mye å si, da det er DIN takst for bildet?
Er det juristene som bestemmer hva redaksjonelt innhold er verdt i avisene nå for tiden? Det blir jo uansett litt feil at du ikke får noe da bildet har utspilt sin rolle. Det var jo når det var del av en nyhetssak at det var verdt noe. Er jo ikke så mange lesere som leser gamle saker.
Men dette her blir bare ord mot ord som man ikke kommer noen vei med virker det som.
Sitat av Butchern Vis innlegg
Men dette her blir bare ord mot ord som man ikke kommer noen vei med virker det som.
Vis hele sitatet...
Er det ikke mulig å bevise at dem i utgangspunktet brukte bildet uten tillatelse? Og hvis man kan det så er det vel en lov mot akkurat det?
Sitat av murloc Vis innlegg
Er det ikke mulig å bevise at dem i utgangspunktet brukte bildet uten tillatelse? Og hvis man kan det så er det vel en lov mot akkurat det?
Vis hele sitatet...
Jo, det har jeg bevis for. De har det jo til og med ikke fjernet det fra sin nettside, bare arkivet. Ja det er vel det, men det er litt kinkig. De gir etter og vil betale med 2000kr, men jeg vil ha det jeg føler jeg har krav på, altså 2*frilanssatsen.
Kontakt Journalisten. De skriver helt sikkert gjerne om noe slikt, dersom det kommer frem at avisen ikke har sitt på det tørre Da når du nok bedre frem, i tillegg til at det er ganske preventivt for fremtidige like situasjoner fra avisen
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Veldig nyttig tråd og interessant og lese. Håper du får pengene dine. Har selv vært i kontakt med endel aviser o.l., men har alltid endt opp med å gi fra meg ting gratis. Sier hver gang til meg selv at dette er siste gangen, men er altfor lite business mann av meg. Får jeg forespørsler om kjøp av blir jeg ofte litt satt ut og aner ikke hva jeg skal svare og hvilken pris jeg skal sette. Ble kontaktet av en britisk musikkprodusent som ville bruke flere bilder på cd covere, men da jeg begynte å nevne priser stoppet det helt opp. Menmen.. dette ble litt off topic.

Veldig bra bilder du har på flickr forresten. Liker dem godt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
MrNorUe: Usj, er nok mange som belager seg på å få slikt gratis ja. Folk har lite peiling, og har ofte ikke tenkt over det. I tillegg lokker de med «tenk på hvor mange som får se bildene dine! Du blir berømt! Og så blir du rik!»

Får meg til å tenke på det Harlan Ellison sier.

Dette hjelper ingen. Verken deg som amatørfotograf (fordi du ikke kommer til å få betalt neste gang heller, «jammen ham gjorde du det gratis for!») og heller ikke profesjonelle fotografer, som dermed ikke blir hyret inn. (Forleggere, musikkprodusenter, avisredaktører m.m. har ikke sjel, så de teller ikke).

Forlang penger!
Den kan de drømme langt om, 2000,- er det de skulle ha betalt hvis de hadde innhentet tillatelse på forhånd. Bare stå på ditt, og send evt purring/inkassovarsel hvis de ikke betaler, hvis de ville forhandle skulle de ha gjort det på forhånd. Trenger du inkassohjelp kan du f.ex. ta kontakt med conta-inkasso.no, det er de samme gutta som driver frilansinfo.no, virker som en hyggelig og flink gjeng!

Har sett flere tilfeller på underskog og journalisten:
http://www.journalisten.no/story/58219
http://www.journalisten.no/story/58222

Sitat av doseren Vis innlegg
Kreditering... Akkreditering er noe annet, og ikke så vanlig å bruke på bilder. Tror jeg var så vidt involvert i den diskusjonen, var det ikke Elkjøp eller noe som brukte det i en reklamekampanje.
Vis hele sitatet...
Det kan kanskje være eirik solheim (fra NRK beta) du tenker på? han hadde et bilde som ble tyvlånt og brukt i en reklameblekke, som han endte opp med å få ganske mye for, men det er da også helt andre satser når det gjelder bilder til reklame.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er en gledens dag, kjære medfreaks! Fikk brev av sjefredaktør i Hamar Arbeiderblad idag hvor det stod at han ikke så saken slik jeg gjorde det, men ville gi meg det jeg ville ha. Altså 2 * frilanssats. Han sa det var viktig for dem å ha et godt forhold til fotografer, det var grunnen til at de gav etter for kravet mitt visstnok
Sist endret av Butchern; 5. juli 2011 kl. 15:22.
Godt og høre!

Nydelig bilde, blir vell fremtidig skjermsparer
Jeg trodde aviser kjøpte lisens av rettigheter for bilder så de kunne bruke de noen ganger. Skal de betale for å trykke samme bilde flere ganger? Det blir vel feil.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Skrue (hurra for passende nick): «Det blir vel feil»?! Det blir feil at fotografen skal tjene penger hver gang avisen bruker bildet hennes for å tjene penger? Selvfølgelig spørs det på kontrakten, men i dette tilfellet er det vel ganske klart at det i første omgang var snakk om én gang.
Flott at du ikke ga deg ved første motstand, nå fikk du betalingen for det

You gotta fight for your right..
Sitat av Butchern Vis innlegg
Faktura sendt. Blir spennende å se, jeg syns det har blusset opp med saker hvor privatpersoner/firma/avis driter i opphavsrett



Bildet ligger på forumet i full size. Bare se på tråder jeg har opprettet.
Vis hele sitatet...
ikke send meg en faktura da