Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2478
Heisann

Nå har det seg slik at jeg studerer på Høgskole og har tatt opp studielån, selv om jeg ikke trenger det nå, fordi det er et gunstig lån. greia er jeg bor hjemme hos foreldrene mine og får derfor ikke stipend. Jeg vet at hvis man endrer forlkeregistrert adresse til et annet sted(for eksempel til noen i familien), så vil jeg få en del av lånet omgjort til stipend så lenge jeg står på eksamen. Sprøsmålet er bare, løper jeg inn en risiko for å bli tatt hvis jeg gjør det på denne måten, eller burde det gå greit? Hører gjerne fra folk som har gjort lignende selv.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg vet om mange skole-kompiser som har gjort dette oppigjennom årene, sålangt jeg vet er ingen blitt "oppdaget".

Men sjansen er vel 50\50, enten eller, og dersom du skryter av det blir sikkert oddsene 90\10.
Jeg vet om mange som har gjort det, og ingen som har blitt tatt - så jeg tror ikke det er så veldig mye å bekymre seg over. Vær imidlertid klar over at om du skulle være så uheldig å bli tatt, så mister du retten til videre studielån senere i livet.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Det du vil oppnå er vel og få borte-boer stipend? Det du da må gjør er at foreldrene dine bor så og så langt unna skolen, og du må bo på hybel/nermere skolen. Oppe her mener jeg grensa ligger på 5 mil unna skola. Jeg bor selv på hybel ganske nerme skola og får borteboer på 3400 i månden... Hvor mye blir regnet ut på lønnen til foreldre, antal søsken osv...
Sitat av Harabo Vis innlegg
Det du vil oppnå er vel og få borte-boer stipend? Det du da må gjør er at foreldrene dine bor så og så langt unna skolen, og du må bo på hybel/nermere skolen. Oppe her mener jeg grensa ligger på 5 mil unna skola. Jeg bor selv på hybel ganske nerme skola og får borteboer på 3400 i månden... Hvor mye blir regnet ut på lønnen til foreldre, antal søsken osv...
Vis hele sitatet...
Det du prater om her gjelder vel helst for VGS elever.
Hvis du ikke forteller noen om det tror jeg oddsen er 1% på å bli tatt!, når man blir tatt har man som regel blitt tysta på av sjalu kamerater/familie medlemmer
du trenger ikke og bytte folkeregister adressen din. Jeg har selv ikke gjort det, i folkeregistere står det at jeg bor i haugesund men jeg bor og studerer i bø. å studie adressen min er registrert hos lånekassen er alt som skal til. skifte adressen inne på lånekassen og så sende mail til dem med adressen også.
Men uansett så blir deler av låne gjort om til stipend om du bor hjemme eller borte ved høyere utdanning, så samt du består alle fagene da.