Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 18138
Noen som vet?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
90 kroner. Billig nok?
Vis hele sitatet...

Og ganske unøyaktig. Har en kompis som fikk i seg litt mer 2c-e enn planlagt pga den vekten
Sist endret av 3RD; 23. januar 2014 kl. 23:42.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
90 kroner. Billig nok?
Vis hele sitatet...
den der er en ok 2-desimal vekt, men en håpløs 3-desimal
Hehe. Pris og kvalitet er jo som regel proporsjonale størrelser... Her ble det spurt etter billig vekt, og ferdig med det.
Let på ebay og du skal finne.
0.001 gram oppløsning er en grei start.
Det er ett sjakktrekk å lese bruksanvisningen og kalibrere den.
Kjøpte denne og det hender den legger seg på 9.999 på tigramsloddet, men like ofte viser den 10,000. Etter kalibrering selvfølgelig. Ellers så veier alle mynter (iaf norske) det de skal.

Ser jo at den ser kliss lik ut som en linket lengere opp her. Kanskje jeg var heldig, eller så er det "same wrapping, different shit"

Det er noen greie reviews på den, men jeg har inntrykk av at min private er mer nøyaktig enn produktet fremstår utfra disse. Den må ligge i vater og mobiltelefoner bør holdes unna, muligens annen radiostøy/magnetisme påvirker disse i tilegg.. Forutenom det så har jeg behandlet den ekstremt pent. Blir ikke ofte med ut av huset, for å si det sånn..
Sitat av pidget Vis innlegg
Kjøpte denne og det hender den legger seg på 9.999 på tigramsloddet, men like ofte viser den 10,000. Etter kalibrering selvfølgelig. Ellers så veier alle mynter (iaf norske) det de skal.
.
Vis hele sitatet...
Har samme og fungerer greit.. Fungerer fint til mitt bruk hvertfall. Men du kan sikkert regne med et slingringsmonn på 2-3 milligram pluss minus.
Som sagt, mg vekter i 100kr-klassen er ikke nøyaktige på milligrammet, men er god på hundredeler (0.01).
edit: Min treffer også spot on på 10,000 g (etter kalibrering).

Sjekket kronestykket og tjuekroning på egen vekt.. 1 kroningen veide 4.335g som er det som oppgies på wikipedia. 20 kroningen veide 9,92 g. Står den veier 9,9g på wiki. Fant forresten en enkroning som veide 4,305g (garantert lettere enn de andre myntene som veide spot on 4,335g).. Så mulig norges bank slingrer litt med milligrammålinga sjøl (eller jeg har oppdaget falskmynteri :P ).

Skal du veie f.eks pulver i 10-200mg skiktet så tror jeg denne skal duge til formålet med kanskje et par milligrams slingringsmonn pluss minus...
Sist endret av Bearass; 24. januar 2014 kl. 13:35.
http://www.naturogfritid.no/Feltutst...Presisjonsvekt

Blant denne listen finner man kansje noe som er hakket mer high-end og til å stole på i forhold til DX sine vekter.

Eller..?

Nei, ville ikek stolt på noen av dem om jeg skulle veie opp 1mg med alprazolam f eks...

Sitat av mo66y Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ingen av de vektene kan veie ned til 0.001g
Sist endret av Naturgrønn; 29. januar 2014 kl. 06:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
http://www.ebay.com/itm/PGY108-30g-x...item417982ff02

Noe slikt holder til de aller fleste formål. Hvis du f.eks skal måle opp LSD eller noe annet som er vanvittig aktivt lager du en løsning av det som er f.eks 1:1000 og bruker nøyaktig måling av volum. Jeg har selv noen billige vekter og felles for de alle er at de på 10g ikke har feil over ~0.01 g. Spør du meg er det tøys å bruke enormt mye penger på en vekt.

Har du noe som har f.eks anbefalt dose på 2 mg og full overtripp på 4 mg hadde jeg laget en løsning uansett, og gjort det slik at f.eks 2 mg = 2 ml. 2ml er lett å måle.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
http://www.naturogfritid.no/Feltutst...Presisjonsvekt

Blant denne listen finner man kansje noe som er hakket mer high-end og til å stole på i forhold til DX sine vekter.

Eller..?

Nei, ville ikek stolt på noen av dem om jeg skulle veie opp 1mg med alprazolam f eks...



Ingen av de vektene kan veie ned til 0.001g
Vis hele sitatet...
Om man skal veie opp 1mg så bør man ha en vekt med fire desimaler, ikke en vekt som bare måler i milligram. Det blir litt som å veie opp et gram på en ei badevekt som måler gram.. Altså meget unøyaktig.

Ellers tror jeg ikke det er vits i å invistere så mye mere enn en hundrings på e-bay til en ganske grei milligramsvekt. MAn må som sagt regne med et slingrinsmonn på et par milligram pluss minus (selv om vekta mi virker å være ganske så milligramsnøyaktig).
Sitat av Bearass Vis innlegg
edit: Min treffer også spot on på 10,000 g (etter kalibrering).

Sjekket kronestykket og tjuekroning på egen vekt.. 1 kroningen veide 4.335g som er det som oppgies på wikipedia. 20 kroningen veide 9,92 g. Står den veier 9,9g på wiki. Fant forresten en enkroning som veide 4,305g (garantert lettere enn de andre myntene som veide spot on 4,335g).. Så mulig norges bank slingrer litt med milligrammålinga sjøl (eller jeg har oppdaget falskmynteri :P ).

Skal du veie f.eks pulver i 10-200mg skiktet så tror jeg denne skal duge til formålet med kanskje et par milligrams slingringsmonn pluss minus...
Vis hele sitatet...
Problemet er ikke metodene til Det Norske Myntverket (og i alle fall ikke Norges Bank..?), men heller at du ikke forstår hvor lite et milligram er. En ripe i mynten kan senke vekten med flere milligram. Er motivet slitt ned? Flere milligram borte. Hakk i kanten? Et par milligram der også.

Forhold blir fort ubegripelige når det er snakk om så små (eller veldig store) ting...
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Problemet er ikke metodene til Det Norske Myntverket (og i alle fall ikke Norges Bank..?), men heller at du ikke forstår hvor lite et milligram er. En ripe i mynten kan senke vekten med flere milligram. Er motivet slitt ned? Flere milligram borte. Hakk i kanten? Et par milligram der også.

Forhold blir fort ubegripelige når det er snakk om så små (eller veldig store) ting...
Vis hele sitatet...
Den så tilsynelatende lik ut. Uten riper eller nedslitt motiv (samme mynt ligger her enda, da jeg er i utlandet). Men du har selvsagt rett. 30 mg er endel om man veier andre, lettere materialer. Og man ser lett forskjell. Men metall veier jo endel mere.. Fant et annet kronestykket som til min forbauselse nå veide 4,350 g. Ved nærmere inspeksjon ser jeg noe som ligner en liten flekk med stearing e.l. på denne mynten. Så er sannelig ikke mye som skal til før det er forskjell
Sist endret av Bearass; 29. januar 2014 kl. 19:44.
http://dx.com/s/pocket+scale+0.001
Bare noen eksempler. Ville nok hørt på folks erfaring, og gått for de som visstnok viser 9,999 med 10,000-lodd.
Sist endret av enanthate; 29. januar 2014 kl. 21:39.
http://www.ebay.com/itm/30g-x-0-001g...item3f133baad1

Vet ikke hvor god den er, men har en slik med en slik "kopp" man setter i et hull...jeg ville foretrukket en med en "flate", slik som de aller billigste har, men denne ser litt bedre ut...

Jeg skal ta en test med de vektene jeg har når jeg har funnet noe med "sikker" vekt, men hittil må jeg si meg imponert over de billige vektene fra ebay... 10 grams lodd lander på ganske nøyaktig 10 gram +/- 5 mg, men jeg er jo ikke 100% sikkker på at selve loddet er 10 gram...