Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3829
Jeg har hørt av noen venner av meg at man kan bære øl og lignende når man er 16 år uten at politiet konfiskerer det. Er det sant? I så fall hvordan fungerer det?
Det finnes ingen lov som tilsier at det ikke er lov å "bære" alkohol. Så fremt enheten er uåpnet.

edit: http://tinyurl.com/dc9nhk
Sist endret av d0nk3y; 31. mars 2009 kl. 13:58.
Hold flaskene lukket til du kommer fram så tror jeg det skal gå fint
Husker i mine dager som fjortis , at jeg og en kompis gikk fra en fest, marja kom, purken lurte på om de kunne kikke i sekkene våre, åpna sekken, tok drikka, helte ut i grøfta. Lovlig? dunno.
Deres feil att dere lot dem kikke i sekkene.
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Deres feil att dere lot dem kikke i sekkene.
Vis hele sitatet...
Men uansett så har dem ikke lov å inndra\tømme dem ut ettersom alkoholenhetene var uåpnet?
Sitat av LoRd Vis innlegg
Men uansett så har dem ikke lov å inndra\tømme dem ut ettersom alkoholenhetene var uåpnet?
Vis hele sitatet...
Sitat av Ung.no
I Norge er det forbudt å selge eller overlate alkoholholdig drikk til personer under 18 år. Alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer kan ikke lovlig selges eller serveres til personer under 20 år. Det finnes dermed ikke noe lovforbud mot å drikke alkohol før fylte 18 år. De overnevnte bestemmelsene er imidlertid laget for å forsøke å unngå at unge mennesker tar i bruk alkohol. Bestemmelsene finnes i alkoholloven. Denne loven har som formål å begrense skader som bruk av alkohol kan innebære.

I Norge er det imidlertid ulovlig å drikke alkohol på offentlige steder og i transportmidler til bruk for allmenheten (buss, tog, trikk o.s.v.), med mindre det foreligger bevilling til dette. Det finnes imidlertid ikke noe forbud mot å ”bære” alkohol. Du kan således ikke straffes for å være i besittelse av alkohol.

Politiet kan imidlertid ta kontakt med foreldrene dine dersom de mener det er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Sist endret av d0nk3y; 31. mars 2009 kl. 14:16.
Sitat av d0nk3y Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Politiloven
§ 13. Inngrep overfor barn

Politiet kan vise eller bringe hjem barn som driver omkring på egen hånd på offentlig sted etter kl. 22.00, eller som bryter oppholdsforbud nedlagt etter straffeprosessloven § 222 c.

Politiet kan også ta hånd om barn som påtreffes under omstendigheter som klart innebærer en alvorlig risiko for barnas helse eller utvikling, og i så tilfelle umiddelbart sørge for at barna blir brakt til verge eller annen foresatt eller om nødvendig til barnevernsmyndighetene.

Første ledd kan anvendes overfor barn som antas å være under 15 år. Etter annet ledd kan politiet også gripe inn overfor barn over 15 år hvis det er grunn til å anta at inngripen vil være tjenlig.

(...)

Barn som bærer på alkohol (med mindre de hjelper til å bære matvarer fra butikken til bilen) faller under "omstendighter som klart innebærer en alvorlig risiko for barnas helse eller utvikling".

Vanlig praksis, om politiet ikke må prioritere anderledes, er at foreldrene blir kontaktet og må hente barnet, eller at barnet blir kjørt hjem, eventuelt av Barnevernvakten.



Det er straffbart å overlate alkohol til mindreårige jf. alkohollovens § § 1-5. Aldersgrense.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

Den som selger eller skjenker alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt 20 år, og den som selger eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring.


Det har altså skjedd en straffbar handling når et barn bærer på alkohol.


Alkoholen kan tas i beslag jf. straffeprossloven
§ 203. Ting som antas å ha betydning som bevis, kan beslaglegges inntil rettskraftig dom foreligger i saken. Det samme gjelder ting som antas å kunne inndras eller å kunne kreves utlevert av fornærmede.


Så til alle fjortisser som har hørt rykter om at de har "bæretillatelse" fra 16 år, sorry!
Sist endret av Kaunda; 31. mars 2009 kl. 14:50.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Politiloven
§ 13. Inngrep overfor barn

Politiet kan vise eller bringe hjem barn som driver omkring på egen hånd på offentlig sted etter kl. 22.00, eller som bryter oppholdsforbud nedlagt etter straffeprosessloven § 222 c.

Politiet kan også ta hånd om barn som påtreffes under omstendigheter som klart innebærer en alvorlig risiko for barnas helse eller utvikling, og i så tilfelle umiddelbart sørge for at barna blir brakt til verge eller annen foresatt eller om nødvendig til barnevernsmyndighetene.

Første ledd kan anvendes overfor barn som antas å være under 15 år. Etter annet ledd kan politiet også gripe inn overfor barn over 15 år hvis det er grunn til å anta at inngripen vil være tjenlig.

(...)

Barn som bærer på alkohol (med mindre de hjelper til å bære matvarer fra butikken til bilen) faller under "omstendighter som klart innebærer en alvorlig risiko for barnas helse eller utvikling".

Vanlig praksis, om politiet ikke må prioritere anderledes, er at foreldrene blir kontaktet og må hente barnet, eller at barnet blir kjørt hjem, eventuelt av Barnevernvakten.



Det er straffbart å overlate alkohol til mindreårige jf. alkohollovens § § 1-5. Aldersgrense.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

Den som selger eller skjenker alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt 20 år, og den som selger eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring.


Det har altså skjedd en straffbar handling når et barn bærer på alkohol.


Alkoholen kan tas i beslag jf. straffeprossloven
§ 203. Ting som antas å ha betydning som bevis, kan beslaglegges inntil rettskraftig dom foreligger i saken. Det samme gjelder ting som antas å kunne inndras eller å kunne kreves utlevert av fornærmede.


Så til alle fjortisser som har hørt rykter om at de har "bæretillatelse" fra 16 år, sorry!
Vis hele sitatet...
Men dette er da beslagleggelse, og du vil da ha muligheten å få hentet drikkevarene med en verge\forelder?
Sitat av LoRd Vis innlegg
Men dette er da beslagleggelse, og du vil da ha muligheten å få hentet drikkevarene med en verge\forelder?
Vis hele sitatet...
Hvis man som politi møter en 16åring med en full(klirr) sekk alkohol, på tur til fest. vil nok politiet også anta at intensjonen også er å drikke alkoholen i sekken

Vurderingen går da på at politiet kan konfiskere drikkevaren. Ettersom det å la ungdommen fortsette til festen vurderes uforsvarlig. Politiet vil høyst sannsynlig ringe foreldrene, for så å forklare situasjonen før de evt. heller ut drikkevaren, hvis verge tillater dette.

Dersom du som 16åring skulle møte på politiet eks. midt på lyse dagen, og sier til de at <<"Bare hør med foreldrene mine">>, for så å oppgi telefonnr til verge. Vil de nok vurdere saken annerledes.

Hvis drikkevaren alikevel skulle bli beslagelagt. Kan man selvfølgelig ta med en forelder/verge for å hente det ut igjen.
Sist endret av d0nk3y; 31. mars 2009 kl. 15:28.
Kommer helt ann på hva slags politifolk man treffer på. Noen er for dumme til å skjønne hva som foregår, andre bryr seg ikke, mens atter andre er fullstendig nazi og ønsker å fucke opp stemninga så godt de kan.
Sitat av Clr Vis innlegg
Dummeste jeg har hørt.
Hvis du faktisk leser innlegg som er skrevet tidligere i tråden som viser til lover og regler vil du se at politiet gjør jobben sin!
Slutt med den fjortissholdningen. Alkoholrusen kan da vente til du er 18 år? Du har fortsatt MYE igjen av livet ditt å leve.
Vis hele sitatet...
Men dem har ikke lov å helle ut drikkevara di.
Prøver dem seg på det, er det vell bare å si at de skal ta drikka, for så og hente det neste dag med en foresatt?

Sant som han sier da :P derfor det er så fint og kunne lovverket selv, så når en "nazi" politi prøver seg med noe lumske greier kan man si ifra
Sist endret av fez240; 31. mars 2009 kl. 16:11.
Sitat av Clr Vis innlegg
Dummeste jeg har hørt.
Hvis du faktisk leser innlegg som er skrevet tidligere i tråden som viser til lover og regler vil du se at politiet gjør jobben sin!
Slutt med den fjortissholdningen. Alkoholrusen kan da vente til du er 18 år? Du har fortsatt MYE igjen av livet ditt å leve.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker her av egen erfaring. Jeg er 28 år, ikke akkurat noen fjortis, men da jeg vokste opp sto jeg overfor de samme problemstillingene som dagens ungdom gjør. Loven er klar, men hvoran kan politiet gripe inn når de ikke vet hva som foregår? De kan ikke være overalt og overvåke alt som skjer hele tiden. Forøvrig har de ofte andre ting å fokusere på, som gjør at de velger å overse slike dagligdagse hendelser.

Et eksempel på dette må vel være da jeg og noen kompiser i 16-års alderen plaget noen politifolk som foretok promillekontroll i nabolaget der jeg bodde. Vi var synlig berusede på alkohol og hadde med oss alkohol i sekkene våre. Politiet forsøkte bare å ignorere oss, det eneste de sa var noe mumling om "vet foreldrene deres at dere er ute så seint..." men de gjorde altså ingenting likevel.
Huff... Uansett hvilke regler som gjelder så prioriterer politiet i mange tilfeller så utrolig feil. Tenk om ressursene hadde blitt satt inn der det trengs. Da hadde de kanskje hatt litt mer troverdighet og ikke minst legitimitet enn de har i dagens regeloverholdingssettinger.

Det er selvfølgelig 1000 feil med Norges lovverk. Til og med motsetninger, selv om jeg ikke klarte å finne eksempler i farta.

Hagr
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av OC93 Vis innlegg
Jeg har hørt av noen venner av meg at man kan bære øl og lignende når man er 16 år uten at politiet konfiskerer det. Er det sant? I så fall hvordan fungerer det?
Vis hele sitatet...
Jeg husker en 16 mai når jeg var 16 år gammel. Dette er en stund siden. Jeg bar da med meg en pose uåpnede flasker fatøl på halvliter glassflaske. Vi skulle avgårde på musikk festival i nabobyen og stoppet noen ganger på benker og lignende på ferden for å helle nedpå noen halvlitere før vi dro videre. I en park dukket onkel politi opp. I dette tilfellet en ung "tante" variant av arten, jeg vil anslå ca. 25 år gammel og relativt nyutdannet. Hun prøvde å ta fra meg hele posen. Da opplyste jeg henne om at dette hadde hun ikke lov til. Hun ble litt sint og jeg spurte om navn og nummeret på politi skiltet hennes så jeg kunne ta kontakt med overordnede. Jeg fikk posen min tilbake igjen med en kort kjennepreken om å ikke drikke innholdet. Vi ventet til de hadde gått og drakk videre. Ikke ta dritt fra politiet.
Sist endret av GammaRay; 8. april 2009 kl. 19:01.