Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1710
Hey!

Lenge vurdert med meditasjon, da jeg har hørt at når man mestrer det, kan man bli avslappet og spare veldig mye energi.. Jeg har en veldig hektisk hverdag, og får egentlig ikke nok søvn, og er stresset i hodet nesten hele tiden.

Er det noen som har noen erfaring med meditasjon? Hva burde man starte med?

Takker for alle svar.
Veldig få klarer 'å mestre' meditasjon bare ved å lese en bok om meditasjon og prøve selv. Du kan selvsagt prøve det, men det er veldig mye lettere å komme inn i det om du tar et kurs eller liknende. Da får du lære en del om hva meditasjon er og hvordan du kan gå fram.

Men hvordan jeg ville gjort det? Veeldig kort, noe slik:

Sett av 30 til 60 minutter helt på begynnelsen av dagen. Sett deg i lotusstilling (eller en annen stilling du kan sitte komfortabelt stille i over tid) i et stille rom der du ikke blir forstyrret. Slapp helt av, lukk øynene og begynn å fokusere på pusten din. Kjenn hvordan den føles inn og ut av neseborene og forsøk å la det være den eneste tanken som fyller deg. La hodet ditt tømmes for tanker. Begynner tankene dine å vandre over i hva som skal skje den dagen - hva du skal spise til frokost, hvor lenge du har sittet slik, at du klør på armen - kom tilbake til pusten. Gjør dette hver dag i 1-2 måneder.
Sist endret av apocalypse; 4. oktober 2012 kl. 17:11.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Veldig få klarer 'å mestre' meditasjon bare ved å lese en bok om meditasjon og prøve selv. Du kan selvsagt prøve det, men det er veldig mye lettere å komme inn i det om du tar et kurs eller liknende. Da får du lære en del om hva meditasjon er og hvordan du kan gå fram.

Men hvordan jeg ville gjort det? Veeldig kort, noe slik:

Sett av 30 til 60 minutter helt på begynnelsen av dagen. Sett deg i lotusstilling (eller en annen stilling du kan sitte komfortabelt stille i over tid) i et stille rom der du ikke blir forstyrret. Slapp helt av, lukk øynene og begynn å fokusere på pusten din. Kjenn hvordan den føles inn og ut av neseborene og forsøk å la det være den eneste tanken som fyller deg. La hodet ditt tømmes for tanker. Begynner tankene dine å vandre over i hva som skal skje den dagen - hva du skal spise til frokost, hvor lenge du har sittet slik, at du klør på armen - kom tilbake til pusten. Gjør dette hver dag i 1-2 måneder.
Vis hele sitatet...
Takk.. Dette skal jeg prøve ut!
Anbefaler deg å lese deg litt opp på chakrameditering. Meditering er mye mer enn bare å bli avslappet og få mer energi.
Hei, jeg har meditert i flere år og er noe jeg vil anbefale alle på det sterkeste!

Det beste er som nevnt, å melde seg på et kurs eller lignende. Der får man en guided meditasjon så man vet hva man skal fokusere på.
Acem meditasjon er en hel urelgiøs meditasjon som har mye kurs.
Hvis ikke vil jeg anbefale buddhistiske sentre som ofte fokusere mye på "clear mind" og avspenning. The New Kadampa er en retning jeg trives veldig med. de har ingen sære regler om at du må være monk eller leve på visse sett for å kunne være med å meditere og alle er hjertelig velkommen. www.meditasjonioslo.no er hjemmesiden til senteret i oslo.
ellers så har du "thediamond approach" eller oslomeditasjon.no

30-60min meditasjon er veldig lenge i begynnelsen etter min mening. man er ikke vant til å ikke tenkte og ikke stresse, så og begynne med 40min vil nok være en prøvelse!

Meditasjon er som trening - bare for hjernen. du blir ikke sterk etter første trening, og du blir ikke flink i meditasjon før du har gjort det flere ganger.

Det aller viktigste tipset jeg vil gi deg er å gjøre dette regelmessig. Sett gjerne av 15min på starten av dagen, eller før du skal legge deg der du setter deg ned, rett i ryggen (man blir minst sliten i lengden av å ha rett rygg), du trenger ikke sette deg i yub jam eller lotus, men kan godt sette deg på en kjøkkenstol med beina i gulvet.
Gjør dette helst hver dag i 2uker, på samme tid og jeg har sterk tro på at du vil finne mere ro!

En klassisk meditasjon som alle vil nevne er å fokusere på pusten. Hver gang du blir oppmerksom på at tankene dine har tatt deg et annet sted, ikke bli fortvilet, men bare flytt fokuset tilbake til pusten igjen. du vil måtte flytte fokuset MANGE ganger. får du noen sekunder med stillhet de første gangen kan du være meget fornøyd! nyt de få sekundene og fortsett treningen.

Det kan være du vil virke mere urolig i starten - dette er vanlig fordi man på en annen måte blir bevist på alle tenkene som flagrer rundt oppi hode. det vil etterhvert bli bedre og ting roer seg ned.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Som nevnt, finn deg en gruppe å meditere med hvis mulig. Det er gunstig både for meditasjonsdisiplinen og for å plukke av deg eventuelle uvaner som feks. feil holdning som gjør at du ikke får bra pusteteknikk. Riktig pusting (med magen) er svært viktig og små variasjoner i postural holdning kan være utslagsgivende for hvor god effekt du får av meditasjonen.

Ellers enig med meteor freak i at 30-60 min. er for lenge for nybegynnere. 15 minutter 1 gang om dagen den første uka og så begynne å legge på er mitt tips, og de 15 minuttene kommer nok til å føles som en evighet.
Sist endret av Apraksin; 4. oktober 2012 kl. 18:00.
Takker for alle svar.

Kurs blir det nok ikke noe av..
Har prøvd å sette meg på en stol, bena i gulvet og armene på lårene. Klarte å sitte der i 10 min før tålmodigheten min ga seg. Skal fortsette å prøve, hver dag. Det var veldig behagelig å ha et par minutter med ro..
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
De 10 minuttene kan være lange ja, men det går seg fort til Synd at du ikke kan komme deg på kurs, men jeg legger ved noen linker som vektlegger god teknikk og holdning fra et zen-perspektiv.

http://zencenterofdenver.org/Getting...tructions.html

http://www.youtube.com/watch?v=1_djWyC1-_4
Sist endret av Apraksin; 5. oktober 2012 kl. 13:11.
Har forsøkt meditering og gikk virkelig inn for det. Leste mange bøker, hørte på meditasjons CD'er og skaffet forskjellige kurs som var spesifikt for det jeg forsøkte å oppnå. Det varierte litt både hvor lenge en skulle meditere og måten en skulle sette seg i transe men grunntrekkene var veldig like mellom de forskjellige jeg forsøkte. Holdt på i rett under et år helt uten at jeg opplevde å nå mine mål eller at jeg ble mer avslappet eller fikk mer energi. Med tanke på hvor mye tid og krefter jeg la ned i mediteringen var jeg virkelig skuffet når jeg ga opp. For jeg trodde virkelig det skulle hjelpe. Men så traff jeg en kompis jeg ikke hadde sett på en stund og han overtalte meg til å begynne å trene sammen med han og på kanskje bare en og en halv måned så hadde jeg fått bedre kondis, sov mye bedre og våknet uthvilt og uten å være trøtt på morningen. Eneste problemet er at jeg er litt lat så det hender at jeg jukser meg unna treningen for jeg liker egentlig ikke trening så veldig godt, men flaksen for meg er at kompisen min er god på å mase meg med.

Jeg utelukker ikke meditasjon for jeg vet så mange som lovpriser det. Men kanskje det faktisk er verdt pengene å heller ta et kurs i meditasjon under kyndig veiledning fremfor å surre rundt på egenhånd, for det hjalp ikke meg noenting å drive på med meditering for meg selv.
Sist endret av ompapa; 5. oktober 2012 kl. 13:43.
Har stilling veldig mye å si?
Jeg klarer og sitte ganske mange minutter på armene. Setter armene i bakken med bøy i albuene og legger knærne på albuene sånn at bene løftes fra bakken. Egentlig en veldig avslappende stilling.. Tror nok jeg klarer å sitte sånn i 15 minutter om jeg ikke tenker så mye.. Har det noen fordeler med sånne typer stillinger?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Tja, det har jeg strengt tatt ikke peiling på, men det hørtes ikke veldig gunstig ut for fri pusting.Slik som jeg er opplært bør man sørge for å anspenne kroppen minst mulig. Kanskje noen yoga-folk har peil.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Har stilling veldig mye å si?
Jeg klarer og sitte ganske mange minutter på armene. Setter armene i bakken med bøy i albuene og legger knærne på albuene sånn at bene løftes fra bakken. Egentlig en veldig avslappende stilling.. Tror nok jeg klarer å sitte sånn i 15 minutter om jeg ikke tenker så mye.. Har det noen fordeler med sånne typer stillinger?
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet og utifra de bøkene jeg har lest om meditasjon så høres det du beskriver mer ut som en yoga øvelse eller noe slikt. Tror alle bøkene jeg leste fokuserte på å ha en så behagelig og komfortabel posisjon som mulig. Sittende, liggende whatever så lenge du kan slappe fullstendig av.

Å sitte på den måten du beskriver høres nesten ut som en blanding av mentaltrening og styrketrening. Men usikker på om du klarer å hente frem nok konsentrasjon til å sette deg selv i transe på denne måten.

Men for all del, du må gjerne forsøke. Om du føler du ikke lykkes så bytt posisjon. Sitt i en god stol eller ligg på rygg på sofaen.

Hjelper ikke det heller så gå på kurs. Og om det fortsatt ikke virker så er det bare 2 muligheter igjen. Enten så virker ikke meditasjon på deg (og meg), eller så er meditasjon bare svindel
Meditasjon handler mer om selve prosessen enn om å "mestre det", "klare det", "bli god", "tømme hodet helt for tanker" osv.

Jeg skal beskrive to disipliner for deg, den ene er meditasjon og den andre avslapning. Avslapning er klart best, men det har på en måte gått prestisje i meditasjon, så jeg tar det med.

Først av alt, stillingen, som er lik for begge deler, nemlig liggende på ryggen med en pute under knærne.

Meditasjon
Meditasjon går ut på å observere passivt. Når man virkelig er passiv skaper man ingen nye tanker, dermed får man tømt hodet. Men hos de fleste skapes tanker ukontrollert og meditasjonen går ut på å ikke skape flere med vilje, og ikke bli revet med og helle bensin på bålet. Mange liker å ha fokus på pusten, observer pusten uten å dømme den eller endre den. Når det kommer tanker, la tanken flyte sin vei mens du fører oppmerksomheten tilbake til pusten på en ubrutal måte.
Andre ting man kan ha fokus på er å kjenne kroppen mot underlaget eller å lytte passivt til stillheten.

Avslapning
Dette er kraftigere saker som gir varige resultater etter bare kort tids intens øving. Ved øving to halvtimer om dagen merker man at det skjer noe allerede etter en liten uke (så ikke bli bekymret om ingenting skjer de første gangene). Når man først har lært avslapning kan man det for alltid og kan gjøre det over alt, den daglige timen er bare nødvendig i innlæringen. For at innlæringen skal virke er det veldig viktig å ikke hoppe over noen dager.

Ligg som over og observer pusten. Hver gang du puster ut, snakk (inni deg!) til armene dine. Si "slapp av", "sånn ja", "enda mer". Hvis du oppdager at du har begynt å tenke på noe annet, dropp det og fortsett å snakke til armene dine på utpust.

Når du har lært armene (to halvtimer daglig i to uker) fortsett med bena i en uke eller to. Bruk først 5 minutter på armene før du fortsetter med å si "slapp av" (osv) på utpust til bena.

Deretter følger brystmuskulaturen, skuldrene, ryggen, pannen, issen, øynene og alle andre kroppsdeler du kan tenke deg. Allerede før det har gått en uke bør du være istand til å slappe av armene (og senere de andre kroppsdelene) på kommando hvor som helst ved ganske enkelt å si inni deg (på utpust): slapp av, sånn ja, enda mer.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Har stilling veldig mye å si?
Jeg klarer og sitte ganske mange minutter på armene. Setter armene i bakken med bøy i albuene og legger knærne på albuene sånn at bene løftes fra bakken. Egentlig en veldig avslappende stilling.. Tror nok jeg klarer å sitte sånn i 15 minutter om jeg ikke tenker så mye.. Har det noen fordeler med sånne typer stillinger?
Vis hele sitatet...
http://www.silvamethod.com/ her ligger man og mediterer,synst det var mye enklere.

http://www.youtube.com/watch?v=nyfC1a9tWCI
Stilling har noe å si ja.
Du skal som alle nevner tidligere være i en stilling som er behagelig og som du kan sitte i over lengre tid. Ingen yogaøvelser med beina i været!
Det finnes som bla moonunit nevner meditasjon der man ligger. Det er dog mange instruktører som vil fraråde fra å begynne med disse fordi det er lettere å miste fokuset eller og sovne. Men om du mener det passer bedre for deg og du ikke sovner så skal jeg ikke nekte deg å legge deg ned!
http://www.meditationoasis.com/ har en del guidet meditasjoner for gratis nedlastning under podcast. Det er dog ofte litt mer "tema" i disse enn hva en tradisjonell meditasjon vil fokusere på. utifra egen erfaring vil jeg dog påstå at all trening er god trening. Selv gjorde jeg mer "astralreise meditasjon" de første 2årene og fikk kjempe god effekt av det

kråkelefse nevner avslappning, det kan helt klart også være et fint alternativ å lære seg! (finnes raskere fremgangsmåter enn den han nevner også)